Ridskola "dålig ekonomi?"

Med en ridskolelärare med bara tre timmars beläggning så räcker väl inte 1000 kr/h för att täcka lönen den övriga arbetstiden. Sen ett par hundra per häst är nog tveksamt det med. Bidragen, visst men där är annat de behöver gå till.
Anläggning, hästskötare mm. mm. kostar alla dagar i veckan.
Ridning är dyrt, och lektionsavgifterna redan trots att de borde upp kanske tre gånger om det skulle vara vettigt. Svår knut är det.
 
Sen är idén med föreningslivet som en fostran i demokrati och möteskunskap ett minne blott, därmed även lojaliteten.
Kanske det men det har inte mycket att göra med om ungdomar vill jobba gratis i stallet.


Dessutom har ridskolan marknadsförts som fritidsgård för tjejer i bra många år, och på en fritidsgård ska man väl inte jobba.
Detta ihop med en annan profil på rollen som ridlärare som färgat av sig av att där inte är "främjandet av god hästhantering" som är i fokus för organisationen på det vis som blev när de olika intresseinriktningarna var åtskilda.
???? Jag vet inte riktigt. Det är snarast att hanteringen är mer i fokus nu än den varit förr enligt min mening. Har du något konkret exempel på vad du menar här. Har utbildningen ändrats så det ingår mindre hästkunskap/hantering eller vad syftar du på?'

Sen min tid på ridskolan är det en enorm skillnad i hur undervisning bedrivs. Numera är det vad jag sett betydligt mer fokus på hantering och säkerhet än vad jag fick lära mig. Min instruktion i hantering gick ut på att informeras om hur man leder en häst till ridhuset, hur man kratsar hovar, borstar/ryktar hästen och sätter på grimma/utrustning. Det skiljer sig säkert enormt mellan olika stall dock.

Sen ett ständigt överuttag av gratis arbetskraft kräver sitt pris med färre timmar att ta ut.
Här hänger jag inte med alls på vad du syftar på.
 
Jo det är det som är skillnaden mot förr, det var det jag ville försöka lyfta fram. Idag ses det som ett jobb att hjälpa till - då var det mera glädjen av att hjälpa till. Både vad gäller föreningar och grannar emellan.
Sen blev det överutnytjat vilket jag tror bidrog till den situation som är idag.
Mycket av det ungdomar gjorde på många ridskolor var regelrätt jobb som folk gjorde för att få chansen att vara med hästar. Idag finns det hästar nog och de flesta behöver inte jobba för att få chansen att rida eller ens klappa och sköta om hästar. Det finns fortfarande ridskolor där det ingår stalltjänst vad jag hört. Inget jag stött på personligen.


I övrigt är nog folk lika lata eller hjälpsamma som för, den mänskliga naturen har inte ändrats, bara förutsättningarna.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag är medveten om det. Men förr hängde man i stallet och hjälpte till efter förmåga, nu så ids många (många- inte alla) ungdomar inte ens putsa tränsen efter användning...
Vadå ungdomar, vuxna har väll lika stort ansvar att putsa träns efter användning. Dock tror jag att priserna kan ha gått upp och att många tänker att dom betalar lektionen bland annat för att slippa göra sådant jobb som krävs för egen häst. Förr kanske man även på ridskolor kunde få ut något av att hjälpa till, som en ridlektion eller en uteritt. För dom som inte är så engagerade i klubben och bara rider och är på ridskolan en dag i veckan kanske inte tycker att det är värt att hjälpa till, dom ser inte sina egna fördelar med det. Men det kanske finns ridskolor som kan erbjuda det nu också :)
 
Vadå ungdomar, vuxna har väll lika stort ansvar att putsa träns efter användning. Dock tror jag att priserna kan ha gått upp och att många tänker att dom betalar lektionen bland annat för att slippa göra sådant jobb som krävs för egen häst. Förr kanske man även på ridskolor kunde få ut något av att hjälpa till, som en ridlektion eller en uteritt. För dom som inte är så engagerade i klubben och bara rider och är på ridskolan en dag i veckan kanske inte tycker att det är värt att hjälpa till, dom ser inte sina egna fördelar med det. Men det kanske finns ridskolor som kan erbjuda det nu också :)
Ungdomar som i hästtjejer och/eller ridskoleelever. Stallet var ju som en fritidsgård förr där de yngre lärde sig av de äldre och alla (nåja men de flesta) hjälpte till. Att hjälpa till på en knatteridning gjorde kanske att man fick en runda i skogen med sin favvohäst- varje extraminut i sadeln var ju efterlängtad när man bara hade lektionstid en dag/veckan.
 
Det är just den delen med erfarenhetstraderingen, ledarskap mm ihop med hästhanteringen som gav den skola som gjorde att det var den bra fostran. Där var inte det fokus på tävling som sen ökade i samband med att där blev Ridsportförbundet. Sen har det nog setts över och pendeln slår tillbaks lite vilket är sunt.
Men där är en annan ton, visserligen i samhället i stort, men även att främjandetanken inte har samma prioritet.
En viktig del som jag blev itutad på ulk-kurserna på Ridfrämjandetiden, var att barn ska inte tävla, och om de tävlar ska det vara lek. Tycker det är en sund utgångspunkt.
 
En andel av medlemmarna kan förutsättas lägga visst antal arbetsdagar var. Tar man ut större mängd än det så är det ett överuttag som gör att folk tröttnar.

Finns forskning på det med och om vilka samband som styr över hur det går att göra för att kunna ta ut mer eller mindre osv. Lyssnat på några riktigt intressanta föreläsningar om det, då när man var med i svängen med styrelsearbete. Tyvärr minns jag inte titeln, men skulle gärna få tag i det arbetet igen.
 
Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en ideell ridskola så jag började fundera lite på anledningen till att dom har så dålig ekonomi. Jag vet att dom har ca 200 elever som rider minst 1 lektion i veckan en vanlig 1 rimmas lektion ligger på 190 kr och spelcial grupper på 240 kr. Dom har endast 12 hästar varav 3 stycken är privatägda hästar (ridskolan betalar inte för dom) men ägarna får betala mycket mindre stallhyra. Dom flesta hästar går 6 dagar i veckan 2-3ggr, ibland 4 på nybörjardagarna och en dag får de flesta hästar gå uteritt och dom gamla vila. Jag tycker att det är på tok för mycket för hästarna att gå. Det är inga fantastiska hästar dom har, det är hästar dom köpt in billigt ca 30 000 för en storhäst så jag antar att dom kanske inte har kapaciteten att gå så mycket som tex de stora tävlingshästarna.
Jag tycker iallafall att det är väldigt skummt att dom har dålig ekonomi när hästarna går så mycket. Dom som arbetar i stallet är de 2 ridlärarna, privat ägare som hjälper till frivilligt, sen får eleverna mocka, släppa ut hästar, fylla Hö osv efter lektioner och annat. Dom har även innackorderingsstall så där får dom även in pengar. Så jag kan verkligen inte förstå hur dom har dålig ekonomi? Det känns jätte konstigt om dom skulle "ljuga" om det eller att typ ridlärarna tar jätte hög lön. Självklart ska de betala allt för hästarna också men hur gör de ridskolor där hästarna bara går 4 dagar i veckan typ? Vet ni vad den dåliga ekonomin kan bero på? Eller en vanlig anledning till att ridskolor har dålig ekonomi?

Om nu ridskolan är föreningsdriven, kan det vara så att man inte är tillräckligt bra på att utnyttja kommunens bidragsystem för ideella idrottsföreningar?
Kommuner brukar ha pengar att söka men snåriga regler enligt så många mindre föreningar struntar i söka tyvärr.
Sammarbetar man med SISU? Finns en hel del hämta där, kanske inte i rena pengar men i utbildning både för elever, ridlärare och annan personal som i slutändan kan generera bättre ekonomi till föreningen.
Ibland kan man behöva titta utanför själva ridningen i ridhuset för att få in pengar. Loppisar, lotterier, sälja kakor/ljus/korv mm.
Men som någon skrev tidigare, är ridskolan föreningsdriven så är det bara titta i årsredovisningen hur ekonomin ser ut.
 
Diskutera gärna runt ridskolors ekonomi i allmänhet och använd gärna konkreta exempel, men låt bli att namnge specifika ridskolor! /moderatorn, som rensat lite
 
Hästarna kostar i drift (mat, hovslagare, veterinär), beroende på var i landet, foder mm så antar jag att det rör sig om 3-5000/månad. Den kostnaden finns alla veckor/månader, även när det inte är någon ridskola. Tio månader med intäkter och tolv månader med utgifter är nog lagom att räkna med.

Håller med om det mesta i ditt inlägg utom att du räknat lite väl högt på den löpande kostnaden per häst eftersom du tagit byggnader, försäkringar, personal osv i andra poster. Jag bor ändå nära Stockholm, men jag köper in hö för i genomsnitt 1,50 per kg när vi köper till hela stallet. Så med 10 kg hö och tex 1,5kg "normalt" färdigkraftfoder, ev lite mineraler kostar fodret bara ca 750 kr i månaden. Mindre för de små ponnyerna. Spån/torv får man för ca 50 kr per bal när man köper 18-20 pallar åt gången, kanske 7 balar i snitt per månad och häst? Hovslagare på löpande kontrakt som skor mycket hästar på samma plats gör det nog billigare per häst. Dessutom är flera småponnyer bara halvskodda vad jag sett, men jag kör 850 kr per häst för att ta vad jag betalar, var 7:e vecka så 600kr i månaden. Ca 1700 kostar totalt dessa kostnader för mig per häst, det kan vara ännu billigare när man har 40 hästar istället för 3. Shettisen: Max 1000. :)

Ridskolan jag känner till bäst har hästarna på gratis bete hos kommunen de månader ridskolan inte har lektioner. Alla hästar går oskodda där utan stödfodring. Så de fasta kostnaderna ligger skulle jag gissa på 1500-2000 per månad när de är i bruk och nästan inget på sommaren.

Vad gäller utrustning kanske några får 1 täcke per år, nåt träns kanske går sönder var tredje år. Sadlar verkar ibland följa med inköpet av hästen, ibland köps några sadlar in kan jag tänka mig. Ofta går det ju att låta en ny ponny ta över en sadel man har kvar, så det är inga tusenlappar per månad och häst kanske ett par hundra utslaget över året. Den stora osäkra faktorn är ju veterinärvård. Det kan nog dra iväg på nån enstaka individ, men i genomsnitt.. Några hundra per månad och ponny kanske behöver läggas undan så det finns buffert att betala med om det är något särskilt att behandla?

Tror många ridskolor har det knapert, men just foderkostnad och det löpande tycker jag man överskattar tills man börjar räkna på det. det brukar vara mycket dyrare att köpa i andra hand tex via stallet man står uppstallad på.
 
Håller med om det mesta i ditt inlägg utom att du räknat lite väl högt på den löpande kostnaden per häst eftersom du tagit byggnader, försäkringar, personal osv i andra poster. Jag bor ändå nära Stockholm, men jag köper in hö för i genomsnitt 1,50 per kg när vi köper till hela stallet. Så med 10 kg hö och tex 1,5kg "normalt" färdigkraftfoder, ev lite mineraler kostar fodret bara ca 750 kr i månaden. Mindre för de små ponnyerna. Spån/torv får man för ca 50 kr per bal när man köper 18-20 pallar åt gången, kanske 7 balar i snitt per månad och häst? Hovslagare på löpande kontrakt som skor mycket hästar på samma plats gör det nog billigare per häst. Dessutom är flera småponnyer bara halvskodda vad jag sett, men jag kör 850 kr per häst för att ta vad jag betalar, var 7:e vecka så 600kr i månaden. Ca 1700 kostar totalt dessa kostnader för mig per häst, det kan vara ännu billigare när man har 40 hästar istället för 3. Shettisen: Max 1000. :)

Ridskolan jag känner till bäst har hästarna på gratis bete hos kommunen de månader ridskolan inte har lektioner. Alla hästar går oskodda där utan stödfodring. Så de fasta kostnaderna ligger skulle jag gissa på 1500-2000 per månad när de är i bruk och nästan inget på sommaren.

Vad gäller utrustning kanske några får 1 täcke per år, nåt träns kanske går sönder var tredje år. Sadlar verkar ibland följa med inköpet av hästen, ibland köps några sadlar in kan jag tänka mig. Ofta går det ju att låta en ny ponny ta över en sadel man har kvar, så det är inga tusenlappar per månad och häst kanske ett par hundra utslaget över året. Den stora osäkra faktorn är ju veterinärvård. Det kan nog dra iväg på nån enstaka individ, men i genomsnitt.. Några hundra per månad och ponny kanske behöver läggas undan så det finns buffert att betala med om det är något särskilt att behandla?

Tror många ridskolor har det knapert, men just foderkostnad och det löpande tycker jag man överskattar tills man börjar räkna på det. det brukar vara mycket dyrare att köpa i andra hand tex via stallet man står uppstallad på.

Jag har en fråga angående dina priser. Är alla dessa priser du räknar på vita? Tycker även du verkar ha glömt kraftfodret.
 
Jag har en fråga angående dina priser. Är alla dessa priser du räknar på vita? Tycker även du verkar ha glömt kraftfodret.

Ja det är vita priser på de jag vet om, har inte frågat bonden vi köpte av förra året specifikt dock men tror det är det även där. Vi köper ofta hö i rundbal vilket generellt är lägre kilopris, har tom köpt för mindre än 1,50. Räknade faktiskt med 1 1/2 säck kraftfoder per häst för 200 kr säcken. Men köper man på Bulk i storsäck är kilopriset lägre än säckvis. 10 kg hö blir 450 kr per månad, plus 300 för kraftfoder. Har man havre kostar det ännu mindre än tex krafft. Har köpt havre och järnkors för ett par kr per kilo direkt från bönder. Ska man ha småbal får man kanske räkna med 2-2,50 per kg. Då blir foderkostnaden ett par hundra till. En ridskola betalar ju inte moms så de har nog inte högre kilopriser än jag iaf.

Ett stort halvblod äter ju mer än mina beräkningar, en ponny mindre.
 
Ja det är vita priser på de jag vet om, har inte frågat bonden vi köpte av förra året specifikt dock men tror det är det även där. Vi köper ofta hö i rundbal vilket generellt är lägre kilopris, har tom köpt för mindre än 1,50. Räknade faktiskt med 1 1/2 säck kraftfoder per häst för 200 kr säcken. Men köper man på Bulk i storsäck är kilopriset lägre än säckvis. 10 kg hö blir 450 kr per månad, plus 300 för kraftfoder. Har man havre kostar det ännu mindre än tex krafft. Har köpt havre och järnkors för ett par kr per kilo direkt från bönder. Ska man ha småbal får man kanske räkna med 2-2,50 per kg. Då blir foderkostnaden ett par hundra till. En ridskola betalar ju inte moms så de har nog inte högre kilopriser än jag iaf.

Ett stort halvblod äter ju mer än mina beräkningar, en ponny mindre.
Kornkross! Inte järnkors!
 
Ja det är vita priser på de jag vet om, har inte frågat bonden vi köpte av förra året specifikt dock men tror det är det även där. Vi köper ofta hö i rundbal vilket generellt är lägre kilopris, har tom köpt för mindre än 1,50. Räknade faktiskt med 1 1/2 säck kraftfoder per häst för 200 kr säcken. Men köper man på Bulk i storsäck är kilopriset lägre än säckvis. 10 kg hö blir 450 kr per månad, plus 300 för kraftfoder. Har man havre kostar det ännu mindre än tex krafft. Har köpt havre och järnkors för ett par kr per kilo direkt från bönder. Ska man ha småbal får man kanske räkna med 2-2,50 per kg. Då blir foderkostnaden ett par hundra till. En ridskola betalar ju inte moms så de har nog inte högre kilopriser än jag iaf.

Ett stort halvblod äter ju mer än mina beräkningar, en ponny mindre.

Det är tekniskt sett fel har dom momsfri försäljning så betalar dom momsen när dom köper. Har dom moms på sin försäljning så får dom först betala för momsen sedan får dom den tillgodo när momsen redovisas.

Har du inte fått kvitto på varorna så har du inte köpt vitt.

Missade att det stog färdigfoder.
 
Håller med om det mesta i ditt inlägg utom att du räknat lite väl högt på den löpande kostnaden per häst eftersom du tagit byggnader, försäkringar, personal osv i andra poster. Jag bor ändå nära Stockholm, men jag köper in hö för i genomsnitt 1,50 per kg när vi köper till hela stallet. Så med 10 kg hö och tex 1,5kg "normalt" färdigkraftfoder, ev lite mineraler kostar fodret bara ca 750 kr i månaden. Mindre för de små ponnyerna. Spån/torv får man för ca 50 kr per bal när man köper 18-20 pallar åt gången, kanske 7 balar i snitt per månad och häst? Hovslagare på löpande kontrakt som skor mycket hästar på samma plats gör det nog billigare per häst. Dessutom är flera småponnyer bara halvskodda vad jag sett, men jag kör 850 kr per häst för att ta vad jag betalar, var 7:e vecka så 600kr i månaden. Ca 1700 kostar totalt dessa kostnader för mig per häst, det kan vara ännu billigare när man har 40 hästar istället för 3. Shettisen: Max 1000. :)

Ridskolan jag känner till bäst har hästarna på gratis bete hos kommunen de månader ridskolan inte har lektioner. Alla hästar går oskodda där utan stödfodring. Så de fasta kostnaderna ligger skulle jag gissa på 1500-2000 per månad när de är i bruk och nästan inget på sommaren.

Vad gäller utrustning kanske några får 1 täcke per år, nåt träns kanske går sönder var tredje år. Sadlar verkar ibland följa med inköpet av hästen, ibland köps några sadlar in kan jag tänka mig. Ofta går det ju att låta en ny ponny ta över en sadel man har kvar, så det är inga tusenlappar per månad och häst kanske ett par hundra utslaget över året. Den stora osäkra faktorn är ju veterinärvård. Det kan nog dra iväg på nån enstaka individ, men i genomsnitt.. Några hundra per månad och ponny kanske behöver läggas undan så det finns buffert att betala med om det är något särskilt att behandla?

Tror många ridskolor har det knapert, men just foderkostnad och det löpande tycker jag man överskattar tills man börjar räkna på det. det brukar vara mycket dyrare att köpa i andra hand tex via stallet man står uppstallad på.

Jag tycker inte alls att dina priser är realistiska. Det finns ingen bonde som idag kan sälja hö vitt för 1,50 kr/kg. Möjligtvis + moms och då är det väldigt billigt. Ett träns var tredje år? Vet du hur saker slits på en ridskola? Hur mycket som går sönder och försvinner?

Att en ridskola har gratis bete innebär ju inte att alla har det och 50 kr balen för torv? Var hittar du det? Jag betalade 70 kr/torvbal förra året vid köp av helpall och det var ett bra pris.

Ofta har ridskolor inga försäkringar så som privatpersoner har och har de försäkringar så är premierna dyra så du får lägga bra mycket mer än några hundralappar/månad och häst till veterinärvård.

Det är få hästar som kan gå barfota på bete utan problem och få ser det som värt att dra av skorna för en skoperiod. Och nej, det blir inte märkbart billigare/häst med hovslagare bara för att det är många hästar på samma ställe. En hovslagare kan inte sko 40 hästar på en dag.

Jag tycker snarare att du underskattar kostnaderna. En ridskola måste t ex ha en godkänd foderleverantör, godkänd hovslagare, få allt utfört vitt osv. En privat hästägare kan göra precis som hen vill och köra allt svart om hen vill.
 
Jag tycker inte alls att dina priser är realistiska. Det finns ingen bonde som idag kan sälja hö vitt för 1,50 kr/kg. Möjligtvis + moms och då är det väldigt billigt. Ett träns var tredje år? Vet du hur saker slits på en ridskola? Hur mycket som går sönder och försvinner?

Att en ridskola har gratis bete innebär ju inte att alla har det och 50 kr balen för torv? Var hittar du det? Jag betalade 70 kr/torvbal förra året vid köp av helpall och det var ett bra pris.

Ofta har ridskolor inga försäkringar så som privatpersoner har och har de försäkringar så är premierna dyra så du får lägga bra mycket mer än några hundralappar/månad och häst till veterinärvård.

Det är få hästar som kan gå barfota på bete utan problem och få ser det som värt att dra av skorna för en skoperiod. Och nej, det blir inte märkbart billigare/häst med hovslagare bara för att det är många hästar på samma ställe. En hovslagare kan inte sko 40 hästar på en dag.

Jag tycker snarare att du underskattar kostnaderna. En ridskola måste t ex ha en godkänd foderleverantör, godkänd hovslagare, få allt utfört vitt osv. En privat hästägare kan göra precis som hen vill och köra allt svart om hen vill.

Oj flera som kommenterat på mitt inlägg och de flesta verkar inte hålla med om min kalkyl. :o men jag hittar massor med leverantörer av hö och silage i rundbal till det priset och även lägre än så? Det är ju heltidsbönder jag köper av och De lägger på moms? 1kr plus moms gav vi för silage för 2 år sen till och med, nu kör jag hö. Bokar från fältet då. Kan det vara svart trots moms?
(Skördar även några ton eget hö varje år, blir ca 2ton på 7000 kvm äng så det bör ge en ok avkastning per ha även om jag betalar full ersättning till vår bonde för arrendet, så för mig är dealen sämre än genomsnittsbonden) kände inte till detta med "godkänd foderleverantör", det kanske är lite svårare att hitta flera att jämföra mellan? Men en så stor kund som en ridskola borde väl ha en etablerad stabil leverantör och möjlighet att få ett ok pris som stadig kund? Att betala småkundspriser på 3 kr per kilo känns som läge att byta ekonomiansvarig...

Spån kostar 53 kr per bal inkl frakt, moms och avlastning vid köp av 18 pallar från bmr produkter. Jättebra kvalitet och service. Köper man 40 pallar har vi fått offert på 47 kr men det var lite mkt spån för oss. Torv använder jag inte så har inte letat så aktivt.

Har aldrig besökt en ridskola som tex byter alla träns och grimmor och täcken varje år, de flesta ser ut att ha många år på nacken. Samma med sadlar osv. Men låt oss säga att de byter ut 5 sadlar= 40000, 10 träns=5000, 20 grimmor=1000, 40 grimskaft=1000 kr, 20 täcken=15000 och 10 par standard benskydd =3000 per år, 65 000 i ej byggnadsrelaterat slitage tex ger ju 125kr/månad och häst om de har 40 hästar. Dessutom är ju dessa sadlar inte värda 0kr vid årets slut så det är en pessimistisk kalkyl.

Hovslagaren vår jobbar vitt med kvitto. När han skor 4 hästar hos oss brukar han åka till en kund till efter, så låt oss säga 5 hästar på en dag. 4250 kr, efter alla avgifter har han kanske 2000 kr kvar i lön per dag. Lite bensin och avskrivning på bilen, 20 arbetsdagar per månad ger en lön på ca 35000 tusen om jag uppskattar rätt. Är det orimligt?

Den ridskolan jag känner till bäst har alla hästar gratis på bete, alla är barfota, och jag råkar ha insiderinfo om att de dessutom får EU-stöd för bete, vilket alla kan få som arrenderar rätt typ av mark. Det känns som ett dumt ekonomiskt beslut att ha alla uppstallade med full foderstat hela sommaren om man inte har någon verksamhet? Det är ju billigare att arrendera mark till bete även om man skulle betala normal arrendekostnad. Och skönt för hästarna med semester :)

Är inte så insatt i just ridskoledrift, men känns otroligt att de skulle lägga närmare 5000 per häst på mat, hovslagare och vet baserat på mitt eget stalls kostnader. Känns inte som de sköter företagets/föreningens ekonomin som de borde om det drar iväg såpass.
 
Oj flera som kommenterat på mitt inlägg och de flesta verkar inte hålla med om min kalkyl. :o men jag hittar massor med leverantörer av hö och silage i rundbal till det priset och även lägre än så? Det är ju heltidsbönder jag köper av och De lägger på moms? 1kr plus moms gav vi för silage för 2 år sen till och med, nu kör jag hö. Bokar från fältet då. Kan det vara svart trots moms?
(Skördar även några ton eget hö varje år, blir ca 2ton på 7000 kvm äng så det bör ge en ok avkastning per ha även om jag betalar full ersättning till vår bonde för arrendet, så för mig är dealen sämre än genomsnittsbonden) kände inte till detta med "godkänd foderleverantör", det kanske är lite svårare att hitta flera att jämföra mellan? Men en så stor kund som en ridskola borde väl ha en etablerad stabil leverantör och möjlighet att få ett ok pris som stadig kund? Att betala småkundspriser på 3 kr per kilo känns som läge att byta ekonomiansvarig...

Spån kostar 53 kr per bal inkl frakt, moms och avlastning vid köp av 18 pallar från bmr produkter. Jättebra kvalitet och service. Köper man 40 pallar har vi fått offert på 47 kr men det var lite mkt spån för oss. Torv använder jag inte så har inte letat så aktivt.

Har aldrig besökt en ridskola som tex byter alla träns och grimmor och täcken varje år, de flesta ser ut att ha många år på nacken. Samma med sadlar osv. Men låt oss säga att de byter ut 5 sadlar= 40000, 10 träns=5000, 20 grimmor=1000, 40 grimskaft=1000 kr, 20 täcken=15000 och 10 par standard benskydd =3000 per år, 65 000 i ej byggnadsrelaterat slitage tex ger ju 125kr/månad och häst om de har 40 hästar. Dessutom är ju dessa sadlar inte värda 0kr vid årets slut så det är en pessimistisk kalkyl.

Hovslagaren vår jobbar vitt med kvitto. När han skor 4 hästar hos oss brukar han åka till en kund till efter, så låt oss säga 5 hästar på en dag. 4250 kr, efter alla avgifter har han kanske 2000 kr kvar i lön per dag. Lite bensin och avskrivning på bilen, 20 arbetsdagar per månad ger en lön på ca 35000 tusen om jag uppskattar rätt. Är det orimligt?

Den ridskolan jag känner till bäst har alla hästar gratis på bete, alla är barfota, och jag råkar ha insiderinfo om att de dessutom får EU-stöd för bete, vilket alla kan få som arrenderar rätt typ av mark. Det känns som ett dumt ekonomiskt beslut att ha alla uppstallade med full foderstat hela sommaren om man inte har någon verksamhet? Det är ju billigare att arrendera mark till bete även om man skulle betala normal arrendekostnad. Och skönt för hästarna med semester :)

Är inte så insatt i just ridskoledrift, men känns otroligt att de skulle lägga närmare 5000 per häst på mat, hovslagare och vet baserat på mitt eget stalls kostnader. Känns inte som de sköter företagets/föreningens ekonomin som de borde om det drar iväg såpass.

Fick du kvitto?

Som hovslagare antar jag att dom flesta är egna företagare vilket betyder att dom inte får lön. Och stämmer din uträkning om vad "lönen" skulle bli så verkar du helt ha glömt bort vinstbeskattningen, har visserligen inte koll på siffror där men den är inte gullig (har vänner som är egen företagare och dom får inte ut många kr på 100 kr intjänat).
 
Fick du kvitto?

Som hovslagare antar jag att dom flesta är egna företagare vilket betyder att dom inte får lön. Och stämmer din uträkning om vad "lönen" skulle bli så verkar du helt ha glömt bort vinstbeskattningen, har visserligen inte koll på siffror där men den är inte gullig (har vänner som är egen företagare och dom får inte ut många kr på 100 kr intjänat).

Ja hovslagaren får vi kvitto på varje gång och hon har momsregistreringsnummer etc så jag betvivlar inte att det går rätt till. "Lönen" är det man får ut på slutet när alla skatter och avgifter är betalda, dvs det man kan ta ut vitt på sitt konto varje månad. Min mamma är egenföretagare och jag har konsultatat en del och enligt min erfarenhet brukar mellan tummen och pekfingret lite mindre än hälften bli kvar av det jag fakturerat efter skatter och arbetsgivaravgifter. Någon "vinstbeskattning" har jag inte kommit i kontakt med i det skedet utan det betalar man väl vid försäljning av aktier, fastigheter, företag etc med vinst, det har väl inget med den löpande driften av ett företag att göra. Annars har jag missat något! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Senast: BornAgain
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 247
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp