Ridsportförbundet om avstängningen: ”Vi ska inte tala illa om andra”

Ridsportförbundets ordförande Ulf Brömster säger att han välkomnar det engagemang som fallet med dressyrdomaren My Jeppson Lindkvist väckt i ridsporten. Men han är också tydlig med var förbundet står i bedömningen av hennes agerande på nätet.
– Vi ska inte tala illa om andra utan grund, säger han.
 
Det är snart medlemsstämma och genom att påverka via er klubb går det att få förbundsstyrelsen att få lämna sina platser. UB har en rätt "otacksam" roll i detta då han som ordförande måste försvara vad JU gjort. Och det är nog i JU mycket av problematiken kommer ifrån. Det är de som tog beslutet om min avstängning och gav påföljd. Min gissning, verkligen spekulation nu, är att UB inte informerades förrän efter att jag valde att gå ut offentligt med vad som hänt. JU kunde nog aldrig föreställa sig att jag skulle agera på det viset. Och nu sitter UB i ett dödläge där han måste försvara utslaget. Så det tråkiga även om förbundsstyrelsen skulle få avgå är att JU inte berörs direkt-för de vals inte av medlemmarna. Vi kan väl lugnt säga att detta är en politisk röra de luxe för förbundsstyrelsen.
 
Det är snart medlemsstämma och genom att påverka via er klubb går det att få förbundsstyrelsen att få lämna sina platser. UB har en rätt "otacksam" roll i detta då han som ordförande måste försvara vad JU gjort. Och det är nog i JU mycket av problematiken kommer ifrån. Det är de som tog beslutet om min avstängning och gav påföljd. Min gissning, verkligen spekulation nu, är att UB inte informerades förrän efter att jag valde att gå ut offentligt med vad som hänt. JU kunde nog aldrig föreställa sig att jag skulle agera på det viset. Och nu sitter UB i ett dödläge där han måste försvara utslaget. Så det tråkiga även om förbundsstyrelsen skulle få avgå är att JU inte berörs direkt-för de vals inte av medlemmarna. Vi kan väl lugnt säga att detta är en politisk röra de luxe för förbundsstyrelsen.
Ett mycket möjligt scenario men då kanske Ulf ändå får ta ansvar för vad han säger. Det kan inte vara ordförandes roll att i alla lägen försvara allt som sker inom förbundet. Om så är så borde Ulf avgå omedelbart bara för att kunna sova gott om nätterna för en normal människa måste ju inse att det här är helt hialöst.
 
Ett förbund som huvudsakligen organiserar tjejer och som sänder dessa budskap :yuck:

Ett förbund som huvudsakligen organiserar tjejer och som genom åren faktiskt tyckt det varit ok att de använts som liggunderlag. Blundat och tystat ner. Det där gamla våldtäktstänket där tjejen får skylla sig själv när kjolen är kort, eller om tiden är fel eller om ve...alkohol intagits.
Och vad ska en stackars man ty göra när en inbjudande 14-åring har tajta ridbyxor?
 
Tondövt är bara förnamnet.

Och jag kan fortfarande inte förstå varför man inte bara kan säga att tränare/lärare inte ska ha förhållanden med elever. Det är inte trevligt för någon. Och borde vara så självklart att det inte borde gå att skylla på att reglerna inte säger det rakt ut. Förhoppningsvis skulle ett sådant tydliggörande i alla fall skydda några tjejer eftersom det inte skulle gå att gömma sig bakom "jag trodde att ...bla bla ...".
 
Tondövt är bara förnamnet.

Och jag kan fortfarande inte förstå varför man inte bara kan säga att tränare/lärare inte ska ha förhållanden med elever. Det är inte trevligt för någon. Och borde vara så självklart att det inte borde gå att skylla på att reglerna inte säger det rakt ut. Förhoppningsvis skulle ett sådant tydliggörande i alla fall skydda några tjejer eftersom det inte skulle gå att gömma sig bakom "jag trodde att ...bla bla ...".
Det enda svar jag kan komma på är att man inte är intresserad av det. Av någon anledning så anser uppenbarligen SvRF fortfarande att det ska vara fritt villebråd att förgripa sig på elever och anställda. Vilket århundrade förbundets representanter kommer från låter jag vara osagt men de verkar totalt ha missat de senaste decenniernas diskussioner om den här frågan.
 
Det enda svar jag kan komma på är att man inte är intresserad av det. Av någon anledning så anser uppenbarligen SvRF fortfarande att det ska vara fritt villebråd att förgripa sig på elever och anställda. Vilket århundrade förbundets representanter kommer från låter jag vara osagt men de verkar totalt ha missat de senaste decenniernas diskussioner om den här frågan.
Tror tyvärr att du har rätt. Det hade ju varit lätta för ordf att lyfta fram att de - självklart - tar avstånd från denna typ av handlingar, att det inte är ok att tränare har sex med elever och att JU:s beslut nu är överklagat och att han inte vill kommentera det mer i dagsläget av den anledningen. Då hade han inte kunnat bli beskylld för att läggas sig i deras beslut eller vad han nu är rädd för.
 
Det är snart medlemsstämma och genom att påverka via er klubb går det att få förbundsstyrelsen att få lämna sina platser. UB har en rätt "otacksam" roll i detta då han som ordförande måste försvara vad JU gjort. Och det är nog i JU mycket av problematiken kommer ifrån. Det är de som tog beslutet om min avstängning och gav påföljd. Min gissning, verkligen spekulation nu, är att UB inte informerades förrän efter att jag valde att gå ut offentligt med vad som hänt. JU kunde nog aldrig föreställa sig att jag skulle agera på det viset. Och nu sitter UB i ett dödläge där han måste försvara utslaget. Så det tråkiga även om förbundsstyrelsen skulle få avgå är att JU inte berörs direkt-för de vals inte av medlemmarna. Vi kan väl lugnt säga att detta är en politisk röra de luxe för förbundsstyrelsen.
Om man röstar bort styrelsen* - kan inte det påverka sammansättningen i JU? Eller vilka tillsätter dem? Oavsett hindrar det inte förbundsstyrelsen att ta avstånd från grundproblemet?

* Brukar alltid finnas ett problem med att rösta bort en styrelse - det måste finnas andra som är beredda att ta över. Jag har ingen aning om hur det ser ut i Ridsportförbundet.
 
Om man röstar bort styrelsen* - kan inte det påverka sammansättningen i JU? Eller vilka tillsätter dem? Oavsett hindrar det inte förbundsstyrelsen att ta avstånd från grundproblemet?

* Brukar alltid finnas ett problem med att rösta bort en styrelse - det måste finnas andra som är beredda att ta över. Jag har ingen aning om hur det ser ut i Ridsportförbundet.
Det borde definitivt kunna påverka men är ingen garanti. Är så frustrerande för jag kan inte vara fullt öppen med vad jag vet och vem det handlar om. Men ja. Jag hoppas innerligt att nuvarande JU ryker.
 
Det borde definitivt kunna påverka men är ingen garanti. Är så frustrerande för jag kan inte vara fullt öppen med vad jag vet och vem det handlar om. Men ja. Jag hoppas innerligt att nuvarande JU ryker.
Oavsett är det ju så att en chef (eller ordförande) måste agera utefter sina medlemmars intressen. I det här fallet väljer ju Ulf att hålla de som uppenbarligen tycker att det är ok om ryggen, och det gör faktiskt att han borde avgå, de här grodorna är inte ok att säga 2021 för en ordförande i ett av sveriges största förbund.

Tyvärr är det svårt att göra sig hörd i ridklubben också, de som jag har varit medlem i , inklusive nuvarande, har tyvärr inget intresse i den sortens frågor, man rår om sitt eget hus liksom. Och, tyvärr tyvärr tyvärr, sitter det en massa gamla stofiler i styrelsen där nog hälften skulle behöva bli bortvalda men svågerpolitiken är tyvärr för viktig... Antar att många klubbar ute på landet ser likadana ut, och som sagt, nästa problem är att det är svårt att få människor att engagera sig också om man nu lyckas få bort stofilerna.
 
Hur funkar rindsportförbundet egentligen? Med tanke på hur många kvinnor som är medlemmar så borde man väl kunna rösta bort företrädare som inte företräder medlemmarna i stort utan bara håller kåta män om ryggen.
Problemet är att det inte är medlemmarna direkt som väljer styrelsen utan att det görs via ombud på kongressen. I de klubbar jag varit medlem i har det aldrig diskuterats vad för politik klubbens medlemmar önskar att förbundet ska driva utan det verkar på många håll bestämmas över huvudet på den lilla medlemmen (och detta gäller även då jag satt i styrelsen för en klubb). Det ointresse dessa klubbar visar gör ju att förbundsstyrelsen har carte blanche för att göra vad fan den vill och uppenbarligen vill den skydda förövare
 
Tyvärr är det svårt att göra sig hörd i ridklubben också, de som jag har varit medlem i , inklusive nuvarande, har tyvärr inget intresse i den sortens frågor, man rår om sitt eget hus liksom. Och, tyvärr tyvärr tyvärr, sitter det en massa gamla stofiler i styrelsen där nog hälften skulle behöva bli bortvalda men svågerpolitiken är tyvärr för viktig... Antar att många klubbar ute på landet ser likadana ut, och som sagt, nästa problem är att det är svårt att få människor att engagera sig också om man nu lyckas få bort stofilerna.
Finns det andra som är beredda att gå in och göra (det inte sällan otacksamma) styrelsejobbet? I de flesta föreningar jag har stött på brukar det största problemet vara att få nya att vilja gå in i styrelsen eller ta på sig andra arbetsuppgifter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart att Svenska ridsportförbundet lägger ned sin utredning av dressyrdomaren My Jeppsson Lindqvist. – Fokuset har tagit...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: cewe
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att SVT berättat att dressyrdomaren My Jepsson Lindkvist i Sundsvall stängts av i 18 månader av Ridsportförbundet för att hon...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet stängde nyligen av dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist i 18 månader. Detta efter att hon gjort...
Svar
4
· Visningar
1 372
  • Artikel
Hästnyheter Safesport Sweden engagerade sig nyligen i fallet med den avstängda dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist, som skrivit i en Flashbacktråd...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp