Ridtäcke eller ländtäcke? Material?

Sv: Ridtäcke eller ländtäcke? Material?

Jag älskar ridtäcken och har bara såna, tycker de slår länd täcken hundra gånger om. Dels för att de ligger stadigt, samtidigt som de inte smiter åt runt rumpan på samma sätt, och dels för att de kan användas åt en själv också, dvs man kan ha det över sina egna lår om man är kall vid uteritt. Dessutom lätta att ta av uppsuttet innan träning när man värmt upp med täcket på.

Om du inte rider ute i regn hade jag alla gånger om tagit ett ull! Jag har ett mias, de är superfina, kanon kvalitet, och håller sig fina och fräsha mååååånga långa år! Ull värmer samtidigt som det andas, och dessutom tål det faktiskt rätt mycket duggregn utan att det blir blött igenom. Hade lätt satsat på ett sånt utifrån din beskrivning av behov.

Tack för tipsen alla. Låter som att ett ridtäcke i ull är det man bör satsa på :D

Mias ridtäcken i ull tycker jag är super. De håller form och färg och sitter bra på de flesta hästar.
Och precis som en del andra sagt så värmer ju ull även om det blir blött.

Jag är annars förtjust i mitt från Eskadron i ngt softshell-liknande material. Det är vattentätt, andas och är fleece-värmande mot hästen. Det är väldigt snyggt och har hållit bra med.

Jag tycker ridtäcken är både snyggare och ligger bättre. Jag tror det beror lite på hur hästen rör sig och hur stora de och täcket är för hur mkt det ska röra sig.
Jag har ridit med flera bra ländtäcken. Men jag har aldrig ridit med ett dåligt ridtäcke. Och ett gäng dåliga ländtäcken. Så jag har gjort slutsatsen att ländtäcken är simpla att tillpassa. Svårt att välja fel..

Det ställer nog betydligt större krav på passform när man använder ländtäcken. Det måste vara "figursytt" och det brukar de billigare varianterna (typ Hööks) inte vara.

Har två i ull från Mias, i princip outslitliga verkar det som.

Men håller med om att ridtäcken är snyggare, om man nu har en sadel med dubbla kåpor. Har ett ridtäcke i bävernylon från Mias, det är också jättebra (funkar bara inte till Childericen). Om jag mest red i skogen så skulle jag haft ett sånt, det är varmare och dessutom vind och vattentät. Iaf om du mest tar det lugnt. :)

Jag tyckte som tuaphua innan, dvs att det kan bli bra med ländtäcke men aldrig gå fel med skrittäcke/ridtäcke. Men med nuvarande herre har jag fått inse att för honom gäller (tyvärr) det omvända.

Ull gillar jag skarpt, men då som just skrittäcke, inte som RID-täcke. Iaf mina blir på tok för varma under ull när det börjar galopperas osv. Dvs det som är 'perfekt' för skritt ger en alldeles för svettig häst i galopp (jag rider ju i princip bara ute). Däremot helt perfekt före/efter träning när man skrittar fram/av ute, och om man 'bara' ska ta sig en skrittur i kylan (och där hjälper ju ett ridtäcke hålla ryttarens lår lite mindre stelfrusna om man väljer en modell som räcker att ha över benen med).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka