Ridning efter ryttarens knäskada?

Cleese

Trådstartare
Jag är intresserad av era erfarenheter att börja rida igen efter knäskador.

Har just dragit sönder både inre ledband och bakre korsband. (Vet inte om meniskerna klarat sig ännu) Någon som gjort detta och sedan börjat rida igen? Hur lång tid tar det? Smärtor? Vilka råd fick ni av läkare/sjukgymnast - var det OK att börja rida snart igen eller var det rekommenderat att vänta tills allt var helt utläkt?

Sv: Ridning efter ryttarens knäskada?

Jag har själv inga erfarenheter av knäskador (förutom efterhängsna jogger´s knees!), men min tränare slet sönder båda knän i en fälttävlansolycka för femton år sedan och satt i rullstol i flera år (hon hade så stora smärtor att hon helt enkelt inte kunde stå på sina egna ben). Anledningen till rullstolen var att hon inte lät knäna läka ordentligt, utan hoppade glatt ut till stallet och höll på som vanligt till knäna läkte snett och gick sönder totalt. Hon har precis fått nya mekaniska knän och redan dagen efter operationen hade läkarna henne ute på liten promenad. Nu är detta ju en ganska stor skillnad till vad du beskriver, men knän är ju så pass komplicerade leder att man nog skall följa vad läkaren föreskriver till punkt och pricka och kanske vara ännu ett steg försiktigare ändå. Ta det försiktigt, och låt kroppen läka ordentligt!

Jag har själv inga erfarenheter av knäskador (förutom efterhängsna jogger´s knees!), men min tränare slet sönder båda knän i en fälttävlansolycka för femton år sedan och satt i rullstol i flera år (hon hade så stora smärtor att hon helt enkelt inte kunde stå på sina egna ben). Anledningen till rullstolen var att hon inte lät knäna läka ordentligt, utan hoppade glatt ut till stallet och höll på som vanligt till knäna läkte snett och gick sönder totalt. Hon har precis fått nya mekaniska knän och redan dagen efter operationen hade läkarna henne ute på liten promenad. Nu är detta ju en ganska stor skillnad till vad du beskriver, men knän är ju så pass komplicerade leder att man nog skall följa vad läkaren föreskriver till punkt och pricka och kanske vara ännu ett steg försiktigare ändå. Ta det försiktigt, och låt kroppen läka ordentligt!

Brrrr... inte scenariot man drömmer om precis...
Ja, ännu så länge har jag inte fått några rehab-råd alls eftersom man inte ens vet hur omfattande skadan är, men du vet, man vill ju så gärna veta vad som väntar. Man testar och testar. Kan gå (läs; ta mig fram) med raka knäskenor på och jag har testat om jag kan pressa ihop benen (knäna) som vid ridning och det gick, så gissa om jag vill upp i sadeln! (Att jag just nu inte alls kan böja på benet är ju då en annan femma...)

Är korsband+ledband helt av??Se till att få en scopi gjord om det inte redan är gjort.När min minisk var delad på mitten så fick jag rida efter 10 dar enl. sjukgymnasten,fast jag fick använda ortros med stålskenor pga att korsbanden var av.(det åtgärdades inte samtidigt)Sen efter korsbandsoperationen så fick jag vänta ca 6 veckor innan jag fick sitta upp på en "lugn" häst fast fortfarande med ortros för att avlasta knäet.Gick på sjukgymnastik 3 ggr i veckan så sjukgymnasten hade fullt koll på mitt knä.Lycka till.

Jag gjorde en artroskopi på mitt knä i slutet av sep 07. Haft lindrigare smärtor efter en mopedolycka 2.5 år tidigare. Inget syntes på vare sig röntgen eller MR. Väl inne i knät hittade läkaren dels en spricka i menisken och dels att den var ur läge så han lagade sprickan samt "sydde" fast menisken i ledkapseln. Det var ortos och kryckor i 4-6 veckor med begränsad tillåtelse att böja knät (ortosen ställdes in) samt full sjukskrivning.

Då jag inte hade några jätteproblem innan var jag högst angelägen om att göra allt som stod i min makt att jag inte skulle få större problem efter så jag följde läkares och sjukgymnastens ordinationer mer än till punkt och pricka trots att det innebar i princip inget stallarbete än mindre ridning på iaf två mån. I dec satt jag upp och började skritta, fick dock sitta upp från HÖG pall då jag inte fick lägga vikt på knät i böjt läge än. Därefter skedde igångsättning av häst (inte varit igång på 3 år) samt igångsättning av mig allteftersom jag kände att det fungerade med knät. Hos sjukgymnasten talade jag om i vilka lägen i ridningen jag kände av operationen och hon kom upp med övningar för att stärka just de muskler som krävs vid ridning.

Sommaren 08 kände jag att jag kunde rida fullt ut dvs även galoppera och hoppa.

Mitt råd till dig är alltså en nära kontakt med sjukgymnast och låt det ta tid, var hellre extra försiktig så att det får läka.

Lycka till!

Jag hade för flera år sedan en 'vridskada' på vänster knä, ingenting av eller trasigt, bara uttänjda ledband men rejält ont gjorde det, lääänge. Jag minns inte hur länge jag skulle 'vila', tror det var 4-6 veckor, men sedan fick jag rida om jag klarade av det (dvs det inte gjorde för ont). Det dröjde nog åtminstone tre månader innan jag kände att jag kunde försöka och då enbart i skritt. Så småningom även i galopp, traven fick vänta ett halvår till då jag inte kunde rida lätt och skumpandet i nedsittning gjorde för ont i knäet. Jag måste sitta upp från höger sida då vänster knä dels inte klarade belastning ens i den allra minsta böjning och dels inte klarade den lilla vridningen som blir när man sätter foten i stigbygeln för att sitta upp (och inte vill peta hästen i magen med tån), inte ens med så hög pall att jag snarars 'satt ner' än 'satt upp' . Det är ett plus att hästen nu klarar uppsittning från båda sidor utan att bli konfunderad :-)

Tyvärr var det ingen som sade något om sjukgymnast så jag gick onödigt länge med värk och problem både att böja och räta ut knät.
När jag väl gick till sjukgymnast på eget bevåg (efter flera månader)sade hon efter undersöning att 'det här skulle du ha fått hjälp med för längese'n, det är ingenting som sitter rätt därinne'. Jag fick akupunktur med el (så att musklerna skulle komma ihåg hur man gör när man fungerar...) och övningar att göra hemma. Efter bara 5 besök (ca 10-12 veckor totalt) behövde jag inte komma tillbaka om jag inte kände att jag behövde det.

Så mitt råd är: se till att få hjälp av en sjukgymnast direkt så kan ni gemensamt komma fram till när du kan börja rida igen och i vilken omfattning.

Har en knäskada och allt går bra så länge jag inte hoppar.
I alla fall undviker att hoppa bana, för då får jag ont.

Skadade mitt knä i samband med MC-olycka -06. Innre ledbandet gicka av, främre korsbandet delvis av och bakre menisken gick åt skogen...

Jag la mycket tid och kraft på rehab-träning. Redan veckan efter olyckan började jag träna. Fick ett träningsprogram som gick ut på att stärka de skadade delarna och samtidigt jobba mycket med att få tillbaka stabiliteten.

Prognosen för att jag skulle bli bra i mitt knä var dålig enligt ortopeden... Anledningen till den dåliga prognosen var att jag var kvinna och över 40 år då olyckan hände... Ju yngre man är desto bättre prognos...

Jag tränade mycket flitigt... flera gånger i veckan. Det var skittråkig träning. Men jag bet i hop och tränade på. I nästan två år efter olyckan tränade i snitt 4 tim/veckan bara styrke och stabilitets träning för knät. Ridningen tog jag upp omgående. Dock fick jag i början hoppa upp från pall för att inte belasta det skadade knät för mycket. (Detta har jag fortsatt med) Dessutom fick man tänka på att kliva av väldigt försiktig. Inte "hoppa av" som tidigare utan kliva ner lungt och fint.

Idag är jag näst intill besvärsfri.. Knät fungerar perfekt.. Inget som jag avstår från att göra med knät... Möjligen att jag fortfarande kan ha lite problem med att sitta på huk... men annars har jag inga problem...

Skadade mitt knä i samband med MC-olycka -06. Innre ledbandet gicka av, främre korsbandet delvis av och bakre menisken gick åt skogen...

Jag la mycket tid och kraft på rehab-träning. Redan veckan efter olyckan började jag träna. Fick ett träningsprogram som gick ut på att stärka de skadade delarna och samtidigt jobba mycket med att få tillbaka stabiliteten.

Prognosen för att jag skulle bli bra i mitt knä var dålig enligt ortopeden... Anledningen till den dåliga prognosen var att jag var kvinna och över 40 år då olyckan hände... Ju yngre man är desto bättre prognos...

Jag tränade mycket flitigt... flera gånger i veckan. Det var skittråkig träning. Men jag bet i hop och tränade på. I nästan två år efter olyckan tränade i snitt 4 tim/veckan bara styrke och stabilitets träning för knät. Ridningen tog jag upp omgående. Dock fick jag i början hoppa upp från pall för att inte belasta det skadade knät för mycket. (Detta har jag fortsatt med) Dessutom fick man tänka på att kliva av väldigt försiktig. Inte "hoppa av" som tidigare utan kliva ner lungt och fint.

Idag är jag näst intill besvärsfri.. Knät fungerar perfekt.. Inget som jag avstår från att göra med knät... Möjligen att jag fortfarande kan ha lite problem med att sitta på huk... men annars har jag inga problem...

Det låter som jag då - fyller 39 i år och har dragit av inre ledband och bakre korsband. Främre vet de fortfarande inte - det var för svullet för att kunna se ordentligt på magnetröntgen ännu. De vet inte heller hur menisken mår - ska göra ett nytt magnetröntgenförsök om en vecka igen. (Fast jag tror det är menisken också - det känns som ett mekaniskt fel inne i knäleden - det tar bara stopp - som skit i gångjärnen ungefär...)

Hittills säger ortopeden att han inte tänker operera annat än om menisken är trasig, just pga ålder. Den diskussionen är jag dock inte färdig med honom om - har inte lust att gå på halvfart resten av livet. Har inte börjat hos sjukgymnast ännu, men tränar enligt vad jag kan hitta på nätet. Går (nåja, humpar) utan kryckor när jag är inomhus (rena balansakten att inte få knät på kas sidledes!) och tar bara på mig stödskena när jag ska ut till hästarna eller ut med hundarna. Kryckorna är med när det är halt eller jag är trött. Då värker allt på så mycket att det blir till att krycka fram. Stabiliteten blir snabbt bättre, men värken ger sig inte en millimeter. Tränar på att böja också, men kommer till max 45 grader innan det känns som om knäskålen tänker spricka... Får se vad sjukgymnasten säger senare i veckan. Ridning står väldigt högt upp på göra-listan. Kanske på en snäll häst? Uppsittning medelst kran, men upp och ner ska jag nog kunna komma med lite uppfinningsrikedom. (Bygga lastramp!) Jag inser ju att det där med stötar från en stigbygel INTE kommer att flyga, men frågan är om jag klarar att ha benet hängande eller om det kommer att göra lika ont. Kanske om man kan snörpa åt en något böjd skena runt benet? (Den skena jag har nu är 3 helt raka skenor från jumske till ankel - går ju inte att sitta på en häst med)
Aaargh, detta är så frustrerande!

Låter som när jag hade skadat minisken,den var delad varav en del låg in i ledspringan,det tog tvärstopp rätt som det var.Ang. din artros,kan du inte få en smidigare?Hade en med stålskenor som var ledade,då kunde jag böja knäet till en viss gräns.Ha det där med att de inte vill operera,det fick jag oxå höra.Nu finns det en regel att om operationen kostar under 20 000, kan man åka vart man vill och göra den,fast man får betala resan själv,resten skickas på faktura till sitt eget landsting.Var på en privat klinik uppe i Stockholm,snacka om proffs.Vågar inte skriva ut namnet för då kanske din tråd blir raderad.Inga direkta väntetider heller(tog 2 veckor innan jag låg på operationsbordet).Lycka till och stå på dej.

Ajajaj, inte kul alls :(
Jag var med om en ridolycka veckan innan jul förra året. Hästen stegrade och slog över, jag hamnade med mitt ena ben under.
Det verkar som om korsband har klarat sig, men muskeln på insidan av knät är paj. Fortranade svullen och jag får ont om jag rör på benet för mycket under dagen.
Jag fick enl läkaren börja rida igen när knät är så bra att jag kan springa.
Har suttit upp och skrittat, men det var mest för psykets skull :)
Jag har ingen kraft i benet och eftersom det mest sitter på insidan, kan jag ju inte anv skänkel. Börjar bli lite orlig för hur länge det här ska ta.

Hoppas Du snart kan få en rehab plan så Du kommer vidare.
Lycka till!

Låter som när jag hade skadat minisken,den var delad varav en del låg in i ledspringan,det tog tvärstopp rätt som det var.Ang. din artros,kan du inte få en smidigare?Hade en med stålskenor som var ledade,då kunde jag böja knäet till en viss gräns.Ha det där med att de inte vill operera,det fick jag oxå höra.Nu finns det en regel att om operationen kostar under 20 000, kan man åka vart man vill och göra den,fast man får betala resan själv,resten skickas på faktura till sitt eget landsting.Var på en privat klinik uppe i Stockholm,snacka om proffs.Vågar inte skriva ut namnet för då kanske din tråd blir raderad.Inga direkta väntetider heller(tog 2 veckor innan jag låg på operationsbordet).Lycka till och stå på dej.

Var köpte du din artros? Jag fick min raka på sjukhuset i Frankrike. Såg dock en jockeylärling förra sommaren som hade en cool böjd som såg ut som om den var som en metallram med kardborre bara, dvs inte hela "omslag" av neopren eller vad det nu är för något, utan en luftigare, men stadig. Någon som sett eller vet var man hittar sådant? (Har ju märkt att min stora "tygiga" redan luktar betänkligt av häst och den går inte att köra i maskinen.)

P.g.a. en ledsjukdom har jag opererats en hel del i höger knä. Slutade med att man tog bort knäskålen=en rejäl ommöblering av senor och fästen. De råd jag fick var att lyssna på smärttröskeln, inte utsätta mig för mer smärta än jag klarade av och gjorde det inte ont vid ridning, så fick jag rida. Dock, det tog ca 1 år innan jag vågade prova för knät var väldigt instabilt innan alla muskler hittat styrkan igen:cool: Detta skedde i mitten av 90-talet. Nu använder jag benet för fullt utan problem.

Jag fick min utprovad på ortopedtekniska avdelningen på sjukhuset,kostade mej ingenting.Fick dessutom 2 en för stallet och en för "övrig" tid.

Fick en SKF Stålläger i höger knä hösten 07, 3 månad innon jag gick upp i sadeln, att komma upp var lite besvärlig fick ställa hästen ner i diket, av gick inte så bra, knä hål inte och hamnad under hästen, krävlad mig upp med att hålla i stigbygel. Vänted 3 månad till innon jag gick upp igen.

Har inte för bråtom, rehab träning och tålamod.
Az.

Jag har egentligen ingen aning om de frågor men en tjej i stallet, hon har haft problem med knäna efter något liknande. Hon har aldrig låtit det läka ordentligt och har nu problem när hon hoppar studsmatta, går mycket osv. även när hon rider. Hennes smärta är inte så allvarlig om hon är försiktig.
Hur som helst, för att komma till saken.. Hon har köpt ett par speciella stigbyglar, som jag fattar så har de en fjädringsfunktion och är väldigt skonsamma mot knäna. Kanske ett alternativ efter tillfrisknande!
Hoppas att det går bra! :)

Jag blev sparkad den 10 oktober förra året. Själva knäskålen och ledband var ok, men det blev en fraktur plus lös benbit i underbenet, men precis i knäleden. Lades in direkt, och opererades några dagar efter.

Var på återbesök 1 dec, skrittade första gången 10 dec. Då med extra långa stigläder. Travade och galopperade efter ett par veckor, men ganska korta pass (ca 20-30 min inkl. fram- och avskrittning) och ingen lättridning/lätt sits.

I mitten på jan började jag rida mer riktiga, men lätta dressyrpass. Sjukgymnasten sa att jag låg en månad före i rehab emot vad man brukar göra, och då hade det bara gått två månader sen olyckan.

I månadsskiftet jan/feb började jag rida lätt, väldigt korta sträckor.

Nu rider jag lätt kanske två varv i början av passet, och två varv i slutet (20x60 ridhus), sen blir jag trött, får ont och börjar snedbelasta. Jag är jättesugen på att börja hoppa igen, men jag kanske ska kunna stå i lätt sits först...

Har du något återbesök hos läkaren inplanerat? Vänta tills du fått okej av denne (så det inte har blivit värre). Sen var det bara att känna sig fram för min del. Läkaren kunde inget om hästar, och verkade tro att jag skulle kunna rida direkt efter den 1 jan. Så var det dock inte för min del...

Jag tyckte det var bäst att ge knäet stöd, dvs HA stigbyglar. Jag resonerar att det får lov att göra ont, jag får plåga mig själv lite, men om det fortfarande gör ont dagen efter så har jag tagit i för mycket. Det är en svår balansgång, jag vill "komma tillbaks" så snabbt som möjligt - helst igår, men inte få bakslag senare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag var inblandad i en olycka i mars 08 (ihop med en trailer,en häst och en longerlina) 3 ledbad rök,muskelrupturer mellan fotled och upp till halva underbenet och vid 1:a återbesöket på ortopeden visade det sig att jag även kraschat menisken (hade jag redan känt då jag gjort det en gång tidigare i en skidbacke) 6v på kryckor,ingen ridning sa farbror doktor men som alla hästmänniskor ville jag upp på ryggen igen så snart som möjligt,använde pall och var suuuuper glad för min lilla skrittrunda,tills jag skulle av och glömde att jag faktiskt skadat bägge benen :eek:.
Rider fortfarande inte pga att köerna till op i mitt län uppenbarligen är långa och menisken klarar inte belastningen i annat än skritt,försöker jag ändå så straffar det sig i flera dagar.
Smärtorna tog lång tid innan dom gav sig,har ff ont ibland och en del av muskelrupturerna är inte läkta,enl läkaren är det inte säkert att dom blir återställda,trist men det är bara att kämpa vidare
Hoppas det går bra för dig!

Senast ändrad:

För 1 år sedan blev jag fälld, landade på knäet och fick 2 sprickor i knäskålen. Jag hade orthos i 8 veckor med benet i rakt läge, fick inte böja benet alls. Alla muskler i benet försvann och knäet kändes väldigt instabilt. Det tog ca 1,5-2 månader innan knäet kändes någorlunda stabilt. Efter "godkännande" från sjukgymnasten satte jag mig åter på hästryggen. Jag kunde bara skritta, att stå i stigbyglarna gjorde för ont. Jag skrittade omkring i ca 1 månad innan jag kunde börja trava och galoppera och ytterligare någon månad innan jag kunde stå upp längre sträckor i galopp. Jag har stigbyglar som flexar och de hjälper mig mycket.

Jag var tyvärr inte den bästa på att rehab-träna (trots vana efter en skada i hälsenan). Hade jag varit bättre på att träna hade det förmodligen gått snabbare.

Jag har fortfarande problem i knäet, lättare smärta när jag går i trappor, kan inte alls springa, kan inte gå/stå länge och kan inte stå långa sträckor i lätt sits. Ska kontakta läkare och försäkringsbolag och höra vad de säger, detta eftersom det snart gått ett år och jag fortfarande har problem.

Lyssna på läkare, sjukgumnast och framför allt din kropp! Känn efter var smärtgränsen är och låt din skada läka ordentligt innan du rider osv. Rehabträna ordentligt, slarva inte med det, jag ångrar att jag inte tränade mer än jag gjorde.

Lycka till!

Kan gå (läs; ta mig fram) med raka knäskenor på och jag har testat om jag kan pressa ihop benen (knäna) som vid ridning och det gick, så gissa om jag vill upp i sadeln! (Att jag just nu inte alls kan böja på benet är ju då en annan femma...)

Usch vad jobbigt för dej!
Skadade mitt vänstra knä (båda meniskerna är utslitna, så vridskadan var bara strået som knäckte kamelens rygg, eller i detta fall - knä.)
Envis som jag är haltade jag i alla fall iväg till stallet och "åkte häst" ett tag. Både läkare och sjukgymnast påpekade att jag skulle rida, gärna mycket varje dag, för då stärkte jag knät (muskelkorsetten runt knät så att säga) utan att belasta det. Villkoret var - inga stigbyglar!!!!!!!!! Samt att jag inte skulle framhärda när det gjorde ont eller jag blev svullen. Inte fick jag trilla av heller....;)
Jag blev bra. Eller i alla fall så pass mycket bättre att jag kunde börja jobba som vanligt och rida som folk, med stigbyglar och sådant.
Detta var en del i min rehab, jag blev behandlad med mycket annat ochså, men tre kusar om dagen i nästan ett halvår gjorde susen - i alla fall för sitsen!
:rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
153
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 488
Senast: Solstig
·
R
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig... 2
Svar
33
· Visningar
4 602
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka