Ridstövlar: Måste tipsa!

Skugga

Trådstartare
Har ni också varit med om att stövlarna blivit för små i vaden? Jag växte ur mina fina dressyrstövlar (helt skaft, ingen dragkedja) och trodde vår tid tillsammans var slut...

... MEN! Så pratade jag med skomakaren i byn. Han tog hand om mina älsklingar - och lyckades töja dem. De är nu två centimeter vidare i skaften och passar mig nu perfekt igen!
Inget syns! Precis som förr, och efter två månaders ridning, bl.a. i regn, har de ännu inte dragit ihop sig det minsta!

Jag är så lycklig! :love: Trodde jag skulle få hosta upp ett par tusen för nya stövlar! Nu är det viii igen! *dansar larvigt med stövlarna i famnen*

Och vad kostade det? 200 kr för bägge... :grin:

Dagens tips.

Sv: Ridstövlar: Måste tipsa!

Ja, det är perfekt att lästa ut dem! Och nästa tips är att den dagen det inte längre räcker med det så kan du få ut dem ytterligare lite genom att sätta en dragkedja på insidan. Då blir det dessutom ännu smidigare att ta på/av dem. :laugh:

Att sätta in dagkedja kostar dock några hundralappar till. Jag gjorde precis på ett par av mina och det kostade 600 kr. Men det var det värt! :banana:

Håller väl inte med om att det är en så perfekt metod, mina stövlar (Petrie Anky Elegance) fick jättefula märken i lädret, förmodligen av den vätskan som används för att töja. :crazy:

Visst är det bra att kunna lästa ut, men priset kan ibland vara rätt rejält. Vi fick betala strax under 1000-lappen för att lästa ut makens gamla tävlingsstövlar. Det gäller dock att hitta någon som är duktig, det är hyfsat lätt att totalförstöra stövlarna om inte skomakaren vet hur och hur mycket som ska göras.

Jag betalade bara 300:- för att få ditsydd en dragkedja på mina ridstövlar.....

Ja, jag vet att det finns billigare alternativ. Min skomakare hade tex kunnat göra det billigare. Men den här gången ville jag ha en sadelmakare som är aukt. att göra ändringar på vissa märken. Jag betalade således lite extra för att få det extra snyggt/bra.

Har man dyra fina stövlar är det klart att man måste välja noga vem som ska göra ingrepp på dom.... skulle jag också göra....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka