Ridning på dräktigt sto

Lillsillen

Trådstartare
HUR rider ni era dräktiga ston??

Mitt sto är på 90 dagar nu.
Själv är jag ute i skogen ett par tre ggr per vecka i ca 1 timme, men inte något ansträngande pass då vi bara travar/galopperar kortare sträckor i lugnt tempo i taget...är det ok??

Sv: Ridning på dräktigt sto

Jag rider inte mitt alls just nu. Jag väntar tills efter 45 dgrs kollen, har hört och fått för mig att det är lätt att de kastar då, så jag har varit överförsiktig :D

Dock tror jag på att rida stoet under dräktigheten, lugnt och sansat. Ge stoet en härlig tur i skogen då och då liksom. Jag tänkte ha henne som skogsmullehäst nu i vinter :banana:

Ja, det tycker jag att det är. Så länge hästen är pigg och glad så är det inga som helst problem.

I det stallet där jag rider så red vi ett av stona 6 dagar i veckan. Då mest bara ut och busa. Varför 6 dagar?? Jo, för att hon är tvungen att gå så regelbundet, pga korsförlamning. Sen fick hon det, och fick vila resten av dräktigheten.

Här rids stona som vanligt tills de säjer ifrån. De är på dygn 58-137 och alla är de framåt och glada vid ridning/körning. Oftast så blir det bara skritt barbacka de sista 2 månaderna.

Mitt sto fick föl 9 Juni. Jag red som vanligt(men hoppade inte och tränade ej för tränare). Men 2 mån innan föl slutade jag rida henne pga att jag tyckte hon verkade trött. Så då fick hon vila fram till fölning. Du känner själv ditt sto bäst!! :)

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 230
Senast: Badger
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 130
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 581
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka