Ridning på "Enskild väg"

T

Tölva

Hej!
Är det någon som vet vad som gäller vid ridning på "Enskild väg"?

Sv: Ridning på "Enskild väg"

Enskild väg

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att t ex gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Sådana förbud är dock ovanliga. Att gå, cykla eller rida på en enskild väg anses ingå i allemansrätten under förutsättning att vägen inte tar skada. Lokal trafikföreskrift meddelas av länsstyrelsen för vägar utanför tättbebyggt område, och i övriga fall av kommunen.

Skyltning

Utan tillstånd från kommunen är det förbjudet att sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet. En enskild väg får inte skyltas med förbud mot gångtrafik eller cykling, och i normala fall inte heller mot ridning. Reglerna återfinns i Lag (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning. Skyltning av regler som grundas på lokal trafikföreskrift ska normalt utföras av kommun eller Vägverkets region. Villkor för parkering som markägaren bestämt ska skyltas med vägmärken. Skyltning med övriga vägmärken, som varningsmärken och vägvisare, svarar normalt markägaren för.

Väg med statsbidrag ska hållas öppen

En enskild väg med stats- eller kommunalt bidrag till underhåll ska normalt hållas öppen för allmän trafik. Vid tjällossning eller annars när risken för skador på vägen är särskilt stor kan markägaren få stänga av vägen för trafik med vissa fordon. Men det får endast ske efter samråd med den myndighet som lämnar bidrag. För skogsbilvägar som en gång i tiden anlades med statsbidrag framgår det av bidragsvillkoren vad som gäller för motortrafik på vägen.

Kan man förbjuda ridning och travträning på en enskild väg?

Vägens ägare kan i princip inte förbjuda eller begränsa de aktuella aktiviteterna. Däremot kan en kommun eller länsstyrelse enligt 10 kap. 1§ trafikförordningen besluta om förbud mot trafik med hästfordon eller förbud mot ridning genom lokala trafikföreskrifter. Dessa meddelas av kommunen inom tättbebyggt område och av länsstyrelsen om de ska gälla utanför tättbebyggt område.
Framställan görs till respektive myndighet.

Toppen!
Tack så mycket för svaret!
Var fann du denna skrift, vilken är källan?

Hmm...jag har klippt ihop en massa i ett word-dokument på datorn, från bla naturvårdsverket, o jag tror att det är därifrån detta kommer! (Har nämligen problem med en sur markägare, så jag har samlat på mig information... :crazy: )

Tänk också på att att inte rida för nära någon bostad eller byggnad så du överträder hemfridszonen.

elis

Är det inte ok sålänge man håller sig på vägen? Oavsett i vilket läge till byggnader den ligger?

Nej, det kan finnas vägar som leder genom gårdar och då får du inte rida där om inte ägaren tillåter eftersom du rider på tomten. :crazy:

Det tror jag inte sätmmer faktiskt! Vi pratad med kommunen om precis ett sådnat fall och de sa att det var helt ok att rida igeonom gården eftersom vägen gick där! Och de verkade ha koll.. De hade nämligen hört av sig till en annan markägare och sagt till honom att ta ner sina skyltar so förbjuder ridning då de inte var godkända! Annrs skulle han få betala vite..

I alla lägen bör man se till att man orsakar så lite obehag som möjligt för alla man kan komma att komma i kontakt med när man är ute med sin häst. Om man försöker sätta sig in i situationen för den markägare man tänker passera blir det säkert bäst för båda parter. Varför inte stanna och hälsa och prata en stund med berörda mark-/husägare? Det brukar funka för mig i alla fall.

Sedan tycker jag att sunt förnuft bör råda. Om en viss mark-/husägare starkt ogillar att man rider förbi kanske man inte måste statuera exempel utan i stället välja en annan väg?

Man får INTE rida igenom en gård bara för att det går en väg igenom. Jag har själv en sådan gård och har kollat med Lantmäteriet, Kronofogden, Kommunen och Tingsrätten: alla hävdar att allemansrätten inte gäller eftersom gårdplanen inte är allmän plats och vägen är min egen uppfartsväg. Att man sedan kan ta sig förbi mitt hus och rida vidare på baksidan (där jag har uppställningsplats för släp och traktor) innebär alltså inte att det är lagligt. Jag har rätt att inhägna min egen mark om jag vill det, och har ingen skyldighet att hålla öppet för förbipasserande.

Över lag uppfattar jag det som att en del ryttare orsakar missnöje helt i onödan. På många ställen kan man välja alternativa ridvägar, och så kan man ringa/köra runt och prata med markägare och be om lov (vilket jag själv gör). Har man en häst som brukar skita under ridturen kan man kanske tänka ut en runda som inte lämnar obehagliga överraskningar för flanörer. Inte heller behöver man skrämma andra genom att trava/galoppera förbi.

:smirk: Krocket

hemfridzonen är ca 60 - 70 meter från tomgräns, hos oss t ex skall ryttarna egentligen inte kunna rida förbi vårt stall, men nu gör det inte oss något.
Däremot om det kommer en hundägare då gäller det verkligen hos oss för jag vill kunna ha min hund lös på gården utan att det kommer någon och går förbi med hund.
Om folk vill rida förbi på hästar så får de skylla sig själva om hunden jagar dom, för de rider på ICKE allemansmark.
Nu är det bara en uppfartsväg hos oss som blir en liten stig nere vid hagarna så de kan inte hävda att det är en allmän väg.

elis

Men om vägen fortsätter efter huset där man rider på "tomtmark" då..? Hur tar man sej då vidare?

Hmmm.... Tänk bara på att du har "strikt ansvar" för skador som hunden orsakar.

/Yzter

hemfridzonen är ca 60 - 70 meter från tomgräns,

Enligt hur myndigheter tolkar allemansrätten är det ingen fast gräns fastslagen utan bedöms från fall till fall. Kan i praktiken vara rätt med 60m men även med 200m o.s.v.

Liten parantes bara...... ;)
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liselott76 skrev:
Men om vägen fortsätter efter huset där man rider på "tomtmark" då..? Hur tar man sej då vidare?
Det gör man inte.
Tomt är tomt och om man olovligen uppehåller sig där så är det hemfridsbrott.

Jag har också en väg över min gårdsplan.
Det är liksom två vägar till min gård.
Men den är min tomt och där så får man inte rida, gå, cykla eller alls vara utan att jag ger tillstånd.
Vägarna som går till (och från) gården är privata uppfartsvägar.
Även om de går runt i en trevlig slinga över ytterligare 2 tomter.

Man får helt enkelt se till att hålla sig väl med den som äger vägen och gården.

Vi har en granne som byggt relativt nyligen på precis vid en väg som alltid använts för cykeltrafik/ridning etc.. Kan han alltså ändå vägra folk att gå där - fast han byggt på den platsen med vetskapen om att det är trafik förbi..?

Det beror på om vägen ligger på eller bredvid tomten.
Ligget tomten bredvid vägen och alltså inte på den grannens mark, så är det väg och inte tomt.

Vägen över min tomt går genom gården, med stallet på ena sidan och huset på den andra, och då så blir det tomt.

Det finns vägar som går genom gårdar i äldre bebyggelse, som inte är uppfartsvägar utan går t.ex. från en by till nästa och de får man naturligtvis rida på, oavsett hur nära husen ligger. T.ex. vet jag en gård som har bostadshus på ena sidan en bilväg och ladorna (mkt nära!) på andra sidan och det är klart men får rida där. Förrförra stallet hade en väg som gick via gårdsplanen där det någongång passerade både bil och motorcykel för att ta sig till en annan del av trakten, helt tillåtet.

Det finns ingen exakt meterdefinition på vad som är tomt/för nära utan man får titta hur det ser ut från fall till fall. Generellt så gäller att är det OK att cykla eller gå så är det också OK att rida, så länge inte vägen blir förstörd.

Jag tycker också som de andra att man ska försöka var trevlig och försiktig och välja bra ridvägar. Tyvärr går det ju inte alltid och det finns nästan alltid någon hästhatare som får krupp bara de ser en häst vid horisonten. De kan vara svåra att hantera men jag tycker inte de ska få rätt bara för att de är otrevliga om de t.ex. sätter upp olagliga skyltar.

SofiaP skrev:
Det finns vägar som går genom gårdar i äldre bebyggelse, som inte är uppfartsvägar utan går t.ex. från en by till nästa och de får man naturligtvis rida på, oavsett hur nära husen ligger. T.ex. vet jag en gård som har bostadshus på ena sidan en bilväg och ladorna (mkt nära!) på andra sidan och det är klart men får rida där. Förrförra stallet hade en väg som gick via gårdsplanen där det någongång passerade både bil och motorcykel för att ta sig till en annan del av trakten, helt tillåtet.
Det beror på vad det är för väg.
Den kan vara allmän, då så får ju alla vara där.
Och det är den nog om den går från en by till en annan by.
Den kan vara vägförening med statsbidrag, samma gäller då som med allmän väg.
Och den kan vara privat, och då så blir det tomt.
Detta även om vissa som bor längre in på vägen har servitut på den.
För det servitutet ger bara dem och endast dem tillstånd att nyttja vägen.
Inte alla andra.

Oftast så kan man se på kartan hur det förhåller sig.
På min gårdsplan så har det dock stått folk och skrikit att de får vara hur mycket de vill på den vägen för att den är allmän väg.
Och eftersom den inte är allmän utan min privata och dessa människor vägrade att kopplade hunden som jag bad dem om, så fick de inte gå där för mig.

Har lite känsla av "déjà vu" detta har stötts och blötts ett antal gånger :cool: Olika myndigheter har dena tolkning:
----------------
• VÄGAR
Man skiljer mellan statliga vägar (allmänna vägar),
kommunala vägar (gator), enskilda vägar
med statsbidrag och enskilda vägar utan statsbidrag
(privata), skogsbilvägar och ägovägar.
Allmän väg och kommunala gator är till för
allmänheten. Enskild väg, skogsbilväg och ägoväg
ägs oftast av samfälligheter, privat eller av
bolag.
Ridning eller körning på enskilda vägar går
knappast att förbjuda eftersom en häst med
ryttare eller kusk inte räknas som ett motordrivet
fordon. Här gäller också allemansrätten,
som ger alla rätt att beträda en enskild väg
om denna inte skadas.

Undertecknat:
Svenska GaloppFörbundet, STC, Svenska RF, Svenska HästavelsFörbundet, LRF och Hästnäringens Kvalitets och Miljöråd.
Klippetiklipp---------

Det innebär att det faktum att vägen är privat hindrar inte att allemansrätten tillämpas, däremot om vägen t.ex. bara leder till gården kan det betraktas som tomt.Enskild väg är enskild oavsett vem som äger dem. Jag har femtioelva olika länkar om detta men det är bara att söka på allemansrätten på nätet så får man svar.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa... 2
Svar
32
· Visningar
1 398
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din... 2
Svar
22
· Visningar
1 844
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka