Ridskola fick stänga efter ringormsutbrott

Sv: Ridskola fick stänga efter ringormsutbrott

När En ridklubb i hemmatrackterna had eringorm så skulle hästarna skötas som vanligt, det fanns en hink med virkon i som kan kunde om man ville tvätta av händer och fötter.Men de stängde aldrig, får man göra så.

Vi hade ringorm på klubben jag var aktiv i för evigheter sedan, då var det öppet som vanligt men med varningslappar överallt. Den smittade hästen stod på karantän och det var ett begränsat antal som hanterade henne. Jag fick själv ringorm då (jag var en av de som skötte henne) trots att vi hade desinfektionsmedel och overall, men inga andra hästar drabbades.

Detta var dock i början av 90-talet kanske. Jag tror inte att ringorm är anmälningspliktigt, och vad jag vet är det bara i samband med tävlig det är reglerat med förbud osv.

en häst på vår ridskola hade det också! Men hon ryktades med speciella ryktborstar och man skulle tvätta sina ridsaker efteråt! Det spred sig inte :)

Vi hade ringorm nyligen. Tre hästar visade symptom, all deras utrustning rengjordes med Virkon, hästarna tvättades och inga borstar fick bytas mellan hästarna. Inga fler hästar blev sjuka. Man behöver alltså inte stänga hela verksamheten. Har man däremot fler hästar sjuka så de sjuka hästarna måste gå i verksamheten (och därmed hanteras av fler personer) är det kanske lämpligt att stänga.

Vi fick ringorm på skolan där jag gick gymnasiet, en naturbruksskola. Vi högtryckstvättade hela stallet, använde Virkon samt att inga borstar fick lånas mellan hästarna. Vi var i stallet som vanligt och hade lektioner och hästarna både reds, kördes och pysslades med. Det satt dock uppe varningslappar om att det var ringormssmitta i stallet och att man skulle byta om och tvätta skorna innan man besökte andra stall. Många av hästeleverna hade egna hästar som de åkte till efter skoltid, så det var väldigt viktigt att veta.

Liknande trådar

R
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 368
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 531
Senast: Dentaku
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 912
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka