Bukefalos 28 år!

Ridlektion 30/45 minuter inklusive uppvärmning

Magiana

Trådstartare
Jag har bokat en privatlektion på en ridskola i närheten och lektionen är 30 eller 45 minuter lång. Det får man välja själv. Den på 30 minuter kostar 400 kr (inklusive häst) och den på 45 minuter kostar 500 kr.

Jag började fundera på om det var tänkt att uppvärmning skulle ingå i lektionstiden och frågade om det. Svaret var att uppvärmningen ingick i tiden. Det blir ju väldigt lite aktiv ridning då en lektion är så kort, ffa den som bara är en halvtimme. Då rider man väl inte aktivt mer än kanske 10-15 minuter för framskrittning, uppvärmning i trav och avskrittning tar resten av tiden. Det tycker jag är väldigt lite även om man håller på med diverse sitsövningar under uppvärmningen. När jag red i grupp på en annan ridskola hade vi 90-minuters lektioner och då var vi precis uppvärmda och klara för övningarna efter en halvtimme.

Brukar det gå till så här? Även om hästhyra ingår i de här lektionerna så är det ju en rätt stor kostnad. Är det värt priset när den aktiva ridningen blir så kort? Jag börjar känna mig tveksam.
 
Jag har bokat en privatlektion på en ridskola i närheten och lektionen är 30 eller 45 minuter lång. Det får man välja själv. Den på 30 minuter kostar 400 kr (inklusive häst) och den på 45 minuter kostar 500 kr.

Jag började fundera på om det var tänkt att uppvärmning skulle ingå i lektionstiden och frågade om det. Svaret var att uppvärmningen ingick i tiden. Det blir ju väldigt lite aktiv ridning då en lektion är så kort, ffa den som bara är en halvtimme. Då rider man väl inte aktivt mer än kanske 10-15 minuter för framskrittning, uppvärmning i trav och avskrittning tar resten av tiden. Det tycker jag är väldigt lite även om man håller på med diverse sitsövningar under uppvärmningen. När jag red i grupp på en annan ridskola hade vi 90-minuters lektioner och då var vi precis uppvärmda och klara för övningarna efter en halvtimme.

Brukar det gå till så här? Även om hästhyra ingår i de här lektionerna så är det ju en rätt stor kostnad. Är det värt priset när den aktiva ridningen blir så kort? Jag börjar känna mig tveksam.
Du måste fråga din instruktör, det är omöjligt för oss att veta policyn på din ridskola.

När jag rider privatlektion på min häst gör jag en basic uppvärmning först - rör hästen i alla gångarter och lite flyttande för skänkeln och volter i skritt. Hästen är inte helt uppvärmd, men har rört på sig en del.
 
Det låter väldigt lite. Jag vet att jag red 30 minuters pass som nybörjare men det är ju något helt annat. På min ridskola är alla ridpass 60 minuter. Dock så inkluderar det även tiden det tar att ta in/ut hästar samt upp och avsittning så tiden i sadeln blir något kortare. En privatlektion med lånad häst kostar där 420 kr.

På förra ridskolan red var privatlektionerna 45 minuter och då skrittade man ofta fram självständigt. Det var betydligt dyrare mycket på grund av ridskolans läge i centrala Stockholm.
 
Det låter väldigt lite. Jag vet att jag red 30 minuters pass som nybörjare men det är ju något helt annat. På min ridskola är alla ridpass 60 minuter. Dock så inkluderar det även tiden det tar att ta in/ut hästar samt upp och avsittning så tiden i sadeln blir något kortare. En privatlektion med lånad häst kostar där 420 kr.

På förra ridskolan red var privatlektionerna 45 minuter och då skrittade man ofta fram självständigt. Det var betydligt dyrare mycket på grund av ridskolans läge i centrala Stockholm.
Det är stor skillnad på att rida privatlektioner och en grupplektion, mycket mer intensivt och betydligt mer psykiskt och fysiskt påfrestande, jag tror de vanligaste är att tiden ligger på 30-45 minuter.
 
Jag har inte haft häst sedan 2005 men då har jag för mig att jag betalade ca 400 för en halvtimmes träning. Det blev ju en intensiv halvtimme eftersom jag först red fram själv. Med tanke på att jag hade min egen häst och åkte fem mil enkel resa + betalade 50 kr i ridhusavgift tycker jag att 500 kr för 45 minuter inklusive lånad häst är jättebilligt, även om framridning ingår i tiden.
 
Du måste fråga din instruktör, det är omöjligt för oss att veta policyn på din ridskola.

När jag rider privatlektion på min häst gör jag en basic uppvärmning först - rör hästen i alla gångarter och lite flyttande för skänkeln och volter i skritt. Hästen är inte helt uppvärmd, men har rört på sig en del.

Jag har frågat och svaret framgår ovan. Framridning ingår i tiden. Min fråga här var om det var vanligt att det gör det.

Det låter väldigt lite. Jag vet att jag red 30 minuters pass som nybörjare men det är ju något helt annat. På min ridskola är alla ridpass 60 minuter. Dock så inkluderar det även tiden det tar att ta in/ut hästar samt upp och avsittning så tiden i sadeln blir något kortare. En privatlektion med lånad häst kostar där 420 kr.

På förra ridskolan red var privatlektionerna 45 minuter och då skrittade man ofta fram självständigt. Det var betydligt dyrare mycket på grund av ridskolans läge i centrala Stockholm.

Ja, jag känner ju till ett par andra ställen som är dyrare än den här. Den ena av dessa profilerar sig dessutom med att rikta in sig på ridskoleelever som kommit så pass långt att de rider de flesta hästarna i form och tränar på LA-nivå. De har också mer välutbildade hästar.

Det är stor skillnad på att rida privatlektioner och en grupplektion, mycket mer intensivt och betydligt mer psykiskt och fysiskt påfrestande, jag tror de vanligaste är att tiden ligger på 30-45 minuter.

Ja, det är vanligt med dessa tider, framförallt 45 minuter. Jag har ridit privatlektioner förr (för ett lägre pris och uppvärmning ingick) och jag tycker ändå inte att det är mer ansträngande än en lektion på 90 minuter som jag är van vid. Det är ju inte så att jag sitter och åker häst bara för att lektionen är längre. Skillnaden är att vid en privatlektion får man all uppmärksamhet av instruktören och mer feedback.

Jag har inte haft häst sedan 2005 men då har jag för mig att jag betalade ca 400 för en halvtimmes träning. Det blev ju en intensiv halvtimme eftersom jag först red fram själv. Med tanke på att jag hade min egen häst och åkte fem mil enkel resa + betalade 50 kr i ridhusavgift tycker jag att 500 kr för 45 minuter inklusive lånad häst är jättebilligt, även om framridning ingår i tiden.

Priset beror nog en del på instruktörens nivå. Ju högre utbildad lärare och ju populärare denna är, desto högre pris. Den jag ska rida för är biträdande ridinstruktör och instruktör i centrerad ridning nivå 1.
 
Det är stor skillnad på att rida privatlektioner och en grupplektion, mycket mer intensivt och betydligt mer psykiskt och fysiskt påfrestande, jag tror de vanligaste är att tiden ligger på 30-45 minuter.
@Magiana Sedan är inte uppvärmningen/framridningen bortkastad om den ingår. Ridläraren ser ju saker även då, hur du fungerar och vad du behöver träna på mer.
 
Ja, det är vanligt med dessa tider, framförallt 45 minuter. Jag har ridit privatlektioner förr (för ett lägre pris och uppvärmning ingick) och jag tycker ändå inte att det är mer ansträngande än en lektion på 90 minuter som jag är van vid. Det är ju inte så att jag sitter och åker häst bara för att lektionen är längre. Skillnaden är att vid en privatlektion får man all uppmärksamhet av instruktören och mer feedback.
90 minuters dressyrlektion tillhör inte det vanliga, med eller utan uppvärmning, rider man ordentligt så borde det vara väl mycket för vilken häst som helst. Det är klart det beror på hästens och ryttarens utbildning. På en ridskola utgår jag från att hästen är utbildad på högre nivå än du och det är du som ska lära dig och då kan det tänkas fungera med längre lektioner. Ska man utbilda hästen, och eller hästen och ryttaren tillsammans så är det på tok för lång tid normalt.
 
[...]
Priset beror nog en del på instruktörens nivå. Ju högre utbildad lärare och ju populärare denna är, desto högre pris. Den jag ska rida för är biträdande ridinstruktör och instruktör i centrerad ridning nivå 1.

Jo, men jag förutsätter att man inte betalar för något man inte tycker är bra oavsett tränarens utbildningsnivå. Jag tycker fortfarande att 500 kr för 45 minuter inklusive lån av häst låter väldigt billigt. Rörande 90 minuterslektioner håller jag med @Lobelia. För en vanlig hobbyryttare låter det vansinnigt länge. Naturligtvis fysiskt, men främst mentalt.

Visserligen kan det vara skillnad i upplägg när man har egen häst. Vi brukade checka läxan lektionens första tredjedel. Om den verkade ok så var det dags för dagens fokus: vart vill vi denna gång? Rida igenom övningarna, hitta väg och saker att vara uppmärksam på. Till sist sammanfattning, nästa tillfälles läxa.

Ett sådant upplägg är ju svårt om man bara rider på lektionerna. Men för den skull tycker jag ändå att priset är rimligt.
 
30 minuter inklusive uppvärmning (om det är framskrittning som menas, typ kall häst kommer från stallet) hade jag aldrig gått med på att rida. Det blir alldeles för lite ridning, jag skrittar gärna fram i 10-15 minuter och betalar inte 250 spänn bara för att skritta.

30 minuter med framridning/uppvärmning som inte är 10-15 minuter skritt utan några minuter skritt, sen basic/lösgörande arbete i trav tycker jag är helt ok, så var det när jag red på ridskola (även om vi hade 45 minuters-pass).

Ska man jämföra allt med vad det kostar att ha egen häst kan man ju lika gärna köpa hela ridskolan ;)
 
30 minuter inklusive uppvärmning (om det är framskrittning som menas, typ kall häst kommer från stallet) hade jag aldrig gått med på att rida. Det blir alldeles för lite ridning, jag skrittar gärna fram i 10-15 minuter och betalar inte 250 spänn bara för att skritta.

Jag känner samma sak så jag har sagt att jag rider 45 minuter. Jag ser verkligen fram emot att få rida lektion igen trots att det bara är några veckor sedan jag slutade i ridgruppen på en annan ridskola. Sedan återstår det att se hur det blir.
 
Jag känner samma sak så jag har sagt att jag rider 45 minuter. Jag ser verkligen fram emot att få rida lektion igen trots att det bara är några veckor sedan jag slutade i ridgruppen på en annan ridskola. Sedan återstår det att se hur det blir.

Jag tycker det låter väldigt dyrt, särskilt 30-minuterslektionen. Minst halva tiden torde ju tillbringas i fri skritt på lång tygel då, och sen har man en kvart på kort tygel att rida fram i alla gångarter och rida själva träningen på. När jag har ridit självständigt har jag sällan fått ut ett vettigt träningspass på så kort tid, åtminstone 40 minuter tycker jag behövs, mer om man verkligen ska skritta fram och av ordentligt, och kanske ha någon skrittpaus i mitten.

Jag rider också i stockholm, tror våra privatlektioner kostar ungefär lika mycket, men då ingår åtminstone fram och avskrittning inte i lektionen, utan man betalar för den effektiva ridningen, inte för att skritta på lång tygel.
 
På ridskolan som jag tillbringat en del tid på är lektionerna 45 minuter och då ingår uppvärming. Men det är inte som när jag värmer min häst hemma. På ridskolan är det oftast ett par varv i skritt och sen kör man igång med trav och lösgörande övningar. Sen jobbar man vidare på det i lektionen. Intstruktören är ju med från start så bortkastat är det inte.
 
Jag håller med dig att 30 min då framridningen ingår ger väldigt lite aktiv ridning. När vi har lektioner så går de första 20-30 minuters lektionerna åt till framridning och lite lösgörande övningar. Låter väldigt dyrt att betala det du gör för en ridlektion som nästan enbart består av framridning. Hade nog då valt att rida 45 minuter så får du nog mer ut av själva ridningen.
 
På ridskolan som jag tillbringat en del tid på är lektionerna 45 minuter och då ingår uppvärming. Men det är inte som när jag värmer min häst hemma. På ridskolan är det oftast ett par varv i skritt och sen kör man igång med trav och lösgörande övningar. Sen jobbar man vidare på det i lektionen. Intstruktören är ju med från start så bortkastat är det inte.

Kommer hästen direkt från stallet hinner den ju inte få igång leder och sånt på några varv i skritt. Hur håller dessa hästar egentligen som inte värms ordentligt?
 
Jag har bokat en privatlektion på en ridskola i närheten och lektionen är 30 eller 45 minuter lång. Det får man välja själv. Den på 30 minuter kostar 400 kr (inklusive häst) och den på 45 minuter kostar 500 kr.

Jag började fundera på om det var tänkt att uppvärmning skulle ingå i lektionstiden och frågade om det. Svaret var att uppvärmningen ingick i tiden. Det blir ju väldigt lite aktiv ridning då en lektion är så kort, ffa den som bara är en halvtimme. Då rider man väl inte aktivt mer än kanske 10-15 minuter för framskrittning, uppvärmning i trav och avskrittning tar resten av tiden. Det tycker jag är väldigt lite även om man håller på med diverse sitsövningar under uppvärmningen. När jag red i grupp på en annan ridskola hade vi 90-minuters lektioner och då var vi precis uppvärmda och klara för övningarna efter en halvtimme.

Brukar det gå till så här? Även om hästhyra ingår i de här lektionerna så är det ju en rätt stor kostnad. Är det värt priset när den aktiva ridningen blir så kort? Jag börjar känna mig tveksam.

Jag tycker absolut inte att det låter dyrt, med tanke på att hätshyra ingår. Och du får väl hjälp på framridningen också?
 
På min ridskola kostar en privatlektion 500 inklusive hästhyra, 250 med egen häst. Det är ca 45 min men ingen står med klockan utan man rider tills man är klar, ibland lite längre och ibland lite kortare.
Under framskrittningen pratar jag och min tränare om vad jag vill träna på, hur det har gått sen sist och jag passar på att ställa ca 100 frågor.
Under framridningen får jag lära mig nya sätt att värma upp på ( det verkar finnas 1000) och min häst verkar uppskatta att värmas upp lika olika istället för exakt likadant varje dag.
Sen under avskrittningen går vi igenom hur lektionen gick, vad jag behöver öva på, vad min häst behöver öva på. Och jag får massor av nyttiga tips och råd.
Så för min del är just fram och avskrittningen en ganska uppskattad och viktig del för då har jag ju en chans att prata och diskutera med min instruktör.

Sen bör jag tillägga att jag är ganska ny hästägare och verkligen har 1000 frågor om allt från skänkelvikningar till hur jag får honom över det läskiga diket i skogen...... Men även om man är jätte rutinerad tänker jag att man har frågor och vill prata med sin tränare både innan och efter den effektiva ridningen? Och efter en sån här lektion är min häst ( som är i god kondition) lagom svettig, frustande, lösgjord och nöjd. ( oftast :))
 
När jag har ridit för instruktör privat har vi antingen hållit på i 45-60 minuter inklusive uppvärmning (sen skritta av ensam när instruktören gått), beroende på häst, konditionsstatus och vad vi hade tänkt träna på, eller runt 45 minuter i nuläget där vi går direkt på träningen i och med att jag har 30 minuters skrittväg för att komma till ridhuset (skrittar alltså fram och av där, istället för att göra det där inne).

När jag red på ridskolan red jag 30 minuter som ren nybörjare, men efter mindre än ett år hade vi 45 minuters lektioner och efter ytterligare några år red vi en timme. Red man i första gruppen fick man så klart ägna lite tid åt att skritta fram hästarna, men skrittade sen kanske bara något varv i slutet innan man ställde upp och hoppade av, red man i andra gruppen var det tvärtom. Det vill säga att de som red första timmen gjorde i ordning hästarna innan och skrittade fram, grupp två skrittade av och tog hand om hästarna efteråt. Att rida endast en halvtimme som vuxen och icke nybörjare, där hälften av tiden går bort på att skritta fram och skritta av hade jag inte betalat för. Men då kanske jag har blivit kräsen med egen häst och är dessutom kanske onödigt petig med upp- och nervärmning av min häst, när man var liten och red på ridskolan reflekterade man inte över det på samma sätt.
 
Min erfarenhet av ridskolor är att man aldrig värmer upp så länge. 2-5 minuter i skritt, och sedan kör de igång i trav eller med korta tyglar. Så om det är något sådant din ridskola tänker sig så är ju upplägget helt ok för dig som ryttare, men tveksamt för hästen. Om de däremot tänker sig ett upplägg med lagom uppvärmning och avskrittning är det fullständigt orimligt, för typ hela halvtimmeslektionen skulle ju gå åt till detta. Då spelar det ingen roll vad det kostar, för det blir i alla fall ingen vettig ridning av det.

På min häst räknar jag med att 30 min går åt till att varva ned och skritta fram, så självklart kommer jag med en framriden häst till lektionerna. 30-45 minuters lektion tycker jag känns som standard - kortare känns inte riktigt värt det, och längre skulle varken hästen eller jag orka jobba eftersom jag alltid rider privat.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp