Rids för lite?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ecalyptuz_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 957
E

Ecalyptuz_

Min äldre häst är 20 år men ja rider han bara 2-3 gånger i veckan..
Är det dåligt? Tappar han mkt eftersom att han är så pass gammal?
Det är samtidigt svårt för mig att rida mer eftersom ja har skolan som tar upp mkt tid och ja kommer hem sent om dagarna..
vad tkr ni?:confused:

Sv: Rids för lite?

Hur mycket går han i hage och hur ser hagen ut? Stor hage med många kompisar så att han rör sig mycket eller står han ensam?

Jag har alltid hört att äldre hästar ska röra på sig dagligen, lugnare tempo, så att de ej stelnar till. Känner då att om han rör sig mycket i hagen så kan ju det jämställas med en skritt-tur några dagar/v.

Samtidigt är alla hästar olika. Mår han bra? Har han tappat mycket muskler och stelnat till så skulle jag se till att han i alla fall skrittas i stort sett dagligen.

Lycka till!

Jag har en 25 årig ponny, som inte rids så ofta, jag skrittar ut på honom någon gång i bland, men han rör ändå på sig mycket, hagen är rätt stor, och han har sällskap av min andra häst, så de rör sig relativt mycket, men nu har det snöat lite, så nu står de mest i hagen och trycker.

Har honom även med som handhäst när jag rider min stora, dock bara när vi skrittar, för ponnyn klarar inte mycket trav eller galopp, då han har astma.

Jag har ridit några äldre hästar tidigare, en mellan 21 tills han blev 24, den andra var kring 19år. Jag upplevde att det var viktigt för hästen att den fick motion varje dag för att hålla sig mjuk i kroppen. Den äldre gick vi med varje dag plus att jag red minst 5 dagar i veckan, när jag hade mycket i skolan hade jag en tjej som hjälpte 2 dagar i veckan. Då han gick så mycket så gick det bra att rida dressyr, hoppa och rida ut. Då verkade han må som bäst! Sen så var det viktigt att ge han minst 15 min, gärna mer att skritta fram innan man började jobba. Så om du känner att du inte hinner råder jag dig att kanske hitta någon som kan hjälpa dig... jag tror att hästen kommer att må bättre och bli mera ridbar då:)

Lycka till!

Ja, tack för svaren :D Han är ju väldigt stel av sig men det har han varit så länge ja har ridit han....
Men han är ändå väldigt vältrimmad för å vara 20 år! Men ja.. jag får väl börja fundera på om nån annan ska hjälpa mig med honom några ggr i veckan..

Och sen nu är det ju mkt snö också!? Hur länge ska det hålla i sig egentligen? Får ju enorma styltor så fort man går ut me han.

Jag håller med Half-pass.

Min åsikt är att man förlänger både liv och livskvalitet på en häst om den hålls igång regelbundet på ett vettigt sätt. En gammal häst mår inte bra av att stå resp. sättas igång hit och dit. Jag upplever att de mår bäst av att ha en kontinuerlig aktivitet för att hålla sig mjuka och pigga i kropp och knopp.
Jag är nu medryttare på en 18-årig ponny som innan jag började rida henne, endast reds 1-2 ggr/vecka. Jag anser att det är helt förkastligt att rida vilken häst som helst på det viset. Dvs rida "som vanligt" 1-2 dagar och sedan bara låta hästen stå. Det är klart att det är bättre om de går mkt i hagen då än bara står på stall, men jag skulle hellre kalla det "mindre dåligt" än "bättre" i det sammanhanget...

Jag tycker att det är en hög risk för hästen att så pass otränad som den är vid den bristfälliga träningen, emellanåt utsättas för en ridning som kräver en bra kondition. Då anser jag att det är "bättre" (dvs mindre skaderisk) att hästen står helt, eller bara skrittas ett par ggr i veckan, än att den rids hårt oregelbundet. Men det är ju min åsikt.
Jag har sagt åt ägaren till min medryttarhäst att det är helt värdelöst, för att inte säga till mer skada än nytta, att jag tränar hästen 2-3 ggr/vecka om den bara blir stående övriga dagar. Jag har sagt att hon också måste rida den, och de dagar hon inte hinner rida ordentligt så låt den åtminstone skrittas en sväng och bara stå helt i nödfall ... Nu har hon gjort det ett tag och hästen är som en helt annan häst än det stela ovilliga jag satte mig på i början ;)

Ang snöstyltorna: Jag kommer ursprungligen från den nordligaste delen av detta land, och det enda sättet att överleva på vintern är broddar + snösulor:p Tänk på att det är livsfarligt att ta in en häst med snöstyltor i stallet, det blir som att åka skridskor för dem i stallgången. MÅNGA hästar har skadat sig enormt svårt på sådant! Jag kratsar alltid ur hovarna innan jag tar in hästar med snöstyltor.

Tack för svaret:) Ja jag håller helt med dig att det är bättre att han går lugnt de dagar han går eftersom att han inte rids så mkt. det var väl så du menade? och det är lite jobbigt för jag är lite "svartsjuk" eller va man ska säga vill inte ha nån annan som rider han :o vill rida han själv... och visst då får ja ju ta konsekvenserna av det men ja vill heller inte han han mår dåligt av det.. :(

det viktigaste är att du inte rider hårt dom dagar du väl rider. tex vila hela veckan och sen full fart på helgen. det är skadligt!

men tar du det ganska lugnt och försöker fördela dom 3 dagarna jämnt utöver veckan så tar inte hästen skada av det. men självklart kan man inte kräva lika mkt av hästen om man rider så sällan.

Tack för svaret:) Ja jag håller helt med dig att det är bättre att han går lugnt de dagar han går eftersom att han inte rids så mkt. det var väl så du menade? och det är lite jobbigt för jag är lite "svartsjuk" eller va man ska säga vill inte ha nån annan som rider han :o vill rida han själv... och visst då får ja ju ta konsekvenserna av det men ja vill heller inte han han mår dåligt av det.. :(

Centaur har hunnit svara före mig ser jag, och jag håller med henne.

Ang svartsjukan så är det något man måste bortse från. Man får aldrig bli så självisk att det påverkar hästen negativt. Kan man inte göra allt själv och är i behov av hjälp så tycker jag att man ska ta hjälp och svälja sin stolthet. Man vinner på det i längden om hästen mår bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 611
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 372
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31