Ridning vid sårskada?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Villeroy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 484
V

Villeroy

Min häst har repat framsidan av höger bak ovanför kotan.
Upptäckte detta imorse.
Han var lite svullen och lite varm runt såret. Verkar inte halta.
Tvättade, la på kompress, tjock bomull och vet flex linda och släppte ut honom i hagen.

Jag undrar hur ni tänker kring det här med att rida när hästen har en lättare sårskada? Såret är som sagt en repa och verkar inte gå så djupt. Fast det är ändå djupare än bara en rispa om ni förstår.

Tacksam för svar!

Sv: Ridning vid sårskada?

min har oxå en ytlig sårskada på insidan av vänster bak, bara skrapsår men han är svullen över lite varm, han motionerades som vanligt. Sålänge de inte är halta eller hela benet har svullnat upp tror jag bara det är bra för dem att röra på sig.

Ingen fara med ridning så länge inte hästen verkar halt.. dessutom kan det vara nyttigt med motion så inte benet sväller upp onödigt mycket. Se bara till att hålla rent så läker det nog som det ska.

Om den inte är halt eller verkar öm etc. så kan man väl arbeta den lite lättare.

så länge hästen är ohalt och inte allt för svullen(typ telefonstolpe) är det bäst att jobba på precis som vanligt

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 228
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 041
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
1 033
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har fått ett sår i hagen, strax ovanför framknäet. Det har runnit ganska mycket blod (var lite på kotan också, inget sår där)...
Svar
7
· Visningar
1 373
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka