Ridskola "dålig ekonomi?"

Matilda_0000

Trådstartare
Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en ideell ridskola så jag började fundera lite på anledningen till att dom har så dålig ekonomi. Jag vet att dom har ca 200 elever som rider minst 1 lektion i veckan en vanlig 1 rimmas lektion ligger på 190 kr och spelcial grupper på 240 kr. Dom har endast 12 hästar varav 3 stycken är privatägda hästar (ridskolan betalar inte för dom) men ägarna får betala mycket mindre stallhyra. Dom flesta hästar går 6 dagar i veckan 2-3ggr, ibland 4 på nybörjardagarna och en dag får de flesta hästar gå uteritt och dom gamla vila. Jag tycker att det är på tok för mycket för hästarna att gå. Det är inga fantastiska hästar dom har, det är hästar dom köpt in billigt ca 30 000 för en storhäst så jag antar att dom kanske inte har kapaciteten att gå så mycket som tex de stora tävlingshästarna.
Jag tycker iallafall att det är väldigt skummt att dom har dålig ekonomi när hästarna går så mycket. Dom som arbetar i stallet är de 2 ridlärarna, privat ägare som hjälper till frivilligt, sen får eleverna mocka, släppa ut hästar, fylla Hö osv efter lektioner och annat. Dom har även innackorderingsstall så där får dom även in pengar. Så jag kan verkligen inte förstå hur dom har dålig ekonomi? Det känns jätte konstigt om dom skulle "ljuga" om det eller att typ ridlärarna tar jätte hög lön. Självklart ska de betala allt för hästarna också men hur gör de ridskolor där hästarna bara går 4 dagar i veckan typ? Vet ni vad den dåliga ekonomin kan bero på? Eller en vanlig anledning till att ridskolor har dålig ekonomi?
 
Varje anställd kostar företaget minst dubbelt så mycket som de får i lön.

Lokalhyror kan vara snuskigt dyra.

Men jag håller med, det låter lite orimligt med minst 150 000kr in (jag har inte räknat medhyror från inack), 12 hästar, 2 anställda, och dålig ekonomi. Det borde gå runt utan problem.

Föreningen kanske har en skuld? Eller vansinnig hyra.

Eller så menar dom att dom inte har råd att expandera.
 
Det är en förening om du tvivlar så läs bokslutet från senaste årsmötet? Där finns en budget och kassarapport från förra året.

Utgifterna du inte nämner är ex vetrinär/hovslagare/lön/foder/utrustningDet gäller också att ha en viss överkapacitet på hästarna om någon blir halt/skadad.

Vilken ridskola går hästarna bara fyra gånger? Där kan lokalhyra ridhustillgång mm var en orsak till att man har råd inte råd.
 
Låter helt rimligt att de har tight ekonomi i klubben.
De skulle nog behöva dubbla priserna för att få en bra ekonomi.
Men det vill nog ingen betala.
Det är dyrt att hålla hästar och sköta underhåll på fastigheter.
Avtalsenlig lön inkl alla avgifter är asdyr till.
 
Är det föreningen som driver ridskolan? Vem är i så fall "ägaren"?
Det är stor skillnad på att bedriva en ridskola (eller vilken verksamhet som helst) långsiktigt och att se på ekonomin för en lösryckt vecka eller månad.
Någon äger anläggningen. Antingen så betalas hyra eller så har den som driver ridskolan investerat i anläggningen (sannolikt ett antal miljoner kronor i mark och byggnader), med egna medel och/eller lån, kapitalkostnad oavsett (ränta och amortering). Man har löpande kostnader för drift och underhåll (behöver sätta undan pengar till det löpande). Att byta underlag i ridhus/på ridbana är ganska kostsamt och måste göras ibland. Man behöver sannolikt även ha maskiner (traktor) för att sköta anläggningen. Anläggningen behöver också vara försäkrad.
Hästarna? De har (enligt dig) köpts in för 9*30 000=180 000 kr. Någon har betalat för det och behöver få tillbaka sina pengar, eller så har någon lånat till inköpet och behöver betala amortering och ränta. Dessutom behöver det sättas av pengar (sparas) till framtida inköp av nya hästar.
Hästarna kostar i drift (mat, hovslagare, veterinär), beroende på var i landet, foder mm så antar jag att det rör sig om 3-5000/månad. Den kostnaden finns alla veckor/månader, även när det inte är någon ridskola. Tio månader med intäkter och tolv månader med utgifter är nog lagom att räkna med.
Utrustningen till hästarna har också kostat, och medel måste sättas av till förnyande, omstoppning av sadlar etc.
Sedan har vi tre personer som arbetar på anläggningen. Även om du menar att ägaren arbetar "ideellt" så måste den väl ha någon form av intäkt från den? Detta är den största utgiften, även om ridlärarna kanske bara arbetar deltid. Förutom lön, arbetsgivaravgifter och försäkringar så behövs även försäkringar som täcker dem som arbetar ideellt i verksamheten.
Verksamheten behöver också ha en driftförsäkring som kan gå in om ridskolan måste stänga p g a sjukdom bland hästarna, att det brinner eller liknande. Jag utgår från att hästarna inte är individuellt försäkrade.
Håller med @Javan , om du vill veta mer om föreningens ekonomi så börja med att läsa årsredovisningen. Har du efter det synpunkter så föreslår jag att du engagerar dig i styrelsen. Det kommer sannolikt innebära många timmar av oavlönat arbete och missnöje från medlemmarna om stort och smått, men vet du något sätt att förbättra föreningens ekonomi och sänka ridavgifterna så är det ju värt det. Kanske finns det avtal som kan omförhandlas?
 
Jag glömde ta med avskrivningar i uppräkningen, ovan även om det i o f ingår i finansieringen.
Har ingen uppfattning om hur snabbt man skriver av ridskolehästar (den enda ridskoleekonomi jag varit inblandad i hyrde hästarna), fem år kanske??
Hästarnas utrustning antar jag att man tar på ett år, även om man kanske får ta det på tre år?? Övrig utrustning och byggnader kan vara mer komplicerat.
Och här kan vi ha ytterligare en utgift. Finns det någon i föreningen som sköter bokföring, deklaration, fakturor, löner, skatter etc? Eller är det tjänster som man måste köpa?
 
Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en ideell ridskola så jag började fundera lite på anledningen till att dom har så dålig ekonomi. Jag vet att dom har ca 200 elever som rider minst 1 lektion i veckan en vanlig 1 rimmas lektion ligger på 190 kr och spelcial grupper på 240 kr. Dom har endast 12 hästar varav 3 stycken är privatägda hästar (ridskolan betalar inte för dom) men ägarna får betala mycket mindre stallhyra. Dom flesta hästar går 6 dagar i veckan 2-3ggr, ibland 4 på nybörjardagarna och en dag får de flesta hästar gå uteritt och dom gamla vila. Jag tycker att det är på tok för mycket för hästarna att gå. Det är inga fantastiska hästar dom har, det är hästar dom köpt in billigt ca 30 000 för en storhäst så jag antar att dom kanske inte har kapaciteten att gå så mycket som tex de stora tävlingshästarna.
Jag tycker iallafall att det är väldigt skummt att dom har dålig ekonomi när hästarna går så mycket. Dom som arbetar i stallet är de 2 ridlärarna, privat ägare som hjälper till frivilligt, sen får eleverna mocka, släppa ut hästar, fylla Hö osv efter lektioner och annat. Dom har även innackorderingsstall så där får dom även in pengar. Så jag kan verkligen inte förstå hur dom har dålig ekonomi? Det känns jätte konstigt om dom skulle "ljuga" om det eller att typ ridlärarna tar jätte hög lön. Självklart ska de betala allt för hästarna också men hur gör de ridskolor där hästarna bara går 4 dagar i veckan typ? Vet ni vad den dåliga ekonomin kan bero på? Eller en vanlig anledning till att ridskolor har dålig ekonomi?

Jag förstår helt att ridskolan har dålig ekonomi. Att driva ridskola är svintufft och kräver att det finns eldsjälar som lägger en hel del tid på ideellt arbete. Det är få ridskolor som kan stoltsera med en bra ekonomi.

Att hästar på en ridskola går sex dagar i veckan, 3 lektioner/dag är minimum för att de ska gå in sig själva. Dvs. att hästarnas kostnader kommer in genom att lektioner köps. Visst är det ett tufft jobb att vara ridskolehäst men inte för att de får gå tre lektioner/dag. Det klarar vilken frisk häst som helst och det räknas inte ens som hårt arbete vid uträkning av foderstat (iallafall inte om det är blandat nybörjare och något mer avancerade, möjligtvis om det är en ridskola med tävlingsinriktning). Det är tufft för ridskolehästarna just för att det är människor som lär sig rida som rider på dem med allt vad det innebär av obalanserade ryttare ibland, inte alltid så ändamålsenlig form osv. men ändå finns det hästar som trivs med ridskolelivet och som gör att människor kan få lära sig :)

Inackordering tjänar man oftast inga pengar på. I bästa fall går det runt, i värsta fall sponsras hästägarna.

En ridskola som bara har lektioner 4 dagar i veckan har antingen annan verksamhet de drar in pengar på eller så har de en rik välgörare för så lite lektioner är omöjligt att driva runt en ridskola på.
 
Häruppe finns ridskolor utan ridhus, på ägarnas egen mark som dessutom har sidoverksamheter (dvs ex traktor delas med den). De har en helt annan möjlighet till ok ekonomi än "storstadsridskolor". Vi vet ju faktiskt inte hur TS ridskolas anläggning ser ut.
 
Häruppe finns ridskolor utan ridhus, på ägarnas egen mark som dessutom har sidoverksamheter (dvs ex traktor delas med den). De har en helt annan möjlighet till ok ekonomi än "storstadsridskolor". Vi vet ju faktiskt inte hur TS ridskolas anläggning ser ut.
Fast jag tror ändå det blir tufft.
Med de intäkterna 10 månader om året.
Det är så mkt kostnader med personal, utrustning, foder etc så det snart springer iväg
 
Finns det ens ridskolor med bra ekonomi? Att de klarar sig förstår jag, men så många privata ridskolor som bommar igen p g a ekonomin - det är jättetufft och så otroligt mycket och hårt jobb till nästan inga pengar alls.

Jag förstår inte riktigt vad ideell ridskola innebär, på beskrivningen låter det som en privat ridskola med en ideell förening i bakgrunden. Mycket hänger på om man får statligt lokalt aktivitetsstöd (stöd för idrottslig föreningsverksamhet för barn mellan 7-25 år). Det är nästan ett måste för att få ett överskott.

Det kräver mycket (hästar, utrustning, anläggning, kompetent personal för undervisning, kompetent personal för hästskötsel) för att driva en ridskola. Det kräver dessutom ett kundunderlag som har råd att betala.

Jag beundrar de som orkar driva små ridskolor.
 
Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en ideell ridskola så jag började fundera lite på anledningen till att dom har så dålig ekonomi. Jag vet att dom har ca 200 elever som rider minst 1 lektion i veckan en vanlig 1 rimmas lektion ligger på 190 kr och spelcial grupper på 240 kr. Dom har endast 12 hästar varav 3 stycken är privatägda hästar (ridskolan betalar inte för dom) men ägarna får betala mycket mindre stallhyra. Dom flesta hästar går 6 dagar i veckan 2-3ggr, ibland 4 på nybörjardagarna och en dag får de flesta hästar gå uteritt och dom gamla vila. Jag tycker att det är på tok för mycket för hästarna att gå. Det är inga fantastiska hästar dom har, det är hästar dom köpt in billigt ca 30 000 för en storhäst så jag antar att dom kanske inte har kapaciteten att gå så mycket som tex de stora tävlingshästarna.
Jag tycker iallafall att det är väldigt skummt att dom har dålig ekonomi när hästarna går så mycket. Dom som arbetar i stallet är de 2 ridlärarna, privat ägare som hjälper till frivilligt, sen får eleverna mocka, släppa ut hästar, fylla Hö osv efter lektioner och annat. Dom har även innackorderingsstall så där får dom även in pengar. Så jag kan verkligen inte förstå hur dom har dålig ekonomi? Det känns jätte konstigt om dom skulle "ljuga" om det eller att typ ridlärarna tar jätte hög lön. Självklart ska de betala allt för hästarna också men hur gör de ridskolor där hästarna bara går 4 dagar i veckan typ? Vet ni vad den dåliga ekonomin kan bero på? Eller en vanlig anledning till att ridskolor har dålig ekonomi?
Som övriga skriver, det går inte direkt att svara på utan insikt i verksamheten och drivs den som ideell förening så har du stora möjligheter att kolla upp hur det ligger till.

En förening kan ha en stallhyra på några tusen eller kanske flera x 10.000. Det kan vara två timmanställda eller två heltidare. Och som sagt mycket annat som spelar in. Det korta svaret är dock ja, det är fullt möjligt med dålig ekonomi och det utan att någon misskött den.
 
Fast det är tufft för ridskolor, till att börja med så är det mycket löpande kostnader (exempelvis foder, löner, strö, skoningar, el, arrende) och tyvärr också en hel del oförutsedda kostnader såsom veterinärvård pga skadad häst, reparationer, mm. Många ridskolor får bidrag och tack vare dem brukar det gå runt. Att dessutom försöka få funktionärer till tävlingar (som kan inbringa lite extrapengar till klubben) är väldigt svårt. Folk vill inte hjälpa till och de vill inte heller betala extra.
 
Folk vill inte hjälpa till och de vill inte heller betala extra.

Glöm heller inte att det är många som inte kan!

Alla barn och ungdomar har inte föräldrar som har möjlighet att hjälpa till och jobba mer än de gör på sitt vanliga jobb. Inte ekonomi heller verken till att lägga tid på det eller betala extra.

Till det så havereras den sunda kulturen runt gratis ideellt arbete ofta av att det inte får kosta något, det behöver ge något tillbaks med, till den som jobbar eller till deras ungar. Till det en havererad föreningskultur där påverkansmöjligheten har minskat, annat än då med fötterna. Så det är tufft för föreningar och kommer nog bara att bli tuffare ett tag framöver.
 
Glöm heller inte att det är många som inte kan!

Alla barn och ungdomar har inte föräldrar som har möjlighet att hjälpa till och jobba mer än de gör på sitt vanliga jobb. Inte ekonomi heller verken till att lägga tid på det eller betala extra.

Till det så havereras den sunda kulturen runt gratis ideellt arbete ofta av att det inte får kosta något, det behöver ge något tillbaks med, till den som jobbar eller till deras ungar. Till det en havererad föreningskultur där påverkansmöjligheten har minskat, annat än då med fötterna. Så det är tufft för föreningar och kommer nog bara att bli tuffare ett tag framöver.
Jag är medveten om det. Men förr hängde man i stallet och hjälpte till efter förmåga, nu så ids många (många- inte alla) ungdomar inte ens putsa tränsen efter användning...
 
Jag är medveten om det. Men förr hängde man i stallet och hjälpte till efter förmåga, nu så ids många (många- inte alla) ungdomar inte ens putsa tränsen efter användning...

Förr var det konkurrens om hästarna och numera finns det folk i var buske som behöver hjälp. Samtidigt så är konkurrensen från andra aktiviteter större.
 
Sen är idén med föreningslivet som en fostran i demokrati och möteskunskap ett minne blott, därmed även lojaliteten.

Dessutom har ridskolan marknadsförts som fritidsgård för tjejer i bra många år, och på en fritidsgård ska man väl inte jobba.
Detta ihop med en annan profil på rollen som ridlärare som färgat av sig av att där inte är "främjandet av god hästhantering" som är i fokus för organisationen på det vis som blev när de olika intresseinriktningarna var åtskilda.

Sen ett ständigt överuttag av gratis arbetskraft kräver sitt pris med färre timmar att ta ut.
 
Fast det är inte jobb i den bemärkelsen @ptr utan man var i stallet och hjälpte till för att man tyckte det var roligt. Och fick massa nya vänner och hängde i stallet varenda eftermiddag och helg. Dessutom visste föräldrarna vart man vat någonstans, så alla var nöjda. Och som @Lobelia skriver så har det förändrats och nuförtiden har tillgängligheten ökat och det finns mängder av aktiviteter som inte fanns förr.
 
Hästar kostar pengar
Personal kostar pengar
Anläggningsskötsel kostar pengar

Det är en balansgång hur höga priser man vågar sätta, de måste vara tillräckligt höga för att täcka utgifter men samtidigt såpass låga att man får tillräcklig mängd betalande kunder.
 
Fast det är inte jobb i den bemärkelsen @ptr utan man var i stallet och hjälpte till för att man tyckte det var roligt. Och fick massa nya vänner och hängde i stallet varenda eftermiddag och helg. Dessutom visste föräldrarna vart man vat någonstans, så alla var nöjda. Och som @Lobelia skriver så har det förändrats och nuförtiden har tillgängligheten ökat och det finns mängder av aktiviteter som inte fanns förr.

Jo det är det som är skillnaden mot förr, det var det jag ville försöka lyfta fram. Idag ses det som ett jobb att hjälpa till - då var det mera glädjen av att hjälpa till. Både vad gäller föreningar och grannar emellan.
Sen blev det överutnytjat vilket jag tror bidrog till den situation som är idag.
 
Jag har räknat på ridskoleekonomi många kvällar för jag tycker det är roligt. Det blir aldrig ett öre över.

Och det är ett jäkla trams att 3 timmars arbete för en häst är mycket. Jovisst dom går kanske i fel form och underlaget är inte det bästa alla gånger men den häst som inte håller för tre timmar i blandat tempo är en skitkass häst.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 043
Senast: BornAgain
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 248
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp