Ridning är medicin

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår kväll blev jag tillfrågad om jag ville rida idag. Jag var inte helt sugen eftersom jag var svintrött och hade varit så i några dagar. Men okej, jag måste ju röra på mig varje dag i alla fall, så jag sa ja. Jag sov riktigt uselt under natten och på morgonen ångrade jag att jag sagt ja till att rida. Men har man lovat att ta utsläpp och det där, så är det bara att pallra sig iväg i alla fall.

Vädret var inte så mycket att hurra för så jag red till ridhuset. Det var helt nyharvat där inne. Senioren var alldeles lagom pigg, precis som förra gången och inte så där sprattlig som för ett tag sedan (då jag dessutom fick hans fnatt på film). Det är riktigt trevligt när han håller sig helt i skinnet, är avslappnad och har god arbetsmoral (även om han glömde sig vid ett tillfälle och gnäggade).

Jag märker att jag, precis som förra vintern när jag slet med att resten av livet var jobbigt, har ett intresse för att rida och förbättra det. Jag observerar vad jag gör, funderar på vad som kan göras bättre och försöker vara noggrann för att få resultat. Det är faktiskt kul. (Ja, där kom det, det där ordet kul :up:.) Att sträva efter att bli bättre på att rida är stimulerande.

Så det där med att man ska göra saker för att må bra, inte bara när man mår bra, har ju sin relevans.
 

Härligt! Jag är lite avundsjuk på det där med nyharvat och tomt ridhus. Det kan jag sakna. Men ekvationen nära till stallet, bra hagar och skrittavstånd till ridhus finns inte där jag bor.
 
Härligt! Jag är lite avundsjuk på det där med nyharvat och tomt ridhus. Det kan jag sakna. Men ekvationen nära till stallet, bra hagar och skrittavstånd till ridhus finns inte där jag bor.
Jag har inte direkt nära till stallet jag heller. Det tar mig runt 25 minuter att åka enkel väg. Men från stallet är det cirka 10 minuters skritt till ridhus (tält). Det är lagom. Synd att det på kvällstid oftast är upptaget av lektioner så man måste passa den lilla lucka som finns mellan lektionerna. Ibland är det bokat med andra aktiviteter på andra tider också.
 
Saknar ridningen lite, men är inte så sugen på ta upp ridskoleridningen och väger för mycket för att rida vår egen plutt (dessutom vet jag inte om jag ens vågar sitta på galningen :nailbiting: )
 
Saknar ridningen lite, men är inte så sugen på ta upp ridskoleridningen och väger för mycket för att rida vår egen plutt (dessutom vet jag inte om jag ens vågar sitta på galningen :nailbiting: )
Är er häst så liten? Väger du mer än 15% av hästens vikt eller är hästen svag på något sätt så den inte klarar den vikten?
 
Är er häst så liten? Väger du mer än 15% av hästens vikt eller är hästen svag på något sätt så den inte klarar den vikten?
Japp han är ganska liten. Bara 1,60 i mankhöjd och väger runt 500 kg
väger ganska mycket mer än 15 % av hans vikt :o
 
Japp han är ganska liten. Bara 1,60 i mankhöjd och väger runt 500 kg
väger ganska mycket mer än 15 % av hans vikt :o
@cewe Det är inte så att du har tänkt skaffa en typ sånhär då? :love::love:
84f9349f1f99ce817d800dc3661ba77c.jpg

Jag menar om ni redan har en häst kan du ju lika gärna skaffa en till... En eller två kan ju inte vara så stor skillnad!... :angel: Så kan jag komma och hjälpa till!! :idea: :love: :D
 
Japp han är ganska liten. Bara 1,60 i mankhöjd och väger runt 500 kg
väger ganska mycket mer än 15 % av hans vikt :o

Ta inte detta fel nu :)
Men iaf om den är i någorlunda kondition borde den utan problem kunna ta 20% av sin vikt. 15% av vikt trodde jag mest man pratade om när det gällde hästar som på något sätt inte var helt okej i ryggen typ. På H.H, som ju ha jämförbar mankhöjd men är typ 40 kg tyngre, har jag satt 20% på vid regelbunden ridning (att ingen annan än jag rider honom regelbundet är en annan femma :angel:), och vid enstaka tillfällen och lättare pass skulle jag t.om. kunna tänka mig att gå upp mot 22-23%. Nu har han visserligen en helt annan kroppsform än eran, men åtminstone om jag tänker på rätt häst tycker jag inte att den ser så supersmäcker ut. Så förutsatt att den är i hygglig kondition och hel i ryggen hade åtminstone jag inte haft några problem att sätta upp iaf en +/- 90 kg på den. Men du och dottern får givetvis göra det som känns rätt och bäst för er! :up:
 
Ta inte detta fel nu :)
Men iaf om den är i någorlunda kondition borde den utan problem kunna ta 20% av sin vikt. 15% av vikt trodde jag mest man pratade om när det gällde hästar som på något sätt inte var helt okej i ryggen typ. På H.H, som ju ha jämförbar mankhöjd men är typ 40 kg tyngre, har jag satt 20% på vid regelbunden ridning (att ingen annan än jag rider honom regelbundet är en annan femma :angel:), och vid enstaka tillfällen och lättare pass skulle jag t.om. kunna tänka mig att gå upp mot 22-23%. Nu har han visserligen en helt annan kroppsform än eran, men åtminstone om jag tänker på rätt häst tycker jag inte att den ser så supersmäcker ut. Så förutsatt att den är i hygglig kondition och hel i ryggen hade åtminstone jag inte haft några problem att sätta upp iaf en +/- 90 kg på den. Men du och dottern får givetvis göra det som känns rätt och bäst för er! :up:

Säger detsamma som ovan. :) Hästar tar mer än man tror. Min egen (en Quarter), är 146 cm hög och väger ca 500 kg. Jag väger ca 70 kg och är 173 cm lång. Jag är helt normalbyggd och alla tror att jag väger mindre än vad jag gör. Min sadel (westernsadel) väger närmare 20 kg och detta bär hon utan problem liksom de flesta andra Quarters här i världen. Min är inte kraftigt byggd så som många föreställer sig Quarter heller. (Förutom nu då hon är dräktig såklart. :p)
Med detta sagt så gör var och en som de vill naturligtvis, men detta med vikt och hästar verkar vara ett väldigt brännande ämne. Åtminstone när siffrorna hamnar i skrift. I verkligheten har jag bara varit med om en person som inte velat rida pga sin vikt men det berodde på att hästen hade en mycket dålig rygg. Hon var i övrigt egentligen inte alls för tung för den.
 
Ta inte detta fel nu :)
Men iaf om den är i någorlunda kondition borde den utan problem kunna ta 20% av sin vikt. 15% av vikt trodde jag mest man pratade om när det gällde hästar som på något sätt inte var helt okej i ryggen typ. På H.H, som ju ha jämförbar mankhöjd men är typ 40 kg tyngre, har jag satt 20% på vid regelbunden ridning (att ingen annan än jag rider honom regelbundet är en annan femma :angel:), och vid enstaka tillfällen och lättare pass skulle jag t.om. kunna tänka mig att gå upp mot 22-23%. Nu har han visserligen en helt annan kroppsform än eran, men åtminstone om jag tänker på rätt häst tycker jag inte att den ser så supersmäcker ut. Så förutsatt att den är i hygglig kondition och hel i ryggen hade åtminstone jag inte haft några problem att sätta upp iaf en +/- 90 kg på den. Men du och dottern får givetvis göra det som känns rätt och bäst för er! :up:

Tanken är att jag ska rida honom....sen. Men först ska han "byggas upp och om" muskelmässigt och där är jag inte tillräckligt duktigt som ryttare. Han saknar lite väl mycket ryggmuskler i dagsläget.
 
Tanken är att jag ska rida honom....sen. Men först ska han "byggas upp och om" muskelmässigt och där är jag inte tillräckligt duktigt som ryttare. Han saknar lite väl mycket ryggmuskler i dagsläget.

Då förstår jag! :)
För stor är du inte, vad jag minns, så med rätt muskling bör du inte alls vara för tung :)
 
Säger detsamma som ovan. :) Hästar tar mer än man tror. Min egen (en Quarter), är 146 cm hög och väger ca 500 kg. Jag väger ca 70 kg och är 173 cm lång. Jag är helt normalbyggd och alla tror att jag väger mindre än vad jag gör. Min sadel (westernsadel) väger närmare 20 kg och detta bär hon utan problem liksom de flesta andra Quarters här i världen. Min är inte kraftigt byggd så som många föreställer sig Quarter heller. (Förutom nu då hon är dräktig såklart. :p)
Med detta sagt så gör var och en som de vill naturligtvis, men detta med vikt och hästar verkar vara ett väldigt brännande ämne. Åtminstone när siffrorna hamnar i skrift. I verkligheten har jag bara varit med om en person som inte velat rida pga sin vikt men det berodde på att hästen hade en mycket dålig rygg. Hon var i övrigt egentligen inte alls för tung för den.

Precis, håller med om att många verkar underdriva vad deras hästar klarar av! Min H.H är ju 162 cm/540 kg. Före mig har han, åtminstone om man pratar stadigvarande (regelbundet i minst 6 mån), så gott som uteslutande ridits av folk som är 175 cm+. Ryktet säger att jag är den hittills första stadigvarande ryttaren under 170 cm (jag är också 162 cm). Hans tidigare ryttare, en normalbyggd man i storleksordningen 185 cm/85 kg såg lagom ut på honom. Min mamma som är 172 cm/62 kg ser nästan åt det mindre hållet ut på honom. Hade det inte varit för att min 192 cm/110 kg pappa var hästallergisk hade han fått "ponnyrida" H.H för länge sedan, och upprepat. Nu är visserligen H.H väldigt bred med ett ordentligt båldjup, men att en vettigt musklad 160 cm häst inte åtminstone skulle klara kring 85-95 kg vid pass på lättklass nivå, känns väldigt främmande för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Just nu har jag en svacka i ridningen. Det blir mest skogsmulleridning. Jag vet inte riktigt vad jag vill med min ridning just nu. Att...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp