Bukefalos 28 år!

"Lata" ridskolehästar..

Mischmasch

Trådstartare
Började på en ny ridskola för ett tag sen och den är minst sagt annorlunda mot min tidigare ridskola.
90% av hästarna måste man ha spö på för att öht få fram dom. Och när jag hamnar på en sån häst så går det mesta av ridlärarens instruktioner ut på att jag ska skänkla på, använda pisken, kicka till hästen, visa vem som bestämmer, smälla till den o.s.v. Men för en som levt under föreställningen att ett spö är en förlängd hjälp som på sin höjd typ används för att peta till hästen och ridit 8 år på ridskola tidigare där spö var helt överflödigt har det minst sagt blivit en kulturkrock.

Är det jag som är för mesig (som min ridlärare tycker) eller har jag rätt i känslan att man bör hantera lata hästar på andra sätt än att bara sparka och piska hårdare?

Till saken hör väl kanske att hästarna aldrig rids ut utan går på bana hela tiden när dom inte står på lösdriften.

Känner mig ännu mer förvirrad när alla andra verkar tycka att just den här ridskolan har sååå bra ridskolehästar. Medan jag står med hakan vid golvet och undrar vad dom egentligen tycker är en bra ridskolehäst.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Jag kan ju säga att för egen del hade jag inte blivit långvarig på en sådan ridskola. Det är helt enkelt inte kul att rida sådana hästar och det är det ju synd om dem också. Om det inte hade varit möjligt att byta ridskola skulle försökt hitta en medryttarhäst som man får ta lektioner på för en privatlärare.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Jag har bara ridit 3-4 år så jag är absolut ingen expert men för mig brukar det gå bra genom att bara vara bestämd. Hästen ska gå fram ordentligt från första steget. Jag är ganska "mesig" i min ridning, jag tycker inte om att kicka hästarna och även om jag rider med spö så använder jag det väldigt sällan så jag ser bara till att driva på och trycka till med skänklarna, smacka och väcka upp hästen lite :)
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

jag kan tycka att om det finns någon häst på en ridskola som testar nya ryttare lite extra mkt så att man kan behöva använda en pisk ett par gånger (måste man använda pisken mer än ett par gånger så skulle jag utgå från att hästen har ont) i rent framåtdrivande syfte på just den hästen så skulle jag inte höja på ögonbrynen. För på en ridskola är det svårt att hålla alla hästar så pass skolade och på alerten att hästarna hittar sina olika sätt att testa gränserna på och då är det alltid någon pålle som kommer på att man inte alltid behöver röra på sig. Men om majoriteten eller alla hästarna inte går fram för skänkeln så är något grundligt fel i hur de tränar, skolar och eller utfodrar hästarna. Exakt vad är inte lätt att säga utan att veta hur de har det men jag hade inte stannat på en dylik ridskola.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Gah! byt ridskola?

Jag skulle nog kunna tänka mig att peta med pisken ngn enstaka gång på en "lat" häst för att inte klämma med skänkeln för mycket.

I övrigt skulle jag nog försöka med, inte ens tänka på samling innan jag hade styrfart, markera tydligt att jag inte klämmer med skänklarna om jag inte vill ngt, dvs låta benen knappt ens ligga an ibland. Vissa "slöa" hästar kan vara jättetrötta på klämmande skänklar. Renodla om jag fick plats för det.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Nu vet jag inget om ridskolan du rider på, men. Det kan vara så att du inte alls rider så bra som du tror. Bra ridskolehästar testar sin ryttare redan första steget. Det tar sedan mindre än från meddelinjen till spåret för hästen att veta hur mycket den ska respektera dig. Är man då skicklig räcker igångsättningen för att hästen ska förstå att den måste vara uppmärksam just denna ryttare. Eller så får hästen reda på att den inte behöver lyssna och då blir givetvis följden en brutalare ridning för att uppnå samma resultat.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Det tar sedan mindre än från meddelinjen till spåret för hästen att veta hur mycket den ska respektera dig. Är man då skicklig räcker igångsättningen för att hästen ska förstå att den måste vara uppmärksam just denna ryttare.

Precis så jag tänker :)
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Måste alla ryttarna använda spö och sparkar för att få fram hästarna? Eller är det bara du?

Men nej jag tycker inte att spö och sparkar ska behöva användas annat än ngn enstaka gång någon gång ibland, dvs inte ens varje ridpass.

Antingen rider du inte bra eller så är det väldigt synd om hästarna som är trötta och totalt omotiverade.
Om hästarna är omotiverade ja då får du jobba för att få dem motiverade ;)
Piskar och sparkar är inte motiverande...

När jag red på ridskola för typ "100 år sen" så var de flesta framförallt ponnysarna "lata" när man inte red dem utan åkte häst.
Sen en dag trillade min polett ned och jag kom på hur man red å jävlar vilken fart jag fick på den trögaste ponnyn i stallet, tom ridläraren stod å gapade å undrade vart det kom ifrån ;)
Svaret var att jag började rida och tänka framåt och då gjorde även hästen så...
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Svarar alla i samma inlägg.

Det är inte bara jag som behöver spö på hästarna utan jag har fått höra på merparten av lektionerna när ridlektionen börjat "Har du nå spö på den där? Hehe, nähä, ja det kommer du behöva".

Och hur gör man då när man först kramar med skänklar -ingen reaktion, kramar lite hårdare -ingen reaktion, kickar lite med skänkeln eller använder spöet och det slutar med att hästen bara stannar och vägrar gå framåt. Smacka kan man ju testa men jag är så itutad från min förra ridskola att inte smacka när man rider tillsammans med andra att jag vet knappt hur man gör ;)

Och hur får man en lat häst motiverad och framåt på en timme? Jag menar, det är ju inte precis så att jag kan ge den ett mer varierat och stimulerande liv eller skola om den på en timme bara sådär?

Duktig på att rida skulle jag väl inte säga att jag är, men det är ju lite konstigt att jag ridit i 14 år utan att ha den här problematiken förrän jag hamnade på just den här ridskolan.
Enda minnet jag har av liknande hästar var när jag som liten red en termin på ponnyridskola med mestadels shetlandsponnys. Antar att de hästarna blev så för att dom mest reds av småbarn och aldrig blev tillridna av vuxna. Kanske är något liknande här, hästar som bara harvar runt på lektioner och inte blir ridna regelbundet av duktiga ryttare.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Vilken tråkig ridskola det verkar vara :crazy: Låter ju lite som att alla hästarna är skänkeldöva.
Om du frågar ridläraren varför hästen är slö och hur du kan pigga upp den och motivera den, vad svarar han/hon då?
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Skulle tro att svaret blir något i stil med "Du måste visa vem som bestämmer, smäll till den med spöet. Du måste rida i varje steg, på med skänkeln. Pang pang pang".

Själva grundanledningen till att hästarna inte går fram för skänkeln har jag inte frågat om.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

hmmm. Ja, då vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag hade frågat just det - varför går inte hästen fram för skänkeln, och sett vad ridläraren hade för svar på det.
Sen vet jag en häst på min ridskola som är "lat" men går att pigga upp med hjälp av tre kvicka "knackningar" med skänkel. Alltså "knack knack knack". Lyssnar hon inte första gången gör man om det ett par gånger, tills hon vaknar upp lite sen kan man rida på som vanligt. Det är inte fråga om hårda sparkar då utan lätta knackningar. Kanske kan testa det?
Vet att du inte frågade efter tips på hur man kan göra, men nu funkar ju uppenbarligen inte ridlärarens "på med skänkeln, smäll till den med spöet" så jag tänkte bara ge dig ett tips.:)

I övrigt tycker jag inte alls att du är mesig. Jag ogillar sparkande med skänklar och överdriven spöanvändning skarpt. Sparkar och spö ska bara användas när det är nödvändigt. Det är ju inte ens kul att rida när man får driva på med sparkar och spö konstant i en timme.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

I övrigt tycker jag inte alls att du är mesig. Jag ogillar sparkande med skänklar och överdriven spöanvändning skarpt. Sparkar och spö ska bara användas när det är nödvändigt. Det är ju inte ens kul att rida när man får driva på med sparkar och spö konstant i en timme.

Det är väl precis så jag känner också. Dom där lektionerna när man hamnar på en häst som rör sig i sirap och allt går ut på att skänkla hårdare och slå med spöet utan att det ger någon effekt och man till slut är så frustrerad att man bara vill skrika rakt ut så känner jag att jag lika gärna kan ge upp den lektionen för det är ändå inte det minsta roligt att rida sådana hästar.

Önskar även att det hade funnit en likadan tavla i ridhuset på min nya ridskola som på min gamla. "Där konsten slutar tar våldet vid". Känns som att det är något man glömt bort när småtjejerna stolt berättar hur dom sparkade med benen och slog med spöet och visade hästen vem som bestämmer.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Jag hade slutat vid den ridskolan direkt.. att hästen går framåt när man slår och sparkar den betyder inte att den bjuder framåt, det betyder bara att den försöker undvika att bli slagen och sparkad. Och för mig är det a och o att hästen har en egen framåtbjudning, jag vill inte behöva driva på hästen och "väcka upp den", oavsett om det är med en smackning eller ett spörapp. Så jag håller med dig och tycker inte att det där är något bra sätt att hantera en häst som inte lyder (även om det tyvärr är väldigt vanligt, det är ju mycket enklare att ta till våld och skylla på att hästen är envis och "testar" än att försöka få den motiverad till att göra uppgiften man kräver av den...).
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Okej, ja det låter ju onekligen som att det inte bara är dig det är fel på iaf :)

Inte ska man behöva sparka och slå på hästen i en timme...
Jag förstår hästarna, skulle ngn sparka och slå på mig skulle jag också stänga av och det väldigt fort!

Less is more.. gäller nog även här egentligen.

Jag skulle inte sparka hästen i magen, jag skulle göra som jag gör på mina egna och nämligen börja "gunga" med sätet så de går framåt.
På hästar som inte är vana att bli ridna med sätet kan man behöva överdriva rörelsen ordentligt och när de gör rätt så var noga med att berömma.
Sen skulle jag tänka och titta uppåt, framåt i varje steg och liksom låta kroppen följa med i det tänket då brukar de flesta hästar hänga på det och gå igång lite bättre.
Om det inte fungerar skulle jag ha ett dressyrspö som jag håller rakt upp framför mig (ja det ser helt galet ut) och samtidigt som jag ger kommando framåt så får sig hästen ett mer eller mindre rapp på rumpan men jag är noga med att spöt liksom kommer över mitt huvud och bak mittpå rumpan så de inte kan se spöt utan ska bli lite överaskade och OJ JAHA DET HÄNDE NÅGOT!?!?
Har hittils inte varit med om ngn häst som inte blivit överaskad och mer uppmärksam efter att jag gjort ett par såna ;)
Men inte rappa till hästen egentligen utan mer ett ordentligt pet.

För mig har det aldirg tagit mer än max 10-15 min att få en häst iaf betydligt mer uppmärksam även om det kanske inte blir så bra som man önskar och det är såklart jättesvårt när personalen på ridskolan inte verkar vilja få fram lite känsligare och lyhörda hästar..

Men vem vet, om du provar och det förhoppningsvis fungerar kanske fler tar efter? :)
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Vi har också några ganska "lata" och skänkeldöva hästar på den ridskola jag rider på. Och det största felet som de flesta ryttare då gör är att försöka jobba ihop hästen alldeles för mycket från start. Det viktigaste på en häst som inte bjuder framåt är ju som du säkert vet framåtbjudningen. Då innebär det kanske att man måste ge avkall på formen tills dess att hästen riktigt går fram för skänkeln.

Sist fick jag själv tipset att istället för att sitta och klämma med skänklarna, knacka till och sedan ta bort skänkeln från hästens sida. Alternativt bara peta upprepade gånger med spöt vid skänkelläget tills dess att hästen lyssnade och då sluta.

Absolut inte klämma eller gnida med skänklarna och inte försöka rida hästen i en kort form innan den gick ordentligt fram.

Med dom tipsen har det fungerat utmärkt och den mest skänkeldöva hästen i stallet som kan alla knep gick till slut i en fin form med bra påskjut bakifrån.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Vad är en bra ridkolehäst?

Jo, i min värld är det en häst som NÄR ryttaren gör RÄTT så svarar den och ridningen blir en fröjd. Svarar inte hästen, den ignorerar ryttaren, slöar sig fram...är det ett tecken på att ryttaren INTE är i nivå med den hästen och behöver lära sig rida bättre.

Om då ridläraren inte kan förmedla den tekniken som behövs till den som behöver lära sig ska det inte lägga en skugga över hästen. Det är alltså ridläraren som inte är bra.

Jag själv har fått uppleva just det att få hästar tilldelade som INGEN vill ha för att dom är så slöa...men efter ca 15 minuters uppvärmning har dom varit hur fina som helst att rida. Jag har också fått frågan om vad det är för häst jag rider då för folk känner inte igen dom när dom går rätt. Jag har inte behövt slita ihjäl mig eller använda spö utan jag har fått igenom kommunikationen så hästen fattat vad jag hållit på med. Det är "gör om, gör rätt" som gäller...och då lossnar det för hästarna med ;)
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Håller med om att en del lägger skulden på hästen när det är ridningen som inte är bra. Många uppfattar gärna de pigga hästarna som bättre och enklare att rida, men det kan många gånger vara helt tvärtom när man kommer till avsnittet om att jobba på rätt sätt. (innan man har kommit så långt som ryttare.)

Det tar tid att lära sig att rida, innan polletten trillat ner i ett moment så kan det ha gått ett par månader. Man kanske förstår i teorin, men kroppen ska hänga med och göra rätt också. Man uppfattar inte heller allt vad ridläraren säger under ett pass eftersom man har fullt upp med sig själv, sin häst, det som händer runt om och övningen i sig.

Vad gäller de lata hästarna så är det snällare att rida med ett electric ass och spö från start, än att skava av pälsen på dem med skänkeln. Du behöver "bara" tänka framåt på en lat häst, på en pigg måste du tänka både på framåt och att den inte lurar dig genom att springa. Många glömmer lätt framåttänket på den pigga.

Det är bra att testa sig fram med vad som funkar. För att hitta knapparna så testa att ta bort skänkeln helt och rid med sätet. Höj blicken och rid energiskt på den late. Rid utan tyglar i alla gångarter på den heta hästen.

/V
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Vi har också några ganska "lata" och skänkeldöva hästar på den ridskola jag rider på. Och det största felet som de flesta ryttare då gör är att försöka jobba ihop hästen alldeles för mycket från start. Det viktigaste på en häst som inte bjuder framåt är ju som du säkert vet framåtbjudningen. Då innebär det kanske att man måste ge avkall på formen tills dess att hästen riktigt går fram för skänkeln.

Sist fick jag själv tipset att istället för att sitta och klämma med skänklarna, knacka till och sedan ta bort skänkeln från hästens sida. Alternativt bara peta upprepade gånger med spöt vid skänkelläget tills dess att hästen lyssnade och då sluta.

Absolut inte klämma eller gnida med skänklarna och inte försöka rida hästen i en kort form innan den gick ordentligt fram.

Med dom tipsen har det fungerat utmärkt och den mest skänkeldöva hästen i stallet som kan alla knep gick till slut i en fin form med bra påskjut bakifrån.

Det där var ett bra tips, att få hästen att tänka och gå framåt innan man öht börjar med något annat. Ska försöka tänka på det nästa gång jag hamnar på en av dom lata hästarna.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Jag själv har fått uppleva just det att få hästar tilldelade som INGEN vill ha för att dom är så slöa...men efter ca 15 minuters uppvärmning har dom varit hur fina som helst att rida. Jag har också fått frågan om vad det är för häst jag rider då för folk känner inte igen dom när dom går rätt. Jag har inte behövt slita ihjäl mig eller använda spö utan jag har fått igenom kommunikationen så hästen fattat vad jag hållit på med. Det är "gör om, gör rätt" som gäller...och då lossnar det för hästarna med ;)

Hur gör du då rent konkret när du hamnar på en häst som är van att bli kickad på och piskad varje lektion så den helt har slutat lyssna. Jag menar, hur lyckas du "göra om och göra rätt" på en timme när hästen fram tills dess blivit riden med kickar och spö och kommer att fortsätta blir riden med kickar och spö nästa lektion?

Jag skulle säga att en ridskola som generellt har skänkeldöda hästar i större utsträckning rids av sämre ryttare, med sämre ridlärare och kanske inte heller rids tillräckligt varierat och tappar motivationen. Är det verkligen något man går in och ändrar den ynka timme varannan eller var tredje månad som man rider hästen? Och hur gör man isf det utan att sparka eller piska (för det är ju det enda rådet ridläraren ger)?
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 184
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 341
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 725
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp