Ridskoleryttare

Lektion i går på en gammal bekanting. Jag har inte ridit den här hästen på en sisådär 5 år eller mer, han är en gammal ponny som numera mest går nybörjarlektioner (och älskar det samt är en riktig fena på det) . Vet inte riktigt varför jag fick honom men spela roll, han är en underbar individ!

När jag borstade märkte jag att han fällde otroligt mycket på rumpan, så jag tog i en del där och det kliade tydligen. Blev mer rumpkliande än att rykta honom riktigt vit och fin om jag ska vara ärlig :angel:
När jag satt upp stod han mycket tålmodigt och väntade och så skrittade vi iväg.

Lite nybörjaranpassad skritt blev det i början. Försökte peppa på honom så han kunde länga ut kroppen lite i skritten och jobba sig lite varm men det blev mer att han trippade fortare utan att röra på ryggen något särskilt (annars kan man ju tappa piloten :heart) Nå jag nöjde mig med det just då och vi körde mycket tempoväxlingar och bågar. Han fortsatte med sin nybörjaranpassade skritt men började nog lista ut här någonstans att detta inte var en vanlig lektion :D

Vi började med fattningar. Vi red på volten och skulle lite självständigt fatta och sakta av till skritt. Ca 3-6 galoppsprång beroende på häst och så många fattningar vi kunde på ett varv. Gammelponnyn började nu definitivt fatta vad det var tal om, för så här många fattningar och fattningar där han får tå i från tårna brukar han inte få göra :D
Jag var noga med att förbereda och be om fattningar i balans och med lite kraft, men det var som att han efter två tre fattningar körde på enbart massor med kraft, vilket tog bort lite balans och det blev liksom inte riktigt som jag tänkt. Inte heller som han tänkt tror jag då han faktiskt snubblade till i fattningen en-två gånger. Lyckades sedan kalibrera tillbaka alltsamman så det blev lite mer balans och mindre kraft. Han har inte riktigt de muskler han brukade ha.
Men han kändes så glad! öronen fram och liksom sprudlade med energi.

Vi fortsatte sen med ännu mer galoppövningar. Mycket öka och minska, lite självständigt, då och då någon serpentin. Blev väldigt mycket galopp och skritt och nästan ingen trav. Gammelponnyn hade till en början den där nybörjaranpassade galoppen där han inte vill tappa piloten och jag fick kämpa lite där med att visa att nej du kan faktiskt vara lite friare här.
Ridläraren gav mig ett tips om att ställa mig upp lite då och då och dra på. Sagt och gjort och han blev så vansinnigt glad då.
När han väl börjat känna sig lite mindre nybörjaranpassad började han till och med krumbukta sig lite då och då (det var roligt ju!). Inga bockar men liksom dra ihop sig i någon form av jättehög form med starka höga bensprattel. Sen blev den formen lite för mycket och han gick lite ur formen och kom sedan tillbaka i sina forna glansdagars dressyrform, sen tillbaka i o-form när han inte orkade.
Själv behövde jag inte göra så mycket för att plocka tillbaka honom i form när han ramlat ur den. Klappade och sa duuuktig när han själv kom tillbaka. Jag tror han frustade nöjt i varenda språng i mer än 5 minuter :love:
Ridläraren brast ut typ "men kolla vad söt han är, kolla vad glad!".

Efteråt när vi travade ner dem kunde jag enkelt länga på tygeln och få honom att länga på halsen men med bra kontakt och form. Supernöjd ponny.

Bra lektion! Helt ärligt gjorde jag ungefär ingenting dock🙈 tror han tyckte det var kuligt att släppa loss lite och visa sina moves för en gångs skull. Jag försökte mest inte stoppa honom genom att trixa för mycket med något.
Pratade med ridläraren efteråt och hon höll med om att han nog inte varit med på de lite mer avancerade grupperna på minst 5 år. Fick någon tår i ögat när hon insåg att han började bli gammal.
Förstår henne. Det är hon som varit med när han föddes, hon har hanterat honom från början, ridit in honom, tagit hand honom efter en större olycka, ridit honom i otaliga dressyrtävlingar, sett massor med barn lära från honom osv.
Det fick mig att tänka på alla hästar man sett på min ridskola. Som jag fått förmånen att följa från föl. Vad fort det kan gå, minns fortfarande när Gammelponnyn busade som föl i hagen. Vill inte heller att han ska försvinna någonsin :heart Från och med nu ska jag bli bättre på att hälsa på honom och klia rumpa varje gång jag är där.
 
Jaha, men då ramlar jag väl in i den här tråden också. :) Minns att jag skrev i fjolårets tråd att det hade varit skoj att rida lektion på ridskola på min egna häst och nu gör jag det!

Igår red vi en prova-på-lektion och fick helt klart mersmak, så nu har jag anmält oss för att fortsätta i samma grupp resten av terminen. Det är en vuxengrupp som har lektion varannan vecka, vilket passar mig utmärkt med en häst som behöver ridas sporadiskt.

Vi inledde lektionen med uppvärmning, där vi skulle göra en båge på ena långsidan och en övergång på andra långsidan. Först i skritt, sedan i trav. Min häst var så lycklig över att ha BRA underlag, så hon traskade på så glatt att hon blev upprörd när jag föreslog att vi skulle göra halt. ;) Det märks verkligen att vi knappt ridit nån dressyr på ett par år. Efter några varv gick halterna bättre, men fortfarande inte sådär bra som jag vill ha dem. Tror att hon hade så roligt att hon inte riktigt hade tid att lyssna på matte.

Sedan var det dags för dagens övning, skänkelvikning. Först i skritt och sedan i trav. Vi gjorde skänkelvikningarna från mitten på kortsidan till mitten på långsidan, dvs två skänkelvikningar per varv. Ridläraren stod vid ena och gav instruktioner.

Mitt sto älskar skänkelvikning, så hon fick glänsa lite. Jag behöver dock flytta över vikten mer åt det håll vi ska, än vad jag gjort tidigare. Lite slarvigt har jag nog mest använt sidförande skänkel. Fick även en aha-upplevelse kring hur jag ska jobba med framåtdrivande skänkel. Roligt!

Eftersom vi är under igångsättning efter dräktighet, föl och vintervila så tog vi en del pauser när det behövdes.

Vi avslutade med att halva gänget galopperade på fyrkanten och halva gänget skrittade innanför spåret. Sen byttes vi av. Jag valde att endast galoppera vänster galopp för att spara lite på krafterna till skritten hem (pulsade i djupsnö i 1,5 km). Men jag blev förvånad över vilken stor och kraftfull galopp min häst har. Det har verkligen hänt grejer senaste åren med hennes galopp och jag har inte riktigt hunnit med att känna på den. Ännu roligare var att hon tyckte att vi skulle rejsa på långsidorna, tidigare har hon varit ganska bromsig i galoppen.

Så jag var supernöjd med första lektionen och ser verkligen fram emot nästa. Då blir det markarbete. :bump:
 
Jaha, men då ramlar jag väl in i den här tråden också. :) Minns att jag skrev i fjolårets tråd att det hade varit skoj att rida lektion på ridskola på min egna häst och nu gör jag det!

Igår red vi en prova-på-lektion och fick helt klart mersmak, så nu har jag anmält oss för att fortsätta i samma grupp resten av terminen. Det är en vuxengrupp som har lektion varannan vecka, vilket passar mig utmärkt med en häst som behöver ridas sporadiskt.

Vi inledde lektionen med uppvärmning, där vi skulle göra en båge på ena långsidan och en övergång på andra långsidan. Först i skritt, sedan i trav. Min häst var så lycklig över att ha BRA underlag, så hon traskade på så glatt att hon blev upprörd när jag föreslog att vi skulle göra halt. ;) Det märks verkligen att vi knappt ridit nån dressyr på ett par år. Efter några varv gick halterna bättre, men fortfarande inte sådär bra som jag vill ha dem. Tror att hon hade så roligt att hon inte riktigt hade tid att lyssna på matte.

Sedan var det dags för dagens övning, skänkelvikning. Först i skritt och sedan i trav. Vi gjorde skänkelvikningarna från mitten på kortsidan till mitten på långsidan, dvs två skänkelvikningar per varv. Ridläraren stod vid ena och gav instruktioner.

Mitt sto älskar skänkelvikning, så hon fick glänsa lite. Jag behöver dock flytta över vikten mer åt det håll vi ska, än vad jag gjort tidigare. Lite slarvigt har jag nog mest använt sidförande skänkel. Fick även en aha-upplevelse kring hur jag ska jobba med framåtdrivande skänkel. Roligt!

Eftersom vi är under igångsättning efter dräktighet, föl och vintervila så tog vi en del pauser när det behövdes.

Vi avslutade med att halva gänget galopperade på fyrkanten och halva gänget skrittade innanför spåret. Sen byttes vi av. Jag valde att endast galoppera vänster galopp för att spara lite på krafterna till skritten hem (pulsade i djupsnö i 1,5 km). Men jag blev förvånad över vilken stor och kraftfull galopp min häst har. Det har verkligen hänt grejer senaste åren med hennes galopp och jag har inte riktigt hunnit med att känna på den. Ännu roligare var att hon tyckte att vi skulle rejsa på långsidorna, tidigare har hon varit ganska bromsig i galoppen.

Så jag var supernöjd med första lektionen och ser verkligen fram emot nästa. Då blir det markarbete. :bump:
Vad kul det låter! Välkommen tillbaka då :)
 
Igår red jag dubbla lektioner pga. igenridning så idag är jag rätt så mör ;)

Hade irländska stoet på bägge lektionerna, det var tredje gången jag red henne, dock ett antal veckor sen sist, och hon kändes relativt pigg, dock lite tjafsig i munnen. Jag jobbade vidare med att våga släppa mer på innetygeln och rida med bättre stöd på ytter, i trav funkade det ganska bra men i skritt var det svårt. Har så himla lätt att falla framåt med överlivet men hennes sadel passar mig bättre och jag upplevde att jag hade lite lättare att sitta ordentligt på henne jämfört med hästen jag hade på kursen i helgen.

Övningen vi red gick ut på att rida rätt upp från A, lägga två 10-metersvolter från medellinjen i motsatt varv och sen gå ut i ursprungligt varv igen. Svårt att få till böjningen i skritt och jag fastnade en del i innerhanden men i trav gick det ok. Kunde sitta ner lite i traven emellanåt utan att hon blev spänd.

Efter en kort avsutten skritt medan vi bytte grupp så satt jag upp igen och försökte snabbt hitta tillbaka till känslan innan pausen vilket var svårt. Den andra gruppen är väldigt duktiga på att rida och jag fick lite prestationsångest över att de andra hästarna gick bättre, vilket är helt okonstruktivt och inte hjälper min ridning alls men jag har svårt att släppa den tanken. Galoppen under uppvärmningen fick inte någon bra kvalitet, fattningarna var sega och hon ville gärna sakta av och jag fastnade återigen i innertygeln.

Irländska stoet är lite byggd i nerförsbacke och jag försökte verkligen att få henne att trampa in ordentligt och bli lite lättare i fram, vilket gick sådär till en början. Övningen vi red gick ut på att komma in på långsidan i trav, rida öppna till mitten av långsidan där vi gick in i en 10-metersvolt och sen fortsatta öppnan fram till kortsidan. På kortsidan fattade vi galopp och på nästkommande långsida red vi två stycken 15-metersvolter i galopp.

Halvvägs in i övningen kände jag att min energi höll på att ta slut. Tog en kort paus samt ett dressyrspö i handen och helt plötsligt funkade allt :love: Hon svarade helt perfekt på öppnan och kändes helt plötsligt i uppförsbacke, jag kunde sätta mig i en jättebra sits med överlivet väl tillbaka och fattningarna satt som en smäck. Hon tog väldigt fint stöd på bettet och jag kunde rida med mjukt stöd och släppa innehanden som jag så gärna vill låsa fast. Tom ett par av galoppvolterna blev riktigt bra.

Är så glad att jag fick känna på den där känslan. Efter att jag upptog min ridning igen i februari efter 10-12 års uppehåll har känslan varierat lite mellan helt ok till att jag inte alls hittar knapparna men igår var första gången som jag kände den där riktigt bra känslan som man hela tiden vill tillbaka till. Jag gillar verkligen irländska stoet, hon gör rätt när jag gör rätt och med ett dressyrspö i handen igår så fick jag riktigt härlig, ärlig bjudning på henne som gjorde att jag kunde rida henne bakifrån och in i handen.
 
Fick rida Vakur i Söndags, riktigt fin och mysig och rätt stor valack. Dock väldigt pigg. Hade nån form av bollövning, vet inte riktigt vad det ska gå ut på. men fick ha bollen på insidan knät på innersidan, Gör dock ont när det trycket på högerknä. men beror på skadan jag har där. sen skulle vi hålla i bollen och släppa tyglarna, sträcka ut armarna och bakåt sen frami gen och byta bollhand, sen skulle vi byta bakom ryggen. sen skulle vi göra övning i valfri gångart, trav eller tölt. Dock bara byte framför ej bakom. Som avslutning skulle vi ta bollen i små steg fram mot hästens öron från sadel, och sen från sadel bak mot svansen. Utan att röra skänklarna i nån av övningarna och sitta kvar i sadel.
 
Nu har ridskolan släppt sommarens kurser och jag har anmält mig till en dressyrkurs som är tre dagar i rad och en hoppkurs som är tre onsdagar i rad. Har ni andra några sommarplaner på gång eller redan inbokade? Kanske nåt ridläger? Jag drömmer om fälttävlansläger, men det får bli nästa sommar när vi är mer igång.
 
Uteritt på schemat idag, i tölten får man helst inte störa han, då går han över i trav, supernyttigt för mig. så stundtals gick de mot trav, men när jag sluta lägga mig i, fick han jättefin tölt. sen i skogen på slingriga stigar med varierande underlag, från torrt till väldigt mycket blött. Fick hoppa i skogen och dra gjorden då den blivit lös. når den ej från hästryggen. Så hoppa upp från stubbe. Då jag har svårt att hoppa upp från marken, så vill ja alltid använda nån form av pall. dels för mitt knä,, samt för hästen och utrustningen.
 

Bifogade filer

  • vakur uteritt.jpg
    vakur uteritt.jpg
    370,5 KB · Visningar: 16
Glömde skriva om i onsdags inser jag. :o Brukar lita på att @Hoarfrost puttar upp tråden, men hon har tydligen varit ponnyfri (ofrivilligt?) ett par veckor.

På schemat stod markarbete och våren till ära var vi på utebanan (tror att ridhuset är runt 20x40 medan utebanan nog är 30x60, så lite skillnad). Dessutom var vi bara fem i gruppen pga avbokningar. Lyxigt! Vi fick värma upp fritt, vilket för Ariels del mest betyder att försöka peppa igång henne. Gick sisådär. Vi jobbade tempoväxlingar och övergångar i traven och även lite galoppfattningar. Meh tyckte Ariel som helst ville sova (brunst? vinterpäls i värme? Tyngre underlag?) men hon gör ju jobbet som hon ska.

Vi travade över tre bommar på volt några gånger, jag tyckte det var lite svårt att få in rytmen och Ariel kändes fortfarande mest halvintresserad. Sen blev det tre galoppbommar på volt istället, vilket var roligare enligt Ariel. Hon fick stretcha sig lite för att matte envisades med att lägga henne lite längre ut på bommarna. ;)

Sen paus medan det byggdes upp ett kryss (30-40 cm?) istället och så fick vi turas om att hoppa över det i galopp. Skönt med pauser emellan, det behövde Ariel då hon (såklart...) gav 110 % över hindret och tyckte att livet äntligen var värt att leva. :bump:

Det blev några varv i varje galopp och fokus för mig var mest att få ändan ur sadeln och titta dit jag ska istället för på hindret. Gick ganska bra förutom en gång då vi gjorde ett kråkhopp och Ariel rev. Jösses vad arg hon blev! Skulle direkt på hindret igen för att visa att HON minsann kunde hoppa, även om matte inte kunde. Ridläraren hann inte bygga upp hindret, så jag fick sakta in Ariel och lugna henne lite, haha.

Sen tog vi hindret lite högre några gånger innan jag var nöjd och Ariel också. Ridläraren tyckte att det var så roligt att se en hoppglad häst (jag med!) och att det bara gäller för mig att styra och följa med. Jag vet ju det, men ibland vill man "hjälpa till" i onödan. Jag var iaf nöjd med att jag hittade en bra galopp direkt, just galoppera på volt är lite svårare för oss än rakt spår.

Längtar så till hoppkursen!
 
Ingen lektion i söndags då det var uppehåll på grund av påsklovet. Dock kommer det bli en kurs på 3 söndagar med tävlingstema, det ska bli otroligt roligt, så förutom den vanliga lektionen på söndag, så blir det kurs efteråt. Det ser jag verkligen fram emot.
 
Ingen lektion på två veckor. Först skulle de flytta till nya stallet och sen var det ju röd dag.

När jag kom dit var jag jättenervig och pirrig över att få se nya stallet. Det var låst och mörkt. Visade sig att de har gjutit rännan som går ut till gödselstacken (det ska vara en sån där kul grej med luckor som man bara häller bajset i så åker det iväg av sig självt) i fel sorts betong. Samt att själva bandet är felinstallerat så det låter åt bara helvete) Nähä, jävla skit. Får väl flytta in någon himla gång hoppas jag!

Nåja, jag fick Bullen och blev glad över att äntligen få träffa honom igen. Jag satt upp och skänklade. Ingen reaktion. Visade sig att det inte fanns installerad gas, broms eller svängning på Bullen. Han lyssnade exakt noll och var så obrydd och nonchalant att jag undrade vad som felades och faktiskt satt av för att känna igenom lite snabbt och sadla och tränsa om. Men det fortsatte.:cautious:
Vi skrittade ut och jag jobbade lite medan vi skrittade ut på att få honom att sluta vara nonchalant mot mig. Mycket lirk och grejande och beröm när han lyssnade lite. När vi kom tillbaka till paddocken fortsatte jag med det och fick bra ordning på styrningen, halvbra gas och halvbra broms.

Vi red först lite självständigt i trav vilket var mycket bra för mig och Bullen iom att han var som han var. Jag gjorde tusen tempoväxlingar och avsaktningar, men då tappade jag styrningen och han tultade iväg med mig lite hit och dit. Fattade noll men efter lite om och men fick vi i alla fall tillbaka styrningen.
Red in till ridläraren och bad henne kolla igenom honom lite för det kändes olikt honom (men ändå likt honom då han absolut kan bli lite sådan korta stunder) Hon hittade inget och sa att han hade varit lite så när hon ridit honom för några dagar sedan och även varit så på en tidigare lektion med mindre duktig elev.
Hon sa att hon gärna ville se honom den här lektionen också med mig som ändå ridit honom väldigt mycket, och att det kunde vara så att han kanske behövde vila (i huvudet, från lektioner) eller något.

Så jag red vidare, vi gjorde massor med skänkelviksövningar och jag upplevde att han lyssnade bättre och bättre. Men emellanåt stängde av och antingen rusade iväg på ett annorlunda sätt än han brukar, eller tappade hållningen på något vis, eller att styrningen försvann.

Fick mer och mer bukt på honom ju längre lektionen pågick och han kändes mer och mer med på vad jag ville. Dock inte i galoppen där han rusade och "tog bettet" (omöjligt då han har hackamore, men samma känsla nästan) och sen bara styrde iväg eller gjorde avbrott. Ridläraren såg inget konstigt med honom och bad mig testa vara en liten aning mer sträng, för att se hur han reagerade, gjorde så och morrade till på honom och då gick det plötsligt bra att galoppera fint.

Efter det när de andra travade av lite, tog vi av sadeln och jag galopperade något varv eller två på volten. För att se om det är något relaterat till sadeln. Men nej, samma där.

Avslutade ändå ganska bra med en Bulle som lyssnade helt okej.

En underlig lektion. Bullen har känts igenom av vet (redan den första gången ridläraren red och hon kände att han var så där nonchalant). Kändes igenom av mig, jag testade att sadla och tränsa om, ridläraren kontrollerade utrustningen osv. Han kanske bara är trött eller något? Pälsfällning? Men det brukar inte påverka honom. 🤔
Nåja jag gjorde mitt bästa och fick verkligen kämpa, jag får vara lite stolt över att jag hade tålamod med honom och problemlöste på ett positivt sätt. Sen att jag satt upp på en häst där jag vet att jag inte har 100% kontroll och galopperade utan sadel är en liten milstolpe. Men jag känner ju Bullen jätteväl nu och vet att han inte har ett enda ont pälsstrå på kroppen och dessutom inte skulle riskera att tappa piloten om han kan hjälpa det. Dessutom hade jag ridlärarens hökögon på mig hela tiden.
Hoppas till nästa vecka på att få höra om planen de har för honom, ridläraren sa att hon skulle ta upp och diskutera med de andra hur de skulle göra.
 
Senast ändrad:
Idag fick jag äran och rida Snorre. Idag skulle vi öva på böjt spår och rakrikta först i skritt sen även i valfri gångart tölt/trav. rakrikta gick bra, men Snorre tyckte serpentingvägarna för böjt spår var superjobbiga och streta emot en del. Men fick till det väldigt fint mot slutet. Vi skulle jogga av hästarna lite i trav i slutet och gradvis skulle vi släppa tyglarna så de var helt lösa. och göra halt med hjälp av sätet och förstärka med röst. Det gick jättebra och han lyssna fint och sakta av väldigt mjukt.
 
Red min första lektion på fjordstoet i torsdags! Det var första passet i ridhuset också, hade bara varit inne där och longerar en liten stund dagen innan. Hon var obrydd över det mesta! Det stod hinder i mitten för gruppen före och gruppen efter skulle hoppa. Vi fick som vanligt rida fram självständigt och vi hade först skrittat lite ute så jag kunde börja trava ganska snart. Hon var pigg och framåt och hade inga problem med de andra. Red på stora volter i båda varven. Lite stel i vänster varv och ville inte riktigt böja sig. Testade lite galopp och det gick bra både på fyrkantspåret och på volt i höger varv, men omöjligt att fatta galopp i vänster varv. Sedan gjorde jag några kvarts vändningar på bakdelen på en fyrkant i skritt och så lite mer trav på volt i vänster varv. Sedan började själva övningarna och först skulle vi göra halt på medellinjen från trav. Det tog några gånger men sedan gjorde hon det riktigt bra. Efter det skulle vi lägga på ryggning och först tänkte jag att vi inte skulle testa det men det tyckte ridläraren att vi skulle så vi gjorde det. Med lite hjälp gick det bra och så körde vi några gånger till. De som ville fick lägga till galoppfattning direkt efter ryggning men jag hoppade över det. Sen samlades vi i galopp i höger varv och först fick jag ett glädjebocksprång men hon dansade sig och så skulle vi rida snett igenom på en kort linje, bryta av till skritt och fatta vänster galopp och så igen åt andra hållet. Jag fick lov att trava i vänster varv, men det gjorde jag bara två gånger för sedan var hon på och fattade galoppen. Hann med ett par gånger och sen skulle vi rida över ridbanan i vänster galopp och svänga ut i höger varv men bibehålla vänstergaloppen. Vi klarade det utan att hon bytte ett par gånger och fick avbrott till trav ett par gånger. Sedan hann vi testa en gång i höger varv och där fixade hon det utan problem och i bra balans. Jag var supernöjd över min lilla fjording!
 
Ridlektion i går. Träffade ridläraren på parkeringen så jag frågade direkt om Bullen. Bullen ska få en minisemester för att se om det är så att han är lite trött mentalt, de har inte upptäckt att något ska göra ont eller så. Dock får han inte vila allt för mycket för han blir pissesvår att rida sedan, så vi får se :D

Hästarna hade flyttat in i nya stallet dagen innan, så jag gick in där och kände mig ungefär så här :confused::eek::confused::love::eek::D:confused::bump::bow::love::confused: Väldigt förvirrande men jag hade tid att vimsa runt och titta på alla skrymslen och vrår. Alldeles för stor reception (ingen har tid att sitta i reception haha), varmvatten! Uppvärmt omklädningsrum! Fönster! Dusch! Mer än en enda toalett! Förvaring! Boxar till alla! Vattenkoppar som fungerar! etc etc. Tog mig en liten stund att hitta hästlistan, borstar, sadel och träns, var min häst stod, etc. :D🙈

Nå jag skulle få rida Tåget och kom först inte in i boxen pga är inte van vid fancy boxdörrar :rofl: Fick be om hjälp faktiskt. Är van vid att Tåget är en filbunke men så var det verkligen inte nu. Försökte bryta sig ut när jag kom in och hade lite olyckligt och nervöst beteende, förståeligt iom flytten. När vi skulle ut sedan blev det kalabalik och jag stängde boxgallret till en yngre häst som fick för sig att han skulle klättra ur boxen osv. Min filbunke till häst var så nervös att hon vibrerade och jag kände pulsen i henne, som slog riktigt hårt och snabbt. Men som vanligt var hon så där underbart väluppfostrad att det räckte med en hand mot bogen för att få henne att lugna sig och inte buffla på.

Satt upp i ridhuset och Tåget som vanligtvis är mkt duktig på att stå still vimsade runt lite. Klappade henne bara lugnande och bad henne att vara still medan jag fixade stiglädren. Skrittade iväg på läng tygel och kände hur den där elektriskt laddade nervositeten i henne sjönk en aning på en gång när hon fick röra på sig. Red mycket tempoväxling, lite skänkelvikningar och bågar för att hjälpa henne att skaka av sig nervositeten.

Vi började med att trava igång dem och rida på de stora bågarna på långsidan, med fokus på att verkligen skåla ur hästarna och mjuka upp, sedan tänka lite med bogen in. Tåget hade lite svårt att fokusera och lyssna och ville springa ifrån lite när jag bad henne att lugna sig en aning och böja sig. Märktes att hon varit väldigt spänd och att det var mycket med flytten. Fick henne ändå att successivt lyssna mer och mer och slappna av mer, jag letade lite efter en bra balans där jag inte krävde så mycket att hon fick det jobbigt, men ändå krävde så att det blev någon form av avslappnin. Ju mer avslappnad och ju mer fokus jag kunde få hos henne desto mer krav kunde jag ställa osv.

Vi red sedan lite galoppövningar. Först lite självständigt där vi kunde gå in på volt eller fyrkant som vi ville. Tåget fick någon form av jättespänd markbunden tralopp som kändes otroligt underlig så jag blåste på ordentligt på långsidan. Fick då en bättre galopp som visserligen var lite spänd och stel men det var en galopp och jag kände ganska direkt att det släppte på mycket spänningar.
Vi gick sedan in på volterna och galopperade på där, jag försökte få Tåget att ställa sig och mjukt böja sig runt min skänkel men det var väldigt stelt där.
Vi minskade volterna i tre steg, tills det var en väldigt liten volt och jag kände där när volten var mindre att galoppkvaliteten blev bättre. Höll igång galoppen och bara rullade på på den lilla volten.

Sedan saktade vi av till trav på den lilla volten och sedan skritt, gjorde en volt tillbaka i volten så vi hamnade i andra varvet och fattade där också. Började med att rida självständigt på volt och fyrkant och jag kände där att Tåget var mycket mycket mer avslappnad så jag började ställa mer krav på att vänta och fokusera på mig. Då lossnade det direkt och hon mjuknade i överlinjen. Gav beröm, tappade den mjuka överlinjen lite, fick tillbaka, gav beröm osv. Till slut mjuknade hon mycket av sig själv och slappnade av helt. Nu kunde jag äntligen få en bra kontakt med henne och hjälpa henne att behålla avslappningen och mjukheten.
Vi gick in på volterna igen och gjorde minskningen av volten. Här behövde jag inte jobba så mycket med att hålla i galoppen, som nu var fin och fyllig, utan hon hade egen motor och jag försökte mest inte vara störig på ryggen utan med guida kroppen rätt och in i en trevlig form.

Vi gjorde samma igen, travade först några varv på den lilla volten, skrittade, skrittade ut på stor volt och fick sedan galoppera lite självständigt en stund innan vi skulle pusta. Tåget var så himla duktig nu och en fröjd att sitta på, hundra procent med och lätt men stadig kontakt i handen, lyssnade direkt på vikthjälper och skänklar. Satt mest och mös åt att känna att nu mår Tåget bra! Hon verkar tycka det är superkul när det klickar så där också, hon liksom växer och känns positiv och glad.

Pustade med skritt en liten stund, och sedan travade vi självständigt en stund. Här fick jag superduperfin avslappning från Tåget och ridläraren guidade mig i hur jag skulle göra för att länga tygeln tills den nästan var hellång och ändå behålla en bra form och en trevlig kontakt i handen. Det var magiskt!

Allt som allt en jättebra lektion trots den lilla kalabaliken i början och att Tåget var ett nervöst vrak :D
Kände att jag kunde rida igenom henne fint och fick ett bra resultat. Som vanligt bjöd Tåget även på en känsla av att jag är en super-ryttare vilket alltid är väldigt härligt :love:
 
Har varit slarvig med mina uppdateringar i den här tråden. Jag har iaf hunnit trilla av sen senaste rapporten, ganska odramatiskt men slog mig en del i bäckenet och var rätt så halt första veckan men nu är det bra igen. Onödig avramling dock, hade irländska stoet och önskade att hon skulle vara lite rappare i galoppfattningen och la på spöet lätt på rumpan. "Tack men nej tack" sa stoet och slog ordentligt bakut, jag tappade balansen rätt ordentligt men satt ändå kvar, ändå tills jag tappade dressyrspöet mitt framför fötterna på henne. Då gick hon vänster och jag fortsatte åt höger... Behövde ligga kvar en stund och känna efter om allt var helt, efter det var det inga större problem att resa mig och sitta upp igen. Efter att ha kört bilen en halvtimme hem från stallet var jag inte lika mjuk och varm kan jag säga...

Kände en viss oro inför nästa lektionstillfälle. Fick inte irländska stoet då hon fått en hovböld utan fick istället flugskimmeln som jag inte testat tidigare. Flugskimmeln är ganska bekväm av sig och kombinationen lat häst, ryttare med viss oro och ont i bäckenet gjorde att lektionen inte var något att skriva hem om. Fick aldrig fram henne ordenligt och kände mig allmänt klen.

Förra veckan fick jag flygskimmeln igen då irländska stoet fortfarande var halt. Helt ärligt var jag inte jättesugen, oron kring att ramla av igen hade lagt sig men känslan jag fick förra veckan på flugskimmeln lockade inte direkt. Hon var dock något mera framåt och jag red betydligt bättre. Vi red rätt upp på medellinjen, när vi hade hittat rakriktningen skulle vi ställa lätt åt höger men bibehålla spårningen. För varje varv skulle vi ställa om en extra gång från höger till vänster och tillbaka till höger etc., sista gången tror jag att jag hann med fem omställningar på långsidan i bra balans, och plötsligt fick jag en jättefin känsla hos flugskimmeln, hon gick fram mer ärligt än tidigare, tog fint stöd på bettet och jag kunde sitta ner i traven och driva henne bra för sitsen.

En sak som verkligen är annorlunda nu jämfört med när jag red aktivt för 15+ år sen är att jag numera aldrig har något problem att hitta trampet i stigbyglarna under nedsittning. Förr upplevde jag alltid att fötterna dinglade fritt i stigbyglarna och mycket fokus gick åt att försöka placera stigbyglarna rätt och aktivt trampa ner. Nu funkar det automatiskt. Tror definitivt att det faktum att jag är mycket starkare i kroppen nuförtiden, mer liksidig och mindre kort i höftböjarna hjälper till. Så kul att känna reella effekter av regelbunden träning de senaste åren :)
 
Igår ny lektion på flugskimmeln. Irländska stoet har fortfarnande problem med sin hovböld tyvärr. Bestämde mig innan lektionen att jag skulle se till att flugskimmeln gick fram från start och var ettrig som en mygga från uppsittning. Hon svarade bra på detta och fick efter en stund en helt ok framåtbjudning. Efter uppvärmning fortsatte vi övningen från förra veckan men istället för att bara ställa hästen så gick vi över i en svag öppna på medellinjen. Hon mjuknade så fint i sidorna och jag kunde fokusera på att sitta rakt över henne och försöka hitta tre spår vilket gick helt ok på slutet. Har nog (pinsamt sent) äntligen fattat skillnaden mellan böjning av hästens bål och böjning av halsen och den insikten gjorde det mycket enklare att rida öppna.

Fick återigen en fin känsla på flugskimmeln och var nöjd med passet, även om jag gärna skulle se att hon hade lite mer egen bjudning. Ryttaren som rider lektionen efter mig (har varit samma de senaste veckorna) var iaf jättenöjd med att få ta över flugskimmeln efter att jag värmt upp henne och sånt känns ju alltid roligt att få höra.
 
Red igen i måndags, men med samma ridlärare som jag haft innan.

Som vanligt skrittade Ariel hysteriskt långsamt hela vägen till ridskolan. Hon vinglar och snubblar och stannar. Sjukt frustrerande och jag känner att mitt tålamod verkligen testas. Men till sist var vi framme och kunde skritta fram lite på ridbanan innan de andra kom med sina hästar och det blev halt på medellinjen.

Efter uppvärmning i alla gångarter (Ariel fortsatte att vara segare än segast, tröttsamt!) så var det dags för dagens övning som var små serpentiner längs ena långsidan. Vi gjorde dem först i skritt och sedan i trav. På andra långsidan skulle vi först göra övergångar från skritt till trav, sedan tempoväxlingar i trav och slutligen galoppfattningar. Vi hade koner utställda, så det var inte hela ridbanan vi jobbade på utan kanske 3/4 av den.

Ariel var rätt seg när vi började jobba i vänster varv. Det blev lite enklare när vi travade och successivt började Ariel jobba mer med bakbenen. Hon tyckte att övningen var rolig, speciellt när ridläraren berömde.

I höger varv blev det ännu lättare (även om serpentinbågarna var åt bägge håll i bägge varven) att forma runt konen och Ariel blev så pigg att jag faktiskt fick göra lite halvhalter. Hon bjöd på riktigt fina tempoväxlingar i trav på andra långsidan, jag kände verkligen hur mina magmuskler protesterade (och ridläraren tjoade glatt på oss).

Sedan avslutade vi i vänster varv igen (vilket konstigt nog gjorde det svårt för mig igen) och då fick vi nöta lite galoppfattningar också. Sisådär kändes de, vi behöver helt klart jobba galoppen mer än vad som blivit senaste tiden. Men jag kunde iaf göra en okej 10-metersvolt i galopp när det behövdes.

Travade av en superfin Ariel, sån där wow-känsla som jag längtat efter så länge. Ridläraren var jättenöjd med oss och sen skrittade vi hem i lite mer vettigt tempo. ;)

En lite rolig grej hände också, hörde att en åskådare frågade ridläraren nåt, varvid hon svarade "Nej, tyvärr. Det är en privathäst". Så jag utgår ifrån att det var nån som hoppades på en ny fin ridskolehäst. :love:
 
Dressyrlektion i kväll. Vi hade vikarie och vi fick välja vad vi ville göra och då var det flera som ville fortsätta med förvänd galopp. Först var det självständig uppvärmning och lilla fjordfröken var pigg och glad. Jag satsade på stora bågar i skritt och var noga med böjningen. Sedan trav där jag körde täta tempoväxlingar, typ 4 steg mer framåt, 4 tillbaka, 4 framåt, 4 tillbaka vilket hon svarade fantastiskt på! Sedan klämde jag i med galopp men det ville hon först inte så jag tog genvägen och hakade på en annan häst som kom i galopp. Efter det kunde jag sakta av och fatta ny galopp där jag ville. Så det gjorde jag några gånger, mest i vänster varv som är hennes svåra och så tog jag en längre galopp i höger varv och lade några volter. Sedan fick hon pusta på lång tygel en stund och så testade jag bara en galoppfattning till i vänster varv. Efter det lite skritt och sedan började själva övningarna. Först skulle vi trava innanför spåret med raka hästar och göra övergångar till skritt. Detta har vi tränat på uteritterna så jag körde 10 travsteg, 8 skrittsteg osv. Detta var hon duktig på och vi fick beröm. Sedan skulle vi bara trava och ställa inåt och sedan utåt. Här är hon lite svår åt vänster så jag fick kämpa på. Sedan skulle vi utveckla det hela till öppna och så lite förvänd sluta. Vet inte hur mycket sluta vi egentligen fick till, men vi kämpade på. Sedan skulle vi fatta galopp vid C, rida en båge på långsidan så det blev lite förvänd galopp, bryta av till trav innan A och rida skänkelvikning med nosen mot sargen längs med andra långsidan. Galoppen gick superbra! Först i vänster varv och sedan i höger. I vänster fick vi något avbrott/ omslag men jag är ändå supernöjd! I höger fick vi till riktigt fin galopp, lagom tempo med lite höjd också. Det var lite jobbigare med skänkelvikningen där hon tyckte det var jobbigt och antingen ville bryta av till skritt eller springa på och inte ta sidförande skänkel. Blev mycket jobb med halvhalter, sidförande och framåtdrivning. Men stundtals gick det hyfsat. Sedan travade vi på serpentiner och vi skulle vara noga med böjningen och lägga volter i bågarna. Här var hon ganska trött, men försökte ändå göra det jag bad om. Lyckades få till riktigt fina volter med mycket böjning. Läraren blev förvånad när jag berättade att det bara var vår andra dressyrlektion och att jag bara haft henne i en månad.

Jag är så nöjd med min fjording!
 
Ett år är kanske inte så långt egentligen, men med tanke på att jag först inte red juli-september pga sommarbete och graviditet och sen skadade sig älskade C i hagen och var konvalescent i 5 månader så idag kändes det magiskt att få tävla igen!

Och såhär ser hon ut, Stockholms bästa lektionshäst! 🫶

B7ECFBD4-0087-444B-A55C-8595DCDE99E3.jpeg
 
Ridlektionen i torsdags gav en helt magisk känsla. Vi hade hoppning med ett enkelhinder på varje långsida och bock till räcke på ena diagonalen och bock till oxer på andra.

Red en av mina nya ponny-bekantskaper. Hon var lite seg i framridningen, så gjorde mycket övergångar och tempoväxlingar för att få henne fram för skänkeln. Lyckades till slut, och när vi väl hoppade så gick det så bra 🤩 Kunde sätta en äkta galopp varje gång och rida med mjuk hand och riktigt känna distanserna! Så roligt :bump: Red t.o.m. banan lite höjd (runt 75cm, och oxern på 90) :D Ser fram emot en till lektion på samma ponny nu på torsdag.
 
Inte skrivit i tråden på ett tag. Ridit igen några gånger så ridit två dagar per vecka i några veckor nu så det har varit bra. Red en uteritt på en av lektionerna förra veckan och det gick bra kunde reglera tempot i alla gångarter. I sista galoppen så tyckte han dock att han skulle ikapp hästen framför, jag lät honom galoppera på lite där och tog ett mantag och bara hängde med. Vet ju att det finns ett tydligt stopp på honom om jag vill så ibland kan det vara skönt att han får sträcka ut lite och ta i lite med . Det behöver ju även en ridskolehäst få göra ibland 🙂Blev inte okontrollerat eller farligt på något sätt.

Igår så spöregnade det hela lektionen och underlaget var lite klafsigt och slirigt. Vi red serpentiner med skänkelvikning i serpentinerna det gick ganska bra. Tölt på ena långsidan också. Sen gjorde vi övergångar mellan tölt och galopp det gick ganska bra. Kämpar med att få honom att sänka sig och komma in i en bra takt i tölten just nu. Gick relativt bra vid några tillfällen. Galoppen gick helt ok. Var relativt nöjd med tanke på underlaget och vädret igår.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Träning Nytt år, ny tråd. Nådde ni upp till era förväntningar, mål osv under 2021? Vad händer nu 2022, det tar vi reda på i den här tråden. :D...
32 33 34
Svar
663
· Visningar
64 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp