Ridsportförbundet avslår dispensansökan trots att hästen visar obehag från nosgrimman

Tävlandet kan ha nått sin ände för Michelle Nilsson och hästen Darin, då förbundet nekar dispens för att få tävla på kandar utan nosgrimma. Detta trots att Darin uppenbart saknar plats för nosgrimman och tydligt uppvisar obehag av den. Förbundets motivering: "nosgrimma skall bäras enligt tävlingsreglementet och man gör ej avsteg från det".
 
Nej exakt, det kan ju sitta optimalt enligt designen men ändå upplevas fel för hästen! Och designen på bettet kanske inte heller matchar med utformningen av det huvudlag man valt att ha till, eller hur det är inställt med remmar och spännen.
Precis, därför tycker jag det blir lite skevt när någon får frågan "sitter sadeln bra?" och svarar "den är utprovad". Jaha? Det säger ju egentligen inte så jättemycket mer än att sadeln troligen sitter "något sånär" iaf, men inte nödvändigtvis perfekt.
 
Precis, därför tycker jag det blir lite skevt när någon får frågan "sitter sadeln bra?" och svarar "den är utprovad". Jaha? Det säger ju egentligen inte så jättemycket mer än att sadeln troligen sitter "något sånär" iaf, men inte nödvändigtvis perfekt.

Vad ska personen svara då??

Utprovarnas kunskap avfärdas brutalt här på Buke. Hur ska då varje enskild hästägare kunna veta det om inte utprovarna har kunskapen? Läser man här på Buke så låter det som att ingen någonstans någonsin har tillräckligt stor kunskap om sadelutprovning, bett eller något annat. Varje enskild hästägare kan inte vara expert på allt. Så vad ska hästägaren svara? Sadeln är utprovad och de har inte märkt att hästen klagat. Vad kan man göra mer??
 
Vad ska personen svara då??

Utprovarnas kunskap avfärdas brutalt här på Buke. Hur ska då varje enskild hästägare kunna veta det om inte utprovarna har kunskapen? Läser man här på Buke så låter det som att ingen någonstans någonsin har tillräckligt stor kunskap om sadelutprovning, bett eller något annat. Varje enskild hästägare kan inte vara expert på allt. Så vad ska hästägaren svara? Sadeln är utprovad och de har inte märkt att hästen klagat. Vad kan man göra mer??
Med tanke på hur totalt olika svar man kan få av olika utprovare inom samma kategori utrustning (om vi ska ta sadlar som exempel eftersom det ändå är det vanligaste) så är det inte alls konstigt att tilltron till just utprovare som grupp kan variera en hel del. Det finns ju en alldeles färsk tråd om just detta där en användare blivit påsåld en alldeles för liten sadel av en utprovare. Det är givetvis bra att man vänder sig till en utprovare om man själv inte har kunskapen, men man ska inte inbilla sig att alla utprovare är övernaturliga varelser som kan allt, det finns en hel del rum för eget tyckande om hur saker ska vara i den här branschen eftersom stora delar av kunskapen är förvärvad genom erfarenhet och att det är levande djur vi jobbar med, det finns ingen svart och vit manual. Samma fenomen finns ju i alla yrkeskategorier, alla kan inte allt bara för att man jobbar med det och om man misstänker att något inte stämmer så bör man ju söka en second opinion, eller third eller fourth.
 
Vad ska personen svara då??

Utprovarnas kunskap avfärdas brutalt här på Buke. Hur ska då varje enskild hästägare kunna veta det om inte utprovarna har kunskapen? Läser man här på Buke så låter det som att ingen någonstans någonsin har tillräckligt stor kunskap om sadelutprovning, bett eller något annat. Varje enskild hästägare kan inte vara expert på allt. Så vad ska hästägaren svara? Sadeln är utprovad och de har inte märkt att hästen klagat. Vad kan man göra mer??
Jag tycker det är jättesvårt, som @iNHALE lite beskriver.
Jag har försökt göra rätt och provade ut sadel till min häst. Den visade sig inte alls passa. Jag har haft bättre tur när jag köpt sadlar på egen hand.
 
Med tanke på hur totalt olika svar man kan få av olika utprovare inom samma kategori utrustning (om vi ska ta sadlar som exempel eftersom det ändå är det vanligaste) så är det inte alls konstigt att tilltron till just utprovare som grupp kan variera en hel del. Det finns ju en alldeles färsk tråd om just detta där en användare blivit påsåld en alldeles för liten sadel av en utprovare. Det är givetvis bra att man vänder sig till en utprovare om man själv inte har kunskapen, men man ska inte inbilla sig att alla utprovare är övernaturliga varelser som kan allt, det finns en hel del rum för eget tyckande om hur saker ska vara i den här branschen eftersom stora delar av kunskapen är förvärvad genom erfarenhet och att det är levande djur vi jobbar med, det finns ingen svart och vit manual. Samma fenomen finns ju i alla yrkeskategorier, alla kan inte allt bara för att man jobbar med det och om man misstänker att något inte stämmer så bör man ju söka en second opinion, eller third eller fourth.

Ok, men vad ska hästägaren som äger sin första häst och inte har 40 års erfarenhet av inpassning av sadlar svara?
 
Jag har inte sagt ngt om skyldighet? Men det kommer ge ett annat bemötande så jag tänker att man vinner på det själv.

Jag tycker att det är samma svar. Dessutom tycker jag att det är rätt få personer som har en skyldighet att veta och de som bara snokar är jag kortare mot än de som jag anser har en anledning att få info av mig.
 
Jag tycker att det är samma svar. Dessutom tycker jag att det är rätt få personer som har en skyldighet att veta och de som bara snokar är jag kortare mot än de som jag anser har en anledning att få info av mig.
Ja det är ju valfritt. Jag tar för givet att det är en situation där man på något sett har efterfrågat feedback/hjälp. Om det är någon helt random som kommer och frågar utan anledning är det ju såklart annat.
 
Precis, därför tycker jag det blir lite skevt när någon får frågan "sitter sadeln bra?" och svarar "den är utprovad". Jaha? Det säger ju egentligen inte så jättemycket mer än att sadeln troligen sitter "något sånär" iaf, men inte nödvändigtvis perfekt.
Det finns skitduktiga sadelutprovare som utbildats mycket längre, har rutin och dessutom har en medfödd talang/feeling. Men det finns också folk som gått mycket korta utbildningar utan att ha så där särdeles mycket hästkunskap öht som jobbar som utprovare.
Jag har tex haft elev som lät måttbeställa sadel för runt 50 000 till sin häst. Den låg rent ut sagt riktigt dåligt.
Jag har haft sadelmakare som tyckte att jag inte skulle köpa ny sadel när jag bad hen fixa en som passade oss(som inte längre låg bra) utan bara köpa svanskappa(samma till fler hästar med dåliga sadlar). Så även någon som ändå är utbildad sadelmakare kan ju få märkliga idéer.
Bettutprovare har ju sällan någon lång utbildning i det. Finns säkert bra där med! Men de jag stött på har jag inte bländats av kunskap direkt.

Och det blir så klart svårt för gemene man att veta vem som är kunnig nog.

Veterinärer/odontologer kan ju tex rekommendera rakt bett till kunder. Men det är ju inte för att rakt bett är det bästa att utbilda och rida en häst på. Utan för att om ryttaren inte rider bra nog gör det mindre skada. Vilket för mig blir lite dubbelt iom att det ger hästen tvetydiga signaler och den får ännu svårare att förstå ryttaren och i många fall blir det så att ryttaren rider ännu längre med för grova hjälper med händerna.

Så visst fasen är det svårt för gemene man att veta! Och man bör ta "det är utprovat" som att det inte behöver vara bra för det. Bett, sadel, nosgrimma etc..
 
Det finns skitduktiga sadelutprovare som utbildats mycket längre, har rutin och dessutom har en medfödd talang/feeling. Men det finns också folk som gått mycket korta utbildningar utan att ha så där särdeles mycket hästkunskap öht som jobbar som utprovare.
Jag har tex haft elev som lät måttbeställa sadel för runt 50 000 till sin häst. Den låg rent ut sagt riktigt dåligt.
Jag har haft sadelmakare som tyckte att jag inte skulle köpa ny sadel när jag bad hen fixa en som passade oss(som inte längre låg bra) utan bara köpa svanskappa(samma till fler hästar med dåliga sadlar). Så även någon som ändå är utbildad sadelmakare kan ju få märkliga idéer.
Bettutprovare har ju sällan någon lång utbildning i det. Finns säkert bra där med! Men de jag stött på har jag inte bländats av kunskap direkt.

Och det blir så klart svårt för gemene man att veta vem som är kunnig nog.

Veterinärer/odontologer kan ju tex rekommendera rakt bett till kunder. Men det är ju inte för att rakt bett är det bästa att utbilda och rida en häst på. Utan för att om ryttaren inte rider bra nog gör det mindre skada. Vilket för mig blir lite dubbelt iom att det ger hästen tvetydiga signaler och den får ännu svårare att förstå ryttaren och i många fall blir det så att ryttaren rider ännu längre med för grova hjälper med händerna.

Så visst fasen är det svårt för gemene man att veta! Och man bör ta "det är utprovat" som att det inte behöver vara bra för det. Bett, sadel, nosgrimma etc..
Jag tänker också att en sån sak som kandar måste vara en helhetsbedömning, det blir inte helt bra att säga ”betten är utprovade” och mena ”så dem kan vi bortse från” och sen stirra sig blind på nosgrimman. Just de betten kanske inte funkar med just den nosgrimman, man kanske måste testa olika kombinationer och inte bara olika nosgrimmor.
 
Jag tycker det är jättesvårt, som @iNHALE lite beskriver.
Jag har försökt göra rätt och provade ut sadel till min häst. Den visade sig inte alls passa. Jag har haft bättre tur när jag köpt sadlar på egen hand.
Vet så många som råkat ut för samma sak! En familj jag hjälpte hade precis köpt sin första ponny och tog hjälp av en sadelutprovare som sålde på dem en sadel av märket hon sålde. Den låg så illa att jag förbjöd dem att rida i den. Den familjen gjorde ju allt rätt enligt boken - de insåg att de inte hade kunskapen själva och tog hjälp av en "expert". Sedan var ju experten värdelös men det kunde ju inte de veta.

Jag är generellt skeptisk till utprovare som bara säljer ett märke. Det är få jag har hört som säger att "mitt märke passar inte din häst", utan allt för ofta säljer de in sitt märke till okunniga hästägare. Samma utprovare som jag skrev om ovan sålde en annan sadel av samma märke till en annan i stallet, med intruktionen att ha två paddar under för då låg den bra.
 
Jag är generellt skeptisk till utprovare som bara säljer ett märke. Det är få jag har hört som säger att "mitt märke passar inte din häst", utan allt för ofta säljer de in sitt märke till okunniga hästägare. Samma utprovare som jag skrev om ovan sålde en annan sadel av samma märke till en annan i stallet, med intruktionen att ha två paddar under för då låg den bra.
Detta har jag tyvärr sett allt för ofta på nära håll också. Gärna märken som är permanentstoppade också så det går inte att justera stoppningen heller utan då slängs det in paddar i alla material o modeller till höger o vänster.
 
Jag tänker också att en sån sak som kandar måste vara en helhetsbedömning, det blir inte helt bra att säga ”betten är utprovade” och mena ”så dem kan vi bortse från” och sen stirra sig blind på nosgrimman. Just de betten kanske inte funkar med just den nosgrimman, man kanske måste testa olika kombinationer och inte bara olika nosgrimmor.
Helt enig!
Men jag har svårt att se att det inte skulle gå att böja ut överskänkeln på befintligt kandar och vara noga med att inte dra sidoremmarna för hårt för att få plats med en mycket tunn typ symbolisk nosgrimma.

Jag fattar dilemmat iom egen häst utan mycket plats för bett och nosgrimma. Men trots svårigheter med utrymme har det alltid gått att fixa lösningar som herr mkt känslig är tycker är bra.
Om jag bara drog på de bett och samma strl som i artikeln utan att börja ut överskänklarna på bettet hade det varit otroligt svårt med nosgrimma. Böjer man ut dem så har man ju ett annat läge. Och man kan få ännu mer plats om man har spännena på utsidan av bettets sidostycken.
Plus att man ju får vara noga med att inte dra sidostyckena så hårt att det ger tryck.
Som du säger går det ju att göra mycket.
 
Vet så många som råkat ut för samma sak! En familj jag hjälpte hade precis köpt sin första ponny och tog hjälp av en sadelutprovare som sålde på dem en sadel av märket hon sålde. Den låg så illa att jag förbjöd dem att rida i den. Den familjen gjorde ju allt rätt enligt boken - de insåg att de inte hade kunskapen själva och tog hjälp av en "expert". Sedan var ju experten värdelös men det kunde ju inte de veta.

Jag är generellt skeptisk till utprovare som bara säljer ett märke. Det är få jag har hört som säger att "mitt märke passar inte din häst", utan allt för ofta säljer de in sitt märke till okunniga hästägare. Samma utprovare som jag skrev om ovan sålde en annan sadel av samma märke till en annan i stallet, med intruktionen att ha två paddar under för då låg den bra.
Bland det finaste jag upplevt med en utprovare är en som förut jobbade för Amerigo som vägrade sälja utprovade sadlar förrän sadel- och biomekanik-kunniga tränare och ev veterinär ok:at sadlar.
Hon hade då bara Amerigo och även en sväng med Dominus. Men hon sålde inte på folk saker som inte funkade och var väldigt noggrann. Tror inte jag hört om något liknande riktigt på 20 år.
 
Jag kan inte jättemycket om just kandar (däremot minns jag en del om hur man skulle tänka rent allmänt kring betsling) och reagerade också på det när jag såg bilderna. Visst borde det gå att ha en stång som är några millimeter längre utan att den halkar omkring i munnen så att det går att få plats med nosgrimma?

Sedan tycker jag absolut att nosgrimma borde vara frivilligt att ha på tävling. Jag tycker även att kandar och att öht använda bett i munnen på hästen ska vara frivilligt. Men ja, det är väl kanske en delvis annan diskussion...
Jag har helt missat din fråga, sorry!
Jag rider ofta på kandar och jag har lite bredare stång och så har jag bänt ut överskänklarna och jag upplever inte alls att bettet glider runt på något sätt. Men som sagt det lättaste är ju att bända ut skänklarna i ett skruvstäd om man nu råkar ha ett bett som är lite trångt och hästen trivs med det. Jag har dock lyckats ha sönder en stång på det sättet. Den var i ngt konstigt material så den sprack men har bänt ut massor med både kandar stänger och andra stänger utan problem så det måste ha varit något sprött material i den.
 
Har kollat igen och kan bara se en som blev utesluten ur dressyren? Tråkig att det hittas sår, men det visar ju i alla fall att kontrollerna på lägre nivå fungerar hyfsat.


SM är enda fjordhästtävlingen jag gjort på flera år, så dom tävlingar jag syftade på är vanliga.
Riktigt illa om det var så i Vaggeryd, jag hade bara koll på dressyren och där kollades alla jag såg. Vet att en stod som utesluten efter en klass, berodde de på sår i munnen och det var alltså flera till?
nu så va det så att du skrev att du inte sett eller heller hört något om sår i munnar.jag bara berättade att du inte har rätt där i ditt påstående och tog ett ex och det var långt fler än en.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp