ridstövlar (igen)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare coscos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 809
C

coscos

kan någon hjälpa lite? jag skall köpa ett par begangnade läder ridstövlar med dragkedja.. men om jag inte hittar ett par med dragkedja kan man låta en skomakare sätta in en då? blir vadstorleken större då? kan man "banka" ut lädret så det blir bredare/större över foten (jag har väldigt "höga" fötter)

Sv: ridstövlar (igen)

Klart att det finns ridstövlar med dragkedja som passar dig, det gäller bara att hitta rätt sort. Huruvida det går att sätta dragkedja i ett par ridstövlar som inte har det kan jag inte svara på men det kan säkert en skomakare. Frågan är väl om det blir snyggt och vad skulle det kosta?

Om du skall låta sätta i dragkedja måste du hitta en duktig skomakare. jag fick byta dragkedja för ett tag sedan och gick till klackbaren i centrum och det blev inte jättebra. Stövlarne blev bredare och trådarna lossnar längst ner.
Det är tydligen inte helt lätt att göra. han tog 300 kr styck.

wow vad dyrt så 600 för båda stövlarna??? :O

är det någon mer som har erfarenhet?

Ska du sätta in dragkedja är det viktigt att det är en riktigt duktig skomakare som gör jobbet, vad jag vet så finns det endast en i Gbg som kan göra det bra och snyggt.

Jag har också problem med höga vrister, då kan man lästa ut stöveln. Stöveln väts ned med en speciell vätska och sedan sätts block i som spänner ut stöveln, därefter får den torka med blocken i.

Lästning är inte dyrt, däremot isättning av dragkedja.

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
228
Senast: sweep
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
725
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser