Sv: Rids för lite?
Jag håller med Half-pass.
Min åsikt är att man förlänger både liv och livskvalitet på en häst om den hålls igång regelbundet på ett vettigt sätt. En gammal häst mår inte bra av att stå resp. sättas igång hit och dit. Jag upplever att de mår bäst av att ha en kontinuerlig aktivitet för att hålla sig mjuka och pigga i kropp och knopp.
Jag är nu medryttare på en 18-årig ponny som innan jag började rida henne, endast reds 1-2 ggr/vecka. Jag anser att det är helt förkastligt att rida vilken häst som helst på det viset. Dvs rida "som vanligt" 1-2 dagar och sedan bara låta hästen stå. Det är klart att det är bättre om de går mkt i hagen då än bara står på stall, men jag skulle hellre kalla det "mindre dåligt" än "bättre" i det sammanhanget...
Jag tycker att det är en hög risk för hästen att så pass otränad som den är vid den bristfälliga träningen, emellanåt utsättas för en ridning som kräver en bra kondition. Då anser jag att det är "bättre" (dvs mindre skaderisk) att hästen står helt, eller bara skrittas ett par ggr i veckan, än att den rids hårt oregelbundet. Men det är ju min åsikt.
Jag har sagt åt ägaren till min medryttarhäst att det är helt värdelöst, för att inte säga till mer skada än nytta, att jag tränar hästen 2-3 ggr/vecka om den bara blir stående övriga dagar. Jag har sagt att hon också måste rida den, och de dagar hon inte hinner rida ordentligt så låt den åtminstone skrittas en sväng och bara stå helt i nödfall ... Nu har hon gjort det ett tag och hästen är som en helt annan häst än det stela ovilliga jag satte mig på i början
Ang snöstyltorna: Jag kommer ursprungligen från den nordligaste delen av detta land, och det enda sättet att överleva på vintern är broddar + snösulor

Tänk på att det är
livsfarligt att ta in en häst med snöstyltor i stallet, det blir som att åka skridskor för dem i stallgången. MÅNGA hästar har skadat sig enormt svårt på sådant! Jag kratsar
alltid ur hovarna innan jag tar in hästar med snöstyltor.