Ridsportförbundet avslår dispensansökan trots att hästen visar obehag från nosgrimman

Tävlandet kan ha nått sin ände för Michelle Nilsson och hästen Darin, då förbundet nekar dispens för att få tävla på kandar utan nosgrimma. Detta trots att Darin uppenbart saknar plats för nosgrimman och tydligt uppvisar obehag av den. Förbundets motivering: "nosgrimma skall bäras enligt tävlingsreglementet och man gör ej avsteg från det".
 
Och mot vem tycker du att hästägaren har en skyldighet att vara öppen på det sättet?

Random person på internet?
Stallkompisen som har åsikter om allt?
Tränaren?
Veterinären?

Var drar du gränsen?

Har man lagt ut saker för att Random Person på Internet ska se och förfasas så får man räkna med att en annan Random Person på Internet kommer med en kommentar man inte gillar eller vill ha.
 
Jag har helt missat din fråga, sorry!
Jag rider ofta på kandar och jag har lite bredare stång och så har jag bänt ut överskänklarna och jag upplever inte alls att bettet glider runt på något sätt. Men som sagt det lättaste är ju att bända ut skänklarna i ett skruvstäd om man nu råkar ha ett bett som är lite trångt och hästen trivs med det. Jag har dock lyckats ha sönder en stång på det sättet. Den var i ngt konstigt material så den sprack men har bänt ut massor med både kandar stänger och andra stänger utan problem så det måste ha varit något sprött material i den.
Det var kanon för mig att min hovis också var min tränare som hade mkt kunskap om bett och kunde hjälpa mig justera. Men jag tycker en hel del hovslagare varit finemang på att fixa det utan ridkunskap/bettkunskap. De är ju vana att justera metall.
Men ja, jag har också hört om stänger som gått av iom konstigt material.
 
Har man lagt ut saker för att Random Person på Internet ska se och förfasas så får man räkna med att en annan Random Person på Internet kommer med en kommentar man inte gillar eller vill ha.

Absolut, men har man en skyldighet att uttrycka sig 100% precis så som randomiserade person på internet tycker att bör trots att man redan gett samma fakta?
 
nu så va det så att du skrev att du inte sett eller heller hört något om sår i munnar.jag bara berättade att du inte har rätt där i ditt påstående och tog ett ex och det var långt fler än en.
Har jag inte rätt i att jag inte sett eller hört något om några sår i munnen? Tur att du kan berätta om vad jag upplevt..

Det började med att jag skrev att på dom tävlingar jag är med på så görs det generellt mycket kontroller av munnarna och menar att dåliga munnar lär stoppas ganska snart om inte direkt. Detta har jag fått lite alla möjliga kommentaren på som jag svarat på, men jag har självklart aldrig hävdat att det aldrig hittas sår?

Men hur kan det vara långt fler än en som blev avstäng för sår i munnen på SM när det bara är en som saknar resultat?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp