Bukefalos 28 år!

Ridskolehästar?

HeleneK

Trådstartare
Det finns några funderingar som dykt upp hos mig som jag tänkte att ni kunde få hjälpa mig spekulera kring gällande ridskolor och deras hästar.

1. På många ridskolor finns det en eller fler hästar som är mindre trevliga att hantera i boxen/spiltan. De kanske sparkar, biter eller tränger eleverna, i västa fall allt på en gång. Oftast är det accepterat, för sån är ju Svarten, eller så är det endast personalen som får hantera Svarten. Hur ser ni på att ha såna hästar i en verksamhet med mycket barn och människor med mindre erfarenhet av hästar?

2. Det finns oftast en eller flera hästar som är den latare varianten. Ridspö används så gott som i varje steg och även sparkar i magen får de stå ut med. Han ska banne mig röra på fläsket och inte vara så lat! Är det hästar som lämpar sig för ridskoleverksamhet?

3. Mindre vanligt kanske men ändå. Goldie är ranglåg och "mobbas" av de andra hästarna. Goldie kör anfall är bästa försvar-stilen och stryker öronen bakåt och ser mordisk ut i blicken så fort en annan häst är inom en 3 meters radie. Kommer de ändå närmre så reser hon sig gärna lite för att visa hur farlig hon är, även med ryttare på. Är det rättvist att ha en sådan häst på en ridskola?

OBS: Det är inte hästen i filmen som skrivit brevet :p
 
Sv: Ridskolehästar?

Det finns några funderingar som dykt upp hos mig som jag tänkte att ni kunde få hjälpa mig spekulera kring gällande ridskolor och deras hästar.

1. På många ridskolor finns det en eller fler hästar som är mindre trevliga att hantera i boxen/spiltan. De kanske sparkar, biter eller tränger eleverna, i västa fall allt på en gång. Oftast är det accepterat, för sån är ju Svarten, eller så är det endast personalen som får hantera Svarten. Hur ser ni på att ha såna hästar i en verksamhet med mycket barn och människor med mindre erfarenhet av hästar?Jag ser det så att svarten borde få göra något han trivs bättre med och kanske komma till ett lugnare stall som privathäst. Vissa sura miner kan man tycka är okej men börjar det bli problem så tror jag att hästen inte riktigt trivs i sin miljö och borde bytas ut. Det finns ju trots allt ganska många hästar som trivs med liv och rörelse och ridskolehästlivet

2. Det finns oftast en eller flera hästar som är den latare varianten. Ridspö används så gott som i varje steg och även sparkar i magen får de stå ut med. Han ska banne mig röra på fläsket och inte vara så lat! Är det hästar som lämpar sig för ridskoleverksamhet?Den lata hästen borde ridas av de elever som är riktigt duktiga, så att hästen får möjlighet att utföra lite mer omväxlande arbete. Det brukar pigga på de flesta hästar är min erfarenhet

3. Mindre vanligt kanske men ändå. Goldie är ranglåg och "mobbas" av de andra hästarna. Goldie kör anfall är bästa försvar-stilen och stryker öronen bakåt och ser mordisk ut i blicken så fort en annan häst är inom en 3 meters radie. Kommer de ändå närmre så reser hon sig gärna lite för att visa hur farlig hon är, även med ryttare på. Är det rättvist att ha en sådan häst på en ridskola?Den här var lite knepigare. Jag kan bara hänvisa till en sparkande ponny som fanns på ridskolan där dottern red. Hon ställdes upp framför de andra vid uppsittning osv. för att hon sparkade mot de andra hästarna. Vid byte av ridskolepersonal höjdes också variationen av arbete på lektionerna (mer avanserade rörelser, såsom träning på förvänd galopp och liknande) och ponnyn kan numera stå tillsammans med de andra hästarna på medellinjen. Hon sparkas inte längre helt enkelt. Om det beror på att hon får jobba omväxlande och kanske jobbar i en bättre form nu och därför trivs bättre med sitt arbete(och är starkare) vet jag inte, men förändringen på humöret går det inte att ta miste på i alla fall :)

OBS: Det är inte hästen i filmen som skrivit brevet :p

Tiiiiiiioooooooo
 
Sv: Ridskolehästar?

Jag tror att svaret på alla dessa frågor är att ridskolorna har svårt att hitta dom perfekta hästarna. Därför blir det istället någon slags kompromiss. Antagligen är Svarten en toppenhäst på lektion och det kompenserar för hans tjurighet i stallet.

Den lata hästen är antagligen en superhäst för nybörjarlektioner då den är lugn och inte busar med barnen, eller så är den smart och har lärt sig komma undan med ryttare som inte är särskilt rutinerade - och är istället toppen för ridskolans duktigare ryttare.
Goldie är antagligen en jättebra ridskolehäst på alla sätt förutom hennes ranglåghet och därför "kompenserar" hon det.

Jag säger inte att det är rätt för det, men det är så jag tror och har sett att det ligger till. Ridskolors ekonomi är oftast ganska strama och då får man kompromissa med olika "olater" hos hästarna. :)
 
Sv: Ridskolehästar?

HeleneK: Nej jag tycker inte det du beskriver är acceptabelt.

Men det är ju stor skillnad på ridskolor. Den jag ridit mest på genom åren håller sina hästar i storflock (mindre risk för 'maktkamp' eller racande under lektionerna) och säljer hästar som visar aggressivt beteende i boxen. Någon häst har också sadlats av personalen därför att den inte velat ha elever omkring sig. Det fanns en ganska trög häst där också. Han var fantastisk med barnen men kunde bralla av någon av ridlärarna när han kom igång ordentligt så jag tror han trivdes med livet. Visst fick han något rapp med spöet men han visste vad han hade på ryggen och jobbade därefter. Överdriven användning av spö eller skänkel var definitivt inte acceptabelt på den ridskolan.

Som elev kan man ju försöka välja att rida på en ridskola som sköter sina hästar väl.
 
Sv: Ridskolehästar?

Även ridskolehästar har ju förstås personlighet. Man vill förstås ha trygga och stadiga hästar, men de är ju också hästar :)

Jag "växte upp" på en av storstockholms mer välrenommerade ridskolor, och de var duktiga på att sälja hästar som tröttnade eller på annat sätt inte passade i verksamheten. Samtidigt är det ju faktiskt så att vissa hästar har mer temperament än andra - även i privatstall kan hästar bli stressade och få olater (tänker framförallt på större anläggningar).

Jag kommer ihåg vissa hästar som endast fick göras i ordning i gången och inte i boxen, just för att de var mer känsliga och verkligen ville ha sitt revir ifred. Andra hästar brydde sig inte och vissa hästar var t om översociala och blev bara glada när ungarna kom in och gosade med dom :) (Det är väl kanske de hästarna som passar bäst)

Vissa hästar var tittiga och heta, och vissa var lata och behövde lite mer aktiv ryttare för att gå bra. Man behöver lära sig rida olika hästar, så det är bara bra med olika "personligheter", tycker jag.

Att vissa hästar enbart får hanteras av personalen på vissa ridskolor är väl kanske lite problematiskt, men kom ihåg att det ju finns massor med osäkra nybörjare på en ridskola :) Allteftersom ryttarna lär sig mer och blir mer hästvana, så skaffar de sig snart också lite mer känsla för hur man ska handskas med de tjurigare hästarna. Och tills dess så är det väl bara bra att hästen får bli iordninggjord av en trygg person.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskolehästar?

1. På många ridskolor finns det en eller fler hästar som är mindre trevliga att hantera i boxen/spiltan. De kanske sparkar, biter eller tränger eleverna, i västa fall allt på en gång. Oftast är det accepterat, för sån är ju Svarten, eller så är det endast personalen som får hantera Svarten. Hur ser ni på att ha såna hästar i en verksamhet med mycket barn och människor med mindre erfarenhet av hästar?

Fast jag tycker inte det är så vanligt som man gärna vill få det till, med alla dessa ilskna ridskolehästar. I alla fall inte här. Min gamla klubb hade två grinpottor till hästar - den ena blev såld och mår nu utmärkt som privathäst. Den andra fick flytta ut ur spiltstallet och stå lite avskiljt i utebox med tre andra. Då lugnare han ned sig och är numer både snäll och glad med eleverna.

Tycker personalen, i alla fall på mina två närmaste stora ridklubbar, är väldigt noga med lektionshästarna, och fokuserar på att de ska må bra. Stallen stängs under fodring, alla hästar går ute i flock, och det är skrikförbud. Eleverna får inte springa ut och in i spiltorna, utan man sköter den häst man fått att rida. De hästar som visar missnöje flyttas antingen till utebox, eller till privatstallet.

Generellt är mina erfarenheter mycket positiva - att de seriösa ridskolorna tar hand om sina lektionshästar. Har umgängesregler i stallet, viktgränser, stänger vid fodring, och har stallvärdinnor som ser till att ingen står och gapar eller härjar med hästarna.


2. Det finns oftast en eller flera hästar som är den latare varianten. Ridspö används så gott som i varje steg och även sparkar i magen får de stå ut med. Han ska banne mig röra på fläsket och inte vara så lat! Är det hästar som lämpar sig för ridskoleverksamhet?

Pisk i så gott som varje steg har jag inte sett någon häst som utsatts för, nångonsin. Inte heller sparkar i magen. Däremot hästar där ridläraren rekommenderat spö, som sedan används ett par gånger under en lektion. "Används" betyder då knackanden - inte rapp.

Även detta känns som en klassisk ridskolefördom (eller sanning?) - att alla hästar är halvdöda. Men min klubb har (eller hade när jag var där senast...) jättefina och glada lektionshästar, de rids igenom av ridlärarna, och elever tillåts verkligen inte sitta och slå hejdlöst på dem under lektion. Detsamma gäller på klubben nära mitt nuvarande stall. Det är välskötta ridskolor med utbildad personal som vet att sköta sina hästar.

Sitter man och betalar pengar för att vifta med pisk i 45 minuter så borde man kanske se över sin hästsyn och leta efter ett annat stall. Gissningsvis får man inga trevliga ridlektioner där man är...


3. Mindre vanligt kanske men ändå. Goldie är ranglåg och "mobbas" av de andra hästarna. Goldie kör anfall är bästa försvar-stilen och stryker öronen bakåt och ser mordisk ut i blicken så fort en annan häst är inom en 3 meters radie. Kommer de ändå närmre så reser hon sig gärna lite för att visa hur farlig hon är, även med ryttare på. Är det rättvist att ha en sådan häst på en ridskola?

Äh, nej, givetvis. Detta var något helt nytt för mig. Är det något som ofta händer på ridskolor "out there"? Här går alla lektionshästar ute i flock under förmiddagarna, de har redan de sociala reglerna klara när de kommer in i manegen. Det är väl självklart att man inte kan ha hästar som plötsligt börjar mucka med varandra tätt ihop - skitfarligt för alla inblandade.
 
Sv: Ridskolehästar?

"För sån är ju svante, det går inte att göra nått åt det" gör mig förbannad:mad: hästar är inte arga för arghetens skull, det finns alltid en orsak till deras beteende. De kan vantrivas, vara stressade,ha ont,vara uttråkade eller satt det i system för om lilla osäkra ryttaren, blir rädd och går därifrån får den vara i fred. Jag tycker man bör gå till botten med orsaken bakom hästens beteende och inse att alla hästar inte passar som ridskolehästar.
På ridskolan där jag red förut fanns hästar med ryggproblem och illasittande sadlar, resultatet blev att de högg efter en när man borstade och sadlade, varken kul för ryttaren eller hästen.

Jag är inte förtjust i spö eller ponnysparkar :mad:men tyvärr ser man det ofta på ridskolor, det ska gå snabbare och snabbare, klart hästen inte lyssnar när den blir skänkeldöv, tycker att ridlärarna borde ta sitt ansvar och lära eleverna rätt och då inte skrika sparka på:crazy:
Jag tycker att lugna hästar är bra för nybörjare och de som känner sig osäkra eller ska lära sig nya lite svårare övningar, då kan det vara bra om det går lite långsammare så man hinner lära, förstå och göra rätt;)


Kan ju säga att detta var ett stort problem vid min ridskola. inte för att hästarna var ranghöga eller låga utan för att de flyttades runt, red 1 gång i veckan och varje gång man kom dit hade några hästar bytt platser. Detta resulterade i att hästarna inte kunde göra upp rangordningen ordentligt och ofta gjorde utfall mot boxgrannen,inte bra. De gick inte heller i samlad flock i hagen vilket inte gjorde saken bättre.



Alla hästar passar inte på ridskola av en eller annan orsak, och det tycker jag att man måste acceptera för allas välbefinnande och säkerhet;) jag tror att en häst måste ha en specifik karaktär för att kunna stå ut med ovana ryttare, folk och hundar som kutar omkring i stallet, stressen vid rykt och tränsning etc. Jag skulle själv inte vilja vara ridskolehäst och kan tycka att det är förståeligt att vissa av hästarna blir aggressiva eller olyckliga :(men så ska det inte behöva vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskolehästar?

Jag har ridit på 4 olika ridskolor i mitt liv och alla fyra hade en eller flera hästar som var ilskna i box/spilta och en eller flera hästar som var lata och reds med spön och sparkar.
Det sista exemplet med ranglåg häst har jag bara sett en gång, men jag ville ändå ta upp det då jag tycker att det är ett problem.

Min erfarenhet gällande de lata hästarna är att mer erfarna ryttare rider dessa hästar väldigt bra, men får oftare rida de "svårare" piggare hästarna.
De mindre erfarna ryttarna får oftare dessa hästar, då de är stabila. Men hästarna känner av att de inte behöver jobba på samma sätt och blir segare. Detta leder oftast till mer spö och sparkar.
 
Sv: Ridskolehästar?

På ridskolan jag red på bytte dom alltid ut hästar som kunde vara farliga eller fär svårhanterliga för eleverna. Ibland handlade också bara om att uppfostra en häst på rätt sätt. Många hästar kom ibland från ägare som aldrig brydde sig om hästen gick på dig. En del hästar hade haft ägare som inte visste skillnad på bra och dåligt uppförande, det är trots allt vi människors ansvar att se till att hästarna funkar i alla sammanhang. På min ridskola så tog dom hästar åt sidan som dom inte var helt 100 på. Jag fick ibland vara med och rida de hästarna, man fick liksom lära om pållarna på nytt. Och hjälpte det inte med den träningen som vi gav så såldes hästarna till privatpersoner där dom oftast mådde så mycket bättre.

Många ridskolor sköter det inte lika snyggt men jag tror att det finns många klubbar som har bra instruktörer som vet vad dom gör.
 

Liknande trådar

Ridning Började på en ny ridskola för ett tag sen och den är minst sagt annorlunda mot min tidigare ridskola. 90% av hästarna måste man ha spö...
2
Svar
38
· Visningar
4 682
Senast: Miedo
·
L
Hästhantering Hej. Har en undran på hur man ska å bästa sätt bemöta en ilsken ridskolehäst, finns som sagt många sådana hästar på dem flesta...
Svar
9
· Visningar
2 439
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp