Ridning på volt..

unki

Trådstartare
När jag rider min häst på volt så har jag upptäckt något skumt.. Han går lixom så att jag hamnar alldeles snett.. Vet inte riktigt vad det beror på o det är svårt att förklara det såhär oxå. Men min vikt hamnar lixom utåt o jag måste böja mig inåt för att inte tappa balansen..
Förstår inte riktigt vad det beror på, nån som har några ideer? :confused:
Det känns lika i bägge varven..
 
En häst i stallet gör likadant, han kastar över en på andra sidan så man hamnar snett. Är ingen expert, så kan inte ge dig något vettigt svar. Men kanske att när det blir jobbigt, så gör han det för att störa en.. bara en teori..
 
Okej, skönt att höra att jag inte är ensam om det iaf. :)Kanske det kan va så. Ska försöka få tag på en instruktör som kanske kan hjälpa mig.
Hoppas på flera svar oxå!
Till saken hör att jag rider barbacka så det blir verkligen konstigt..
:bump:
 
Jo.. samma här, det är bara när man rider barbacka när det blir så. Har du sadelbrist eller gillar du att rida barbacka?
 
Det beror på att din häst inte vill belasta båda bakbenen lika mycket, utan i stället går den snett. Det känns extra mycket när man rider barbacka - när man rider med sadel glider oftast sadeln lite snett också så det känns inte lika mycket.

Försök att få tag på en bra intruktör som kan hjälpa dig. det här är ett problem som de allra flesta har mer eller mindre med sina hästar.
 
Okej, då fattar jag lite mer iaf. Ska försöka hitta en instruktör så hoppas jag att vi får bukt med det.
Tack för ditt svar förresten! :bow:
 
Oj, glömde svara på ditt inlägg.
Jag har ingen sadel o har ridit barbacka i ett år nu. Men håller på att spara till en bomlös sadel. Så jag hoppas jag ska kunna köpa den snart.
:bump:
 
Min häst gör lite likadant i vänster varv, han skjuter ut högerbogen, vilket gör att jag + sadeln skjuts utåt.

Jag rider för instruktör och vi har börjat komma åt problemeet.
Sen har jag idag fått honom genomkollad av kiropraktor (nåt jag verkligen rekommenderar) och hans ena hmm höftbens led??!? osäker på vad det hette var snett, vilket medför att han har en överansträning på höger bakben. Han har även lagt mer vikt fram.

Så jag kan rekommendera att du får honom genomkollad så du vet att han är ok i kroppen. Det är väldigt vanligt att dom är sned i bäcken och höfter.
 
Tack för ditt svar!
Okej, ja jag ska ju som sagt försöka få tag på en instruktör.. lite svårt att hitta nån bra som man trivs med bara. Men vet en som jag ska fråga iaf. Antagligen är det det vi behöver, har haft han i 4 år och har aldrig ridit för instruktör med honom.. :o Finns en del andra problem som vi behöver hjälp med oxå så en instruktör är ett måste nu.
Han är genomgången av en hästfysioterapeut flera gånger o det va inte så längesen sist. Inga extrema probem har han. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
3 736
Senast: Cafer
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 303
Senast: whyme
·
Hästvård förra veckan kom vi äntligen iväg till veterinären med min häst. Jag har länge misstänkt att det är något fel men så har det ena stunden...
Svar
5
· Visningar
2 893
Senast: Lindsen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
861
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp