Ridning efter ryttarens knäskada?

Sv: Ridning efter ryttarens knäskada?

Jag har både ridit och åkt skidor utan främre korsband. Skidor dock med ortos på knät, och inte riktigt så "hardcore" som jag skulle ha velat.
Opererar mitt knä imorgon, skadade mig 10 februari, opererade det förra för ett knappt år sedan.
Dock är mina knän ganska stabila och jag har inga större problem i vardagen, går, joggar och rider som sagt utan problem och har så gjort sen 3-4 dagar efter skadan.
För mig har det inte varit ett alternativ att inte operera eftersom jag spelar fotboll på hög nivå.

Rent förslitningsmässigt så har det visat sig att det spelar mindre roll huruvida man opererar eller inte. Därför är det bortkastade pengar att operera någon som inte kommer underhålla knät livet ut. (eller tills de ändå måste bytas ut vid 45.. ;)).

Tråkigt att så många verkar ha missuppfattat, stött på patrull och inte fått ordentligt förklarat för sig vad planen är. Själv har jag ju haft sån "tur" att det i princip tog 1 vecka till MR och efter det 2 veckor till op, men det handlar mkt om att veta vad man ska säga och framförallt ha klart för sig exakt vad en operation innebär. (för mig innebär det en gravt minskad livskvalitet några veckor jfrt med dagsläget, dock vet jag ju att på sikt behöver jag den där extra stabiliteten som ett nytt korsbad ändå ger)

Hur kass är man efter operation? (Ska just börja nytt jobb - kan ju vara intressant att veta vad man kan förvänta sig)

Det beror lite på vad man jobbar med och vad som görs. Generellt efter en "vanlig" korsbandsoperation tror jag man är sjuskriven 2-3 veckor vid stillasittande arbete. 3 månader med mitt yrke som är mer fysiskt krävande. Sen får man ju räkna med att lägga tid på rehabilitering också, och de flesta sjukgymnaster jobbar vanliga kontorstider...

Jag slet av främre korsband och skadade menisken lindrigt juli 2007. Eftersom jag var gravid då gick det ej att operera då (ej söva) Jag började omgående hos mycket bra sjukgymnast, tränade tre ggr/vecka på gym. Fick reda på att A&O är rätt träning. Körde benpress mm. Opererade mars 2008. Red efter 12 veckor. Red gjorde jag även innan OP men gjorde då illa mig ibland när jag satt av hästen, en gång så att jag fick gå på kryckor 1 vecka. Efter op hadde jag kryckor ca 1 vecka, + två veckor till ute. Hade kunnat jobba efter 2-3 veckor. Red distans, 5 mil, 6 mån efter op. Jag äter nu gucosamine i förebyggande syfte.

Jag har lite ont i knäet ibland men aldrig vid ridning, snarare dagen efter ett tuffare pass. Knäet fungerar bra men som innan blir det ju aldrig/ Karin

Jag har förslitningar i mina knän och fick ridförbud i ett år. Det bröt jag ganska snart :angel: men det gjorde det hela värre.. Så jag la ridningen på is i ca 1½ år innan jag hoppade upp igen. Det hjälpe inte så jättemycket men nu tar jag hjälp av tex ledade stigbyglar, rider dressyr på en mjuk häst, osv. Tycker det funkar ganska bra faktiskt, även om det känns efter tex en uteritt att knäna inte är så jätteglada och blir väldigt stela. :cool: JOBBIGT att hoppa av, spec med tanke på att hästen är 168 och jag 157..

Men vad gör man inte för dessa hästar? :D

Var på en föreläsning igår om just främre korsbandsop, och tydligen är de senaste rönen att man helst ska sätta alla korsbandsopererade i rullstol med ström på benet, and undvika belastning i 6 veckor ska tydligen minska risken för artros till följd av op drastiskt.
Nu kommer ju det troligtvis inte bli kutym att göra så, men däremot så ska man avlasta med kryckor i 6 veckor även om det känns bra, detta för att minska risken för skruvlossning, tunneln man borrar upp i benet behöver 6 veckor för att vara någorlunda stabil.
Jag tror att rehabiliteringen av korsbandsoperationer på sikt kommer bli längre och vara relativt lätta de första 12 veckorna, och att återgång till idrott kommer ske först efter 9-12 månader snarare än de 6 som man säger idag..

Nu är jag 2 veckor postop och tycker det går ganska bra. Har inte varit speciellt svullen, och hade turen (eller kanske snarare tacken för 7 års fotboll på hög nivå..) att bara behöva ta en sena från baksidan av låret. Nu är det bara se framåt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 498
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 489
Senast: Solstig
·
R
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig... 2
Svar
33
· Visningar
4 602
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka