Ridskolesadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hermione Granger
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 200
Sv: Ridskolesadlar

ja de finns mest appaloosa på båda ridksolorna där jag rider, har en utprovare och försäljare av dom så det är ju lämpligt, dock sparas ju alla kvalitetssadlar och hittar dom en bra begaganad som sitter bra på nån skolhäst så köps den in..

alla skolhästarna har bara varsin allroundsadel, på ena ridskolan finns 2 dressyrsadlar som man kan använda om det är dressyrlektion.. dessa två sadlar passar otroligt nog de flesta hästar, men en är lite vidare och en normal.. så man får ju ta den som passar..

btw, har en knapp där det står bates wintec, är wintec bates budgetsadlar?
stübben, frence premiere, MN, HDR, hubertus, cliffbarnsby

Har mest sett Prestige och Kieffer på ridskolan här i närheten men några Lewa och Cliff Barnsby har de också. Relativt nya sadlar.

När jag red på ponnyridskolan hade de mest allroundsadlar av märket Stübben.

På ridskolan där jag jobbar har varje häst EN sadel.
Märkena varierar mellan Stübben, Lemetex, Kieffer, Prestige, Griffin och Wintec.
Kanske har jag glömt något. :)

Senast ändrad av en moderator:

ahhh, ja såå kanske det är.. :p tack så mycket

ja på de ridskolor där jag rider är det bara 2 syntetsadlar och dom har bara varit "tillsvidaresadlar" för att dte har vart så grymt svårt att hitta en 16# megabred sadel åt en c-ponny och en typ 13# rätt formad sadel till en B-ponny med liute kort rygg..

Nu är det rätt länge sen jag red på ridskola men då hade nästan alla hästar Stübbensadlar (Wotan eller Siegfried). Det fanns även någon Lewa och ett par Hubertus och en Passier. Alla hästar hade allroundsadlar. Vissa dressyrinriktade och vissa hoppinriktade.

På ridskolan där jag jobbar har alla hästar varsinn allround/hoppsadel och hästarna samt några av de större ponnyerna har alla varsin dressyrsadel.
Märken är bland annat Stübben, Kieffer, Hubertus, Passier, Henri de Rivel, Prestige, Trainers, Jacson, Wintec.

Vi går dessutom igenom alla sadlar och provar runt ca 3-4 gånger per år för att alla hästar ska ha så bra passande sadlar som möjligt. Ca 1-2 gånger per år åker vi ut till den lokala ridsportsbutiken och lastar bagaget fullt med sadlar för att prova ut nya. Inhandlas kanske 5 nya sadlar per år, och 5 gamla kasseras. Eller ja, dom hamnar på någon liten elevs gunghäst ;)

Ridskolan där jag är har rätt många olika märken så sina sadlar, men alla är utprovade för hästen som ska ha den. Storhästarna har varsin allround- eller hoppsadel, ponnyerna har varsin allroudsadel och shettisarna har pyttesmå allroundsadlar sadlar :D Sen finns det också typ 6 st dressyrsadlar som passar de flesta storhästarna och några av de större ponnyerna. Dom används mest när de mer avancerade grupperna rider dressyr.

mest allround några stycken dressyr. alla hästar har EN sadel var (om det itne blir kris och ridskolan bombarderas av nya ponnies då får de dela sadel med förutsättningen att den passar)

Nu är ju inte jag ridskoleryttsre längre men jobbar på en ridskola, och alla hästar har varsin sadel, för det mesta allround men finns några dressyr och nån enstaka hopp..

Men märkena är Stübben, Henri de Rivel, Kieffer, Pfiff, County, Lemtex (Kloster schöntal), Prestige, Röösli, Zaldi, Pessoa, Passier, Sabre, Hubertus och säkrligen nån mer som jag ej kommer på just nu..

Jag skönkte nyligen 2 sadlar o ett helt nytt träns till min gamla ridskola :) Dom passade inte min häst så jag tänkte att det är väll det minsta jag kan göra, det är ju dom som har lärt mej att rida liksom... :grin:
Det var iofs två rått billiga sadlar, en från börjes med x-vid bom (endast provad på min häst) o sen sadeln jag fick med när jag köpte min häst (typ en ponnysadel med normal bom). Märken vet jag inte. Sen ett pullarträns i storlek cob, endast provat.

Men dom vart jätteglada, så det kändes verkligen jättebra att ge nånting tillbaka :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet