Bukefalos 28 år!

ridskolor, ett helvete

Sv: ridskolor, ett helvete

Rider på en liten privatägd ridskola, och den är hur bra som helst! Hästarna har de jättebra. Går ute jättemycket, passar för de arbete dom utför o.s.v o.s.v. Skulle kunna fortsätta ett tag till, men jag vet också att det finns ridskolor som inte är så bra... tyvärr. Tror att det handlar mest om pengar dock. Hoppas att det handlar mest om pengar! Vill inte tro att nån utsätter hästar för onödigt lidande utan orsak.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

...har bara snabbläst tråden, men...

Visst finns det både bra och mindre bra ridskolor.
Jag har arbetat på ridskola(ridskolor) i många år, både ideéllt och som heltidsanställd och jag har följande iakttagelser;
Att på många ridskolor ska allt fungera, men inget får kosta något.
Detta går självkart ut över både hästar, personal och elever.
Utrustningens tillpassning kan vara "så där"
Hästarnas utbildningsnivå kan vara "så där"
Alla instruktörer har inte den utbilndningsnivå som krävs.
För många hästar kan första steget in i ridskolestallet vara första steget mot graven...

Men samtidigt fyller ridskolorna en viktig funktion - hur ska man annars kunna lära sig? Alla kan inte (av olika skäl) ha en egen häst.

Själv kommer jag aldrig mer att arbeta på ridskola, jag kommer heller inte att sälja någon av mina hästar till en ridskola, även om jag förstår att det behövs både välutbildade hästar och välutbildad personal för att få det hela att fungera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ridskolor, ett helvete

Sånt där gör våra praktikanter på ridskolan också - är det inte därför som man praktiserar på ridskola? För att få lära sig hur man sköter ett ridskolestall? När ni inte är där så gör ju ridlärare/stallpersonal samma arbete och jag tvivlar starkt på att de bara satt och drack kaffe medan ni fick jobba. Vi passar på att göra sådant man annars har svårt att hinna med t.ex. extra tillridning av hästar, administrativt arbete och planering, anläggningsskötsel m.m.m....
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Är det ingen som lagt märke till att tråden är ett helt år gammal? :confused:
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Sånt där gör våra praktikanter på ridskolan också - är det inte därför som man praktiserar på ridskola? För att få lära sig hur man sköter ett ridskolestall? När ni inte är där så gör ju ridlärare/stallpersonal samma arbete och jag tvivlar starkt på att de bara satt och drack kaffe medan ni fick jobba. Vi passar på att göra sådant man annars har svårt att hinna med t.ex. extra tillridning av hästar, administrativt arbete och planering, anläggningsskötsel m.m.m....

Amen:bow::bow:
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Jag har heller aldrig sett en fullt tillfredsställande ridskola, de flesta av de som anses stora och bra gör mig smått gråtfärdig- hur kan så förlegad hästsyn och hantering fortfarande läras ut idag, med allt vi vet om hästen och dess biologiska förutsättningar?!?

Det är ingen rättighet att hålla djur!

/Migo

Vad menar du med en fullt tillfredsställande ridskola då?

På "min" ridskola går hästarna på lösdrift, kommer in ca 3 timmar innan första lektion, får kraftfoder och grovfoder inne. Innan dess har de fått frukost ute, fri tillgång på halm dygnet runt, ligghallar, stora hagar med dels äng och dels skog. Går en till två lektioner per dag, 45 min, går ut efter sista lektionen och har foder ute i hagen. Det är små ridgrupper, väldigt lite "spring" i stallet, var och en tar hand om sin häst, sista lektion har ju alltid hand om att göra iordning hästarna för utgång. Under vintern har några av hästarna haft täcke på sig för att de har behövt det, de flesta har klarat sig utmärkt ändå.
Det är få nybörjare, de flesta har ridit i många år och sitter välbalanserade till häst, ridläraren ser till att rida igenom alla hästarna minst en gång i veckan själv för att ha koll på dem.
Fre-sön så har några av oss tillåtelse att rida "våra" hästar, men det görs under kontroll/förtroende, då går inte några av hästarna lektion om det inte är privat lektioner.
Så fort det börjar växa i sommarhagarna så får de gå på grönbete som växlas under säsongen, så fort det inte är allt för mörkt så börjar man rida ut på lektions tid igen, vi som rider "våra" hästar rider ju ofta ut dagtid även under vintern.
Så jodå det finns ridskolor där hästarna mår alldeles utmärkt och får leva hästliv oxå..
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Det jag kan känna är att hästar som under många års tid vistas på ridskolor kan fara illa, i varje fall "nybörjarhästarna". De allra flesta som började rida en gång i tiden minns väl hur stuttsigt det blev i traven, man sätt där o flängde en hit än dit i sadeln. Sen det där med att dra lagom mycket och hårt i tyglarna och skänkla "lagom". ;) Många barn eller vuxna nybörjare har inte sådant klart för sig. Därför anser jag att en häst som under en länge tid går på nybörjarlektioner lätt kan fara illa och slitas hårdare än hästar som rids av mer rutinerade ryttare. Visst, man måste få vara nybörjare, men jag tycker att dessa hästar ofta ska "bytas ut" (säljas). Kanske lite oftare än vad som verkar vara vanligt på våra svenska ridskolor.

Vad gäller barn som utnyttjas förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag håller med de som tidigare sagt att det är ett bra sätt att lära sig annat än ridning. :cool: Jag minns den gamla goda tiden då till och med mockning var askul.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Ja tycker du delvis har rätt.Tex en häst som kom till riskolan som 9 åring,snäll i boxen underbar att rida och hoppade utmärkt.Nu två år senare är hon skitskraj för att hoppa o är sur i boxen,det är inte många som gillar henne av de små...det tycker jag är jättesynd.Men att barn utnyttjas tycker jag är överdrivet på min ridskola,men däremot måste man om man rider storhäst göra höpåsar åt lektionshästarna,frågan är vad gör då personalen?och dessutom ska man borsta hästen innan och efter(såklart)men det kan ta rätt lång tid att borsta av dem ifall det vart lerigt i hagen.Man ska dessutom smörja in träns på sadeln,borsta av benskydd o schabrak också...

Är du verkligen beredd att betala det det skulle kosta om man var tvungen att ha personal som borstade hästarna inför lektion e d? De allra flesta ridskolor har ganska tuff ekonomi, och om man dessutom ska ge ryttarna fullservice så blir lektionspriset betydligt högre - och då har folk inte råd att fortsätta, och då måste vi höja priserna ännu mer för att hästarna ska få mat, hovvård och vet vård och personalen lön för sitt arbete... Jag är ridlärare och jobbar på en helt vanlig ridskola, och jag lovar att vi definitivt har att göra utan att ha tid att birsta och sadla upp hästarna till lata ryttare som inte vill göra något själva...

Tycker det är tråkigt att du är missnöjd med din ridskola, som jag ju inte vet något om mer än det du skriver, och än tråkigare att du drar alla ridskolor över samma kam och bara tycker att de är skit :(. På de flesta ridskolor har hästarna det bra; de har kunniga ögon på sig, fodras på bestämda tider, går ute varje dag i större flock etc. Att ridas tre timmar om dagen är inte synd om dem - de är gjorda för att röra sig, och inte 17 har en privathäst som rids 45 min 5 ggr i veckan och står inpackad i för många täcken i en liten rasthage det bättre utan snarare tvärt om (sedan finns det ju privathästar som, har det jättebra och ridskolor där inte hästhållningen funkar oxå - självklart!!). Dessutom: Hur tror du hästkunskapen, ridkunskapen och hästhållningen i allmänhet skulle se ut om det inte fanns ridskolor där man fick lära sig??
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Hela den där lösdriftsdiskussionen är larvig tycker jag. Varför inte köpa att det finns fler än ett sätt som kan vara bra?? Välskött lösdrift= bra,
välskött nattuppstallning med ordentlig daglig utevistelse med kompisar i rejäl hage = oxå bra. Det vittnar bara om okunskap att tro att ett enda sätt - ens eget sätt- är det rätta. Mina hästar går ute från ca 8- allt mellan 18 o dygnet runt beroende på årstid, me ninte 17 dissar jag alla som inte gör precis så...

Dessutom funkar faktiskt inte alla hästar på lösdrift, t ex inte väldigt svårfödda och ranglåga, och alla hästar funkar inte inne i box, t ex de med kroniska luftrörsbesvär...

Lite flexibilitet, kanske ;)?
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Det är ju olika på ridskolorna förstås. Vet en där som hästarna går i SMÅ (ganska leriga) hagar, och hästarna är ute olika timmar p.g.a. att det inte finns tillräckligt med hagar. alltså dom är inte ute så mkt. ridläraren är ganska otrevlig och uppför sej dåligt :s

OCH så finns det en bra ridskola
fina hobbyhästar, fin terräng, jättesnäll & trevlig ridlärare, och man känner sej välkommen och trivs där helt enkelt.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Vet inte vilka ridskolor du syftar på men antar att du egentligen inte kan skriva "de flesta ridskolor" eftersom du antagligen inte varit på "de flesta ridskolor". De ridskolor jag arbetar på har hästens bästa för ögonen, men givetvis måste det bl a tidsmässigt anpassas till verksamheten. Hästarna går ute från 07.30 till 14.00 vardagar och helgerna går de ute till kvällen och fodras därmed ute. Hästarna går i stora hagar tillsammans med sin flock och slipper stå i små leriga hagar utan gräs (som många hästar gör). De får daglig skötsel, bra mat och motion. Visst rids de av många olika ryttare, men ridskolehästar lär sig när de ska arbeta eller när ryttaren bara åker häst. Ridskolorna jag känner till låter ingen stoja i stallet, hästarna får äta i lugn och ro och ungarna får av oss vuxna lära sig respekt både för djuren och kompisarna i stallet. Så jag tycker att både hästar (och människor) har det ganska bra. Det finns också en kontroll över ridskolorna som inte finns i alla stall. På ridskolorna behandlas oftast hästarna bra (är min erfarenhet) och OM det inte skulle vara så skulle det snabbt komma ut och ridskolan skulle bli anmäld (vilket ofta leder till indragna kommunala anslag, dåligt rykte, vikande kundunderlag..). Många privatstallar har inte ögonen på sig på samma sätt och det är oftast där de värsta missförhållandena finns. Tyvärr../arrak
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Det jag kan känna är att hästar som under många års tid vistas på ridskolor kan fara illa, i varje fall "nybörjarhästarna". De allra flesta som började rida en gång i tiden minns väl hur stuttsigt det blev i traven, man sätt där o flängde en hit än dit i sadeln. Sen det där med att dra lagom mycket och hårt i tyglarna och skänkla "lagom". ;) Många barn eller vuxna nybörjare har inte sådant klart för sig. Därför anser jag att en häst som under en länge tid går på nybörjarlektioner lätt kan fara illa och slitas hårdare än hästar som rids av mer rutinerade ryttare. Visst, man måste få vara nybörjare, men jag tycker att dessa hästar ofta ska "bytas ut" (säljas). Kanske lite oftare än vad som verkar vara vanligt på våra svenska ridskolor.
Detta är instruktörens ansvar tycker jag, att se till att hästarna rids så "snällt" det går av nybörjarna. Dessutom så finns det hästar vars temperament och rörelser passar bättre till nybörjare. (Hästar utan mycket gång som är lätta att sitta på, lugna hästar med tålamod, ofta passar de oxå utmärkt som handikapp-hästar). Våra erfarna "nybörjarhästar" har lärt många att rida. Innan ryttaren har hittat balansen och sitter utan att hålla sig i tyglarna så är det bettlöst som gäller, mycket balansövningar i skritt och övningar som hästarna känner igen och som de kan göra i sömnen:laugh:
Vår äldsta "nybörjarhäst" skulle förra året gå i välbehövlig pension hos en gammal elev. Han blev deprimerad och tacklade av totalt och tyckte livet var pest. Han är nu tillbaka och går ett par barn-lektioner i veckan och nu äter han och busar i hagen igen med sina kompisar. Jag har varit med om detta förut, så det är inte alltid självklart att ridskolehästar uppskattar pension långt från sina hästkompisar och invanda rutiner.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

jag kan inte säga hur dom andra ridskolerna i sverige är men min kommuns ridskola där får hästarna vara ute från kl 7.30 till kl 14.00 så dom saknar inte ute tid och det mockas till dom varje dag och vissa står ivisso sig i spiltor men det är rymliga och stora spiltor och dom får all den maten dom ska ha och en Massa med halm haha (lite i överdrift ibland :rofl:) och dom rids max 2 lektioner per dag och 1 lektion är 45 min och är det en skritt,trav,galopp så vilar dom minst 1 eller 2 timmar emellan...

en sak jag tycker är lite dåligt är sakerna till hästarna och barnens teoretiska kunskaper... dom är lite dåliga då hästarna på mitt gymnasium har vars en dressyr sadel och hoppsadel och ca 4 täcken haha :p fast sen så går dom ute max 3 timmar per dag :cool:

...

6½ timma utomhus innebär i sig 17½ timma inomhus.. Den korta hagtiden är tyvärr inte att hurra för..
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Den ridskola jag både ridit och jobbat på har inte hästarnas bästa någonstans i tankarna, och detta vet jag av egen erfarenhet. Dom har väldigt många hästar, stallet är inte godkänt, hästarna mår rent ut sagt skit, hästar med luftrörsproblem står i den mest oventilerade delen, medan de mest frusna hästarna står vid dörren som alltid är öppen. Maten är inte ett dugg anpassad till hästarna, inte heller utrustningen. Jag har själv blivit ombedd att plocka fram en sadel till en häst. Jag frågade vilken, för dom har flera reservsadlar. Svaret var, det spelar ingen roll, ta någon bara. Jag sa då att det kan jag ju inte göra, det måste vara någon som passar. Nej det är inte så himla viktigt var svaret då.. Jag stod och testade ut sadlar i 25 min, och fick en utskällning av samma person. Stallchefen...
Hur hästarna rids på lektionerna är det ingen som bryr sig om..
2 av ridlärarna var väldiga vänner med att piska upp hästar med långpisk, och såga ner dom i "form" när ryttaren sitter på..
Dessa hästar går även lektion 4 ggr om dagen.
Och halta hästars vila består av 2 lektioner om dagen

Ridskolan jag är vid nu var helt underbar när jag började vara där. Hästarna var glada och välmående, välhullade och omtyckta. Nu 2 år senare ser dom ut som benrangel allihop, blir fodrade med ensilage som inte ens en kobonde hade gett sina kor (Behöver kanske inte nämna att hästarna knappt äter av den) och ridlärarna även här struntar i hur barnen rider hästarna..

MEN långt ifrån alla ridskolor är sådana! Jag har sett flera bra ridskolor också, där hästarna skötts bra, och eleverna lär sig rida på ett sätt som är behagligt för hästarna. :bow: Långa utetider är svårt, kan jag förstå. men många gör det bästa dom kan av vad dom har, och det ska man vara glad över!

Det finns alltid två sidor, döm inte ridskolor efter den/dem ni sett, såvida ni inte sett de flesta.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

Där jag red innan jag skaffade egen häst har hästarna det bra. De är ute så mycket som möjligt i relativt stora hagar, har en individanpassad foderstat och utprovad utrustning. De är omgivna av kunnig personal som känner hästarna väl och som snabbt ser om det är någon häst som behöver vård. De går 2-3 lektioner om dagen, 6 dagar i veckan, förutsatt att de mår bra av det. Vissa hästar går färre lektioner. Regelbundet rids de igenom av personalen och de duktigaste eleverna, samt fortbildas. Är det någon häst som inte fungerar som ridskolehäst får den lämna ridskolan.

Nackdelen med ridskolan är att det sällan är helt lugnt i stallet. Kring lunchutfodringen är det visserligen stängt i stallet så att de får vila och naturligtvis är det även lugnt på natten. Det första nybörjarna får lära sig är att spring och skrik absolut inte hör hemma i ett stall. Men tyvärr är det inte alltid att det efterlevs.

Nu har jag visserligen inte varit i särskilt många privatstall, men jag har hört en hel del skräckexempel. Bristande kunskaper synas sällan i sömmarna såvida inte hästarna grovt vanvårdas. Ridskolor kan inte komma undan med att "jag visste inte". De har dessutom utbildad personal som vet hur en häst ska skötas. Sedan är det kanske inte alltid som det praktiseras i verkligheten. Visst finns det dåliga ridskolor, men jag har ytterst svårt att tro att de skulle vara i majoritet. Tror det är betydligt fler hästar som far illa i privat ägo.
 
Sv: ridskolor, ett helvete

6½ timma utomhus innebär i sig 17½ timma inomhus.. Den korta hagtiden är tyvärr inte att hurra för..

Det kan jag i och för sig håla med om, men det är knappast något ridsolespcifikt problem - mååånga privathästar går ute så lite eller t o m mindre.

Fördelen däremot som ridskolehästar generellt sett har där jämfört med många (självklart inte alla) privathästar är att utevistelsen oftast sker i flock, samt att de ofta rids uppåt 3 h på kvällen på lektion, och således inte står så mycket i stallet ändå. Många privathästar rids ju kanske bara 40 min - 1 h 4-5 dagar per vecka...
 
Sv: ridskolor, ett helvete

*kl*

Jag tror det finns en del ridskolor som inte är bra, men jag tror det finns (hoppas iaf) fler som ÄR bra!
Min dotters ridskola tycker jag är bra. Det är en liten ridskola, privat. Finns nog 11 ridskoleponnier och det är en barnridskola. (Dvs upp till 12 år för det är bara b-ponnier där). De går ute från tidig morgon till ca 15 de dagar det är lektioner under vintern. Det är lektioner onsd-sönd och helt ledigt måndag och tisdag och då har de bara hagvistelse.
Nu har de redan börjat gå ute dygnet runt så de kommer bara in för att äta och när de går lektioner. Ingen häst går mer än 2 lektioner per dag och då är det ca 20 min pyssel och 40 min ridning per lektion. En vecka per termin har de semester och då är det bara teori. Olika teman olika dagar så man kan välja om man vill gå på alla eller ingen eller några stycken.
Jag tycker de verkar ha det bra i alla fall.

Och sen ang lösdrift så tror jag det är olika från häst till häst. Jag har mina på lösdrift. Min ena skulle helst aldrig gå in i stallet, men ibland måste hon ju vid hovslagar/veterinärbesök. Samtidigt som den andra gärna står inne och myser så det är väl så att hästar är olika som individer liksom vi människor. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 786
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 157
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 795
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 306
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp