Ridlektion

Blueberry80

Trådstartare
Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur länge era ridlektioner är och hur de ser ut? Jag tycker att det känns som att tiden är knapp då jag rider.

En timmes tid lektion kan se ut så här med vår ordinarie ridlärare:
10 min fix med häst i ridhus
15 min skritt med lösa tyglar
15 min skritt i volter
10 minuter volter i trav lättridning
5 minuter trav infyrkantsspåret
10 minuter skritt med lösa tyglar
Sitt av, lektionen slut.

De gånger vi haft annan ridlärare har vi haft längre aktiv ridlektion. Vi har övat mer och längre tid på hästen.

Därför vore det kul att se hur andras entimmes ridlektioner såg ut.
 
Aldrig klockat någon lektion, men mycket beror väl även på nivå på gruppen. Ett litet tips; det heter skritt på lång tygel. :)
 
45 min- fixet ska klaras av på fem minuter och sker i övrigt samtidigt som framskrittning som är ca 5 minuter in på lektionen.
Uppvärmning trav (och ibland galopp) ca 10 min. 5 skrittpaus och genomgång av övning. Ca 10 min aktuell övning. Paus och byte av varv 5 min. 8 min aktuell övning i andra varvet. Några minuter jogga av och sen skritt. Hästar som går nästa pass byter ryttare- de som är klara skrittar några minuter längre tid.
 
För mer detaljerad genomgång av vad man gör på ridlektionen kan du kolla in tråden Ridskoleryttare!

Jag rider privathäst i en dressyrgrupp på nivå 4 i vår ridskolas nivåindelning. Vi brukar ha ca 15 min självständig uppvärmning ( då ska vi hinna skritta, göra någon lydnadsövning i skritt som framdesvändning, flytta några steg för skänkeln, göra halt etc, trava i lättridning och galopperar i båda varven på raka spår och stora böjda spår). Sen någon genomgång på 5 min, sedan dagens övning i ca 20 min (varierar ju med vad vi ska öva på, kan bli vändningar i skritt, sedan trav och kanske bara några varv på volt i galopp, eller så är det skänkelvikning med övergång till galopp, eller galoppfattningar på volt med övergång till skritt osv), sedan ca 10 min trava av lång och låg.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp