Ridning av unghäst

R

realtino

:) Hallå!

Jag skulle vilja ha tips om hur man ska börja på ett bra sätt att få igång ridningen på en unghäst. Han kan sittas på osv, men kan inte skänklar osv nå vidare.

Låt höra era tips osv!!!! Tack på förhand!!!
 
Sv: Ridning av unghäst

nu är jag ingen expert alls, men använda sig av rösten brukar man väl göra? :)
Alltså longera och försöka befästa framåtdrivande och förhållande "kommandom"´, och sen använda sig av dem när man ska lära hästen de framåtdrivande och förhållande hjälperna vid ridning.
Sen vara snabb med att ge eftergift när hästen gör rätt, både med skänkel och hand. Är det inte lite "naturligt" för hästen att försöka gå undan för trycket man då ger av skänklarna (vilket då blir framåt)? Vet inte hur unghästar under inridning brukar reagera på skänklarna..
 
Sv: Ridning av unghäst

kl

För det första tycker jag att det inte är någon idé överhuvudtaget att "komma igång" med ridningen på en oinriden unghäst om du inte själv har någon unghästvana. Det är så fort gjort att man förstör allting då det är stor skillnad mellan att rida unghäst och vuxen, redan färdig häst.
Ta hjälp av någon som kan!

Lycka till.
 
Sv: Ridning av unghäst

Jag har ungehäst vana. Vi longerar och lär kommandon. Tycker bara det är kul att se om andra har fler ideér och hur vi kan komma igång också. Givetvis ger jag mig inte in på något jag inte kan. Jag vet mycket väl hur lätt det är att förstöra en unghäst.
 
Sv: Ridning av unghäst

På min unghäst har jag först tränat allting från marken innan jag satt upp på ryggen. De framåtdrivande hjälperna förstod hon med en gång. Tryck mot magen och långa tyglar så gick hon framåt på andra försöket.

I början hade jag bara repgrimma för att inte slita henne i munnen. Eftersom att jag tömkört henne lite innan så förstod hon diret att jag ville att hon skulle svänga. Sen kanske inte alltid HON vill svänga när jag ber henne om det, men hon är ganska så lätt att övertala.
 
Sv: Ridning av unghäst

Hästen är väl ledvan va? Försök ta hjälp av en andra part som kan leda hästen de första gångerna. Om du ger hästen skänkeln först och hästen inte lyssnar på det så förstärker den som har hästen vid handen med att leda den framåt. Mycket beröm! Brukar bara ta ett par/några gånger innan de förknippar skänkeln med framåt. Och att smacka fram dom brukar juh vara inlärt på de flesta när man leder dom =) om den så bara tar något steg fram så ge den mycket beröm för det. Att hästen svarade för igångsättning kan va nog så bra första gångerna =)

mvh =)
 
Sv: Ridning av unghäst

Precis som övriga har sagt så börjar jag från marken och lär enkla kommandon (" Ptroo" för stanna "Fram" för att gå är ju bra att ha! ), flyttar hästen undan tryck mot sidan och tömkör mycket modell inkörning, dvs går vid sidan om och efter i skritt och trav, stannar, sätter igång, går olika vägar på ridbanan mm. Jag brukar också longerar lite i galopp med sadel och stigbyglarna nere så att den inte blir rädd för dessa. Sedan hänger vi på den i stillstående och i skritt och sitter sedan upp ordentligt. När hästen väl är uppsutten på börja vi med ledare och går sedan över till lina. Så snart hästen är styr- och stoppbar, dvs går att kontrollera, rider vi ut med en lugn erfarenhet häst som unghästen känner väl före. Jag nöter absolut inte runt, runt på ridbanan. Ute får hästen naturlig framåtbjudning och lär sig gå fram och hitta sin balans. Den äldre hästen får visa vägen och vara stoppkloss först och med tiden får den unga gå bredvid och sedan först.
 
Sv: Ridning av unghäst

:) Hallå!

Jag skulle vilja ha tips om hur man ska börja på ett bra sätt att få igång ridningen på en unghäst. Han kan sittas på osv, men kan inte skänklar osv nå vidare.

Låt höra era tips osv!!!! Tack på förhand!!!

hej!
Jag har ridit in min unghäst( idag 6 år) själv och efter att jag suttit på henne och det varit ok så börja med de hjälper han/hon kan.
Tex jag gjorde ljudet för fram på ryggen - när hon gick ett endaste steg fram så fick hon massa beröm, när hästen lyssnar på frammåt drivande med röst kan du lägga till en mjuk skänkel och samtidigt göra ljudet:)

De fattar väldigt snabbt. Bara man använder sig av samma kommandon man använder på marken så brukar det gå bra:)
Du får gärna skriva till mig om du har några frågor, idag är min utbildad LC dressyr och hoppar banor på 1m och mer:)

Börjar tävlas nu i höst.

Lycka till!:rofl:
 
Sv: Ridning av unghäst

dock tycker jag som de andra att man ska befästa kommandona på marken först innan man sitter upp på ryggen:)
 
Sv: Ridning av unghäst

Jag rider endel unghästar, har någon på träning ibland osv..
När jag ska börja rida hästen så börjar jag först att lära hästen framåtdrivande och sen förhållande.
När jag lär hästen framåt drivande ifrån början så leds jag först av någon. Den får hästen att gå framåt medan jag bara "åker med". Senare så gör vi en halt, och jag (ifrån ryggen) smackar lite och nuddar hästen med skänklarna (jag använder så lite skänkel som jag vill kunna använda sen!) och den som leder hjälper mig ifrån marken. Beröm och "neutral" (sluta skänkla) när hästen går framåt.

Samma sak när jag ska stanna. Jag tar en mjukt tygeltag samtidigt som jag använder röst och hjälp ifrån marken.
Så alltså måste man lära hästen små och tydliga signaler ifrån marken!

När jag rider ensam sen och jag vill att hästen ska gå framåt så använder jag (liten) skänkeln och röst. Lyssnar inte hästen så förstärker jag med pisk. -alltid små skänkelhjälper! eftersom jag vill ha en häst som är känslig för skänkeln. Börjar man "klämma" och nöta med skänkeln när hästen inte lyssnar så kommer den så småning om bli skänkeldöv.. därför lägger jag alltid på pisk om hästen inte lyssnar.. och beröm när den går fram såklart!

Det brukar ta ca 2veckor för mig från att hästen kommer in ifrån flocken(ska börja med markarbete) till det stadiet att man kan gå fram och stanna hästen. Jag arbetar från marken ca 1vecka och i slutet av veckan brukar jag sitta på hästen första gången.

När jag ska börja svänga hästen så tar jag ledande tygeltag. Hästen brukar oftast följa den riktningen som huvudet är åt. När hästen svängt ett litet steg så ger jag eftergift, tar ledande tygeltag igen osv. eventuellt lite drivning om hästen bara böjer på halsen. eventuellt "puttar bort" bakdelen med pisken.
När jag rider hästen här i början så rider jag max 10min.

När hästen kan gå fram, stanna och svänga lite (efter ca 2-3 veckor) brukar jag börja rida ut. Då går jag alltid bakom någon annan häst och "åker med". Då brukar de flesta hästar "vakna upp" (då dem lätt kan vara lite sega i början av inridningen) och bli lite piggare. Hästen får även lite muskler och kondition. Den 3-4 veckan så rider jag ut väldigt mycket. Rider alltid med sällskap i skogen. Men rider även runt på gården, (då gården är ganska stor) och då rider jag runt själv. Vi har en ovalbana (islandshäst-tävlingsbana) och den använder jag ganska mycket i början då man är "ute", men har ändå en liten känsla av trygghet då det finns låga staket runt om.

Kan tillägga att jag alltid rida alla gångarter ifrån början! (skrittar endast de första 2-3 dagarna), men provar alltid att bli longerad först i alla gångarter för att se hur hästen reagerar.

Efter ca (3-)4veckor så börjar jag med att hästen ska flytta bakdelen för skänkeln. Då gör jag det först ifrån marken med hjälp utav pisken. Ger alltid beröm och eftergift -låter hästen vara, när den gör rätt! Sedan provar jag ifrån ryggen. Jag sitter på hästen, och lägger på skänkeln. Många hästar vill då gå framåt, men då bromsar jag den. Många kan bli lite frustrerade, men det är bara att fortsätta och förtydliga att peta med pisken. Hästen kommer sedan flytta av en slump och DÅ tar man bort allt tryck och låter hästen bara vara! sedan gör man något annat en liten stund, ex. travar ett varv på fyrkanten .. och sen går jag tillbaka och gör om samma sak. Gör detta åt båda hållen ca 2-3 gånger. Sedan gör man detta ca 3dagar i följd . .och sen brukar hästen kunna det. :)

Det viktigaste när man håller på med unghästar och ska rida in en häst är att man har rätt tajmning med eftergifter. Kan man inte tajma det så kommer hästen bli okänslig och hjälperna kommer vara lite "hur som helst".
Det viktigaste är inte VAD man gör, utan HUR man gör det.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 803
Senast: Badger
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 697
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp