Tips för kanin för att undvika magatoni (trumsjuka)?

Bukefalos 30 år!

Silvertjej

Trådstartare
En av våra kaniner dog i trumsjuka, det gick väldigt fort och vi förstod inte hur snabbt det kunde accelerera. Jobbig situation! Vi åkte in men det var för sent. Det gick alldeles för fort. Väldigt sorgligt! Blev så ledsen. Är så mån om våra djur.

Nu ältar jag lite vad som hände. Vill verkligen inte gå igenom det igen och funderar på vad vi kan göra mer förebyggande.

Ni som är mer vana vid kaninhållning, har ni tips?

Våra kaniner har fritt hö (vanligt hästhö eller lite torrare hösilage). Dom har också halm som jag inte tror dom är jätteintresserade av. Plockar lite med den ändå kanske?

Vi brukar lägga in färska grenar och bitar av små träd som ska bli ved. Dom gnager då barken. Nu på vintern blir det inte mycket sånt.

Vi ger också sallad. Sallad finns det delade meningar om men eftersom dom gillar det och dom är lagom i hull och det snarare ska vara lösande än stoppande så har dom fått äta det.

Dom bor i ett stort oisolerat uterum med gång ut till hage på gräs. Ganska stora ytor. Har inte mätt. Men kanske 25 kvm inne och 15 ute? Tycker dom springer en del. Men det har ju varit mindre med snön helt klart.

Kaninen som dog var ganska exakt 7 år. Så äldre. Det jag tänkt att vi kanske borde gjort är att kolla tänderna. Har aldrig märkt nåt konstigt, bra hull och bra aptit. Så det kom ju väldigt tvärt det här.

Hon har haft ont i magen vid ett tillfälle tidigare så man kanske borde reagerat då. Men då gick det över ganska direkt. Så nåt lindrigt, tillfälligt den gången. Det kan väl vara ett år sen kanske.

Men tänkte att man ska åka och kolla kaninens tänder. För säkerhets skull. Även om man inte märkt något konstigt. Läste att risken ökar om det är tandproblem.

Lurade mig på att hon både åt och drack och var ganska alert. Så jag trodde det skulle släppa, och det var ju en total felbedömning uppenbarligen. Så det är en lärdom, bajsar dom inte åk in även om dom dricker /äter. Men är ju svårt att ha full koll på det med flera kaniner.

Hon hade lite snabbare andning än vanligt och i efterhand förstår jag att vi borde reagerat på det. Hon satt också lite annorlunda med huvudet. Men hon verkade inte speciellt besvärad eller visade tecken på smärta så vi förstod ju inte hur allvarligt detta var. Har läst att de kan vara duktiga på att dölja smärta. Hade en häst som var sån, det gick inte så bra men det är en annan historia.

Tänker också på att hon gillade mycket att gräva och kanske grävt fram och satt i sig nåt olämpligt i den här varma vintern. Nån rot eller nåt.

Så, åka och kolla tänder ska jag göra. Ska jag byta ut salladen? Mot vad? Är hösilage eller hö bäst - har haft båda och inte märkt nån skillnad på dem? Är det nåt annat jag borde göra? Eller inte göra. Vara mer uppmärksam. Dom har vatten i skålar som byts ofta så tror dom dricker bra.

Liknande trådar

• Bästa appen för fjärilar och insekter
  • Vilket djur?
  • Att vara en usel hundförare/tränare
  • Rävar rädda för hundskall?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!