Ridskoleelev 2019

Jo det förstås. I den här hästens fall är det att hon har vansinnigt svårt för högervarvet speciellt i galoppfattningarna. Jag tror hon hade en usel dag kroppsligt i måndags och hon blir jättearg på sin egen kropp på något sätt. Nybörjarfeelingen fick jag av mitt konstanta skänklande :D
Bara för att man skänklar mycket är man ingen nybörjare, för att t ex få hästen gå i form krävs skänklar annars smiter hästen undan osv.
Vissa hästar kräver mer skänklar än andra. Inget att känna dig dålig över. Alla hästar har olika förutsättningar osv.
 
På vår ridskola kallar dem gruppen efter nybörjargrupp för fortsättning innan man börjar ta ryttarmärkerna:)
Så för vuxna är det:
Nybörjare
Fortsättning
Märke 1
Märke 2
Osv upp till tävlingsgrupp, så det finns totalt 7 olika gruppnivåer hos oss
Oooh, det är så det är. Hos oss är grupperna numrerade 1-5, där 1 är nybörjare och 5 de som kommit väldigt långt i ridningen.
 
Jag har börjat på ridskola. Har 3 egna hemma men har haft svårt med motivering till att rida och den ena är jag lite osäker på. Så ville börja för att få igång mig.
Har ridit 6 gånger hittills.
Väldigt trevliga hästar (ridit 5 olika) och en bra ridlärare.
Haft hoppning två gånger och första gången fegade jag ur när vi skulle hoppa i galopp. Och igår var det hoppning igen och jag red bara med på bommar för kände att jag inte var redo för hinder med den hästen jag hade.
Tror det finns 16 hästar så tar lite tid innan jag ridit alla :)
 
Ridlektionen idag gick helt okej, inte fantastisk med inte dåligt heller.

Jag hade gammelstoet idag igen, tyckte dock hon var mycket mera framåt idag än förra gången. Jag tyckte jag hade gjort ett bra jobb med händerna förra gången men idag kändes inte händerna riktigt i kontroll. Jag blev väldigt plockig med tyglarna och ställde henne åt fel håll hela tiden. :cautious:
Det var heller inget fint böj i nacken denna gång som förra gången heller. Hon hade svårt att hålla galoppen men det kändes bra när hon väl hade galopp, jag ville liksom inte sakta av när ridläraren bad om det. ;)
Hon var lite mera, hur ska man säga, travtravtrav idag än bläbläskritt-tack Idag turligt nog för mig. Tack o lov att hon inte är känslig i munnen som en annan häst på ridskolan jag rider, hon hade blivit så himla sur på mig isåfall. :D
Det jag är nöjd med denna vecka är att jag har kommit över min kratsa hovarna rädsla. Jag hjälper gladeligen till folk i stallet som behöver hjälp med att kratsa hovarna och det är inte läskigt längre. Bakhovarna behöver jag öva lite på bara. Jag fick helt enkelt tvinga mig att kratsa hovarna. Till slut kratsade jag min sköthäst som jag har varit livrädd för att kratsa innan då han blir tjurig, det visade sig att om man tvingade upp hoven ändå gav han sig!

Ridlektionens betyg idag: 6.5/10
Kommentar: Plockig med tyglarna och ställde hästen lite fel, inget formande runt skänkeln tyvärr. Bra framåtbjudning av stoet idag och nöjd med skänkelns inverkan framåt.
 
Ridlektion med skimmeln igen, dressyr stod på schemat.
Gick hyffsat fort att tränsa idag, valde att vänta ut honom och inte tvinga, gick rätt så bra.
Sen när vi gick ner till ridhus märkte jag att ena dragkedjan på min ridstövel hade delat på sig, så innan jag satt upp var det till att försöka rätta till det. Han det innan pallen kom till mig och hästen, plus fästa martingalen och spänna sadelgjorden.

Väl uppe så gick dagens lektion ut på bog in, fast jag tror det blev mer öppna av det i slutänden. De gånger jag ridit bog in innan har hästen bara varit ställd inåt men gått kvar ute på spåret, ridläraren menade att de skulle va ställda inåt och gå på tre spår, men då är det mer en öppna.

Hur som haver, skimmeln är fortfarande unghäst och det gick verkligen inte att göra på honom, dels förstod han inte vad jag ville och dels gick det att smita in mot mitten, så fick helt enkelt göra en sluta istället, där han hade väggen som stöd att inte smita iväg, gick lite bra och lite dåligt, tyvärr han vi bara göra övningen åt ena hålet.

Innan dess hade vi haft en uppvärmning på långa tyglar, rida slalom och även trava på långa tyglar, sedan en galopp med korta tyglar innan själva övningen började.

Vi red denna "bog in" på ena långsidan i skritt först, sen trav andra långsidan och lägga en liten volt vid mitten av långsidan, sen sakta av till skritt vid kortsidan.
Vi gjorde även övningen i trav, skimmeln tyckte det var svårare i trav men några steg gick.

Sen skulle vi låta dom sträcka ut i galopp utan att det skulle gå fort, skimmeln är väldigt tacksam att få till att ta långa kliv, sen trava och sist skritta av.
Efter ridlektionen märkte jag att dragkedjan gått upp igen, så nu måste jag leta fram mina gamla chaps å se om jag kan laga dom, de andra som är hos sadelmakaren på omsömnad får jag inte förrän den 3/1 2020...
 
Markarbete stod på schemat i min vanliga lördagsgrupp, blev lite förvånad när jag läste på hästlistan att jag skulle ha en ponny! Jag är inte många äpplen hög så det var ju egentligen konstigt med det, men nästan ingen ponny brukar gå med i vuxengrupperna... Hur som haver, det var en vit connemaraponny med lugg och rosa mule - en riktig prinsessponny! Hade tur att haffa hennes lilla skötare och fick massa inside-tips på hur hon var att rida. Det var en trevlig ponny, men så stel i vänster varv att jag knappt fick med mig henne på en volt. Men hon var lättstyrd och lyhörd i övrigt så det var trevligt. Speciellt efter vi galopperat i gång.

Sen skulle vi trava över markbommar som låg på en böjd linje i bägge varven och variera lättridning, lätt sits och nedsittning mellan bommarna. Väldigt kul, men lite svårt åt det stela hållet, men vi kämpade på. Sen blev det ombyggnad och vi fick skutta lite med. Prinsessponnyn verkade som hon tyckte det var roligt, det kändes som jag hade henne med mig hela vägen så himla kul! Har sett sändningarna från SIHS - så är otroligt peppad och inspirerad att rida nu :bump:
 
Där kom det jag efterfrågade i sista inlägget! Lektionen igår var MAGISK :love: Jag dansar på små fluffiga moln och kommer nog göra det en hel vecka.

Jag fick en ponny jag inte ridit på jättelänge (minst 2 år sedan sist), ett skimmelsto. Hon är slingrig och överrörlig som en orm, sämsta gångarten är traven, och hon är så vansinnigt svår att få rak att man får ont i hjärnan när man rider av all tankeverksamhet och timing som behövs. Man måste sitta exakt rakt på och skänklarna måste ligga an exakt lika mycket, det räcker med att man sitter yttepytte snett så sneddar hon runt överallt. Dessutom har hon en förmåga att antingen krypa ihop till en konstig köttbulle med nosen bakom lod alternativt att hon kör ut huvudet och tappar bakbenen.
Men jag visste att hon är trevlig och tänkte att nu ska jag fokusera på att hon går på framåt denna lektion, och inte hamnar bakom lod iaf.

Dressyr på schemat och mycket tänka på sig själv. Vi fick instruktionen att endast rida med ledande tygeltag, så att svängande tygeltag var som att öppna en port med handen åt det hållet vi ville. Målet var att komma ifrån att broms-svänga. Vi skulle enbart använda tygeln som broms när vi faktiskt ville bromsa.
Det var lite svårt och jag glömde av mig någon gång då och då men på det stora hela fick jag in snitsen ganska fort.

Ponnyn var lite halvseg och tog inte riktigt skänkeln i början, men jag lyckades faktiskt peppa henne till att bli glad i rörelse efter bara 10 minuter. Hon gick lite bakom lod och jag skänklade på för att driva henne fram till bettet och... plopp. Så satt huvudet där helt perfekt, och hon trampade under sig och skrittade på med världens framåtdriv.
Vi red mycket böjda spår så vi fick använda det där tygeltaget ofta, och iom att hon är så böjlig och mjuk så var det ju plättlätt för oss. Jag började istället fokusera på att räta ut henne bra efter alla böjar, och det gick faktiskt hur bra som helst det med.
Höjde mina krav lite då, eftersom jag tyckte det gick så vansinnigt bra allt, ville få lite mer tryck i traven och att hon slappnade av lite.
Det tog en liten stund att komma dit, och hon slängde med huvudet massor, skickade till och med en hel drägelklump i ansiktet på mig :D Till slut gick hon dock med tryck i traven och avslappnat fyrtaktigt.

Vi red i galopp på volterna och även där skulle vi fokusera på tygeltaget. Jag behövde bara tänka galopp så galopperade hon på, inte bakom lod, inte med huvudet fem meter framför utan precis där det ska vara. Dessutom kunde jag bara jag fyllde på med lite skänkel då och då få till en så där superhärlig fräsch galopp där hon verkligen ville framåt. Kunde även korta utan att hon tappade fräsch-heten och länga, och huvudet var där det skulle, med några slängningar här och var. :love:

Efter galoppen bibehöll hon den där jätteframåt takten och jag kunde öka, minska, göra halvhalter, länga stegen, korta stegen, länga halsen, korta halsen osv precis hur jag ville och hela hästen frågade hela tiden "vad ska vi göra nu?" med öronen spetsade. Jäklar vilken känsla! Och jag fick för en gångs skull rida i den känslan i 30 minuter, för den kom inte 5 minuter innan avsittning.
Kände verkligen att jag hittat alla knappar snabbt och att jag var en duktig ryttare. Förstod dock inte mig på det slängiga huvudet. Jag testade med att öka lite när hon gjorde så, korta tyglarna, rida med jättestadiga händer, rida med mjukare händer mm men slängningarna kom iaf.

Efteråt pratade jag med ridläraren som tyckte att det sett jättefint ut och jag frågade om det slängiga huvudet. Hon tyckte att jag hade gjort alla rätt men hon misstänker att det har blivit som en tics för henne. Hon är ju jättekänslig och har slängt sådär med huvudet för att slippa undan obehagliga händer. Ridläraren tyckte dock att jag hade ridit med superfina händer hela tiden, och spekulerade i om hon kanske helt enkelt tyckt att det var lite jobbigt att gå i den formen och samtidigt med sådan framåtbjudning att hon slängt med huvudet pga det.

När till och med två föräldrar kom fram och berömde hur fint hon hade gått och hur lite hon tydligen hade slängt med huvudet, var jag malligast i hela världen.

Hursomhelst är jag så himla nöjd med gårdagens lektion att jag inte vet var jag ska ta vägen.:love: Stoet är helt klart förlåtet för den där drägelklumpen i ansiktet :D
 
Hade lektion igår. Dressyr. Fick för första gången en häst som gått lektionen före. Lite lyxigt. Hon var ganska framåt och ormig. Supermjuk i handen i trav och låg på rejält i galopp så lite svårreglerad.
Vi jobbade med 20, 10 och 8 meters volter. Först i skritt där vi red på 20 meter och gjorde en volt i volten på 10 meter och på öppna sidan så bytte vi håll och gjorde en 8 meters volt. Funkade ganska bra. Sen gjorde vi samma i trav. Där tappade jag sitsen lite (faller fram och släpper yttertygel) men fick till det lite då o då.
Sen galopperade vi och då var det bara 20 och 10 meters volter. Hon blev stark men krävde mycket drivning för att hålla galoppen så det gick sådär.
Trevlig häst som jag gärna testar igen :)
 
Så var det dags för min första privatlektion! Hade önskat ett tamt djur som jag suttit på innan och som skulle var någurlunda med mig för att maxa mina 45 min...Men så blev det inte haha! Jag fick istället en mindre fux valack som jag red i tisdags, helt rätt av min ridlärare egentligen eftersom jag ska hoppa med honom nästa vecka med...När jag satte upp första gången i tisdags fick jag veta att han gärna bockar och kastar sig, i kombination med att han är otroligt känslig så hård ridning och tillrättavisning fungerar inte på honom!

När vi satte upp då inför min privatlektion var han väldigt stressad och spänd och skrek efter sina kompisar. Det var tydligt att han inte trives att vara själv och tyckte det var jobbigt. Fick knappt båda fötterna i stigbyglen innan han ville trava iväg...Försökte bekomma hans stress så fick jag rida volt tillbaka och sen volt direkt och lite sådant för att få honom med mig. När han hade börjat acceptera lite att han var skiljd från sin flock så började vi göra lite ryggningar, och sen gick vi över till framdelsvändnigar bara i skritt. Vi jobbade nästan bara i skritt tills vi kände han var tillräckligt fokuserad på mig och vi fick upp till att trava korta intervaller. Jag vet inte om det var exakt det här jag hade föreställt mig, men jag kände att jag fick kläm på framdelsvändningarna i både skritt och trav. Några gånger fick jag dessutom den otroliga känslan när han mjuknade och nästan följde mina tankar att sakta av till skritt eller halt. Riktigt häftigt!

Jag tror ändå att jag kan överleva hopplektionen med honom nu :bump:
 
Jag har haft en senhöst med mycket "ups and downs". Allt från att känna att jag borde ge upp ridningen och börja samla på frimärken till att sitta på en häst som jag hade köpt om jag saknat impulskontroll (den var till salu!).

Ett problem jag har är att jag i mitt yrke och i mitt liv i stort tänker, pratar och resonerar mig till lösningar på problem och utmaningar. Jag har aldrig varit särskilt pragmatiskt lagd och jag tycker själv att jag är riktigt kass på praktiska grejer. Det är SÅ frustrerande när jag inte får ordning på kroppen och inte kan tänka mig till att göra rätt på hästryggen. Jag vet i teorin vad jag ska göra annorlunda (för att lösa nuvarande utmaningar) men jag måste få ridtimmar i kroppen för att kunna åstadkomma det.

Det viktiga är så klart att ha kul, men det har faktiskt varit lite si och så med den biten. Glad att jag fick rida en häst som jag tyckte var såå bra för ett par veckor sedan, när jag i framtiden letar egen häst (om ett antal år...) vet jag hur jag vill att det ska kännas!
 
Bara för att man skänklar mycket är man ingen nybörjare, för att t ex få hästen gå i form krävs skänklar annars smiter hästen undan osv.
Vissa hästar kräver mer skänklar än andra. Inget att känna dig dålig över. Alla hästar har olika förutsättningar osv.
Det krävs bjudning, inte nödvändigtvis skänklar. Sitter man och skänklar hela tiden så är ju hästen inte framme för skänkeln (för då skulle det räcka med en gång), och för att hästen ska bli framme för skänkeln behöver man ha bra timing i sina hjälper. Så jag känner mig definitivt som en nybörjare om jag hamnar i läget att jag inser att jag sitter och skänklar hela tiden.
 
Det krävs bjudning, inte nödvändigtvis skänklar. Sitter man och skänklar hela tiden så är ju hästen inte framme för skänkeln (för då skulle det räcka med en gång), och för att hästen ska bli framme för skänkeln behöver man ha bra timing i sina hjälper. Så jag känner mig definitivt som en nybörjare om jag hamnar i läget att jag inser att jag sitter och skänklar hela tiden.
Tror det var precis varför jag fick känslan av att vara nybörjare. För jag hade verkligen testat med ALLT i min kunskap om att få fram hästar som inte är framåt. Tänk de mindre barnen som knappt når ner under sadelkåpan och sitter på en såndär supersnäll häst och skänklar skänklar skänklar och hästen går inte mycket fortare för det :D
Det var skänkel - ingen reaktion - snabbare peppigare skänkel - ingen reaktion - spö - tvärstopp och jättebock - skänkel och spö - hästen kryper ihop, öronen bak och går långsammare för att sedan stanna - mjuk skänkel - ingen reaktion - spö igen - tvärstanna och bock - ge alla tyglar jag kunde och peppiga pickande skänklar - segna ner och motorstopp - spö och sitta kvar i bocken som jag visste skulle komma och sedan samtidigt som jag pickar med skänkeln peta med spöet fler gånger - stillastående jättebockar i serie och jättearg häst. DÅ känner man sig som en nybörjare för till slut gav jag ju upp lite och liksom normalskänklade hela tiden varje steg för att då travade hon i alla fall. :cautious:

Men den hästen har som sagt lite problem med att hon blir som arg på sin egen kropp, och är stel och knackig i höger varv. Sen hade hon nog typ den sämsta dagen på hela året just den dagen. Jag hade ju ridit henne någon vecka innan och lyckats få en jättebra lektion.
 
Jag har haft en senhöst med mycket "ups and downs". Allt från att känna att jag borde ge upp ridningen och börja samla på frimärken till att sitta på en häst som jag hade köpt om jag saknat impulskontroll (den var till salu!).

Ett problem jag har är att jag i mitt yrke och i mitt liv i stort tänker, pratar och resonerar mig till lösningar på problem och utmaningar. Jag har aldrig varit särskilt pragmatiskt lagd och jag tycker själv att jag är riktigt kass på praktiska grejer. Det är SÅ frustrerande när jag inte får ordning på kroppen och inte kan tänka mig till att göra rätt på hästryggen. Jag vet i teorin vad jag ska göra annorlunda (för att lösa nuvarande utmaningar) men jag måste få ridtimmar i kroppen för att kunna åstadkomma det.

Det viktiga är så klart att ha kul, men det har faktiskt varit lite si och så med den biten. Glad att jag fick rida en häst som jag tyckte var såå bra för ett par veckor sedan, när jag i framtiden letar egen häst (om ett antal år...) vet jag hur jag vill att det ska kännas!
Men om du vet vad du ska göra i teorin är det ju i alla fall ett steg framåt :up: att ta vad man vet i teorin till praktiskt görande är ju alltid lite svårt speciellt när det är djur man jobbar med. Dels ska ens egen kroppoch hjärna vara redo för att utföra det som du i teorin vet hur du ska göra, dels är det ju individer vi jobbar med och de kan verkligen "sabba" planer genom att inte ha en bra dag eller reagera annorlunda mot vad vi tycker att de ska göra, eller reagera rätt men för snabbt så man inte hänger med :D
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Markarbete idag, hade skimmeln igen. Testade ett par nya sporrar idag som inte alls är lika skarpa som de andra, de kändes mer snälla.

Dagens övning bestod av fyra böjbara bommar utlagda i varje hörn för att vi skulle fokusera på att rida ordentliga hörnpasseringar och inte gena.

Vid mitten på långsidorna låg det två böjbara bommar på kvartslinjen, de var som ett svagt u, tanken var att vi skulle rida en stor båge på långsidan och runda dessa bommar.

Riktigt bra övning, skimmeln har väldigt svårt för att forma sig då han är stel, men lossnade lite på slutet.
Vi gjorde övningen i trav.

Sedan tog vi bort hörnpasseringarna och istället vid kortsidorna skulle vi rida innanför spåret lite, där låg en svagt böjd travserie som vi skulle trava över och försöka hålla hästarna på mitten. Gick över förväntan bra, har lärt mig att jag måste hjälpa och rida skimmeln i varje steg på dessa travbommar, annars snubblar han.

Sen la ridläraren upp den ena travserien till ett väldigt lågt kryss, samt ramade in det med bommar, som låg på backen, rakt ut från hindret. Första gångerna skulle vi trava serien, sen fatta galopp, ta hörnpasseringarna och rida utanför hindret tills det funkade. Efter det skulle vi fortsätta trava efter serien trava till hindret, travhoppa och landa i galopp.

Det funkar sådär för skimmeln, när det är lågt hoppar han knappt och varför ska man lyfta på benen typ. Så på honom fick jag tänka mer, fatta galopp precis som han "hoppar av", blev några bra och mindre bra språng.
Sist avslutade vi med att komma i galopp direkt efter travserien.

I galoppen fick jag tänka på att samla ihop honom, samtidigt som jag drev framåt för att få ett galoppsprång till innan hindret, vi lyckades hoppa av där det är optimalt att hoppa av, och inte sju mil före som han annars gärna gör eller kryper väldigt nära.

Krysset höjdes lite och vi gjorde samma sak fast på lite högre kryss, inget jättekryss, kanske runt 40-50cm. Skimmeln hoppade lite mer och fick till några bra språng avslutade med ett jättefint språng.
Har verkligen börjat hitta honom. Idag lyckades jag tränsa honom utan att bråka med honom, kändes väldigt skönt. :)
 
Fick samma häst i går och det var samma övning men lite svårare.

Ponnyn var inte riktigt lika lätt att få att bjuda framåt, och jag fick kämpa lite längre med att få igång henne. Jag upplevde henne som lite mentalt trött jämfört med förra gången.

Vi jobbade vidare på böjda spår med ledande tygeltag för att inte bromsa, det var ännu svårare för mig att få till det den här gången. Jag gissar att jag var lite mentalt trött jag med. Tappade fokus lite då och då och fick då självklart en ponny med nosen i ena änden av ridhuset och bakbenen i andra. Missade flera gånger att ta korrekta tygeltag vilket irriterade mig en hel del.

Vi fick förutom att jobba mycket i böjda spår gå mycket innanför spåret. Det är vansinnigt svårt för denna dam iom att hon är så ormig och överrörlig och jag har alltid haft lite problem med det på henne. Det gick däremot som en dans för mig att hålla henne rak och i det spår jag ville utan att en bog eller bakben slirade iväg. Jag sitter normalt väldigt jämnt när jag rider men kan om jag blir spänd vrida till någon höft eller på annat sätt bli lite ojämn, men nu var jag avspänd och jag tror det var därför jag lyckades så bra.

När vi gick lite innanför fyrkantsspåret skulle vi skänkelvika ut på spåret och sedan fatta galopp när vi var ute på fyrkantsspåret.
Första galoppfattningen blev katastrofdålig eftersom jag inte var tillräckligt koncentrerad för att skänkelvika rakt (hon blev lite som en banan) och sedan inte såg till att räta ut henne ordentligt innan jag fattade.
De andra galoppfattningarna blev dock fina, eftersom jag insåg mitt misstag första gången :D
Då fick jag den där fräscha framåtbjudande galoppen som jag fick till sist. Efter den galoppen var hon framåt för skänkeln och verkade ha vaknat upp ur sin mentala trötthet.

Vi red vidare med böjda spår, inanför spår och skänkelvika ut och fatta galopp. Hon var helt fantastisk och det märktes verkligen att hon ville. Jag var ibland för ofokuserad för att ta tillvara på det fina jag hade ridit fram. Dessutom tyckte jag traven kändes annorlunda, och fattade inte varför tills ridläraren sa att jag skulle korta tyglarna lite. Hon tyckte sig minnas att sist när hon gick så fint så hade jag haft kortare tyglar.
Skillnaden på de kortare tyglarna och de längre var gigantisk. Är lite besviken över att jag inte kunde komma på det själv, men var som sagt lite ofokuserad.

På det stora hela gick det bra och jag fick till mycket jag minns att jag haft svårt för med den här ponnyn förut! Hon var fantastiskt trevlig att rida - jag var tyvärr lite ofokuserad. :)
Nästa gång är sista gången innan juluppehåll. Vet inte exakt vad vi ska hitta på men vi brukar rida till julmusik och ridläraren brukar hitta på lite roliga annorlunda grejer. Jag hoppas på kadrilj!
 
Men om du vet vad du ska göra i teorin är det ju i alla fall ett steg framåt :up: att ta vad man vet i teorin till praktiskt görande är ju alltid lite svårt speciellt när det är djur man jobbar med. Dels ska ens egen kroppoch hjärna vara redo för att utföra det som du i teorin vet hur du ska göra, dels är det ju individer vi jobbar med och de kan verkligen "sabba" planer genom att inte ha en bra dag eller reagera annorlunda mot vad vi tycker att de ska göra, eller reagera rätt men för snabbt så man inte hänger med :D

Sant! Vet inte hur många gånger jag tycker att jag bara funderar på att fatta galopp och hästen reagerar fast jag inte ens märkt att jag ändrat mina hjälper och kroppshållning.
 
Igår hade jag lektion. Jag valde en häst som sällan går med i vår grupp och de gånger han gått med så ”gnäller” alla för han är så seg. Jag har varit nyfiken på hur han är.
Det var två som red igen och dom blev paffa över att han inte var kvar till sist.
Till helgen är det lucia uppvisning och dom ska ha kadrilj så vi fick träna på samma program fast lite lättare (ingen galopp)
Vi red fram först i alla gångarter och hästen jag red var inte seg alls. Riktigt rolig att rida. Han sprang gärna på när man drev på så fick jobba med att få honom att trava och inte springa.
Sen när vi red kadriljen så gick de sådär. Den som red först (jag var nr2) hade svårt att få fram hästen så blev lite ojämnt tempo hela tiden. Men vi fick till det helt okej tillslut.
 
Hade sitsträningsteori i tisdags. Inte skrivit på ett tag här, men kan säga att det hänt en del i mitt rid-liv. Blivit medryttare och slappnat av oerhört i ridningen, det är som en spärr som har släppt sedan första provridningen på en annan häst, mitt självförtroende sköt i höjden! Tror jag behövde det efter en höst av mycket traggel och uselt mående. Så även om inte varje lektion går superduper varenda gång har jag utvecklats så himla mycket på ett år. För ett års sedan hade jag precis börjat rida storhäst, red privatlektion i ett välkänt stall. Under 2019 har jag hunnit byta ridskola två gånger, vågat så många olika saker, blivit medryttare, få hästar att samla sig och trampa under sig (vilket aldrig hänt innan de fem åren jag ridit), insett att dressyr är det jag vill hålla på med, fått kanske fyra olika bekräftelser på att jag faktiskt kan rida i olika sammanhang och där allt bara blivit perfekt. I framtiden kanske jag tar med medryttarhästen till lektionerna på tisdagarna, hade varit väldigt kul att rida honom för instruktör :D
Så är såå nöjd över 2019, det har nog varit det bästa häståret överlag:) Är inte längre en nybörjare på ridskolans handikapphäst som inte kan få honom att gå på fyrkantspåret. Jag minns så väl frustrationen då, efter ett års uppehåll och se nu vad långt jag kommit. Är faktiskt riktigt stolt över mig själv och på denna vägen ska jag fortsätta. Det märks inte heller när jag är med hästarna att jag har en diagnos längre.

I alla fall, sitsträningen i tisdags var väldigt simpel, sådant jag gjort på ridläger och liknande. Upptäckte däremot en ny viktig sak jag bara snuddat vid förut. Jag har skitbra balans, så där i ligger inte mitt problem, däremot är det styrkan i bålen som brister! Insett att jag nog behöver yoga regelbundet igen om jag ska orka rida numera.
Jag orkar inte ha styrkan vid tex övergångarna och faller lätt framåt för att jag är rätt svag. Men det är något att ta med sig in i 2020 och jobba på. Ser verkligen fram emot ett hästår till.:bump:
 
Terminens sista hopplektion avklarad. Skimmeln igen, ingen är förvånad.
Vi hade en annan ridlärare idag, vi red fram med långa tyglar och gjorde lite bågar och ökningar.
Vi började hoppa fram i trav, landa i galopp, sen sakta av till trav och trav hoppa nästa hinder, så rullade vi på. Hindren hade även bommar för att hjälpa rama in för att få raka hästar.

Sen hoppade vi en liten bana i galopp, de som ville hoppa lägre fick hoppa först. Det var även ett hindet vid X som vi skulle hoppa snett, ett litet kryss, så vi kom på diagonalen, skuttade över det och fortsatte sedan.

Alla hoppade ett varv på banan, 3 språng första gången, sen 2:a gången höjde ridläraren upp lite till oss andra som ville hoppa högre, första paret hoppade banan igen plus en liten studs på en båge, 3 låga kryss,
Sedan höjde ridläraren hindren igen, så fick privatponnyn hoppa, och när det var dags för mig märkte ja att ridläraren höjde hindren ytterligare. 👀

Försökte att inte tänka på det utan red och kollade höjden efteråt. 90cm låg bommen på, jag har precis kommit över rädslan att ta mig över 80 igen, språnget kändes som när vi hoppade 80, efter lektionen säger ridläraren att hon hade kunnat lägga upp 120 å han skulle hoppa ändå.
Jo det tvivlar jag inte på, men jag är inte där än, hon sa även att vi är väldigt fina ihop, att vi är ett team. Känns bra.

Tyckte även jag skulle höra med ridskolechefen å se om jag kan få låna honom en söndag när de rider, så vi kunde rida ihop. Så får vi se hur det blir. :)

90cm.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp