Ridning på fotbollsplan

Sv: Ridning på fotbollsplan

Varför anlägger ni inte en egen ridbana på gården :)? Behövdes bygglov som inte gick igenom?

Vi skulle väldigt gärna fixa en egen ridbana, men tyvärr arrenderar vi bara stall och mark.
Det kostar att anlägga en ridbana och vi vet inte hur länge vi kommer få ha kvar stallet, så vi vågar inte investera i en ridbana... :(
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Jag kan förstå att det är obekvämt för kommunen att sponsra en privat näringsidkare på det sättet. Det snedvrider ju hela konkurrenssituationen.
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Tro mig, det är inget problem.
Ungarna som kommit för att spela fotboll har varit riktigt stöddiga.


Ja, de som har kommit ja, men det kan kanske finnas barn som inte är så stöddiga.

Jag skulle kunna tro att det är skiten som irriterar om det inte är det ovan, man får väl skrapa med spade och ta med en del grus för att precis allt ska komma bort?

Annars är ett tips att be om tillåten tid, kanske tidiga mornar fram till 09.00 och en kväll i veckan, ja, något sådant.
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Jag kan förstå att det är obekvämt för kommunen att sponsra en privat näringsidkare på det sättet. Det snedvrider ju hela konkurrenssituationen.

Det går bra att sponsra fotboll med samma sorts plan, men inte ridning? Det rimmar väldigt illa.

Jag undrar om fotbollsplanen faktiskt blir förstörd (eller inte). Är det för klena dräneringsrör i plast som kan trampas söner? Någon ytlig markduk som kan rivas upp? Kanske de på kommunen kan svara på vad det är de menar går sönder/förstörs, för det behöver inte vara helt ogrundat.

Men ifall det inte är någonting som förstörs, så kanske man kan jobba fram någon delning i tid, halva veckan var. Ni som rider, har ni någon förening? Ungdomar i föreningen? Kommunen ska trots allt behandla alla idrottsföreningar lika.
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Va? Var har du privata fotbollsklubbar där pengarna går in i en enskild människas plånbok? I det här fallet, menar jag.

För det är ju vad som händer i det här fallet - ts bedriver ju en affärsrörelse som till del bygger på att kommunen skjuter till sina resurser.
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

*kl*
I vår by har det lösts genom att byns IF har anlagt en ridbana, med stöd från kommunen gällande mark. För att få använda ridbanan måste man lösa medlemskap i IF och kontakta ridsektionen där. Vi ryttare får en bra ridbana som kan nyttjas av alla stall i byn (4-5 st) och den kan bokas enskilt online och underhåll sköts av ridsektionen. En toppenbra lösning enligt mig! :)
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Va? Var har du privata fotbollsklubbar där pengarna går in i en enskild människas plånbok? I det här fallet, menar jag.

För det är ju vad som händer i det här fallet - ts bedriver ju en affärsrörelse som till del bygger på att kommunen skjuter till sina resurser.

Var läset du in att TS tjänr pengar på att få rida på fotbollsplan? Det är inget tal alls om att denne måste sänka hyran/betala mindre hyra. Det blir ett märkligt resonemang tycker jag. Jag tycker ju att kommunen i detta fallet särbehandlar fotbollsspelarna och låter dessa gå helt för ryttarna när ett samarbete så enkelt borde vara löst.

TS, det enda ni kan göra är att ligga på kommunen riktigt ordentligt! Tjata-ring varje dag och se till att bli hörd!
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

har ts en förening? eller har hon det som ett företag? företag kan gott få betala för sig tycker jag.. alternativt att ts har en kväll i veckan som hon får utnyttja fotbollsplanen..

Hon vill inte investera pengar där hon har sin verksamhet, så varför ska andra sponsra för hon inte vill betala? Det kanske finns andra stall som tar högre hyra för dom har ridbana, då blir det snedvridet då ts stall är billigare då hon får sitt gratis
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Det är klart TS tjänar pengar, TS slipper eller då har sluppit anlägga egen bana, eller TS har sluppit köra till annat ställe för liknande ridning.

Vad är skillnaden att fotbollsungarna "tjänar pengar" på att inte behöva köra någon annanstans att träna? Då menar ni alltså att om TS hade haft en klubb så skulle det vara okej för att det då var klubben som "tjänade" dessa pengar? För då hade det ju varit samma sak som att en forbollsklubb nyttjar planen. Eller?

Och man tjänar inte pengar på att en utgift uteblir. Då sparar man pengar.
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

har ts en förening? eller har hon det som ett företag? företag kan gott få betala för sig tycker jag.. alternativt att ts har en kväll i veckan som hon får utnyttja fotbollsplanen..

Hon vill inte investera pengar där hon har sin verksamhet, så varför ska andra sponsra för hon inte vill betala? Det kanske finns andra stall som tar högre hyra för dom har ridbana, då blir det snedvridet då ts stall är billigare då hon får sitt gratis

Jag tycker att det är helt skevt att tänka så här. Fotbollsungarna ska gratis kunna nyttja planen, men TS ska det inte för att hon har häst? Det är okej att kommunen betalar för det ena men inte det andra?
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

fast ts har ett företag, hon tjänar på att få vara där. Fotbollssugna ungdomar tjänar knappast på det då dom inte har ett företag. Hon skriver ju själv att dom inte vill investera i sitt eget då dom arrenderar mark.
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Du verkar inte förstå grunden i den delen av diskussionen.

TS har en fördel mot andra liknande verksamheter. Kommunen sponsrar henne (men inte andra inackorderingsföretag) med ridbana. Utan tillgång till ridbana är månadsavgiften för uppstallning sannolikt mindre än med ridbana.

Helt skevt. Och givetvis inte OK.
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Det är klart TS tjänar pengar, TS slipper eller då har sluppit anlägga egen bana, eller TS har sluppit köra till annat ställe för liknande ridning.

... och de som vill spela fotboll slipper punga ut för att anlägga egen fotbollsplan alternativt köra till en.

Om någon vill spela boule? Eller annan sport? Ska de också bort, för den heliga, subventionerade fotbollen?

Däremot så kan det vara så att fotbollsplan faktiskt inte TÅL att ridas på. Av olika orsaker. Då är det en helt annan femma.
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Jag tycker att det är helt skevt att tänka så här. Fotbollsungarna ska gratis kunna nyttja planen, men TS ska det inte för att hon har häst? Det är okej att kommunen betalar för det ena men inte det andra?

Det är aldrig ok att en kommun går in och sponsrar privata företag, att hålla kommunens invånare med lekplatser och fotbollsplaner får sas anses ingå i skattemedel men banne mig inte privata hobbies.
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Det är aldrig ok att en kommun går in och sponsrar privata företag, att hålla kommunens invånare med lekplatser och fotbollsplaner får sas anses ingå i skattemedel men banne mig inte privata hobbies.

Va! Så de som bor nära en lekplats kan få bättre värde på sin villa när de säljer, för att nästa barnfamilj får nånstans att leka!?? Eller att de har en alldeles gratis fotbollsplan att sparka boll på?! Bekostat av SKATTEMEDEL?! För PRIVATA hobbies som bygga sandslott och sparka boll:devil::devil: </sarc>

Jag trodde det var självklar att man behandlar idrottare lika från kommunen sida..
 
Sv: Ridning på fotbollsplan

Fast ts tjänar som näringsidkare på att få detta gratis. Detta gör att dom andra tar mer i betalt=hon får fler kunder. Barn är inte ett företag. Kommuner får inte gynna ett enskilt företag på detta sättet. Det blir fel i konkurrensen då!

Att värdet höjs pga en lekpark tycker jag inte hör hit. Lekparker hör till samhällets trivsel tycker jag.

Ts kan ju bilda en förening, för jag har för mig att kommuner stöttar föreningar som utövar idrott, inte enskilda företag.

Jag har nog upprepat mig några ggr i tråden redan känner jag..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp