"Lata" ridskolehästar..

Sv: "Lata" ridskolehästar..

Ja jag har ju då ridit såna hästar ett antal gånger och jag gör samma sak med samtliga. Jag ger och tar tills jag får svar. Jag har än inte träffat på en häst som varit så avstängd att den inte svarat så jag kunnat ge den eftergift så att kommunikation kunnat uppstå och därifrån gått vidare till bra ridning. Nej, det har inte tagit lång tid eftersom jag vet hur jag ska göra. Jag är väl medveten om hela min kropps inverkan på hästen liksom mitt känsloläge rent mentalt. Så pass många år har jag också i sadeln att jag rent tekniskt vet hur jag ska presentera signalerna...
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Ja jag har ju då ridit såna hästar ett antal gånger och jag gör samma sak med samtliga. Jag ger och tar tills jag får svar. Jag har än inte träffat på en häst som varit så avstängd att den inte svarat så jag kunnat ge den eftergift så att kommunikation kunnat uppstå och därifrån gått vidare till bra ridning. Nej, det har inte tagit lång tid eftersom jag vet hur jag ska göra. Jag är väl medveten om hela min kropps inverkan på hästen liksom mitt känsloläge rent mentalt. Så pass många år har jag också i sadeln att jag rent tekniskt vet hur jag ska presentera signalerna...

Men kan du inte förklara hur du gör rent konkret? Vad menas med "ger och tar tills jag får svar".

Säg att du i början av lektionen ska få igång hästen från halt. Du börjar med sätet-ingen reaktion. Du kramar till nästan "osynligt" med skänklarna-ingen reaktion. Du kramar till mer tydligt med skänklarna- då börjar hästen röra på sig om än i sirap.
I fortsättningen när du kramar till får du ingen reaktion utan hästen segar på. Går du över till att "kicka" med skänkeln och vad gör du om du forfarande inte får någon reaktion. Testar spöt? Om hästen är van att bara gå framåt för sparkar och slag hur plockar du ner det så att den på 15 minuter bara reagerar på en lätt kram med skänkeln igen?
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Du fortsätter inte hårdare och hårdare när du inte får någon reaktion. Även dessa hästar känner en fluga, de känner den lilla kramningen med skänkeln också, de bara struntar i den, för de vet att de flesta ryttarna ger upp efter en stund. Korrigera direkt när du inte får respons, tryck lätt med skänkeln, ingen reaktion = smackning, spö. När den går fram, massor med beröm. Ny halt direkt med samma plan. Du vill ju att hästen ska gå fram direkt för den lilla skänkeln. Då gräver du din egen grav genom att öka och öka på trycket och sen KANSKE få hästen framåt, som sirap som du säger. Du måste överraska dessa hästar, de flesta sitter ocho gnider, nöter och sparkar med benen och aldrig beröm. Du ska vara tvärtom! Du trycker bara EN gång, då märker hästen snabbt att det gäller att vara uppmärksam. Och som sagt MASSOR med beröm vid framsteg, de får säkert dessa hästar alldeles för lite av.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Kom på också, viktigt att drivning bara betyder fartökning, inte farthållning. Du driver bara när det går för långsamt inte för att du tror att kanske kommer gå för långsamt. Hästen ska bära dig, inte tvärtom.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Men kan du inte förklara hur du gör rent konkret? Vad menas med "ger och tar tills jag får svar".

Säg att du i början av lektionen ska få igång hästen från halt. Du börjar med sätet-ingen reaktion. Du kramar till nästan "osynligt" med skänklarna-ingen reaktion. Du kramar till mer tydligt med skänklarna- då börjar hästen röra på sig om än i sirap.
I fortsättningen när du kramar till får du ingen reaktion utan hästen segar på. Går du över till att "kicka" med skänkeln och vad gör du om du forfarande inte får någon reaktion. Testar spöt? Om hästen är van att bara gå framåt för sparkar och slag hur plockar du ner det så att den på 15 minuter bara reagerar på en lätt kram med skänkeln igen?

Det behövs inte mycket för att hästen ska få lite go genom att få eftergift. Om jag tar i tygeln, hästen böjer sig och då släpper jag = eftergift så har kommunikationen börjat ta form. Om hästen inte svarar håller jag kvar min begäran och förstärker den med pussljud eller lite gung med skänkeln. Det är mer åt det lirkande hållet än krav och så fort hästen svarar ger jag efter. Det väcker nyfikenheten hos hästen, inte misslyckats än, och därifrån går vi vidare.

Med den ridrutin jag har efter alla år i sadeln så ger jag en kombination av signaler som är lättfattliga för hästen och jag har kommit så pass långt att jag vet vad som är bromsande och vad som är drivande bara genom mitt sätt att hålla bäckenet vinklat. Det krävs dock träning, träning och åter träning för att man ska få den där aha-upplevelsen.

Jag har inte behövt ta till "kickar" eller spö på såna hästar, nej...
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Du fortsätter inte hårdare och hårdare när du inte får någon reaktion. Även dessa hästar känner en fluga, de känner den lilla kramningen med skänkeln också, de bara struntar i den, för de vet att de flesta ryttarna ger upp efter en stund. Korrigera direkt när du inte får respons, tryck lätt med skänkeln, ingen reaktion = smackning, spö. När den går fram, massor med beröm. Ny halt direkt med samma plan. Du vill ju att hästen ska gå fram direkt för den lilla skänkeln. Då gräver du din egen grav genom att öka och öka på trycket och sen KANSKE få hästen framåt, som sirap som du säger. Du måste överraska dessa hästar, de flesta sitter ocho gnider, nöter och sparkar med benen och aldrig beröm. Du ska vara tvärtom! Du trycker bara EN gång, då märker hästen snabbt att det gäller att vara uppmärksam. Och som sagt MASSOR med beröm vid framsteg, de får säkert dessa hästar alldeles för lite av.

Okej, så man går direkt från en lätt kramning med skänkeln till smackning/spö om hästen inte lyssnar? Vad är det som bestämmer att det är just det "hoppet" i hjälpgivningen som man ska göra och inte exempelvis säte=ingen reaktion --> knack med skänkeln=förhoppningsvis reaktion.

Jag kan ju inte i förväg veta om smackning/spö hjälper, hur gör jag om hästen inte ger önskad reaktion på det heller?
Tänkte så jag är förberedd på vad jag gör isf. Eller önskad reaktion är väl kanske att den öht rör sig framåt, då ger man eftergift och sedan upprepar man allt för att få den att öka tills man är nöjd? Ska bli intressant att prova nästa gång jag hamnar på en av dom "lata":)
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

En typisk sådan ridskola som jag inte vill beblanda mig med nu när jag är gammal och vis.

Jag gick på en ridskola när jag var liten och lärde mig rida där nästan alla hästarna var så som du beskrev det. Man fick ingen action alls när man drev dem. Jag har fortfarande otäcka syner från när jag red en liten ponny som var extremless på ridskolan vilket gjorde att han var lat och gärna sprang in till mitten. Ridläraren flippade ur och tog upp 2 nävar grus och förvandlades till någon ilsken jäkla ragata. Hon sprang efter hästen med gruset och vrålade samtidigt som hon kastade gruset på ponnyn.

Man fick även lära sig att använda spö på de mest speciella vis. "ta tyglarna i en hand och slå till med spöt! Hästen känner ändå ingenting!" var standardkommentar till oss barn som litade blint på läraren. Idag när jag har egna hästar är jag väl medveten om att hästarna känner mer än vi tror. Jag fick totalt byta sätt att rida när jag red min egen första tiden. När jag tog tyglarna i en hand och rappade till henne slog hon bakut, det gjorde ju ont! Spön annat än till att dutta på hästen från marken är borta ur mitt liv. Ärligt talat kan jag inte rida med spö för när jag får det i handen kommer det gamla beteendet tillbaka och jag glömmer av att använda benen och duttar gärna lite för hårt. Jag fick lite horn när en ridlärare några år senare talade om för mig och resten av eleverna att alla ska ha spö på hennes lektioner. Det är fult, ivägen och rent skräp i mina ögon! :devil:

Hur som haver, jag besökte ridskolan ett tag senare och fann att hästarna är av ungefär samma kvalitet och ridlärarna är sämre än tidigare. Dessutom ser man ju med nya ögon att dessa har ont, vissa saknar livsgnista etc. Sorgligt att se.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Eftersom du inte får önskad reaktion så korrigerar du direkt.

Jag är utbildad att inte fösa fram hästen med sätet över huvud taget, sätet använder man till andra saker, det är skänkeln som är framåtdrivande.

Får du ingen reaktion på spö heller får du ta till allt du har, och sen massor med beröm. Kan låta hårt men hellre göra det en gång än att sitta och tjata sen med skänkeln hela passet.

Du ska berömma minsta framsteg, alltså bättre än vanligt. Men heller inte nöja dig med något halvdant.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Fast jag säger också att barnen ska ta tyglarna i en hand när de ska använda spöet men inte för att kunna ta i mer, utan för att de inte ska dra hästen i munnen samtidigt som de försöker nå bak till rumpan (eftersom de rider med korta spön).
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Vi hade långa spön och tanken var att vi skulle kunna slå hårdare. Att peta var liksom inte ett alternativ ens en gång. Var hästen ordentligt "lat" skulle man gärna slå några upprepade gånger. Ingen sa någonsin något om att berömma när den gjorde rätt efter att den fått stryk heller.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Nej, det satte sina spår. Det här var från mitten av 90-talet till början av 2000-talet och jag har fortfarande dåligt samvete för det trots att det borde vara ridlärarna som sitter med samvetet som lärde ut den typen av misshandel, vilket jag är helt övertygad om att det handlar om.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Att en del hästar är latare än andra är ju helt normalt. På vissa hästar "behöver" man vara övertydlig och renodla hjälperna (framför allt att svara framåt då) redan vid framskrittningen. Att peta på hästen med spöt direkt efter skänklingen så att den hellre reagerar för mycket än för lite, och beröm, första varven - så har man helt plötsligt mycket lättare hela lektionen sedan för att hästen förstått vad som gäller, kort sagt. Det tycker inte jag är konstigt att det kan behövas något sådant på vissa hästar om de är lata/bekväma av sig och lärt sig hur man slipper.

Men om man inte inte kan få hästen att svara framåt ens för spö (som används lagom & rätt timing), och inte får någon förbättring ens när man jobbar på att få mer respons alls - då får ju varken hästen eller ryttaren ut något av det.

Tycker ridskolan låter riktigt dålig, och jag hade definitivt bytt. På alla ställen finns hästar som är bra och dåliga på olika sätt, och det lär man sig på och får leva med även om alla inte är roliga - men helt skänkeldöva hästar skulle jag aldrig vilja betala för att rida på. Ännu mindre med den inställningen som finns på ridskolan (som givetvis hör ihop med varför hästarna är som de är.)
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Som många sagt så är det ju självklart att hästar är olika lata och jag själv vet inte riktigt hur man ska få en sån att se positivt på träningen :)

Men som någon kanske nämnt redan (har inte orkat läsa exakt alla kommentarer) så är det OTROLIGT viktigt att man har ett "normalt" skänkel-läge där du har foten då du inte vill att hästen ska göra nått speciellt.. för många latare hästar blir ofta skänkeldöda som de brukar kallas, att om man hela tiden rör fötterna eller vid detta fall ger hästen den drivande skänkeln och "bankar" för att få den att gå framåt gör att den nonchalerar!!! Ett fel som många gör eftersom det inte är något man direkt tänker på att man kan smacka på för mkt :grin:

samma sak blir det då med spöet.. det är ju som många sagt redan en extra-hjälp och ska då användas som extra dvs att förtydlig! och används den hela tiden så får den ingen effekt längre.. :/

vet inte om nån redan dragit denna teori men :)
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Rätt timing, mängd etc lärde vi oss aldrig trots att jag red där 6-7 år...
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

På min ridskola har vi en enda häst som jag skulle vilja kalla skänkeldöv och lat. Resten av hästarna är inga problem att få fram för skänkeln, åtminstone för någorlunda rutinerade ryttare.
Sen är det ju så att många ridskolehästar är smarta, och gör ingenting i onödan, och kan därför lätt ignorera oerfarna ryttare som sitter på ryggen.
Jag skulle inte vilja rida på en ridskola med för många skänkeldöva hästar. Då måste det beror på att man lär ut fel ridsätt och jag betalar pengar för att lära mig rida rätt och inte för att ägna hela lektionen på att få fram hästen i de gångarter jag vill.
 
Sv: "Lata" ridskolehästar..

Nä, tror ingen är fullärd på det, eller på något annat. Syftade mest på att man såklart får anpassa hur man använder spöet, och göra det med nog bra timing för att hästen ska koppla det med vad man ville. Använder man spöet aldeless för mjukt eller hårt i förhållande till vad som "behövs", eller med för dålig timing så säger det sig självt att det inte kommer att göra någon (positiv) skillnad.

"Behövs" är för övrigt egentligen fel ord antar jag. Ju duktigare ryttare desto mindre förstärkning "behövs", så det handlar ju egentligen om vad den specifika ryttaren behöver för att få fram det denne vill, inte vad hästen behöver.

När jag pratar om mig själv och ridning brukar jag försöka vara tydlig med att "jag behöver göra si eller så för att klara av ditt eller datt på den hästen" - istället för "på den hästen krävs det att man gör si eller så för att hästen ska göra ditt eller datt".
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 181
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 340
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 725
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp