Ridskoleelev 2019

Red storskäcken igår igen. Markarbete stod på schemat och tja, när världens konflikt skedde precis innan det var dags att åka till stallet sitter det såklart i under lektionen. Var arg och spänd - ledsen och gråten lurade under ytan. Försökte mitt bästa ändå, och jag tycker det är ganska kul att hoppa ändå - för det är bara att göra och det behövs oftast inte pepp vid varje steg (till mig från instruktören alltså).

När världen rämnar är stallet en fristad, men inte när känslorna låser kroppen och allt man vill är att gråta från djupet av sitt hjärta, typ skrika ut det lilla barnets ångest och man samtidigt ska försöka rida en häst, komma ihåg allt osv. När lektionen var slut glömde jag vart storskäcken stod så gick för långt in i stallet, kände mig helt väck.

Övningen var i alla fall tre bommar där man skulle korta in och sedan tre bommar där man skulle länga på stegen och tvärtom i andra varvet. I slutet hoppade vi ett sockerbitshinder och då taggade Skäcken igång! Jag satt mest och försökte känna min kropp och som lektionen förra gången blev hon lång och ville springa iväg.

Är ändå nöjd med lektionen med tanke på vad som hände innan så jag ger mig själv tre av tre stjärnor.
Tycker du är värd flera stjärnor. Det är inte lätt att rida när det stormar i skallen. :)
 
Teorivecka och inga vanliga lektioner, men hade lyckats få en av de åtrovärda platserna till ett igenridningstillfälle. Så innan lektionen såg jag på en halvclinc när våra ridlärare red två hästar som jag ridit förut, och det var såå intressant!

Därefter skulle jag hämta en av mina favoriter och göra i ordning henne inför lektionen. Hon är ett sto med humör, iaf i boxen och hon har försökt sparka, bita och trycka upp folk mot väggar i åratal. Men för det mesta är det okey om man bara ställer upp henne i gången. Men då måste man ju få ut hästen dit också...Vanligtvis brukar hon komma fram och heja, direkt när jag öppnade boxdörren så ställdes hon sig mot rumpan mot mig och gick bort från mig när jag försökte komma närmre. Kände mig Otroligt feg som backade här, men jag ville inte "jaga" runt henne i hennes egen box, det känns fel! Samtidigt som hon inte kom när jag lockade på henne, så blev rätt oproduktivt där ett tag. Och sen så vände det, vid ett till försök så lät hon sig jättesnällt få på grimma och bli utledd i stallgången. Inga katastrofer skedde, jag var odrägligt positiv och berömde henne för ca allt. Sadling som kan vara stökigt med henne gick med fint. Liten seger!

På våra igenridningar så bokar man sig efter gruppfärg, men man kan gå gå på de som är lägre än ens egen nivå också men inte högre. Så idag var gruppen väldigt blandad. Men vi fick öva på samlad och ökad steglängd i alla gångarter vilket blev rätt bra för alla. I slutet hade vi rätt go känsla och jag hade börjat slappna av i axlarna.

Nöjd med ridningen men inte med hästhanteringen innan. Jag blir så lätt feg, ser lätt mentalt hur saker går fel, jag tappar dem i, eller blir sparkad eller biten...Har ingen rädsla kvar uppsuttet utan det är bara från marken "/
 
Teorivecka och inga vanliga lektioner, men hade lyckats få en av de åtrovärda platserna till ett igenridningstillfälle. Så innan lektionen såg jag på en halvclinc när våra ridlärare red två hästar som jag ridit förut, och det var såå intressant!

Därefter skulle jag hämta en av mina favoriter och göra i ordning henne inför lektionen. Hon är ett sto med humör, iaf i boxen och hon har försökt sparka, bita och trycka upp folk mot väggar i åratal. Men för det mesta är det okey om man bara ställer upp henne i gången. Men då måste man ju få ut hästen dit också...Vanligtvis brukar hon komma fram och heja, direkt när jag öppnade boxdörren så ställdes hon sig mot rumpan mot mig och gick bort från mig när jag försökte komma närmre. Kände mig Otroligt feg som backade här, men jag ville inte "jaga" runt henne i hennes egen box, det känns fel! Samtidigt som hon inte kom när jag lockade på henne, så blev rätt oproduktivt där ett tag. Och sen så vände det, vid ett till försök så lät hon sig jättesnällt få på grimma och bli utledd i stallgången. Inga katastrofer skedde, jag var odrägligt positiv och berömde henne för ca allt. Sadling som kan vara stökigt med henne gick med fint. Liten seger!

På våra igenridningar så bokar man sig efter gruppfärg, men man kan gå gå på de som är lägre än ens egen nivå också men inte högre. Så idag var gruppen väldigt blandad. Men vi fick öva på samlad och ökad steglängd i alla gångarter vilket blev rätt bra för alla. I slutet hade vi rätt go känsla och jag hade börjat slappna av i axlarna.

Nöjd med ridningen men inte med hästhanteringen innan. Jag blir så lätt feg, ser lätt mentalt hur saker går fel, jag tappar dem i, eller blir sparkad eller biten...Har ingen rädsla kvar uppsuttet utan det är bara från marken "/
På min ridskola finns en liknande häst. I hennes box är det precis som man får ”knacka på” och öppna boxdörren och sedan vänta ut tills hästen kommer fram. Då har man fått hennes förtroende.
Klampar man in och försöker ta henne utan att vänta blir hon på sin vakt och blir inte alls lika snäll att göra i ordning.
 
Teorivecka och inga vanliga lektioner, men hade lyckats få en av de åtrovärda platserna till ett igenridningstillfälle. Så innan lektionen såg jag på en halvclinc när våra ridlärare red två hästar som jag ridit förut, och det var såå intressant!

Därefter skulle jag hämta en av mina favoriter och göra i ordning henne inför lektionen. Hon är ett sto med humör, iaf i boxen och hon har försökt sparka, bita och trycka upp folk mot väggar i åratal. Men för det mesta är det okey om man bara ställer upp henne i gången. Men då måste man ju få ut hästen dit också...Vanligtvis brukar hon komma fram och heja, direkt när jag öppnade boxdörren så ställdes hon sig mot rumpan mot mig och gick bort från mig när jag försökte komma närmre. Kände mig Otroligt feg som backade här, men jag ville inte "jaga" runt henne i hennes egen box, det känns fel! Samtidigt som hon inte kom när jag lockade på henne, så blev rätt oproduktivt där ett tag. Och sen så vände det, vid ett till försök så lät hon sig jättesnällt få på grimma och bli utledd i stallgången. Inga katastrofer skedde, jag var odrägligt positiv och berömde henne för ca allt. Sadling som kan vara stökigt med henne gick med fint. Liten seger!

På våra igenridningar så bokar man sig efter gruppfärg, men man kan gå gå på de som är lägre än ens egen nivå också men inte högre. Så idag var gruppen väldigt blandad. Men vi fick öva på samlad och ökad steglängd i alla gångarter vilket blev rätt bra för alla. I slutet hade vi rätt go känsla och jag hade börjat slappna av i axlarna.

Nöjd med ridningen men inte med hästhanteringen innan. Jag blir så lätt feg, ser lätt mentalt hur saker går fel, jag tappar dem i, eller blir sparkad eller biten...Har ingen rädsla kvar uppsuttet utan det är bara från marken "/
Tycker inte alls det är fegt att ge en häst som är mån om sitt space lite tid att ändra sig :) Får jag sånna hästar brukar jag gå och hämta en pyttepyttenäve ur foderådan och använda för att locka till mig hästen istället. Få hästar som inte blir övertygade med lite muta :idea:
 
Ridlektion för mig med denna veckan. Hästbyte och fick tillbaka favoritponnyn :) Kändes jättekul, då jag behöver en boost efter avramlingen och dessutom önskat honom till KM om några veckor :)

Dressyrlektion med där huvudövningen var skänkelvikning på hörnlinjerna. Lite klurigt att få till rätt tempo, ställning och ”osynligs hjälper” men fick väldigt bra känsla hela passet igenom så det var riktigt kul :D
 
Barbacka ridning idag på skimmel valacken (har jag sagt förut att jag rider honom väldigt mycket 😅 ).
Vi kan säga så här, han har inte den skönaste ryggen att rida barbacka på, men han är väldigt snäll. Vilket jag själv behöver när det gäller barbacka ridning, då jag försöker jobba med min rädsla att trava barbacka sen jag red en travare, som typ skenade i trav så jag tappade balansen och blev rädd och kastade mig av.

Foto 2019-10-26 16 06 13_2.jpg


Dagens övning bestod av en massa bommar (några skymtas i bakgrunden på bilden ovan) på stora C volten med jämna mellanrum, i andra halvan var det 4 koner utställda som bildade en stor fyrkant över hela A volten.

Vid konerna skulle vi göra framdelsvändningar och försöka rida som en fyrkant. Bommarna på andra volten skulle vi rida slalom mellan och utanför med fokus på att vända med vikthjälperna och så lite tyglar som möjligt.

Vi delades in i 2 grupper, så första gruppen började på fyrkanten och den andra på slalomen. Det fick över förväntan, slalomen gick hyffsat för att vara honom, när vi sen kom till framdelsvändningarna så är det där med att flytta samtidigt som man tänker framåt utan att kliva på sig själv, gick lite blandat bra och dåligt.
Dessa övningar gjordes i skritt, sedan ändrades det och vi skulle rida som en åtta, fyrkanten och sen igenom ett par bommar som ramade in X och korsade medellinjen, sen efter skulle vi trava på en volt utanför de andra bommarna, sen tillbaka mot X, bryta av till skritt och ta fyrkanten igen.

Här märkte jag att jag fegade väldigt i traven, dels då jag själv tappade balansen och del är hästen rätt grön och lite vinglig, men fick till några travsteg där det till och med kändes som jag kunde sitta kvar.
Denna övningen gjorde vi i båda varven.

Sen ut på fyrkantsspåret, där skulle vi trava och vid C och A var det halt, vid B och E var det skrittövergång. Försökte hålla igång traven, men då jag inte ville att han skulle gå på för fort, han har en väldigt stor trav normalt sett eller tja den känns stor, så körde vi lite mer samlad trav mest för att jag själv skulle känna mig trygg.

Gick si så där men jag var med på övningen även om rädslan kom fram lite.
Sen avslutade vi med de som ville fick fatta galopp vid C, sakta av vid E och sen skritta från A till C, detta gjorde jag 2 gånger, själva fattningen var nog inte den snyggaste jag gjort, sen hamna jag i obalans, men det var inte själva galoppen som gjorde mig rädd, snarare avsaktningen till trav, slog i några gånger i hans manke, det gjorde ont, i och för sig slog jag i lite då och då när vi travade.

Galopperade två gånger och är stolt över mig själv att jag vågade, jag provade och jag satt kvar om än lite skumpigt.
Nu är det höstlov nästa vecka så ingen vanlig ridning, däremot ska jag rida igen på tisdag, kommer en helg framöver som jag inte kan rida på, så varför inte rida igen i förskott. :)
 
Red barbacka idag på stallets latmask.
Otroligt seg men otroligt söt och trygg d-ponny.
Lyckades hålla mig kvar i galoppen också!
Jag har haft en rädsla till att rida barbacka då förra ridskolans hästar inte var så snälla mot nybörjare så jag fick sätta tillbaka sadeln...
Idag lyckades jag sitta barbacka hela lektionen! Nu längtar jag nästan till nästa gång jag får rida barbacka vilket det gamla stallet inte lyckades få mig att göra, bästa hästen, ridläraren och bästa stallet! :up:
 
Ridlektion i går med den lilla bulldozern.

Han hade inte gått sedan i fredags... det blev väldigt intressant :D
När jag gick in till honom började han med att testa alla trick han kan, det är puss, det är "rusk" (ruska på huvudet) och lyfta frambenen i typ stillastående spansk skritt. Han körde tricken om och om och jag klappade och sa att jag visserligen inte bett om det, men visst var det fint att han ville visa mig.
Han fick ingen godis (han blir vansinnigt nafsig) men började ändå bitas... Inte ok men jag såg ju hur mycket myror han hade i kroppen och huvudet, så jag sa bara till mjukt men bestämt.
Då blev det väderkvarn med frambenen istället. 🙄
Tränsa var inte det lättaste. Vi har spiltor, och vi plockar alltid av grimman, sedan sätter vi tygeln runt som en halsring, vänder och tränsar. Han gick. Jag hade noll att säga till om. Lyckades i alla fall tränsa (han gapade och dök ner i bettet. "Jaaaa jag ska få jobba!") Och ledde tillbaka honom in i spiltan där han faktiskt fick vänta. Det var myyycket slänga med huvudet och veva med benen innan vi kunde gå ner till ridhuset.

Sitta upp gick sådär, det kröp i hela hästen och han ville gå iväg och jobba så fort jag satt ena foten i stigbygeln. När han inte fick gå blev det mer bitas och vevande. Kom upp efter en liten stund och skrittade iväg efter att jag räknat till att han stått stilla i 5 sekunder. Jag skänklade upp honom i en ganska energisk skritt med låånga jämna kliv. Tänkte att han kanske skulle lugna sig när han insåg att han skulle få jobba. Vilket han gjorde. Testade broms efter två varv och det funkade förvånansvärt bra.

Vi red ganska mycket självständigt i början. Jag fokuserade på att han inte skulle gå som en symaskin, inte bli stark, och böja mycket eftersom han nästan alltid är stel. Det gick faktiskt jättebra, han lyssnade, böjdes och när han var redo kom han ner i form med lite lugnare steg och fick massa beröm. Sedan skulle vi galoppera på volterna. Ridläraren sa "kokosboll" vilket betydde fatta galopp (istället för att de ska lyssna på henne när hon säger galopp). Sedan skulle vi fatta och räkna åtta galoppsteg och sakta av. Det gick inte superbra då han blev JÄTTE taggad av den övningen. Taggad, stark, springig och jag försökte med halvhalter och att rida lugnt och sansat men han var som en ångvält och lyssnade inte alls på förhållanden.
Löste det genom att verkligen trycka och picka med skänklen i sidan och ställa ordentligt åt sidan. Blev av med lite av starkheten men oj vad pigg häst.

Sedan skulle vi rida rätt upp i trav och vända antingen höger eller vänster, längs ena långsidan skulle vi fatta galopp, bryta av till trav, och sedan galoppera igen innan man svängde rätt upp igen. Längs andra långsidan skulle vi öka, minska, öka trav. Gick inte jättebra med övertaggad ponny. Fick kämpa som ett djur för att få något uns nedsaktning.

Så vet inte riktigt om det gick bra eller dåligt? Jag löste ju problemet (typ) men lyckades ju inte med övningarna särskilt bra. Träningsvärken i dag är enorm.
 
Jag fick stallets stjärnhäst igår, kunde knappt tro mina ögon när det stod hans namn på hästlistan! Han visade sig dessutom var världens mysigaste att göra i ordning, han spenderade en lång tid med att slicka på mina fingerar efter han fått lite godis haha!

Det skulle bli en lugn lektion idag förvarnade vår lärare, men nyttig, jobba med oss själva och vår renodling av vikt och skänkel. Vi har haft som tema det senaste att jobba med att korta och öka steglängden i alla gångarter. Idag skulle vi bara göra det i skritt och lite trav. Kändes ganska okey eftersom jag satt på en helt ny häst, men det kändes som han tyckte att det gick lite långsamt för så fort vi började trava stack han iväg som ett ånglok.

Nöjd med dagen och glad att få rida en sådan fin kille. Hoppas hoppas jag får honom till nästa vecka när det är markarbete också...
 
Igenridning igår, fick skimmelvalacken och det var dressyr på schemat. Vi var väldigt många så det blev väldigt trångt i ridhuset (det är inte så stort), löste sig rätt bra förutom en tokig grej som inte var mitt fel.

Vi skulle rida på medellinjen och så låg det 3 par bommar längs den, mellan dessa bommar skulle vi trava och sen efter dom sakta av till skritt. Väldigt bra övning då det gäller att förbereda hästen innan den ska börja trava, så det sker precis där bommarna börjar.

Sedan vid kortsidan tog man första gången vänster, fram i trav sen innanför spåret på långsidan låg en låååång bomserie med upphöjda bommar. Första gången jag kom på den, blev det plockepinn av allt och "vadå travbommar, det är väl studs". Unghästar alltså, gick bättre de andra gånger vi kom dock. 😅 :laugh:
Sen saktade man av till skritt vid nästa kortsida, in på medellinjen igen med travövergångarna, sen vid nästa kortsida ta höger istället.

Skritta andra långsidan där det var en slalombana uppställd, vid varje kon skulle vi flytta bakdelen och framdelen skulle va kvar vid konan.

Den övningen gjorde vi i båda varven, riktigt bra övning när vi var så många så inte alla hamnade på samma ställe, det som blev lite tokigt var när jag var bakom en annan och den hästen ville inte alls trava över travbommarna och springer åt sidan, en bit bakom kommer jag, då svänger den ryttaren in hästen mitt i travserien igen, så jag väljer att lägga en mini mini volt för att komma ordentligt.
Hade jag varit den ryttaren hade jag lagt en volt och kommit igen, men men. Inga incidenter och det löste sig.

Mellan vi bytte varv på övningen delades vi in i 2 grupper, de stora hästarna på en volt och ponnyerna på den andra, A och C volterna, där skulle vi fokusera på ställning och böjning samt försöka hålla volt spåret, först jobbade vi med skritt och travövergångar, sedan blev det trav och galopp och till sist galopp hela tiden.

Mr Skimmel tycker det är jättejobbigt att behöva böja sig så det blev lite halvt om halvt pannkaka stundtals men mellan varven gick det bättre.

Allra sist avslutade vi med allihopa på stora mittvolten i båda varv i trav och skritt, där skulle vi bland annat ställa hästarnas huvud utåt men ändå ha kvar böjningen i kroppen och sedan ställa huvudet inåt igen.

Sist skrittade vi lite på fyrkantsspåret tills ridläraren sa att vi skulle göra halt innanför spåret, sen skulle vi sitta av där och hjälpa till att plocka undan allt som var framplockat, då vi var sista gruppen.
Så en helt okej lektion även om jag stundtals kände att jag inte kunde rida, då det var andra i gruppen som fick sina hästar i form (förvisso hade de hästarna gått lektionen innan och var uppvärmda), skimmeln är riktigt svår att få i form på honom är det viktigare att försöka tänka att han är rak.

Pratade idag men en av de tjejer som red med i gruppen och hon sa att det hade sett trevligt ut när jag red och att han hade trampat på fint med sina bakben, så har nog gjort något rätt fast känslan sa något annat. 😅
 
Sjukt nöjd med höstlovshoppningen, startade först i 60 och blev felfri, perfekt att hoppa två vändor så hästen hinner bli uppvärmd. När jag hoppade 60 var det mer fokus på att ta bra vägar och ge både häst och ryttare en bra upplevelse.

Sedan hoppade vi 80, är så grymt stolt och nöjd att jag vågade, oxrarna var riktigt läskiga i mina ögonen och med krampande vader var det ingen jättehit, men den hästen är verkligen en pärla hoppar allt, red på så gott jag kunde och försökte ta bra vägar (blev dock inte riktigt lika bra vägar som när jag hoppade 60) och vi rev ett hinder, men överlag var jag väldigt nöjd med känslan.
Tänkte aldrig under ritten hur högt det var, mest bara vart nästa hinder var och försöka ta en bra väg.
Nu blir det helg och sen drar ridningen igång igen nästa helg. :)
 
På gårdagens lektion fick jag hänga med världens buttraste fuxsto.

Eller butter kanske inte är rätt ord men hon är som rollmodellen för hur det mytomspunna fuxstoet är. Inte vidare rolig att hantera, men ändå kul på sitt eget sätt, har humor men är svår att prata med så att säga.

Hon gick lektionen innan och tjejen innan red henne jättefint, löste alla problem när fuxstoet tjurade lite, hjälpte henne till att tycka övningen var kul och framför allt fick hon fram fuxstoet jättefint. Hon gick inte i form alls men hon såg himla positiv ut till allt tjejen bad henne om och det är inte lätt att hamna där med den här hästen så jag tittade och njöt.
Ganska nice att sitta upp på en häst som redan ridits så fint, upplevde henne som glad och samarbetsvillig från början av en ridlektion för första gången. Samtidigt fick jag lite prestationsångest - tänk om jag rider bort allt det fina och det bara blir pannkaka?

Vi skrittade fram i ganska friskt tempo, fick rida lite självständigt men ridläraren ville att vi skulle fokusera på att hästarna skulle marschera på. Inga problem där då fuxstoet var så med på noterna och glad.
Det var ett tag sedan jag red detta fuxsto, så jag hade glömt hur hon var att rida, men jag märkte ganska fort att hon har jättesvårt för sig i högervarvet. Hon går liksom kantigt och ansträngt, är stel, och blir lite upprörd över sin egen kropp. Hon är som två hästar, i vänster varv är hon hur mysig att rida som helst och i höger går hon konstigt och tjurar lätt ihop.

Vi red fyrkantsvolter, med bakdelsvändningar i hörnet. Jätte jättesvårt i höger varv, och jättelätt i vänster. Vi gjorde det först något varv i skritt och sedan trav. Tycker det gick över förväntan bra och berömde massor så fort hon gjorde rätt.

Sedan red vi massor med galoppfattningar. Från halt, skritt och trav. Jag fick fel galopp några gånger i höger men efter att ridläraren hintat om att jag skulle rida mindre aktivt i höger varv, gick det bättre.
Fattade inte alls varför att rida mindre i höger varv skulle vara bra, eftersom hon har svårt i höger och jag ville ju hjälpa henne med allt jag hade.
Förstod sedan att det nog för fuxstoet inte bara är en fysisk grej det här med högervarv, utan även lite mentalt. Alltså hon tycker det är jobbigt och svårt i höger och alla som rider henne i höger varv liksom bråkar med henne. För henne blir då höger varv = svårt kroppsligt plus att ryttaren kommer hålla på och ta massa tygeltag och skänklar och försöka böja och greja så det blir ännu jobbigare och svårare.
Så snart jag börjat rida så, blev hon positivare och allt blev lättare för oss båda.

Lyckades på slutet få till klockrena högergaloppfattningar, och en jättefin icke kantig trav. Är nöjd ändå och hoppas på att få jobba vidare med henne nästa gång. :)
 
Samtidigt fick jag lite prestationsångest - tänk om jag rider bort allt det fina och det bara blir pannkaka?
Så ska du inte tänka, försök istället tänka positivt och göra det bästa du kan. Ingen av oss rider likadant som andra och vi är bra på olika saker osv.
Bästa är väl att inte ha några tankar/förväntningar alls när man sitter upp, då blir ju allt som går bra en rolig bonus, så tänker jag, samtidigt som det blir kul också. :p
 
Red en ny häst på dagens lektion! Zafir hette han och innan jag satte upp var jag tveksam på honom. Han är en häst med huvudet högt uppe i taket och det ser allmänt jobbigt ut att rida honom men se där, det hade jag fel på!

För han var alldeles underbar :love: I stil med Oscar alltså! Skritten var bra, traven den dåligaste och galoppen rund och fin den med. Men jag kände verkligen att allt klickade, det kändes inte som att jag bråkade med honom alls. Allt flöt bara på och även om vissa övningar inte gick alls, så kändes det inte jobbigt utan som att vi var ett team. Ett team som skulle lösa pusslet tillsammans:D Och med tanke på den senaste terminens bråk med alla möjliga hästar kändes det här så skönt. Jag vill verkligen rida Zafir mer:bump:

I alla fall, dagens uppvärmning var på stora mittvolten, där den blev en fyrkant i stället och vi skulle vända som en halv framdelsvändning. Själva huvudövningen var på trekvartslinjen där vi först skulle komma i skänkelvikning och sen förvänd galopp. Alla skänkelvikningar blev inte bra, inte heller alla galoppfattningar när jag samtidigt skulle hålla koll på att inte hamna snett på någon sida linjen, men det gjorde inget! Ingenting alls. För han var välvilligt inställd till arbete och jag valde aktivt att inte tvinga upp honom i form, då han troligtvis skulle gått med huvudet uppe i taket hela lektionen i stället. Jag valde att låta honom söka sig till bettet själv, och även om han knappt gjorde det föredrog jag lång och låg form på honom för att få ett hum om hans olika knappar och sätt. Några gånger när jag var lite otydlig eller hård i händerna körde han upp huvudet och han var väldigt känslig på hjälperna.
Men en urgullig häst jag gärna vill rida mer och lära känna. Trots att när jag satte upp hade en jobbig känsla så blev det inte så! Det blev superduperbra!

Så är verkligen nöjd med dagens ridpass, och ridläraren sa också att det såg fint ut, följsamt och inga problem med något. Det flöt helt enkelt på! Behöver en sådan här kick när en bara rider och känner sig dålig och så kommer sådant här! Gör verkligen humöret bra många pass framöver!
 
Så ska du inte tänka, försök istället tänka positivt och göra det bästa du kan. Ingen av oss rider likadant som andra och vi är bra på olika saker osv.
Bästa är väl att inte ha några tankar/förväntningar alls när man sitter upp, då blir ju allt som går bra en rolig bonus, så tänker jag, samtidigt som det blir kul också. :p
Så försöker jag också tänka! Samtidigt var det bra för en gångs skull. Prestationsångesten gjorde mig liksom inte ängslig och "ååh neeej tänk om" utan mer bestämd och fokuserad typ "better not fuck this up"
Tänk om man kunde vända prestationsångesten till något positivt varje gång.
 
Följer den här tråden även om jag bara har skrivit själv ett par gånger.

Jag undrar om ni andra gör något utanför lektionerna som kan gynna er ridning. Själv började jag y.ex. göra yoga hemma för att få upp min flexibilitet. Planerar också att uppsöka fysioterapeut, eller möjligen kiropraktor, eftersom jag är sned i kroppen (något som endast är till besvär när jag rider). Lyssnar även på en podd om ridning som ger mig lite perspektiv på hur jag kan tänka om min ridning och också på hur jag kan tänka under passen.

Gör ni något särskilt?
 
Jag ska provrida idag.
Och nästa vecka på en annan ridskola.
Det är intressant vilka olika grupper jag har satts att provrida i. Jag är inte säker på vilket jag gillar bäst, jag är nog mest ute efter den sociala biten än träningsbiten. Och jag lär vägra hoppa :p
 
Följer den här tråden även om jag bara har skrivit själv ett par gånger.

Jag undrar om ni andra gör något utanför lektionerna som kan gynna er ridning. Själv började jag y.ex. göra yoga hemma för att få upp min flexibilitet. Planerar också att uppsöka fysioterapeut, eller möjligen kiropraktor, eftersom jag är sned i kroppen (något som endast är till besvär när jag rider). Lyssnar även på en podd om ridning som ger mig lite perspektiv på hur jag kan tänka om min ridning och också på hur jag kan tänka under passen.

Gör ni något särskilt?
Jag gör massor, inte bara för ridningens skull så att säga men det hjälper mycket i ridningen.
- Springer. Upplever att min förbättrade kondition gör att jag orkar en timme fysiskt och psykiskt bättre sedan jag började med det.
- Styrketränar. Har två hantlar på 3kg, och resistance bands. Mest för att stärka armar och skuldror så att jag orkar hålla tyglarna rätt (jag blir lätt spänd om jag blir trött i musklerna) Tränar även mycket bålstabilitet och liksidighet för ridningens skull, vilket även hjälper mig när jag springer.
- Yoga. För att muskler inte ska bli korta och ansträngda, mycket höftböjare, bröstmuskler och nacke upplever jag hjälper för ridning.

Vad lyssnar du på för poddar? Tänkte att jag behöver nog ta tag i själva mentaliteten kring också. Skulle jättegärna vilja ha tips på just sådana poddar med tips på hur man tänker under passen. Där kan jag ibland känna mig lite vilsen.
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Följer den här tråden även om jag bara har skrivit själv ett par gånger.

Jag undrar om ni andra gör något utanför lektionerna som kan gynna er ridning. Själv började jag y.ex. göra yoga hemma för att få upp min flexibilitet. Planerar också att uppsöka fysioterapeut, eller möjligen kiropraktor, eftersom jag är sned i kroppen (något som endast är till besvär när jag rider). Lyssnar även på en podd om ridning som ger mig lite perspektiv på hur jag kan tänka om min ridning och också på hur jag kan tänka under passen.

Gör ni något särskilt?

Yogar också! Ska försöka få till det oftare än vad det blir nu, pga omständigheter har jag inte haft ork, vilket jag vet är helt fel egentligen! Ska ju vara när man minst av allt vill det en ska yoga!
Det är samma för mig att jag är sned, vilket som du mest märks i ridningen. Men även ibland när jag ska sova då det värker i kroppen.

Håller dessutom på att träna upp corestabiliteten, äter så bra som möjligt (vilket jag tänker är det viktigaste egentligen. Om en inte äter bra orkar iaf inte jag rida något vidare. Det har jag iof slarvat med ett bra tag.)

Jag skulle dock vilja träna styrka, men då jag bor långt bort från något gym och inte har möjligheter att ta mig dit själv tränar jag hemma då och då när jag får feeling. Vilket blir några gånger i halvåret :banghead:
 
Följer den här tråden även om jag bara har skrivit själv ett par gånger.

Jag undrar om ni andra gör något utanför lektionerna som kan gynna er ridning. Själv började jag y.ex. göra yoga hemma för att få upp min flexibilitet. Planerar också att uppsöka fysioterapeut, eller möjligen kiropraktor, eftersom jag är sned i kroppen (något som endast är till besvär när jag rider). Lyssnar även på en podd om ridning som ger mig lite perspektiv på hur jag kan tänka om min ridning och också på hur jag kan tänka under passen.

Gör ni något särskilt?
Jag gör ingenting, rider vanliga lektioner, sen är jag med i några träningsgrupper, brukar få väldigt bra kondis av dom.
Egentligen skulle jag behöva gå till gymmet, dels för att orka med ridningen och dels pga jobbet. Har ett rätt fysiskt jobb.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp