Ridskoleryttare

Sista ridlektionen för denna termin idag. Uteritt valde jag, eftersom jag och vákur ska tävla imorgon. Så blev en skön stund i skogen med några andra elever och ridläraren. Sen putsa jag sadel och träns, och packa in i hästlastbilen. Vi kör på rött tema. bild på outfiten kommer imorgon. :)


Inte hängt med i tråden så mycket den här terminen eller skrivit så mycket heller. Så ursäkta om jag ställer frågor som redan finns svar på. Är det en ridskolehäst du får tävla med? Vilken eller vilka grenar ska du tävla i? För visst är det väl islandshästar du rider?
 
Inte hängt med i tråden så mycket den här terminen eller skrivit så mycket heller. Så ursäkta om jag ställer frågor som redan finns svar på. Är det en ridskolehäst du får tävla med? Vilken eller vilka grenar ska du tävla i? För visst är det väl islandshästar du rider?
japp fick låna en ridskolehäst. :) Tävlade i T8 och V5, gick dock inte så bra, men det var kul, även om jag var nära och flyga av, när han han hoppa ut från banan i galoppen. :angel: O_o
 
Innan första start i T8
 

Bifogade filer

  • jag och vakur 2.jpg
    jag och vakur 2.jpg
    183,6 KB · Visningar: 62
Jag har ju helt glömt att skriva om min sista lektion för terminen.

Jag red mitt på dagen på lördagen i stället för sent på måndagen då jag av flera anledningar inte kunde rida på måndagen. Det var i en grupp under min men det gjorde inte så mycket.

Jag fick fina drömvalacken! :love: Borstade honom länge och väl, jag hade saknat honom.

Vi red iväg på en kort skrittrunda i skogen innan vi red till plätten i skogen med naturhinder igen. Där travade vi igång dem och drömvalacken som innan dess gått sävligt och med näsan långt fram och bakbenen långt bak började korta sig lite. Gav honom så mycket stöd jag bara kunde och försökte guida honom att plocka ihop sina kroppsdelar. Fortfarande lite sävligt men jag vet att han har lite av en startsträcka, så jag jobbade på med att försöka få honom att kvicka på sina hovar vilket så klart även det hjälpte formen bra.

Vi tog sedan en liten galopp runt "fyrkanten", innan vi saktade av till trav igen för att börja hoppa. Första hindret vi tog var ett mindre och ganska långt hinder, mister drömvalack vaknade verkligen till efter det, även om det blev lite trav efter. All sävlighet bortblåst :up:
Vi hoppade sedan samma hinder fast åt andra hållet. Ridläraren stod som "kon" och vi skulle rida runt henne för att få en bra anridning men drömvalacken var taggad som satan och ville fuska och dra uppåt på hindret direkt så jag fick verkligen jobba med att rama in och styra så vi kom runt henne, vrida nosen mot hindret och sedan dra på i galopp. Kul med glad drömvalack :)
Efter det hoppade vi en serie på tre kortare hinder där jag första gången kom utanför de två sista :angel:. Drömvalacken tyckte väl att jag faktiskt får rida om jag vill att han ska hoppa.
Andra gången red jag bättre och då kom vi över alla tre.
Sista hindret vi tog var ett lite högre och kort hinder av massa pinnar och stockar. Jag fick verkligen rama in och hålla om över det, men vi kom över. Inte supervackert hopp men men, jag har inte världens bästa teknik iom att jag är hopprädd och vi inte hoppar ofta alls. Kände mig dock som vanligt mycket tryggare ute på naturhinder och dessutom är jag trygg på drömvalacken, så inga problem här.

Vi red sedan tillbaka till paddocken där de som ville fick rida barbacka. Jag valde att inte göra det då jag så sällan får rida drömvalacken och ville "rid-rida". Började med att göra flera skritt trav övergångar och jobbade med formen och mer bjudning fram. Drömvalackens alla kroppsdelar ramlade successivt på plats och han blev så där vansinnigt drömmig att rida :love: Bara jag som tappade det då och då. Det blev ganska lärarlett för de andra i gruppen alltså trava när ridläraren säger och galopp när ridläraren säger och jag anpassade mig efter vad de andra gjorde men red ändå självständigt.
Mjukade upp lite med bogen in i både trav och galopp, galoppen var knepig men jag fick till det tillslut. Lite skänkelvikning för att få lite mer bakbensaktivitet, höger var svårare än vänster.
Öka och minska galoppen ganska rejält. Samma i traven.
Kunde inte planera fullt så mycket som man brukar kunna när alla får rida självständigt i och med att jag behövde lyssna på vad ridläraren sa så jag inte hamnade i vägen eller så för de andra, men lite kunde jag följa planering. Ville åstadkomma mjuk och fin drömvalack som är i form med mycket bjudning. Genom att gå mycket bågar där han får stretcha, lite bogen in, lite skänkelvikning där jag kan få tag i bakben, och mycket öka och minska för att få upp lite energi.

Jag lyckades inte hundra procent hela vägen. Men jag hade snart en drömvalack som var mjuk, jätteuppmärksam på minsta lilla kommunikation, i trevlig form. Det där med bjudningen hade jag velat lyckas lite bättre med men är ändå jättenöjd med oss!

Kul lektion. Både uteritt, hoppning och dressyr (semisjälvständigt) i ett. Dessutom i sol och värme på världens finaste drömvalack. Bra avslutning på terminen! :)
 
Hur överlever ni sommaren?

Jag hade privatlektion idag och svävar nu uppe på molnen. Hade stundtals sån otrolig känsla och kände bara ”shit, jag kanske kan rida” 😂

Nu har jag bara en ordinarie lektion kvar, en hopplektion på lördag. Hoppning är inte längre mitt största intresse, så saknaden efter dressyrtrim infann sig redan kort efter sista dressyrträningen på privatlektionen idag. Hur ska jag överleva sommaruppehållet?? :arghh:

Ridläger är inte ett alternativt. Det är väldigt dyrt för många intensiva lektioner, jag föredrar att lägga de pengarna på lite mer utspridda lektioner. Men under sommaren finns den i princip inga alternativ för ridskoleryttare känns det som? Medryttarhäst försöker jag skaffa ändå, men annars ser det dött ut.

Jag har inte heller ledigt i sommar, så ridläger funkar inte heller därför. Ridningen är terapi för mig, jag blir väldigt negativt påverkad om jag inte får regelbundet utlopp för det 😅
 
Hur överlever ni sommaren?

Jag hade privatlektion idag och svävar nu uppe på molnen. Hade stundtals sån otrolig känsla och kände bara ”shit, jag kanske kan rida” 😂

Nu har jag bara en ordinarie lektion kvar, en hopplektion på lördag. Hoppning är inte längre mitt största intresse, så saknaden efter dressyrtrim infann sig redan kort efter sista dressyrträningen på privatlektionen idag. Hur ska jag överleva sommaruppehållet?? :arghh:

Ridläger är inte ett alternativt. Det är väldigt dyrt för många intensiva lektioner, jag föredrar att lägga de pengarna på lite mer utspridda lektioner. Men under sommaren finns den i princip inga alternativ för ridskoleryttare känns det som? Medryttarhäst försöker jag skaffa ändå, men annars ser det dött ut.

Jag har inte heller ledigt i sommar, så ridläger funkar inte heller därför. Ridningen är terapi för mig, jag blir väldigt negativt påverkad om jag inte får regelbundet utlopp för det 😅


På min ridskola får man om man är elev och man bedöms ha tillräckligt med kunskaper hyra häst . De har två hela hyrveckor då får man rida sex dagar och man kommer när man vill på dagen eller kvällen och rider i paddocken , ovalbanan eller uteritter. Rider man i paddocken så får man rida 40 minuter och uteritter en timme cirka. Man hämtar häst från hagen, gör alla stallsysslor och rider. Hur mysigt som helst och bra alternativ till ridläger då det både är billigare och man utvecklas i ridningen genom att man själv får lösa saker. Jag går även i tömkörningsgrupp på min ridskola så jag får även tömköra någon dag om jag vill istället för ridning. Tar också lite privatlektioner och passar också på att rida på ett ställe med stora hästar vid några tillfällen under sommaren.
 
Hur överlever ni sommaren?

Jag hade privatlektion idag och svävar nu uppe på molnen. Hade stundtals sån otrolig känsla och kände bara ”shit, jag kanske kan rida” 😂

Nu har jag bara en ordinarie lektion kvar, en hopplektion på lördag. Hoppning är inte längre mitt största intresse, så saknaden efter dressyrtrim infann sig redan kort efter sista dressyrträningen på privatlektionen idag. Hur ska jag överleva sommaruppehållet?? :arghh:

Ridläger är inte ett alternativt. Det är väldigt dyrt för många intensiva lektioner, jag föredrar att lägga de pengarna på lite mer utspridda lektioner. Men under sommaren finns den i princip inga alternativ för ridskoleryttare känns det som? Medryttarhäst försöker jag skaffa ändå, men annars ser det dött ut.

Jag har inte heller ledigt i sommar, så ridläger funkar inte heller därför. Ridningen är terapi för mig, jag blir väldigt negativt påverkad om jag inte får regelbundet utlopp för det 😅
Det gör jag inte 🤷‍♀️ eller snarare, jag överlever för att det kommer en ny termin. Annars hade jag dött på fläcken :p
 
Hur överlever ni sommaren?

Jag hade privatlektion idag och svävar nu uppe på molnen. Hade stundtals sån otrolig känsla och kände bara ”shit, jag kanske kan rida” 😂

Nu har jag bara en ordinarie lektion kvar, en hopplektion på lördag. Hoppning är inte längre mitt största intresse, så saknaden efter dressyrtrim infann sig redan kort efter sista dressyrträningen på privatlektionen idag. Hur ska jag överleva sommaruppehållet?? :arghh:

Ridläger är inte ett alternativt. Det är väldigt dyrt för många intensiva lektioner, jag föredrar att lägga de pengarna på lite mer utspridda lektioner. Men under sommaren finns den i princip inga alternativ för ridskoleryttare känns det som? Medryttarhäst försöker jag skaffa ändå, men annars ser det dött ut.

Jag har inte heller ledigt i sommar, så ridläger funkar inte heller därför. Ridningen är terapi för mig, jag blir väldigt negativt påverkad om jag inte får regelbundet utlopp för det 😅
Försöka åka på turridning, sen har ridskolan vuxenläger som jag är sugen på. Annars har ja i alla fall möjlighet och klappa häst hos kompisen.
 
Får panik. Hur tusan ska jag klara mig :arghh: :arghh: :arghh: :arghh:

Annars är jag väldigt nöjd med att vara ridskoleryttare. Hade inte haft tid/energi för egen häst. Just nu hade man dock önskat att man haft en😅
 
Får panik. Hur tusan ska jag klara mig :arghh: :arghh: :arghh: :arghh:

Annars är jag väldigt nöjd med att vara ridskoleryttare. Hade inte haft tid/energi för egen häst. Just nu hade man dock önskat att man haft en😅
Finns det ingen kompis som har häst eller något? Turridning?
Jag går runt och tänker på häst typ varje dag. Stillar mina behov lite med att titta på utbildningsvideos på youtube och läsa hästkunskap osv i böcker/på nätet :p
 
Finns det ingen kompis som har häst eller något? Turridning?
Jag går runt och tänker på häst typ varje dag. Stillar mina behov lite med att titta på utbildningsvideos på youtube och läsa hästkunskap osv i böcker/på nätet :p
Jag är inget större fan av turridning. Vill trimma dressyr :laugh:

Tyvärr känner jag ingen som har häst, så det känns lite segt. Är lite annat mot bygden där jag är uppväxt, då kände man ju allt och alla som hade häst. Här i Stockholm känner jag bara ridskoleryttare, och knappt det :o


Jaa, nu sitter jag och kollar på klipp på instagram/youtube hela tiden och försöker bli inspirerad. Det gör mig dock bara mer galen tror jag, men ändå inspirerad. :D
 
Nästa vecka är det hyrvecka så då kommer jag att rida sex dagar. Har planerat att jobba mycket med takten i de olika gångarterna. Har tagit några privatlektioner nu under sommaren på ovalbanan där min ridlärare rider med mig. Superbra sätt att finslipa en del saker när jag red sist så fick jag hästen att gå I helt ren tölt en hel långsida. Väldigt bra då han varit mycket fast I passtakt senaste månaderna. Fick också till några klockrena galoppfattningar. Inte alltid det lättaste på en islandshäst. Har också jobbat en del med traven då det ofta går i lite högt tempo . Så har varit bra att ta några privatlektioner nu så jag kan jobba vidare utifrån det.
 
Har gått fyra dagar på hyrveckan nu , har gett hästen en vilodag för det ska dem ha. Så ridit tre dagar hittills. Ridit både i paddocken och på ovalbanan. Satsat mycket på ganska långa skrittpass i början och ridit lång och låg och fått han att hitta stödet och bära sig själv. Han blev superfin idag i skritten och då fick jag till en bra tölt och trav och även galopp. Det är det bästa med att hyra att man kan lägga upp ridpassen efter eget huvud och tänka lite utanför boxen. Ska rida en dag till på ovalbanan och även tömköra en dag. Så blir det uteritt också. :)
 
Avslutade hyrveckan med en härlig uteritt, vi var tre som red ut tillsammans. :) Så totalt har jag ridit två gånger i paddocken, två gånger på ovalbanan, tömkört en dag och så en uteritt. Igår tränade jag en del på galoppfattningar. Jag lutar mig ofta lite framåt i fattningen och kom fram till att jag drar upp benen och hälarna lite i fattningarna som gör att jag hamnar lite framåtlutad. Var en sån bra insikt för mig. Herr häst blev dock lite irriterad till slut när han fick ta några steg i galopp och sakta av igen. Till slut sparkade han bakut så jag lät honom galoppera på något varv på ovalbanan. Var dock väldigt nyttigt för mig att verkligen fokusera på fattningarna och min sits. Sånt jag annars inte hinner bli medveten om på en ridskolelektion. Det ska jag jobba vidare på i höst tillsammans med takt i tölt och trav.
 
Min termin började i går, och gissa om jag var överlycklig :banana::love:

När jag kom till ridskolan stod det en lapp där ridläraren bad oss att fixa iordning hennes häst och ta ner den till paddocken om vi ville rida ut. Så det fixade vi.

Min häst (Gosmotorn) var ute i hagen fanns det också en lapp om. Jag har aldrig hämtat honom i stora hagen ensam förut så jag tog det säkra före det osäkra och tog både hjälm och handskar och godis med mig :) Kommer till hagen och ser en liten brun prick lääängst bort som busgalopperar och stegrar och har sig :rofl: visslade och ropade lite och han kom direkt, galopperandes i busiga bockiga serpentiner, men saktade av och travade lungt de sista metrarna mot mig :love: Knäppte fast honom och gav godis och beröm, helt blöt av svett var han :D

Klämde igenom Gosmotorn eftersom han hade tokat runt så mycket men han verkade bara glad och pigg och gosig. Borstade noga och länge, svampade och torkade tills han var blank och fin (och hade somnat) :p Han hade fått ny sadel, nya läder, och nytt träns!

Satt upp i paddocken på ponny som nu var vaken pigg och glad. Kändes väldigt mjuk i kroppen, men jag fick ju det lite gratis efter hans lilla hagfest. :D

Red iväg och skrittade fram i skogen i rask takt, mycket pigg och glad Gosmotor som det fullkomligt bubblade om. Antingen smittade jag av mig på honom eller så var vi båda bara superglada. Tog några travar och några galopper. Kom till en stor äng som är i uppförsbacke där vi gasade på rejält uppför och Gosmotorn var glad och pigg. Vi red sedan ut i vår andra stora hage där vi har en liten terrängbana, där vi bland annat både galopperade svinfort och hoppade en liten bank och några naturhinder. :up: Herr Gosmotor fick flera gångeröverslag i hjärnan av glädje och brallade till, gjorde lite krumbukter, bockade och var allmänt oregerlig men på ett väldigt kontaktbart sätt. Det gick att få honom att komma tillbaka till fokus och lyssna relativt lätt och alla hyss han gjorde var mycket ryttarvänliga så inga snabba grejer åt sidan eller så.

Vi avslutade med att rida självständigt i hagen och skulle då skritta, trava och gärna rida stora mjuka bågar och volter och få dem att varva ner. Fick superfin kontakt med Gosmotorn här och han kändes vansinnigt fin och gick väldigt bärig. Någon gång där i början blev han övertaggad när jag vände uppför en kulle där det finns ett hinder bakom (han ville nog hoppa den) men han lugnade sig hyfsat fort och gick att få ner i trav efter någon halvhalt eller två.

Allt som allt en superkul första lektion. Gosmotorn bjöd på sin allra bästa sida, vi var båda superglada, och vi kom till fin ridning efter att vi hade busat lite. Inser nu efteråt att jag inte blev rädd eller osäker någon gång under lektionen trots att det både var busgalopper och krumbukter, brallningar och bockningar. För ett två år sedan hade jag definitivt upplevt en hel del skräck och osäkerhet under lektionen då jag inte gillade att "förlora kontrollen". Nu gjorde jag aldrig det i dag men jag var nog osäker på min egen förmåga att behålla kontrollen förut.
Kul! Längtar redan efter nästa vecka :love:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 341
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 278
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 904
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp