ridskolor, ett helvete

Sv: ridskolor, ett helvete

är det bara jag som ser hur hemska dem flesta ridskolorna är?

Hur många till antalet är de ridskolorna ?
Eftersom du skriver de flesta .... Så måste du åkt runt och studerat (inte bara besökt) en väldigt stor mängd ridkskolor för att kunna uttala dig så.

Min erfarenhet är annorlunda än din... Att de flesta ridskolor är bra och sköter sina hästar bra.


Om de ridskolor du hänvisar till är så dåliga och sköter sina hästar så dåligt som du gör gällande... Då tycker jag du skall anmäla detta till kommunerna där ridskolorna är belägna. Då kanske det blir bättring.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Hmmm, jo så är det kanske på många men det finns ju guldkorn också. :)

Ridskolan min dotter red på för ett antal år sedan t ex.

Liten lugn ridskola där hästarna gick ut i stooooor hage vid 8 på morgonen. Där gick de sedan till kl 15.30 när de fick komma in en stund innan lektionerna började.

På våren när gräset börjat växa öppnades den stora vinterhagen upp och hästarna kunde vandra ut i enorma sommarhagar. Hästarna fick också börja vara ute dygnet runt någon gång i Maj månad trots att lektionerna inte slutat ännu för sommaren.

Tack vare att hagarna var så stora så kunde alla hästar gå tillsammans utan problem.

Hästarna gick 2- max 3 lektioner om dagen och inte på helgerna.

Jisses! Låter som en kanonridskola! :) Tyvärr ser nog inte majoriteten av landets ridskolor ut så...
Men tänk på alla inackorderingsstall/tävlingsstall där hästarna står i pyttesmå grushagar i 3-4 timmar per dag... Står de längre har de oftast ingen mat i hagarna... Sen finns det ju de stackarna som står i boxen så fort det inte är strålande sol.:mad:
Så jag tycker inte bara att det gäller ridskolor. Över huvud taget borde det lagstiftas (och efterlevas) att hästar ska ha möjlighet att leva så naturligt liv som möjligt!

För övrigt tycker jag att det minsta man kan göra om man ska hålla häst är att ha dem på lösdrift och ge dem fri tillgång på grovfoder.

Sokrates
 
Sv: ridskolor, ett helvete

För övrigt tycker jag att det minsta man kan göra om man ska hålla häst är att ha dem på lösdrift och ge dem fri tillgång på grovfoder.

Sokrates


Så fungerar inte verkligheten för alla.

Jag hade gärna haft lösdrift men har en väg mellen hagen och stallet. Annars hade jag öppnat upp så att hästarna kunde gå in och ut som dom vill.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Det är det som är det stora problemet med hästhållningen i Sverige. Folk vill till varje pris ha hästar och då spelar det ingen roll om hur förutsättningarna ser ut. Om man hade haft som krav att ha hästarna ska stå på lösdrift flyttar man inte till ett ställe där det inte är möjligt.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Lösdrift är inte svaret för alla hästar, hästägare och alltid.
Kanske i din värld men i min värld gör man så gott man kan med det man har.

(med risk för att du kommer att missförstå mej nu vill jag klarlägga att man ger dom bästa möjliga foder och skötsel men kanske har dom i box över natten och ute hela dagen.....)
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Det är såklart det är det bästa man kan göra av situationen om man inte har möjlighet att ha lösdrift, men man ska tänka på att en häst sover ca 5-7 timmar per dygn, och inte all den tiden på natten. Så en stor del av de ca 12 timmar som hästen står inne har den ingen möjlighet att få utlopp för sina naturliga behov... Jag säger bara att det är bäst att ha hästar på lösdrift, oavsett användningsområde, faktiskt, inte att alla tvunget måste ställa ut sina hästar för gott nu.

När det gällde dig så menade jag bara att om man vill ha hästar på lösdrift kanske man inte ska ha hästar på ett ställe där det inte är möjligt.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Det är såklart det är det bästa man kan göra av situationen om man inte har möjlighet att ha lösdrift, men man ska tänka på att en häst sover ca 5-7 timmar per dygn, och inte all den tiden på natten. Så en stor del av de ca 12 timmar som hästen står inne har den ingen möjlighet att få utlopp för sina naturliga behov... Jag säger bara att det är bäst att ha hästar på lösdrift, oavsett användningsområde, faktiskt, inte att alla tvunget måste ställa ut sina hästar för gott nu..

Alla hästar trivs inte med att vara ute dygnet runt heller. Många hästar i vårat stall kommer till grinden och vill mer än gärna komma in när det är dags :) Så finns det självklart hästar som älskar att vara ute dygnet runt!

Till TS så ställer jag mig samma fråga... vad är det för hemska ridskolor du varit på?!
De ridskolor jag varit på har faktiskt varit ganska hyggliga, rentav riktigt bra! ;)
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Alla hästar trivs inte med att vara ute dygnet runt heller. Många hästar i vårat stall kommer till grinden och vill mer än gärna komma in när det är dags :)

Hästar är vanedjur och ställer sig vid grinden gör de för att det är dags att komma in och äta, inte för att de trivs bättre inne.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Hästar är vanedjur och ställer sig vid grinden gör de för att det är dags att komma in och äta, inte för att de trivs bättre inne.

Jag har två hästar hemma. En som älskar att vara ute. Hon fryser aldrig och kan stå i ösregn utan täcke utan att ens bry sej. Men hon gillar att komma in i boxen på kvällen.

Den andra fryser så snart det regnar och/eller blåser lite även om hon har dubbla täcken och hade nog helst stått inne i boxen för det mesta. Gärna med en kudde att vila lilla fullblodshuvudet mot.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Varför svarar du med citat när du inte svarar på det jag skrev. Om hästen fryser när det regnar och blåser har väl inget att göra med om de ställer sig vid grinden när det är dags att komma in.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Hästar är vanedjur och ställer sig vid grinden gör de för att det är dags att komma in och äta, inte för att de trivs bättre inne.

fast det tror inte jag :)
liksom människor så finns det hästar som tycker olika också!

gäller samma sak om hästen inte vill komma ut på morgonen? det ligger ju hö i hagen... :angel:
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Dom hästarna får mat i hagen och är proppmätta när dom kommer in.....(skulle skrivit med det så att inte någon kunde missförstå)
 
Sv: ridskolor, ett helvete

åh herregud... om hästarna inte trivs i hagen får man ju se till att de gör det. Vill de inte gå ut på morgonen är det något som inte står rätt till...

Men - i en bra hage där det finns mat ställer sig inte friska hästar vid grinden för att få komma in.
det är bara människor som väljer olika sätt att se på det. Jag väljer att försöka se det från hästens synvinkel...
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Ska du se det från hästen synvinkel så är det bättre du kollar en gång till och ser det från hästARNAS.

Pluralis.

Ingen häst är den andra lik.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

de HAR bra mat i hagen. det är inte ens alla gånger min häst vill börja äta höt inne på en gång (alltså hon är mätt, det är INTE så att hon inte tycker om höt). :)
 
Sv: ridskolor, ett helvete

I de stall jag stått tidigare har hästar alltid ställt sig vid grinden vid insläppet. Några står kvar längre ner i hagen. Detta betyder inte att de inte vill komma in, det betyder inte heller att de som står står vid grinden vill komma in. De har bara vant sig vid det.

Men jag har ALDRIG någonsin varit med om att hästar inte velat gå ut i hagen om de har det bra där.

Det är inte heller så vanligt att unghästar ställer sig vid grinden (observera att jag inte säger att INGEN unghäst någonsin har stått vid en grind vid ett insläpp) som äldre, man kan alltså tänka sig att de äldre har fått in vanorna och rutinerna bättre.

Eftersom det verkar som att folk inte förstår vad jag skrev först får jag försöka förklara. När hästen ställer sig vid grinden kring insläpp gör den det för att den är van vid det. (oavsett mat)
Förlåt mig, men argument som "Hästen är proppmätt men vill in ändå" håller inte. Det är en vanesak.
Och - jag måste tyvärr säga att hästar har en betydligt mindre komplicerad hjärna än människan och har inte möjlighet att vilja en eller annan sak. De gör saker för att de måste och det är i princip äta, sova och fly.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Hästars handlingar styrs av instinkter, inte tankar.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Vad bra. Förklara då vad följande beteende beror på.

5 årig hingst. Äter frukost inne tillsamman med övriga hästar i stallet. LÄgger sig sedan ner i boxen och somnar om. Övriga hästar går ut. Hingsten Vägrar resa sig. Vill man få upp honom är det rejäla tag som ska till.
Vid halv elva snåret däremot så reser han sig och gnäggar en gång för DÅ vill han gå ut.

VARJE dag samma sak....


Tre ston med fri tillgång på silage i rasthagen. Får endast lite krubbskrammel. Dvs mineraler. KOmmer kutande så fort de ser mig och vill in? Oavsett tid på dygnet.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

men det håller heller inte att säga att INGEN häst vill komma in.

hihi, flera unghästar i vårat stall! ;) och om någon ny häst kommer, så har de alltid brukat komma när man ropar/visslar - fast de inte kan rutinerna ännu. och om det regnar så kan det ju inte vara en rutin/vana för dem att komma in flera timmar tidigare, men ändå står de där vid grinden och ser allmänt sorgsna ut och bara väntar på att någon ska komma och rädda dem :p

Men jag tänker inte motarbeta dig helt, för jag kan tänka mig att det finns de fall där hästen är van från början att vara inne på nätterna, och då är det klart att de inte känner sig så sugna på att vara ute dygnet runt. Om hästen från början stått ute dygnet runt så är den ju van vid det, och vet inget annat.

Men fortfarande så tror jag absolut att det finns en skara hästar som hellre vill komma in.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 981
Senast: Juli0a
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 903
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp