Ridskolor / U-sek?!

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Gunns
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 261
G

Gunns

Jag vet inte vart vi ridskolemänniskor ska hålla hus, på Övrigt? Jag är inte så van vid buke så flytta gärna tråden om det behövs.
Jag är i vilket fall som helst ordförande i ungdomssektionen på vår ridskola och jag tycker att det vore roligt att få utbyta erfarenheter / aktiviteter som man kan anordna. Både lekar och dylikt till lägerkvällar och dagsaktiviteter, det spelar ingen roll om du är yngre och har aktiviteter som du skulle tycka var roligt eller om du är aktiv i ungdomssektionen och har några aktiviteter som brukar vara uppskattat hos dig, allt är välkommet!

Jag får väl som ett gott exempel börja, vi håller för tillfället på med en utbytestävling i hoppning tillsammans med två andra klubbar i området. Vi håller även på att planera en "nybörjar-helg." Något som var väldigt uppskattat hos oss var en "vuxen-dag" då alla föräldrar som ville fick komma och prova på att rida, sen åt vi och lekte lite lekar tillsammans. Det var väldigt uppskattat!
Sådär, fyll på med bra idéer nu! :D

(förövrigt blev jag besviken att det inte fanns en rubrik som hetter "Ridskolor" eller något liknande, det är väl inte bara folk med egen häst som håller till här, eller är jag helt ensam?)

Sv: Ridskolor / U-sek?!

Jag var ordfornade i min ungdomssektion i 6 ar, sa vi har hunnit med en del.
Vi hade:
Mysryshelg
Hasthajk
Paskaggsjakt
Agilitykurs
Shettisagility
Voltige
Korning och tomkorning
NH
Rykttavling
Stallrally
Skotarkurser
Guldpoangjakten
Jullovslager
Uteritter
Tipspromenad till hast
Aka till Globen, Stromsholm m.m.
Prova pa ridning
Ryttarmarkeskurser
Knattekurser
Knattedagar
Teckningstavling
Julpynt
Skotarkvall
Skotarlager

Ja, det ar vad jag kommer pa just nu. Du kan val saga vad du tyckte lat roligt sa kan jag beratta mer om vad vi gjorde och genomforde det.

Jag vill komma med ett tips. Själv brukar jag inte vara med på aktiviteterna som US sätter upp, då jag knappast känner någon annan. Men jag skulle gärna vilja. Så jag tycker att när ni ska ha en aktivitet så sätter ni inte bara upp en lapp, utan går runt bland ridskoleeleverna och pratar med dem. Så att de känner mer att de är välkomna och blir intresserade :banana:

sa gjorde vi, vi som jobbade i stallet och som instruktorer delade ut lappar och gjorde reklam for grejerna i slutet av lektionerna

Jag är också ordförande i Ungdomssektionen på "min" ridskola. Jag skulle också gärna vilja få fler ideér på aktiviteter. Vi brukar ha bl.a. stallrallyn, rykttävlingar, äggjakt, pumpajakt, spökövernattning, övernattning, filmkväll, karaokekväll, tårttävlingar mm.

Vi anordnade i höstas tillsammans med föreningens styrelse en medlemsfest, då det var 5-kamp och massa andra lekar och sen var det middag (thai-buffé). Var väldigt lyckat!

Sen har vi också haft "fångarna på fortet" fast då "Fångarna på Överby". Blev uppdelade i lag och fick utföra olika uppdrag, gåtor osv. Det blev också väldigt omtyckt!

BasicLisa - Oj vad mycket ni hann med, det mesta låter väldigt spännande och endel känner jag igen som vi har haft själva! :)
Jag tänkte fråga hur ni gjorde med skötare och skötarsystem på er ridskola? Hos oss brukar det alltid spåra ur, folk byter skötarhäst varannan vecka och alla vill vara på den nya hästen som kommer, tills någon ramlar av den, då vill ingen ha den :/
Vad skulle skötarna göra med hästen som de var skötare på och hade ni något system hur ofta man fick byta osv. eller hade ni inte det problemet? Jag är lite kluven till vilka uppgifter de ska ha, för är det väldigt små tjejer som är skötare så vågar man ju inte ge dem något som kan vara farligt eller för svårt, och åldersgräns känns ju inte heller helt rätt.. Några tankar om detta? :)

Gyllene - Jättebra idé, tack! Vi brukar försöka prata med så många som möjligt med det, och även säga till ridlärarna. Men det är självklart svårt att få det att komma ut till alla. Jag tycker att du ska prova att gå på någon aktivitet som du tycker verkar rolig, för det mesta är det lätt att få kompisar i stallet där alla har något gemensamt, Hästarna :D

saandraaa - Vi har också haft något i stil med "fångarna på fortet" men jag tycker att det är lite svårt att komma på kluriga uppdrag, några bra tips? :)

En annan sak som vi håller på att planera nu är en poänghoppning, där vi ska bygga upp hinder i ridhuset (på ett ordnat sätt såklart) så får alla startande 1½min på sig att hoppa så många hinder som möjligt, de läskigaste (muren och vattenmattan) kommer vara värda mest poäng och de snällaste (kryssen rättuppstående) kommer vara värda minst så ska man samla poäng :) Bra för lite mindre ryttare då man inte behöver oroa sig för att glömma vägen och man får hoppa vilka hinder man vill.

BasicLisa - Oj vad mycket ni hann med, det mesta låter väldigt spännande och endel känner jag igen som vi har haft själva! :)
Jag tänkte fråga hur ni gjorde med skötare och skötarsystem på er ridskola? Hos oss brukar det alltid spåra ur, folk byter skötarhäst varannan vecka och alla vill vara på den nya hästen som kommer, tills någon ramlar av den, då vill ingen ha den :/
Vad skulle skötarna göra med hästen som de var skötare på och hade ni något system hur ofta man fick byta osv. eller hade ni inte det problemet? Jag är lite kluven till vilka uppgifter de ska ha, för är det väldigt små tjejer som är skötare så vågar man ju inte ge dem något som kan vara farligt eller för svårt, och åldersgräns känns ju inte heller helt rätt.. Några tankar om detta? :)
.

Var ridskola ligger en bit ut pa landet utan bra kommunikationer sa vi har bara haft skotare pa helgerna.
En skotare per hast, och max 2 miniskotare.
For att fa bli skotare maste man gatt skotarkurs steg 1 (borstning, sadlinig, transning, ledning, ja, grunder helt enkelt)
Som skotare ska Man ska hjalpa till pa knatte/nyborjare med att leda, aven hjalpa elever som behover hjalp att fixa iordning hasten innan lektion. Rykta ordentligt nagon gang under dagen. Varannan vecka putsar man sadel o trans o varannan gor man rent spiltan/boxen. Man ar med och hjalper miniskotaren och verkar for en bra samvaro i stallet.
Skoatrmote halls i borjan av varje termin, dar far de skriva pa skotarkontrakt, dar alla regler finns. Stryker man sig far man ingen ny kothast den terminen. Ar man borta mer an 3 ggr i rad utan anledning stryks man fran hasten.Vi har en loggbok dar man skriver upp och for dialog med USEK
Skotare man alla uppgifter samlar man poang och de som har mest poang far ett 3 dagars lager i slutet av varje termin, ovriga far enstaka ridpass. Aven sa far man extra ridning om man ar med och leder fast inte ar skotare.
Hm, tror det ar allt...

saandraaa - Vi har också haft något i stil med "fångarna på fortet" men jag tycker att det är lite svårt att komma på kluriga uppdrag, några bra tips? :)

Kommer inte riktigt ihåg alla men kan säga några;

* Ta sig upp för en pressenning med såpa på
* Ställa upp hinderstöd och en bom på loftet i löshöt och ha kuddkrig
* Memory
* Sätta ihop ett träns när laget har ihopknutna händer
* Leta efter rätt nyckel i olika hinkar med "snusk" i
* Hinderbana där alla i laget går på ett led och har ögonbindel förutom den längst bak som ska lotsa övriga genom banan UTAN att prata!
*Förflytta sig genom ett rum på stolar utan att nudda golvet

På min ridskola hade vi käpphästtävling. Först fick barnen tillverka sina egna käpphästar, det tyckte de var jätteroligt och sen hade vi hopptävling inne i ridhuset med genomgång av banan, prisutdelning och allt det där. Det tyckte de var jätteroligt :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka