Ridplan på vintern

Smurfmodesty

Trådstartare
Hej

Jag undrar om ni har några bra tips när det gäller att hålla en uteridbana igång under vintern.

Vi har hästarna i ett mindre stall och vi har ingen plog. Eftersom jag bor i Jämtland så blir det ju en hel del snö.
Förra vintern skottade vi så gott vi orkade.

Har någon nåt bra tips? Funderade lite på om man skulle kunna ta en skoter och köra för att försöka platta ner det så att det inte blir så knöligt, men risken är väl bara att dom går igenom snön.
Funderade även på om det går att hitta någon billig plog man kan koppla på hästen kanske men frågan är om det funkar?

Tacksam för alla tips! :)
Vi har tyvärr inte tillgång till någon fyrhjuling heller.
 
Jag rider på snön ja!
Vi har ingen riktig utebana utan en vanlig med gräs på och där rider vi rakt upp och ner på.
När det blir blött och halt så blir det skogs turer
 
Vi kör med skotrarna på skogsvägarna som vi rider/kör på.
tar bort det värsta med traktorn sen plattar vi till med skotrarna, det blir superbra underlag..
Lite tråkigt bara på våren när det ska tina, för det blir isigt och ligger kvar länge efersom det är så hårt packat.
Jag brukar även rida i skoterspåren ute på åkern där dom kör, och har dom kört några gånger i samma spår så går det superbra att rida i skoterspåren, då skjunker man inte igenom. Men man lär se till så man håller sig precis i spåren, det är inte kul att få en hov utanför spåren för då skjunker man ner rejält.
 
Ja risken är ju att det bär på vissa ställen men inte överallt. Och traktor har vi ingen...
Kanske får prova med att köra en skoter. Det värsta är om det är kallt och sen tinar så det blir alldeles knöligt och sen fryser på så igen.

Man vill ju kunna rida på ridplanen oxå så gott det går på vintern, inte bara rida ut. Och det är ju inte alltid man har tid och möjlighet att åka till ridhus heller.

Får nog köpa en traktor :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 310
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 650
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp