Inflammation mellan halskotpelarna

Saile

Trådstartare
förra veckan kom vi äntligen iväg till veterinären med min häst. Jag har länge misstänkt att det är något fel men så har det ena stunden varit bättre och så har jag kanske inte kunnat rida på ett tag pga bebis sedan har jag ridit och så har jag känt av det igen.

Iallafall! Böjprov var ua på alla ben. Veterinären kände över kroppen utan att kunna känna någon ömhet eller dylikt.
Hon var beredd att skicka hem mig med orden "han är tjock, det är därför" (ja, han ÄR för tjock men det var inte riktigt därför jag var där)
Tillslut så fick vi tjatat till oss att en i personalen på kliniken skulle rida honom och DÅ märkte dom att det inte stod rätt till. Han snubblar till ofta och frambenen viker sig, liksom.
När hon sedan skulle rida en volt i vänster varv så märker hon att han inte kan böja halsen åt vänster. När hon försöker så snubblar han mer och tappar liksom balansen.
Dum som jag är har jag inte kopplat ihop dessa saker. Jag rider SÄLLAN på en volt. Speciellt nu när jag har en bebis, då prioriteras skogsturer.

Dom misstänkte iaf något med halsen så dom röntgade men hittade inget (som väl var). På ultraljudet så var det jättesvårt att se men dom tyckte det såg ut som att det kan vara en inflammation mellan 6 o 7 halskotpelarna. Tydligen är huden på islandshästar mycket tjockare så det var extra svårt att göra ultraljud på dom. Sedan pga min hästs..... Överhull:angel: så blev det också svårare.
Så nu går han på diet och jag rider honom mer än vad jag egentligen hinner med. Den 5/10 ska vi tillbaka och träffa en fysioterapeut och göra ett nytt ultraljud.

Jag skulle gärna vilja höra om det finns fler som har haft hästar med samma/liknande åkomma? Vad har ni haft för symptom och hur har behandlingen sett ut?
 
En häst har EN halskotpelare med flertalet halsryggskotor.
Jo, ultraljud är svårt när det är mycket fett i vägen - fettväven döljer det man tittar efter.

I det här fallet har man möjligen sett ett fynd på en ultraljudsundersökning av halvrisig kvalitet (pga hästens överhull), och hästen har klara svårigheter att böja halsen till vänster.
Det finns dock inga skelettförändringar på röntgen.

Skulle tro att med rätt träning torde prognosen vara god.
 
Min häst hade artos på 7de halskotan. Det var märkliga symtom, jag såg på honom och kände att något var fel.
Han hade bättre och sämre perioder kändes mest som väldigt trött eller normalt pigg, men det var svårt att förklara för en veterinär.
Massa blodprover och undersökningar senare hittades felet. Han behandlades men det hjälpte inte. Han blev halt på ett framben som inte släcktes i någon led, det kom från halskotan då många nerver som styr frambenen sitter just vid 7de halskotan.
Han fick sedan somna in, bara 7 år gammal och det kommer jag alltid vara bitter över. :cry:
Världens finaste häst, kommer aldrig hitta en sådan individ igen:heart.
 
En häst har EN halskotpelare med flertalet halsryggskotor.
Jo, ultraljud är svårt när det är mycket fett i vägen - fettväven döljer det man tittar efter.

I det här fallet har man möjligen sett ett fynd på en ultraljudsundersökning av halvrisig kvalitet (pga hästens överhull), och hästen har klara svårigheter att böja halsen till vänster.
Det finns dock inga skelettförändringar på röntgen.

Skulle tro att med rätt träning torde prognosen vara god.

Ah:idea:
Då har jag hört fel från veterinären. Förlåt mig, menat såklart halsryggkotor :angel:

Det känns ju som att set borde vara "lätt" behandlat eftersom man inte sett något på röntgen. Hoppas verkligen det.
 
Min häst hade artos på 7de halskotan. Det var märkliga symtom, jag såg på honom och kände att något var fel.
Han hade bättre och sämre perioder kändes mest som väldigt trött eller normalt pigg, men det var svårt att förklara för en veterinär.
Massa blodprover och undersökningar senare hittades felet. Han behandlades men det hjälpte inte. Han blev halt på ett framben som inte släcktes i någon led, det kom från halskotan då många nerver som styr frambenen sitter just vid 7de halskotan.
Han fick sedan somna in, bara 7 år gammal och det kommer jag alltid vara bitter över. :cry:
Världens finaste häst, kommer aldrig hitta en sådan individ igen:heart.

Nej, vad sorgligt. Syntes inte det på röntgen?
Beklagar verkligen. Hemskt att mista sin vän, speciellt i så ung ålder. :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 402
Senast: Piaff
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
25 717
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp