Ridskoleryttare

Hej och hå, jag rider lektioner men glömmer skriva här som vanligt :angel:

Har ridit mycket på nya ridskolan och är så nöjd. Det är roligt, det är bra lektioner och fantastiska hästar. Knappast ”gratis” så man slipper jobba själv, utan snarare att jag kan lära mig otroligt mycket på dem.

Är väldigt taggad!

Gamla ridskolan ser jag mest fram emot att vara klar på. Har lite hamnat i att jag bara åker häst. Vågar inte rida ordentligt för jag utgår från att jag ska få skäll. Rider nere på volten längst bort för hur kritiken framförs är bara… jaha. Inte konstruktiv. Sen får jag (förvisso rättfärdigat) skäll för att jag inte rider ordentligt, men som sagt, lite i hur det framförs. Och vågar man inte rida så blir ridningen inte alls lika rolig.
Nåja. Jag ska rida klart terminen och rida klart mina igenridningar.

Och även om jag fått nog av hur lärandet låter, så tänker jag suga åt mig som en svamp den tiden jag är kvar, för i grund och botten är det väldigt bra, och hästvänlig, ridning som lärs ut!
 
Mitt lilla fjordsto var jätteduktig på dressyrlektion igår. Vi började med uppvärmningen lite före lektionen och traskade över lite bommar avsuttet och sedan uppsuttet. Jag hann också med lite skritt-halt-skritt och lite fjärdedels framdelsvändningar på fyrkant innan riktiga lektionen började. Som vanligt enskild uppvärmning och jag travade igång ganska på en gång. Fortsatte jobba med övergångar och stora böjda spår. Hon kändes inte så pigg så ridläraren föreslog att jag skulle börja galoppera ganska snart och efter det var hon pigg och igång. Dagens övning hade tema samling. Först red vi i trav, öppna på 1/4 av långsidan, liten volt, skänkelvikning till medellinjen, rakriktning och galoppfattning och i samma varv. Rullade på några gånger. Det funkade superbra, men lite svårt att få med vänster bak i skänkelvikningen. Sedan bytte vi varv via en serpentinbåge med avsaktning till skritt på medellinjen och fatta andra galoppen. Sedan samma övning i andra varvet. Efter det några fler serpentinbågar i galopp med övergång till skritt och ny galopp. Sedan galopp på fyrkanten och försöka samla så mycket det gick mellan två bokstäver på långsidorna. Här fick vi några avbrott till trav innan vi hittade finliret. Och så andra varvet. Nu var min häst ganska trött, så hon föll isär. Tog lite skrittvila. Som sista övning på slutet fick vi prova att byta galopp i språnget. Vi red på en volt och när det kändes bra gick man in i en kortdiagonal och skulle göra bytet strax innan väggen. Vi lyckades från höger till vänster, men jag fick lite hjärnsläpp när vi testade vänster till höger och fick göra om några gånger. Är inte helt säker på om det lyckades någon gång. Jag har aldrig gjort byten förut och jag tvivlar på att hästen är utbildad i det heller. Fick en del tips på hur jag skulle kunna träna vidare på det. Kul lektion!
 
Ridlektion i går på Gosmotorn, inte lika magisk lektion som sist men man kan inte pricka bullseye alla gånger. :)

När jag satt upp kände jag att han inte alls var lika spänd men jag satt kvar och klappade en liten stund ändå. Skrittade iväg och det sa vroooom om Gosmotorn! Noll handbroms i bara jättebjudning framåt.
Lite mer som jag är van vid att han är :up: Liten ferarri som blir lite ängslig och spänd om man inte förbereder ordentligt på vad man planerar att göra, eller om han gör fel.

Jag började ganska fort med att bara renodla gas och broms lite, då han även om han var framåt hade lite långsamma reaktioner på bådadera. Det tog inte så lång tid innan han var med på noterna där. Han verkade väldigt med mig både mentalt och fysiskt men jag märkte även att han spände sig mycket lättare än förra lektionen som ju blev så där magisk.
Fortsatte med lite böjningar och böjda spår eftersom jag vet att han lugnar sig lite mentalt då, innan vi skulle börja på övningen igen.

Det var samma övning som i går. Vi hade en bana med koner och vi skulle nörda ner oss i ställningar. Jag hade en liten förhoppning om att det skulle bli lika bra som förra lektionen men helt ärligt var jag själv inte riktigt med på noterna. Även om jag visste att jag skulle börja i rätt ordning (skänkel, yttertygel, innertygel) så var det som att kroppen hade svårt att följa vad hjärnan sa. Jag tänkte "nu skänkel" men så for innertygel ut. :cautious:
Vi red bara en liten stund i skritt den här gången innan vi kom fram i trav, vilket så klart gjorde att hjärna och kropp fick ännu svårare. Gosmotorn purrade på och lyssnade bra men jag själv hade lite konflikter :rofl: Vilket tyvärr gjorde att Gosmotorn blev lite spänd när jag fick som korrigera mig själv då och då, men han verkade ta det med ganska stor ro ändå. Spände till men slappnade sedan genast av när det blev rätt från min sida och jag själv slappnade av.

Efter det gick vi in på volterna ca en meter innanför och skulle skänkelvika "klockan". Tyckte det gick super för mig och Gosmotorn. Jag tappade ytter lite då och då och fick en ostbåge till häst, men det var relativt enkelt att korrigera. Sedan fick vi flytta ut på spåret och fatta. Fick till en fin fattning och efter att jag fyllt på med lite fart samt red lite enligt samma princip som vi gjort när vi nördat in os i ställningen, föll alla Gosmotorns bitar på plats och vi flög fram i en himla trevlig galopp med sånt där ferarrisug framåt. Härligt :)

Vi galopperade ett bra tag, red några vägar och red sedan förvänd galopp. Gosmotorn var superduktig, jag kände att jag lyckades hålla ihop honom och hjälpa honom ordentligt, och vi fick inte ett enda byte av galopp eller avbrott vilket kändes riktigt härligt.
Gosmotorn blev bara mjukare och mer tillfreds ju längre tiden gick och det var mysigt att känna hur han purrade på där under mig, tog i och lyssnade så fint, och att han kändes glad och pigg.

Vi tog sedan en skrittpaus och tog sedan galoppen i andra varvet. Även om det gick bra och vi klarade uppgiften galant blev det lite mer spänt här. Jag tror han har svårare i det varvet kanske, jag har inte riktigt fått kläm på vilket varv han har svårt för än.
Dock var det lite tråkigt då jag upplevde att vi tappade vår fina form och den där trevliga avslappningen.

Efter den galoppen var Gosmotorn taggad till tusen och rätt svår att hålla i rätt gångart. Men efter ett tag lugnade han ner sig lite. Är så nöjd över att jag oftast kan få supertaggade hästar att lugna sig med små medel numera - Bullen har verkligen lärt mig det!

Vi red sedan ett gäng serpentiner för att jobba vidare med ställningsnörderiet, det gick också bra, vi fick till superfina vägar i fin form.

Bra lektion, även om jag inte riktigt fattar vad som hände i hjärna-kropp kommunikationen.
Gosmotorn var fantastisk piloten till trots :)
 
Kändes inte alls bra idag. Hon hade inte blivit riden på ett par dagar. Fick inte till någon vettig ridning. Jätteläskigt hörn som hon kastade sig ifrån ett par gånger... Kändes som om jag inte kunde rida överhuvudtaget, som om jag verkligen bara åkte häst... Skippade galoppen för jag kände att jag inte hade någon kontroll. Nä fy för sådana här dagar...
 
Lektion i går på Gosmotorn. I stallet stod en 4m hög uppblåsbar tomte, en sån där som alla har ni vet :rofl:

Jag var där lite extra tidigt och Gosmotorn skulle bara gå en lektion (med mig) så han var ledig för lång rykt och massa gos. Det var helt underbart att kunna gå in och gosa en stund, rykta i gostakt, och massera. Gosmotorn gillar ju gos med vissa människor (jag har fått den äran att vara en av dem) och han njöt verkligen när jag masserade. Hela hästen slappnade av och blev först typ tio cm kortare, och när jag var klar tio cm högre än när jag först kom in. Gulle :love:

Vi hade vikarie då ridläraren var sjuk. Det råkade vara en av mina gamla ridlärare, som jag hade när jag var runt 15-16, och var livrädd för att galoppera. När jag varje gång det var dags för galopp stod på mitten och var så ledsen, så ledsen, och frustrerad över att alla andra kunde men inte jag pga min dumma hjärna.
Hon blev glad att se mig och tyckte det var strongt att jag fortsatt med ridningen. :o

Hursomhelst. Vi fick först skritta fram dem på lång tygel. Jag har ju hittat ett litet system på Gosmotorn så jag gjorde som jag brukar. Installera gas (han var pigg och glad, men lite seg på reaktionerna) och sen broms.
Sedan fick vi plocka upp tyglarna och fortsätta med skritten, jag började då med lite bågar och red innanför spåret så jag kunde vara säker på att han var rakriktad. Dels för att mjuka upp Gosmotorn, dels för att själv jobba lite med svårigheterna att få igenom ställningarna i rätt ordning.
Den här gången var faktiskt kroppen rätt bra med på noterna :up:

Vi fortsatte självständigt i trav och Gosmotorn var så där klassiskt Gosmotorn. Lite spänd, spände till mer när jag var otydlig och så fick jag börja om. Försöka jobba med att länga stegen och få honom att bli lite mer studsig i hovarna i stället för den vanliga släpiga markbundenheten. Jobba med att mjuka upp både hans psyke och kropp och försöka hitta den där fina bjudningen framåt.
Ridläraren nämnde att jag behövde lite mer framåt men att jag nästan var där, vilket jag ju redan visste. Så jag kämpade vidare på samma spår.

Sedan började vi på en övning. Vi skulle på ena långsidan göra 1-3 volter, 10-20 meter vad som än passade hästen bäst. Där skulle vi vara supernoga med ställningen. På andra långsidan var det fritt att göra det man tänkte att hästen behövde. Skritt, trav eller galopp. Då jag visste att Gosmotorn behöver lite galopp för att komma igång lite, valde jag galopp. Bestämde mig för att jag skulle variera mellan att fatta galopp 2 eller 3 gånger på den långsidan.
Det gick så där i början för mig och Gosmotorn när vi var i volterna. Det blev lite väl mjukt och runt i hans kropp och som resultat fick jag inte riktigt tag i hans yttersida. Han tappade även lite fart de första 2-3 gångerna men sen fick vi till ett lite bättre tempo.
Efter ett tag fick jag dock fatt på ytter och kunde rama in bättre och då blev det så klart direkt bättre. Dels finare volter och mer korrekt form på Gosmotorn, men även i hans psyke på något vis. Blev genast mindre ängslig.

Ridläraren, som ju bara sett mig som en rädd tjej som var ledsen och frustrerad kring att galoppera berömde mig jättemycket för mina fattningar och galopper :o jag som tycker att jag är riktigt usel på att galoppera.

Efter det red vi lite bogen in. Vi skulle rida bogen in på ena långsidan, och fatta galopp någonstans mellan mitten och slutet av långsidan. Sedan fick vi rulla på i galoppen så långt vi kände för men vid andra kortsidan skulle vi så klart bryta av till trav.
Gosmotorn gick riktigt, riktigt fint nu, och lyssnade väldigt noga på mig så vi fick till fina bogen in varje gång. Jag tappade ytter någon gång men annars gick det helt utan problem. Fattningarna i bogen in också. Vi fick beröm flera gånger! Det tycker jag verkligen Gosmotorn förtjänade. Han fick så klart massor med klapp och beröm från mig med. :love:
Han var så lätt att rida här att det lite blev svårt att göra fel.

Efter det rullade vi på i galopp i båda varven lite självständigt. Jag lyckades på något sätt till och med göra fina galoppbyten !?! Något jag/vi extremt sällan övar. Kan vara så att det var Gosmotorns förtjänst dock. Gosmotorn var allmänt fin i alla fall, superbjudning, fina luftiga och bäriga galoppsprång, och gick att styra till 90% med sitsen, och den sista 10%en var nog pga min egen bristande förmåga.

Vi lade sedan ner dem i trav, skrittade en stund och fick sedan prata en och en med ridläraren.
Som sagt mindes hon mig. Hon gav mig massor beröm för hur långt jag kommit och var helt lyrisk över hur jag gått från den där rädda tjejen till att, enligt henne "jobba fram en sån fin sagogalopp med sagofattningar". Det var fint att få det perspektivet. Ja, jag är inte lika duktig på galopp som till exempel trav, men jag har faktiskt kämpat mig dit jag är i dag och skillnaden är milsvid. Det var riktigt nyttigt att få höra, jag är lite för bra på att klanka ner på mig själv.
Fick tips också - försöka förfina min kontakt med yttersidan, och sätta tempot i hästen lite tidigare på lektionen. :up:
 
När brukar fakturan för VT komma och när ska den vara betald på era ridskolor? Där jag ska börja betalar man en bokningsavgift som sedan dras av från fakturabeloppet om man vill fortsätta efter provridningen.
Första tillfället är 4/1
 
När brukar fakturan för VT komma och när ska den vara betald på era ridskolor? Där jag ska börja betalar man en bokningsavgift som sedan dras av från fakturabeloppet om man vill fortsätta efter provridningen.
Första tillfället är 4/1

Minns inte när bokningsavgiften kom, men den är iaf betald redan. Fakturan för resten av terminen ska vara betald 28 december.
 
När brukar fakturan för VT komma och när ska den vara betald på era ridskolor? Där jag ska börja betalar man en bokningsavgift som sedan dras av från fakturabeloppet om man vill fortsätta efter provridningen.
Första tillfället är 4/1
Man måste säga upp sin plats sista november om jag minns rätt, annars står man med hela beloppet (om man inte har sjukintyg eller de har reserver på platsen). Kan tack och lov dela upp betalningen så betalar halva terminen i december och halva i mars.
 
Vi får inbjudningar till lämplig grupp i Hippocrates. Har man inte sagt upp den eller kontaktat dem om man vill byta grupp innan 7 dec måste man betala. Först en bokningsavgift på 1000 kr som betalas i dec, sedan går det att delbetala resten på 3 ggr i jan, feb, mars.
 
När brukar fakturan för VT komma och när ska den vara betald på era ridskolor? Där jag ska börja betalar man en bokningsavgift som sedan dras av från fakturabeloppet om man vill fortsätta efter provridningen.
Första tillfället är 4/1


Vi kan betala månadsvis under terminerna om vi vill jag brukar dock betala hela beloppet för terminen innan den startar. Betalar man månadsvis så ska avgiften betalas innan föregående månad är slut. Annars utgår en extra avgift på 50 kronor vid sen betalning.

När vårterminen är slut så ska man betala första månadsavgiften för hösten senast sista juni om man vill ha kvar sin plats . Detta för att de ska hinna få in nya elever annars till höstterminen startar.
 
Sista ridlektionen för året i måndags. Fick min fina fina drömvalack :love:

Vi myste massor i boxen, han fick en ordentlig rykt och vi spökade ut oss i tomteskrud.

In i ridhuset och upp på finaste hästen i världen. Det sa självklart och som alltid klick direkt och vi skrittade iväg.
Drömvalacken är mycket, men framme för skänkeln och bjud framåt existerar då inte på honom från början. Det var dock inte några jättestora problem att få hans lååånga stooora säääävliga kropp att svara bättre på gasen :up: Jag jobbade fram honom i trav några gånger trots att vi skrittade på lång tygel för att väcka honom.
Har ju ridit symaskiner det senaste och att sitta på Drömmen med hans gigantiska och sävliga kliv var närapå obekvämt :D

Då det var sista gången ställdes det fram två rader av koner för slalomtävlingar. Det blev dock ingen slalomtävling :p
Vi travade igång dem och Drömmen var som vanligt. Huvudet sju mil framför, bakbenen sju mil bakom, slingrig och allmänt seg. Jag tittade i spegeln och tänkte men herregud, tänk om jag glömt allt och han går så här hela lektionen. En tapir på lugnande typ.
Men lugnade mig direkt med att nejdå, vi löser detta. Mer fart och rama in lite. Fick bättre form efter det men försökte fortsätta vara lugn och bara rida ordentligt. Drömmen jobbade på men tappade fart när formen kom och jag fick påminna om att bjuda mig på mer fart.

Vi kom in på slalomen i trav men slalomen blev en zickzack skänkelvikning. Sedan kom ridläraren på en kul utmaning vilket var att skänkelvika mellan konerna och korta distansen mellan konerna efter varje gång och se hur kort vi kunde få dem innan vi inte klarade det! Det var faktiskt väldigt kul :) Jag var också tvungen att korta Drömmen ordentligt och rama in ordentligt vilket snabbt gjorde susen med formen. Dock fanns inte bjudningen riktigt där och det i kombination med att han är så sabla lång och sävlig med långa kliv gjorde att vi "åkte ut" någonstans på 7e plats.
I andra varvet gick det dock bättre (då hade jag gjort några tjuvgalopper dock så han var mer taggad). Tror vi åkte ut runt 5e plats där.

Sedan galopperade vi igång dem, och gjorde rätt många snett igenom där vi bröt av till trav i mitten och sen fattade ny galopp. Bra grej för Drömmen kände jag för nu kom formen upp lite mer och blev stadig, men han bjöd också på väldigt mycket bättre. Så fort jag hade en långsida fri brassade jag på så mycket jag bara kunde för att kunna tagga upp honom mer. Positivt är att när han blir så fin i formen och kan korta sina steg känns han inte längre som ett gigantiskt skepp att styra runt på.

Sedan använde vi konerna för ännu en utmaning. Vi skulle rida slalom i galopp utan att byta galopp eller att de bröt av. Jag tänkte först att det lät jättesvårt men med lite koncentration lyckades jag på andra försöket (vi fick avbrott på första) och efter det klarade vi det galant :up:
Efter ett par varv med slalomen fick vi jobba lite med galoppen, öka och minska osv. Jag känner att jag kommit ganska långt i galoppen i år. Galoppen har alltid varit en mystisk gångart litegrann. Men det har lossnat lite, jag kan ändra i galoppen mycket bättre. Det tog bara hundra år att fatta hur man faktiskt gör.

Efter det travade vi av dem och Drömmen var Taggad! Skönt att be honom vänta lite i stället för att tjata framåt. Vi fick jobba lite med att ändra formen i traven och längde och kortade formen ett par gånger. Vi red även ett gäng serpentiner där jag var supernoga med det vi lärt oss på sistone med ställning och rundning. Drömmen gick som en dröm.

Sist hade vi skrittävling. Först snabbast till andra änden av ridhuset vinner, sedan långsammast. Jag och drömmen vann snabbast :D Kom tvåa i långsammast.

Bra lektion med mycket kul. Nästan allt blir bättre med Drömvalacken så klart. Jätteglad att få rida honom sista gången så där :)
:love:
 
Längtar till stallet men med mitt diskbråck tar jag mig inte ens ut ur lägenheten att bara kunna komma dit och ta en fika hade varit mycket värt. Men det går inte. Ingen aning om när jag kan rida igen 😢 Stallet är verkligen ett mitt av andningshål det andra är träning och långpromenader. Nu kan jag inte göra något alls.
 
Nästa vecka blir jag ridskoleryttare igen efter nästan elva och ett halvt år. Jag hoppas att det blir bra och att jag orkar vakna så jag hinner till jobbet på fredagsmorgnarna 😅. Men fördelen med en sen grupp är att jag bör hinna mer än väl trots cykelsträcka på någon mil :).

Det är mycket pengar så blir nog bara en termin, men jag hoppas den blir bra 🤗.
 
Min första ridlektion på många år, kände mig lätt bortkommen först, dels att göra iordning hästen, hur fasen ska berlindorna sitta? Varför lyfter hästen och stampar med hovarna när jag ryktar, är hon arg?
Ridlektionen gick helt okej, det gick ganska fort att rida lätt men det här med sittben hade jag helt glömt bort, vilket man skulle sitta på när, galoppfattningen hade jag helt glömt bort, satt och kramade med skänklarna och fick in hästen i slängtrav hela tiden 🤣🙊

Ridläraren tyckte jag gjorde bra ifrån mig och att jag fattade det mesta men jag blev nerflyttad en grupp mest för att jag skulle få chans att bli varm i kläderna och det är jag helt fine med, kul var det oavsett 😊
 
Min första ridlektion på många år, kände mig lätt bortkommen först, dels att göra iordning hästen, hur fasen ska berlindorna sitta? Varför lyfter hästen och stampar med hovarna när jag ryktar, är hon arg?
Ridlektionen gick helt okej, det gick ganska fort att rida lätt men det här med sittben hade jag helt glömt bort, vilket man skulle sitta på när, galoppfattningen hade jag helt glömt bort, satt och kramade med skänklarna och fick in hästen i slängtrav hela tiden 🤣🙊

Ridläraren tyckte jag gjorde bra ifrån mig och att jag fattade det mesta men jag blev nerflyttad en grupp mest för att jag skulle få chans att bli varm i kläderna och det är jag helt fine med, kul var det oavsett 😊
Har de benlindor på hästarna..? Du menar väl benskydd, hoppas jag?
 
Jag tog bort 2023 från rubriken, så kan ni fortsätta i den här tråden trots att det är nytt år. :) Protestera om det är nåt jag inte begriper när det gäller årsuppdelningen och ni hellre vill ha en ny tråd för 2024 så kan jag låsa den här istället.

/Mod
 
Lektion i måndags på ridlärarens häst Vims.

Satt upp och grejade med stiglädren, det kändes som att de var för korta och för långa samtidigt så till slut fick jag bara välja en längd :p Vims var som vanligt tankspridd och stod och tittade på saker, alternativt skrapade lite på underlaget och sniffade på det eller vandrade iväg så jag fick parkera om.

När jag skrittade iväg kändes hon väldigt trevlig, ganska lagom med energi så inte som förra gången jag red henne då hon var på någon form av humör som gjorde henne extra svår. Gjorde ändå ett helt gäng med halter, de första vi gjorde tyckte hon att vi väl kan göra halt men lite i förbifarten så där. Men ganska snart fattade hon att det bara är om hon faktiskt stannar och står still som hon får skritta iväg sen.

Vi började som vanligt självständigt på långa tyglar, och jag valde att jobba mycket med att mjuka upp Vims, för jag kände att hon kändes så olika i sidorna. Vänster sida var lätt att böja och ställa men kändes "svagt", höger var svårt att ställa och böja men kändes "starkt". Svårt att förklara. Jag tyckte dock inte att jag hann lyckas komma ifatt med problemet särskilt bra under tiden. Dock noterade jag att det verkar vara så att någon form av polett har trillat ner under uppehållet kring hur man svänger på ett bra sätt (tänk att det bara tog 20+ år att lära sig svänga en häst).

Vi fick ganska direkt börja trava och Vims kändes stark och lite ofokuserad. Jag red mest på och försökte prata med tyglarna på ett trevligt sätt och utan att bli bromsig. Vi jobbade med ganska basic grejer, ökade och minskade, mycket självständigt arbete. Jag kände att Vims inte riktigt lyssnade och blev starkare. Det var kallt och mina ridhandskar funkade inte riktigt med kylan, så fingrarna frös och tygeln gled och så höll vi på lite så. Jag kunde inte hålla kvar tygeln, hon blev starkare, jag kortade tygeln, den blev längre osv osv osv...
Nu i efterhand förstår jag inte varför jag inte bara saktade av och skrittade, eller gjorde halt och skakade liv i fingrarna lite. Red bara vidare och kämpade med tyglarna och jobbade vidare med att få ordning på mjukheten i sidorna. Märkte när jag red mot speglarna att jag lyckades riktigt bra med att rida henne rak i alla fall!

Vi galopperade på volterna och ökade och minskade volterna. Det var inte helt enkelt för jag hade inte alls fått ihop Vims pga de glidande tyglarna och nu hade jag ännu mer frusna fingrar. När volten blev väldigt liten fick jag kämpa för att få henne att fortsätta galoppera. När vi var ute på volten skulle vi galoppera på med lite extra stora språng, det gick helt okej. Vi galopperade även med stora språng på fyrkanten. Jag kände dock att Vims definitivt kunde behövt mer plats så att vi kunde sträcka ut lite bättre. Dock blev det ju just bara det, stora språng utan så bra formlighet. Hon blev bara starkare och starkare (eller så blev jag kallare i fingrarna)

Vi red i slutet av lektionen ett par serpentiner i trav, jag kände där att jag i alla fall lyckats mjuka upp henne rätt bra. Inte perfekt men definitivt mycket bättre och jämnt mjuk i sidorna och lätt att rakrikta. Travade och skrittade sen av självständigt.

Jag gjorde halt när det var kanske fem minuter kvar av lektionen, och lirkade försiktigt loss fingrarna från tyglarna och alltså? Det gjorde ont, ont ont. Sved, brände, bultade. Kunde typ bara sitta där och kvida i de fem minuter som var kvar. Jag fick sova med handskar på sen för fingrarna vägrade bli varma :cautious:

Inte en bra lektion. Sa till ridläraren hur jag kände att det liksom inte alls funkat. Fick lite extra tips från henne speciellt kring hur man på ett bra sätt påbörjar ett pass med Vims. Lyckas man med det så blir det 90% av gångerna ett bra pass enligt ridläraren. Ridläraren hade gett mig lite såna tips där i början (bland annat att jag skulle korta tyglarna), men jag hade inte riktigt kunnat korta pga fingrarna osv.
Nä, kändes lite som att jag red och kämpade och liksom inte fick något rätt. Ingen bra känsla alls. :cautious:
Men! Jag ska inte bara slå på mig själv, för det har jag lovat mig. För att förbättra hade jag kunnat rida in på mitten och fixa det där med fingrarna, då hade jag kanske kunnat hålla i tyglarna och plockat ihop formen på Vims bättre.
Positivt från lektionen är att det där med svängarna verkar satt sig i muskelminnet på ett väldigt mycket bättre sätt än innan, det är alltid skönt när man märker att muskelminnet börjar ta över.
Även positivt att jag kände noll osäkerhet på Vims, trots att hon var hög i energi, stark, och att jag samtidigt hade svårt där med tyglarna och därmed även med bromsen. Iom att jag var lite osäker sist när hon var så där hög i energi. Min osäkerhet i sadeln har definitivt minskat väldigt mycket på sistone. :)
 
Efter att ha fått ta bort min häst som inte varit ridbar på flera år så var jag sugen på att börja rida igen. Vill ha en liten paus i hästägandet. Så jag anmälde mig till en ridskola. Första lektionen igår. Trevlig häst, bra ridlärare men allt runt omkring. Hur kan man acceptera detta?
Jag var på plats en timme innan men fick inte häst tilldelad förrän 20 minuter innan lektionen. Hur ska man göra i ordning en häst på den korta tiden, han var märkbart irriterad vid sadling. Han bet i gallret när jag drog sadelgjorden så försiktigt jag kunde. Alla andra hann göra klart sina hästar. På 20 minuter, hur hinner man ens hälsa på hästen?
Benskydden bak var bajsade och det fanns ju naturligtvis inte tid att fixa det. Såg ut som lösbajs som att han hamnat i stressituation tidigare och därmed lösbajsat på skydden, och att det torkat fast.
Under lektionen var det en annan häst som var mycket strulig, vi fick inte rida nära och han kickade mot väggarna och var helt enkelt inte bekväm. Varför går den på ridskola?
Personen som tog över min häst efter mig hade både ridspö och sporrar!, på en ridskolehäst av cobmodell. Varför ens tillåta sporrar. Jag kunde inte stanna kvar och titta hur hen red då det ingick att vi skulle mocka stallet efter lektionen. Vilket ju är bra att eleverna deltar i skötseln.
Jag känner mig så beklämd, hur ska jag göra. Jag måste ju meddela att jag inte kan fortsätta. Vill ju på något sätt förmedla varför men vill inte vara otrevlig.
Ni som rider på ridskola, ser det verkligen fortfarande ut så här?
 
Efter att ha fått ta bort min häst som inte varit ridbar på flera år så var jag sugen på att börja rida igen. Vill ha en liten paus i hästägandet. Så jag anmälde mig till en ridskola. Första lektionen igår. Trevlig häst, bra ridlärare men allt runt omkring. Hur kan man acceptera detta?
Jag var på plats en timme innan men fick inte häst tilldelad förrän 20 minuter innan lektionen. Hur ska man göra i ordning en häst på den korta tiden, han var märkbart irriterad vid sadling. Han bet i gallret när jag drog sadelgjorden så försiktigt jag kunde. Alla andra hann göra klart sina hästar. På 20 minuter, hur hinner man ens hälsa på hästen?
Benskydden bak var bajsade och det fanns ju naturligtvis inte tid att fixa det. Såg ut som lösbajs som att han hamnat i stressituation tidigare och därmed lösbajsat på skydden, och att det torkat fast.
Under lektionen var det en annan häst som var mycket strulig, vi fick inte rida nära och han kickade mot väggarna och var helt enkelt inte bekväm. Varför går den på ridskola?
Personen som tog över min häst efter mig hade både ridspö och sporrar!, på en ridskolehäst av cobmodell. Varför ens tillåta sporrar. Jag kunde inte stanna kvar och titta hur hen red då det ingick att vi skulle mocka stallet efter lektionen. Vilket ju är bra att eleverna deltar i skötseln.
Jag känner mig så beklämd, hur ska jag göra. Jag måste ju meddela att jag inte kan fortsätta. Vill ju på något sätt förmedla varför men vill inte vara otrevlig.
Ni som rider på ridskola, ser det verkligen fortfarande ut så här?
Hos oss ser det absolut inte ut så. De enda som får ha sporrar är elever som kommit väldigt långt och tävlar "sin" ridskolehäst externt. Hästarna fördelas ut till lektion tidigt på dagen, så det är ingen panik alls när man ska göra iordning. Har heller inga hästar som sparkar och/eller är obekväma på annat sätt.
Tycker inte att du ska vara rädd alls för att säga som det är. Det kan man göra utan att vara det minsta otrevlig.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 458
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 317
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 474
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp