Sv: Ridning av unghäst
Ur min synvinkel så måste du mer eller mindre ändra din position eftersom du nu får dra henne fram när hon inte vill. När hon inte vill måste du ha ett bra sätt att få fram henne NU, DIREKT och hon ska gå självmant.
Typ såhär brukar jag ha pållarna: Pigga - bakom, ska lära sig vänta i lyssna, lydiga - var som, de funkar alltid var som, lata/unga/osäkra - mer framför, går vid magen typ så de lär sig gå fram självmant (ännu hellre TÖMKÖR ut i skogen!).
Om vi tar lille tigerpojek som ex. 2 år, endast "släpad på" till hagen, aldrig tränad visning, longerad eller dyl. Han är dessutom väldigt ängslig och vågar inte ta för sig alls (iaf inte första dagen jag lekte med honom). Hade tre dagar på mig att förbereda honom för utställning och fyra att vänja vid bett (nattsvart första kvällen så då stod han bara med bettet i gången när jag träffade honom första gången och borstade, rykte man o så).
Första helgen
Dag1: Gå bredvid mig o inte bakom. Direkt en kvick smakning o ngn gång ett mkt fint pet av spöet (rädd för i början) så han hela tiden kändes "framför" mig, typ vartannat steg hela vägen bort till fältet (ca 400 m) behövde han påminnas. Ngra halter o han skulle igång DIREKT när jag smackade/röstkommando/kroppskommando, jag ska inte behöva ta ett steg innan han reagerat o kliver på. Annars hoppa/stampa i marken (här är det nog att du som sagt befinner dig i en drivande position annars skrämmer du ju bak hästen), kraftig smackning/spö om det behövs (tiger hade dött då!) och låt hästen skutta/springa fram, du måste vara beredd att springa på direkt när hästen gör det för du ska INTE bli hängandes i tygeln om den reagerar mkt!
Sedan kom vi till fältet. Trav? På lugnare hästar (han var superspänd) så driver jag direkt bakifrån (dvs lite bakom bogen) honom började jag mjukt springa lite med o se om han hängde på, smackade lite lugnt o det gick lite. Sedan kom det ofrånkomliga när hästen inte är framme - du kommer för långt fram o hästen stannar tvärt upp bakom dig. Så även tiger. Då gäller det att vara kvick som attan (helst ska man ju inte ens komma så mkt framför så man hamnar i denna sitsen) och skutta bak - DRIVA mkt direkt och då hänga med i den explosion som ofta kommer. Och då driver jag tills den kommer, springer hästen undan håller jag mig bakom hästen o "gapar o skriker" för då har hästen inte tagit min första drivning (för den har gått undan för mig och ev fortsatt snett bakåt) tills jag får fram hästen. Blir dock inte den riktning som man tänkt sig direkt men det fixar man senare, det viktiga är att få fram hästen och att den förstår att så fort du driver så är det bara framåt som gäller, inget annat.
Gör om ngn gång o var nog med att vara i rätt position från början.
Dag2: Samma sak men han reagerade kvickt på de flesta smackningarna, även från halt. Annars hade det varit läge att bröta till ordentligt för att få respons från hästen. Fortf mkt mkt spänd o fick börja traverna mjuk men kunde vara mer bakom. Fort "bakskutt" men eftersom man tagit igenom det värsta så brukar det räcka med att komma i rätt position sedan reagerar hästen fram själv, annars visa tydligt att du inte är nöjd och stannar ALDRIG upp hästen o bråka med den, bara fram fram fram. Hoppas du har bra kondis

Tiger gjorde till slut en bra trav, dock ngra meter i från mig för jag var heeeemska männsika...
Nästa helg
Dag3: Lånade grannens fält som jag kunde springa lite bättre på

Får fort påminna lite i skritten men mindre o mindre, små smackningar osv. Backa lite mer så du befinner dig i drivande position innan traven reagerar inte hästen direkt nu på kropp/röstkommando så är det läge att peta till den på baken även innan traven. Sedan ska hästen springa med dig, framför dig annars på med spö (behövs inte mkt, i tigers fall lyfta lite på det

). När du hela tiden befinner sig rätt o har tagit de värsta "striderna" o hästen börjar lyssna på dig (går fram så fort du ber den) är det läge att ta sikte o trava rakt. Svårt det med, att springa på bestämt spår MED bjudning. Beroende på hur lätt hästen är att vända från en så kan det bli ett jäkla viftande med spöet, spec om de ännu inte är helt "framme" (hänt ofta, dåligt med tid till visningar dock viftar man ju inte omkring PÅ visningar

). Antingen fram mot huvudet för att hålla linjen och i början tar hästen det ofta som "stopp!" då ska man i nästa sekund peta på rumpan för o behålla bjudningen... Tiger behövde bara lära sig stanna denna dag, hade visst aldrig behövt stanna honom innan så med mig hängandes i tyglarna efter en bra travrepa fick det bli lite "saktaaaa" träning som löstes av ett pet på bogen när nästa trav höll på o sluta i staketet
Dag4: Utställning. Åt vissa håll fick vi klart bakslag (herregud hästen ledd ordentligt i träns 3 ggr, vi måste bli förlåtna

) och i ringen gör man inget av ovanstående, det ska vara gjort hemma. Vi nöjer oss med att traven gick på diagonalerna ist för medellinjen o att vi stannade lite extra hos domaren ngn gång samt att det aldrig blev ngn riktigt bra trav. Behövs lite mer träning :smirk:
Däremot innan så travade vi lite, spec åt håll dit han inte bjöd självmant o då behövdes inte mkt mer än att komma rätt för att få fram honom igen.
Med denna minst sagt verklighetsförknippade och aktuella (utställningen var i helgen) exempel så vill jag bara påvisa att det GÅR att lösa sådana probelm fort, bara man vet hur man ska göra och verkligen bara planterar FRAMÅT i skallen varenda sekund och tydligt står fast vid att det är det man vill (inte hänger i tygeln, är efter med kroppen, tillåter minsta seeeegande).
Lättare ibland att at det på lina, då kan man tillåta mkt mer framåtrekationer. Enda jag har linan till faktiskt, framåtträning på segisar.
Eller ännu mer omtyckt av mig, upp på ryggen! Men det är ju inte aktuellet för så unga hästar. Iaf inte min ännu!