Bukefalos 28 år!

Ridstövlar, smala vader

Entusiast

Trådstartare
Hej,

För några månader sen började jag rida och köpte ett par stövlar för ändamålet. Men jag tror att jag hade lite för bråttom, för de är lite för stora runt vaderna. Jag har fortfarande inte helt förstått vilken funktion stövlarna egentligen ska fylla, men jag antar att de kan ge bättre stöd om de sitter tightare runt vaderna.

Hur viktigt är det? Borde jag byta ut dem? Finns det något jag kan göra för att de ska passa bättre? Jag såg att folk med för höga stövlar kan lägga en liten kil under hälen t.ex. Tjockare strumpor? Jag försöker träna upp mina vadmuskler men det kan ju ta ett tag om det ens är rimligt alls.
 
Hej,

För några månader sen började jag rida och köpte ett par stövlar för ändamålet. Men jag tror att jag hade lite för bråttom, för de är lite för stora runt vaderna. Jag har fortfarande inte helt förstått vilken funktion stövlarna egentligen ska fylla, men jag antar att de kan ge bättre stöd om de sitter tightare runt vaderna.

Hur viktigt är det? Borde jag byta ut dem? Finns det något jag kan göra för att de ska passa bättre? Jag såg att folk med för höga stövlar kan lägga en liten kil under hälen t.ex. Tjockare strumpor? Jag försöker träna upp mina vadmuskler men det kan ju ta ett tag om det ens är rimligt alls.

Stövlarna har flera syften. Med en stövel är det mindre riskt att fastna i något. En stövel ska också ge vristen stöd så att underskänkel och fol blir "ett". Så om stövlaran ger dig stöd så spelar skaftets vidd inte så stor roll, om vi nu inte talar om myyycket för stora.
 
Tack för svaret. Jag hade lektion igår och det var faktiskt inte så illa som jag mindes det (det var en månad sen förra lektionen). De är bara lite för stora, och det är mest nedanför vadens tjockaste del. Jag tror inte jag behöver byta ut dem då.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 383
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 288
Utrustning Rider just nu runt i en Frank Baines Reflex som jag verkligen gillar, bra stöd och lite djupare säte. Den ligger okej på hästen men...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp