Ridning under mens

mirana78

Trådstartare
När jag har min mens är jag hellre med min häst än med människor. Jag är nyfiken på att veta om någon annan här rider även under mensen och hur ni tar er igenom det... Tamponger eller kopp?
 
Jag har alltid varit med på gympa och ridit när jag haft min mens.
Enda jag inte gjort är att bada under mensen. Annars kör jag på som vanligt. Ingen skillnad där.

I mitt fall har mensvärken blivit mildare när jag rört på mig.
 
Sjävklart rider jag under mens? Ska hästen stå var fjärde vecka annars?

Sen är jag oftast slö och oinspirerad de första dagarna på mensen så jag rider oftast enklare mer kravlösa pass (om jag inte tränar). Upplever också ofta att mensvärken är mindre om jag rör på mig.

Använder varken kopp eller tamponger. Jag tycker (min egna, högst personliga åsikt) att det är äckligt att pilla omkring när jag har mens så jag kör mest på bindor. Är dock intresserad av att börja med menstrosor.
 
Jag har inte kunnat rida de värsta dagarna eftersom det varit garanti för läckage, så tycker inte frågan är så konstig 🤷. Har man vanlig binda så gnuggas den sönder av friktionen medan tygbindor har knappar man får skav av. Bara tampong eller menskopp håller inte en hel timme för alla personer.

(Sen tröttnade jag på att låta mensen styra mitt liv, så har bränt bort slemhinnan och blöder absolut inget längre)
 
Om detta nu är en seriös tråd.

Har jag sån mensvärk att jag knappt kan stå upp rider jag inte men annars så brukar en skrittur mildra mensvärken. Jag använder bindor och har aldrig fått problem med skav eller friktion så länge jag har trosor som sitter bra.
 
Arbetar från marken de dagar det är som värst eller jag känner mig minst motiverad. Bara för att man inte vill rida behöver hästen inte stå.
 
Jag har rensat bort ett antal onödiga inlägg. Vill man uppmärksamma en moderator på något går det bra att rapportera, vilket några gjort, jag ser dock ingen anledning till vidta några ytterligare åtgärder just nu.
 
Jag förstår inte. Jag gör allt som vanligt när jag har mens. Rider, gympar och badar. Använder menskopp så jag är helt fri även vid mens. Varför skulle jag inte kunna rida när jag har mens? Jag hade aldrig accepterat att vara hindrad av mensen mtp på att den återkommer varje månad.
 
Jag förstår inte. Jag gör allt som vanligt när jag har mens. Rider, gympar och badar. Använder menskopp så jag är helt fri även vid mens. Varför skulle jag inte kunna rida när jag har mens? Jag hade aldrig accepterat att vara hindrad av mensen mtp på att den återkommer varje månad.
Har man jättejätteriklig mens är det ju svårt. En ridlektion plus förberedning och all tid däremellan innan man hinner till toaletten kan vara på tok för lång.

Men lyckligtvis finns det ju medicin lot rikliga blödningar! @FrDrake har du provat medicin? Gör definitivt livet lättare. Menskopp och medicin.
 
Har man jättejätteriklig mens är det ju svårt. En ridlektion plus förberedning och all tid däremellan innan man hinner till toaletten kan vara på tok för lång.

Men lyckligtvis finns det ju medicin lot rikliga blödningar! @FrDrake har du provat medicin? Gör definitivt livet lättare. Menskopp och medicin.

Precis, men sånt ska man inte behöva acceptera. Det finns en lösning (praktisk eller medicinsk) för det mesta.
 
Jag försöker att rida lite lugnare pass eller arbeta hästen från marken när jag har mens. Jag använder bindor och vill än så länge inte använda något annat, det är det enda som funkar. Dock fungerar bindor mindre bra vid ridning för mig, får otroligt lätt skav av kanterna från bindan och är skavet väl där tar det lång tid att läka.

Så jag väntar tills den värsta mensen är över och rider sedan med trosor som tål fläckar i slutet av mensen :)
 
Sjävklart rider jag under mens? Ska hästen stå var fjärde vecka annars?

Sen är jag oftast slö och oinspirerad de första dagarna på mensen så jag rider oftast enklare mer kravlösa pass (om jag inte tränar). Upplever också ofta att mensvärken är mindre om jag rör på mig.

Använder varken kopp eller tamponger. Jag tycker (min egna, högst personliga åsikt) att det är äckligt att pilla omkring när jag har mens så jag kör mest på bindor. Är dock intresserad av att börja med menstrosor.
Ingen skilnad mot när jag inte har mens. Håller med i att använda binda då jag tycker det är äckligt att gegga ner sig för tamponganvändning eller kopp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 908
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp