ridleder/ridslingor

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare experten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 142
E

experten

debatteras av av ett par forskare i senaste Ridsport (24). Jag tycker synpunkterna är intressanta. Jag har själv väl förspänt med mycket goda ridmöjligheter men jag vet att det är sämre på annat håll.

Vad tycker ni?
Skulle bättre planering och att man tog reda på hästfolkets behov leda till att det blev roligare att rida ut och kanske rida till närbelägna ridhus/anläggningar? dvs man ser till de dagliga ridbehoven...

Vad har ni för erfarenheter av turistridleder genom landskapet? används dom?

Sv: ridleder/ridslingor

Jag tycker framförallt att man borde kunna samsas mellan ryttare och fotfolket om samma fartleder.
Till exempel där jag hade häst för många år sedan fanns det ett mortionsspår nära många stall. En ridväg innebar att man var tvungen att korsa spåret och du kan tro att man fick skit om någon såg en!
Till saken är den att det fanns många små skogsstigar man kunde ta sig till från detta spår och många löpare använde även dessa och de blev assura om man red där även fast stigarna inte tillhörde spåret!

Likadant gäller på vintern när folk tar på sig skidorna och ger sig ut på fält och skogsstigar. Givetvis tar jag hänsyn och rider inte i skidspåren, men de där j**vla skidåkarna kryssar ju fram och tillbaka att man ibland måste korsa spåren och åter igen får man skit för det!

Tänkt epå det senast idag när jag var ute i motionspåret att man kunde ju dela av så att cyklister och ryttare på ena halvan av spåret och fot/skidfolket i den andra.

Malin

tack för ditt svar, jag håller inte riktig med dig om att ridspår kan samsas med andra utövare av rekreation, naturligtvis beror det på hur mycket trafik det är spåret. men helst vill jag ha separat spår för häst, att man då och då måste korsa andra spår är oundvikligt, men skyltning borde ta bort problem + göra så att det är fri sikt så inge blir överraskad. ett problem som finns är att en del folk tycker ridspåren är bra att promenera i..., blir det mycket sånt får man väl skylta ännu mer...
men grundproblemet med bristen på lämpliga ridmöjligheter där hästarna finns i många kommuner kvarstår och man får hoppas att hästfolket inser att man är en kraft att räkna med och man kan få mer tillbaks med att framföra sina önskemål till kommunen.

Varför ska det vara speciella ridspår? Det begränsar i hur mycket man kan variera sin ridväg. Troligen så blir det bara en slinga för ridning, och hur roligt är det att hela tiden rida samma väg? Tydlig skyltning om att det är både ridning och annat så att ingen får för sig att skälla ut någon annan.

Jag tycker det beror på hur trafikerade lederna är om det ska vara gemensamt. T.ex. ute i "vildmarken" där det inte är så välanvänt är det väl helt ok att dela. Men när jag red på Järvafälltet tyckte jag det kändes väldigt skönt med uppdelade spår (fotgängare, ryttare, cyklister). Hur kul är det att galoppera på en fotgängare eller möta en cyklist i full fart bakom ett busksnår på en trång stig?

Jag är engagerad i en ridled ( på ca 8 mil - men kommer att utökas) som startat upp 2006 . Vi är 4 lantbygds företagare som gemensamt arbetar med den och första sässongen har varit klart över förväntan.

Detta är ju då ingen led man oftast rider på en dag utan den delas upp i etapper med övernattning och rast platser...

I vårt företagande är det då viktigt att ha kontrakt med markägare osv om nåt skulle hända. Den är även uppmarkerad.

På vissa delar av ridleden delar vi med en "vildmarks led" och även med gångare/cyklister på annat ställe....att vi dragit igång projektet har då även gett att dom kommer fram i skogen då vi byggt flera broar, rensat upp osv...

Eftersom det är så omväxlande natur och terräng tror jag inte att man tröttnar på leden i första taget.

Fast det är ju lite skillnad på att rida en ridled på 8 mil och på att ha rundor som är lagom för motion dagligdags runt och i närheten av sitt stall. Dessa tröttnar man ju fort på, speciellt om de bara gör en enda runda.
Jag skulle gärna få flera ridvägar ordnade så man fick mer ridmöjligheter där man annars är fast vid att endera vända eller rida på asfaltsvägen bland bilarna. Då skulle jag få fler ridvägar om man kunde ordna någon "häststig" bredvid vägen t.ex.

Måste bara berätta hur det var ordnat i mitt förra hemland Island. Där finns anlagda ridvägar längs med de flesta större allmänna vägar på landsbyggden och närmare tätorterna finns i allmännhet ett stort antal ridslingor, kan ju tillägga att det där finns stora "stallområden" så hästtätheten är ju rätt koncentretad så att säga. Det är vägverket, ryttareföreningarna och kommunerna i samarbete som anlägger ridvägarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka