Ridstövlar

Mli

Trådstartare
Jag letar efter ett par nya ridstövlar och är lite sugen på dom bruna nubuckstövlarna med snörning som dom har på Hööks. Vad tror ni om att tävla dressyr i dom? Lätta klasser, kanske jag ska tillägga..

Annars så letar jag efter par bruna läderstövlar med dragkedja och resår bak, hatar när det sitter åt runt benet.

Någon som har några tips?
 
Sv: Ridstövlar

Om det är dom jag tror som du syftar på skulle jag aldrig tävla dressyr (eller tävla öht) i dom.. Visst, det kanske är tillåtet rent teoretisk, men i praktiken är det inte det... :smirk:
Kan du sätta in en bild så man ser hur dom ser ut?

Har inte sett några riktiga läderstövlar med resår bak, men om du nu vill ha det så köp istället snygga jodphurs och Dyons bruna shortchaps. Men man måste kanske ha riktiga stövlar i dressyr...? Minns ej...

Dom flesta stövlar går att specialbeställa i brunt. :)
 
Sv: Ridstövlar

Varför skulle det inte vara tillåtet i praktiken?
Får sämre poäng på tex en lokal dressyrtävling eller rent ut av diskad?
Personligen tyckte jag dom var sk*thäftiga.
 
Sv: Ridstövlar

Man måste enligt TR ha reglementsenlig klädsel vid tävling. Om man strider mot detta kan man av överdomaren dömas till böter om högst 500kr.

Jag skulle heller aldrig få för mig att tävla dressyr i dom stövlarna...
 
Sv: Ridstövlar

dem är inte ens bekväm, kändes jätteskumma, skulle nog inte tävla i dem, skulle inte ens kunna rida i dem :p
 
Sv: Ridstövlar

De stövlarna är inte tillåtna för (dressyr)tävling. Man får ha en liten snörning (upp till typ regional lätta klasser eller nåt sånt, är inte helt säker), men inte helsnörning. Sedan så skulle du bli hånad om du kom med såna på en dressyrtävling. De ser ju väldigt röriga ut och på dressyrtävling ska man se prydlig ut med matchande kläder och traditionell klädsel.
 
Sv: Ridstövlar

Ja precis, det jag menar med att dom inte är tillåtna i praktiken. Folk skulle hånskratta. Tyvärr är det så.
 
Sv: Ridstövlar

Och man skulle ju få avdrag av domarna också, fast de skulle ha varit tillåtna på¨tävling.

Visst att man kan tycka att det är förjävligt att det är så strikt och snobbigt på dressyrtävlingar, men det är bara att gilla läget. Det kommer knappast ändras. Och jag är nästan lite glad att det inte gör det. Jag vill faktiskt inte heller att det ska bli tillåtet att rida i såna bonnstövlar (ursäkta uttrycket....) som de bruna från Hööks. Det är ju det som är en stor del av tävlingen, att göra hästen och sig själv fin och ha fina grejer. Inte komma dit med en oknoppad häst och gummistövlar och en cowboyhatt liksom.....
 
Sv: Ridstövlar

Kul att iallafall tyckte att "bonnstövlarna" var snygga...
Sen kan jag tillägga att jag tycker att dom är supersköna just för att dom är så mjuka.

Jag håller med om att det ska vara snyggt och propert på dressyrtävlingar, men samtidigt tycker jag att det ser så tråkigt ut när alla tävlar i svart eller mörkblått.. okej klasser med frack, men annars... Menar inte att det ska vara rosa kanske, men ändå.

Ingen som vet vart man kan hitta dom lite mer stilrena stövlarna som jag letar efter då?
 
Sv: Ridstövlar

Jo, jag förstår dig. Och du får använda andra färger, så länge de är diskreta och det ser propert ut. (vet inte upp till vilken klass bara)

Dessa har fina stövlar till rimliga priser (och ser riktigt snygga ut för att vara så billiga!)
http://www.tahorseware.se/

Om du inte satsar på dressyr utan också tävlar lite hoppning och just gillar snörning, så kan du ju köpa hoppstövlar istället. Det ser ju fortfarande prydligt ut och är ju snyggt. Och om de bruna från Hööks hade haft en smal snörning hela vägen upp kanske du hade kunnat få tävla med dom ändå, men det är ju en väldigt vräkig stövel som ser klumpig ut och passar inte till dressyrtävling.

Men om du tyckte att dom var sköna, kan du ju köpa dom för att ha när du rider vanligt?
 
Sv: Ridstövlar

Fast de stövlar fanns visst inte i brunt...
Du kanske kan beställa ett par Cavallo? De kan man väl få i brunt har jag för mig... Kostar 2500 typ, beroende på vilken modell.
 
Sv: Ridstövlar

Sen är väl inte Hööks prudukter ingenting att satsa på om du vill ha dem lite längre tid.. Satsa på kvalité istället som Cavallo. Förslaget om Dyonchapsen och jodpush röstar jag stenhårt för, inget slår det! Såå sköna och snygga. Men jag är iofs hoppryttare så jag vet inte om man får tävla i det.
 

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
Svar
11
· Visningar
147
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Badger
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
750
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har letat efter helt syntetiska ridstövlar och har hittat Ariat Ascent Tall (finns bland annat på Hööks). Jag tycker de är enormt...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Gandalf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp