Bukefalos 28 år!

Ridlektion 30/45 minuter inklusive uppvärmning

På den ridskola jag red på förut skrittade vi alltid cirka 10 minuter innan vi började trava. Efter 20-30 minuter var vi uppvärmda och kunde övergå till de övningar som ridläraren tänkt sig. Det är också därför jag blev lite tveksam när jag insåg att uppvärmning ingår i lektionstiden.

Men, men, det återstår att se hur det blir. Jag har bokat 45 minuter på söndag.
 
Har jag så pass korta lektioner som t.ex. 45 min värmer jag alltid upp innan lektionen börjar. Vill inte betala per minut för att skritta runt på långa tyglar bara.
 
Har jag så pass korta lektioner som t.ex. 45 min värmer jag alltid upp innan lektionen börjar. Vill inte betala per minut för att skritta runt på långa tyglar bara.

Tyvärr har jag inte det valet då jag kommer att rida på ridskolehäst. För tillfället saknar jag olyckligtvis bättre alternativ.

Vid framridningen kommer det dock att ingå sitsövningar så det är inte bara skritt på lång tygel.
 
Det brukar oftast vara jag och en annan. Så 2 st. Men fortfarande tycker jag din lektion är hemskt dyr. :/

Så billigt går det inte att hitta här. Det billigaste jag hittat för lektioner där 2 personer deltar är 300 kr/person. Den billigaste privatlektionen som går att hitta är för 400 kr. Samtliga priser är inklusive häst.

Anledningen till att jag inte valt någon av de billigare ställena har varit antingen att ridläraren inte har haft tid, jag har inte riktigt gillat tillgänglig ridlärare eller så har jag haft misstankar om att det aktuella stället inte har haft hästar som passar mig.
 

Det gick bra. Vi drog över tiden drygt 5 minuter. Ridläraren tyckte det var lika kul som jag tydligen och jag fick en rätt massiv mängd information. Det var en lektion i CR så det var mycket fokus på sitsen och jag fick pusselbitar som jag saknat. På slutet var det rätt coolt att känna effekten av sitsändringen utan att man egentligen gjorde något.

Så det funkade bra med 45 minuter.
 
Brukar det gå till så här? Även om hästhyra ingår i de här lektionerna så är det ju en rätt stor kostnad. Är det värt priset när den aktiva ridningen blir så kort? Jag börjar känna mig tveksam.
Innan jag hade egen häst när jag red privatlektioner på ridskolans hästar så ingick inte uppvärmningen i det priset, hästarna skulle vara framridna innan.
 
Häromkring beror det på vilken nivå tränaren är på, det finns privatlektioner för 250kr, 350kr, 500kr och jag har för mig att uppvärmning och avskrittning inte ingår i dessa. De får man göra själv innan och efter lektionen. :)
Sen har jag för mig att här är 30 min lektion billigare än t ex en 60 min med samma tränare, ska kolla upp detta när det blir dags för mig att sätta igång på allvar.
Det går att låna ridskolehäst men då får man värma upp den själv och kostar 50kr att låna.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp