Ridstövlar/short caps???

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Niklasson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 388
N

Niklasson

Har en liten fråga som jag hoppas nån kan svara på. På en lokal dressyrtävling så får du starta m short chaps (utan frans) men kommer du upp i regional så måste du tydl ha stövlar. Varför??? :confused:
Spelar d verkligen så stor roll? Har kompis som har 34 i skor men kan inte direkt köpa barnstövlar för då är skaften för korta...

Sv: Ridstövlar/short caps???

för att dressyrreglerna är gamla och mossiga. det är ju det som är charmen med dressyr :smirk:

Jo, det är ganska konstigt egentligen.. Men jag tycker att man får bättre benställning när man rider med stövlar, så det kanske är något sånt? Jag vet inte :p
Elin

Varför - för det står i tävlingsreglementet. Ridstövlar är vad som gäller egentligen, sedan är kraven mildare på lokal tävling eftersom ekipagen där inte antas ha kommit lika långt. Man kan tycka det är töntigt men alla sporter har ju sin utrustning (varför ska alla fotbollsspelare ha strumpor som är så långa att man måste vika ned dem...).
mvh
Lejonelle

Varför - för det står i tävlingsreglementet. Ridstövlar är vad som gäller egentligen, sedan är kraven mildare på lokal tävling eftersom ekipagen där inte antas ha kommit lika långt.
mvh
Lejonelle
*hm* stövlar ja... sen finns det väl krav på hur stövlarna ser ut också? :crazy: Jag har hittat ett par jättefina och dessutom sköna som passar, men det är snörning nere vid foten fram, dragkedja bak + lite resår längs med dragkedjan... Kan jag tävla dressyr i dessa också? Vet att relgerna är "snällare" i hoppning :smirk:

Jag tycker att det är ganska självklart att man ska ha ridstövlar i högre klasser. Dressyr handlar om att visa upp sig själv, sin häst och vad man kan. Då bör man vara finare klädd.

men kommer du upp i regional så måste du tydl ha stövlar. Varför??? :confused:

För att stövlar är det mest klassiska som finns :love: Rider ALLTID med stövlar i dressyr, nästan alltid annars också! På t ex. flyinge är det KRAV på att alltid ha stövlar vid ridning!

Personligen tycker jag att stövlar framhäver en mer seriös dressyrryttare ;)

efter hur jag tolkar TR så får du rida med sådana stövlar.. jag förstod det som att dina stövlar ser ut som vanliga hoppstövlar.. och nej jag har inte för mig att stövlarna får se annorlunda ut i hoppning eller dressyr, är de godkända för tävling så får du både hoppa eller rida dressyr med dom.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Sedan kan jag ju hålla med om att riktiga dressyr stövlar är det absolut snyggaste, men bara för att "sonja" har ursnygga blanka stövlar så behöver hon ju inte rida bättre än "Tilda" som har graningestövlar.

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 554
Senast: Nevermind
·
Utrustning kollade lite i de gamla trådarna men hittade inget direkt svar eller något jag gillade,..... så nu frågar jag istället!:idea: Är ute...
Svar
19
· Visningar
1 252
Senast: _matulda_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022