Rikare trädgård

Fast jag har inte pratat om modernt jordbruk. Eftersom jag vill odla min egen mat så vill jag också ha grödorna pollinerade. Jag har precis suttit och läst en skrift från Svensk trädgård om trädgårdens klimatnytta och en skrift från Jordbruksverket om hur vilda bin och honungsbin kan samsas och gemensamt för båda skrifterna är att se till att det finns mat för pollinatörer.
Lite kort bara: Det finns ju annan information också om hur hårt trädgårdar är besprutade , där undrar iaf jag över klimatnyttan, och hur den vävs in i Svenska trädgårdars skrift. Men det kanske lämpligt nog inte nämns?
 
Fast jag tror knappast att @ginnies menar att vi inte ska äta? Att modern matproduktion är utarmande för både miljö och biologisk mångfald är ju ingen nyhet.
Jag måste ändå opponera mig något mot det påståendet. Modernt jordbruk i form av tex köttproduktion behövs för att hålla markerna öppna. Vem som ska vilja hålla den mängden gräsbranden djur utan att det är kapital i det kan inte jag se. Men som konsument kan man göra kloka val och välja vilka produkter från animalier man köper och se till att det är från betande djur.
 
Det har nämnts att vi inte ska odla växter som ger mycket nektar, som exempelvis vallört. Bara sånt som ger lite så att de blir pollinerade.
Jag måste svara på detta också för så skrev jag inte alls. Jag skrev att man nog ska vara lite försiktig med vad man planterar in i trädgården. Exakt så.
Underlaget är att LS inte bara vill ha bort jättebalsamin lupin vallört etc pga deras utbredningssätt, utan för att de har mkt riklig och smaklig nektar som drar till sig bin, bin som istället behövs på ängen.
Bina blir mätta fort och vänjer sig vid det, medans ängens blommor som behöver pollineras har , i varierande skala såklart, men många svag och mkt svagt nektarinnehåll. Där får bina jobba, och får de rikligt med mat på lättare sätt så skiter de i det, generaliserande med mindre avvikelser. Gäller såklart annat också och inte bara bin.
 
Det här! :love:
Jag har ALDRIG upplevt så många vildbin som där jag bor nu! De bor i min husfasad och "alla" besökare säger att herregud du måste renovera fasaden, men jag vill verkligen inte... Jag kan sätta mig vid husväggen i vårsolen och njuta av att ha ett moln av rödmurarbin etc surrandes omkring mig. 🙏
Kan tänka mig att det är en avvägning, om man vill ha huset som människobostad också, då behöver kanske fasaden ändå underhållas lite för att huset inte ska ta skada i längden. Även om insekterna föredrar den som den är.
 
Jag måste ändå opponera mig något mot det påståendet. Modernt jordbruk i form av tex köttproduktion behövs för att hålla markerna öppna. Vem som ska vilja hålla den mängden gräsbranden djur utan att det är kapital i det kan inte jag se. Men som konsument kan man göra kloka val och välja vilka produkter från animalier man köper och se till att det är från betande djur.

Ja, absolut behöver vi hålla markerna öppna. Tyvärr går ju många jordbruksdjur på jord vi hade kunnat odla på, istället för i skog och ängar där det hade gjort desto mer nytta, inte minst för den biologiska mångfalden.
 
Gräv små hål ned till sanden, så fröer, täck med nåt material?
Det är så jag gjort, men det jag sår kan inte hävda sig mot de perenna växternas rotskott. Så det blir nåt litet ynk som inte går i frö, och nästa år är det borta. Jag tror jag behöver perenna ängsväxter för att hålla det som redan växer stången. Det stora gisslet är toppklocka, som bildar täta rotmattor och kväver allt annat.
 
Ja, absolut behöver vi hålla markerna öppna. Tyvärr går ju många jordbruksdjur på jord vi hade kunnat odla på, istället för i skog och ängar där det hade gjort desto mer nytta, inte minst för den biologiska mångfalden.
Just därför kan man som konsument bidra genom att köpa kött/mjölk från gårdar med en ”snygg” produktion. Vilket många har.
 
Det är så jag gjort, men det jag sår kan inte hävda sig mot de perenna växternas rotskott. Så det blir nåt litet ynk som inte går i frö, och nästa år är det borta. Jag tror jag behöver perenna ängsväxter för att hålla det som redan växer stången. Det stora gisslet är toppklocka, som bildar täta rotmattor och kväver allt annat.

Kanske förodla eller köpa större plantor? Många av ängsväxterna är ju perenner dom med.

Jag har omplacerat en del från familjens stuga, midsommarblomster framförallt. Grävt upp en stor klump liksom.
 
Lite kort bara: Det finns ju annan information också om hur hårt trädgårdar är besprutade , där undrar iaf jag över klimatnyttan, och hur den vävs in i Svenska trädgårdars skrift. Men det kanske lämpligt nog inte nämns?
Nu tror jag inte att Riksförbundet Svensk Trädgård propgerar för besprutning och kemiska medel. Det vore olikt dem.
Blanda inte ihop en seriös riksorganisation med landets trädgårdsägare.trädgårdsägare!

At villaägare i villa områen använder kemikalier är i viss mån samt. Samtidigt som de är allt svårare att få tag i kemikalier eftersom de förbjuds ett efter ett.

Jag undrar vad du har emot Svensk Trädgård eftersom du är så vass mot dem?
 
Nu tror jag inte att Riksförbundet Svensk Trädgård propgerar för besprutning och kemiska medel. Det vore olikt dem.
Blanda inte ihop en seriös riksorganisation med landets trädgårdsägare.trädgårdsägare!

At villaägare i villa områen använder kemikalier är i viss mån samt. Samtidigt som de är allt svårare att få tag i kemikalier eftersom de förbjuds ett efter ett.

Jag undrar vad du har emot Svensk Trädgård eftersom du är så vass mot dem?
Men om någon diskuterar klimatnyttan så måste väl besprutning och även gödsling tas med? spelar ingen roll vem det är liksom.
Och kemikalier i viss mån...jo jo många ska ha bort ogräs myror sniglar mm mm det är väl ingen hemlighet att det används kanske 100 tals ton (borde googla) med olika gifter i trädgårdar? även om vissa kemekalier förbjuds så finns ju en uppsjö kvar och det kan knappast vara till miljönytta.
 
Men om någon diskuterar klimatnyttan så måste väl besprutning och även gödsling tas med? spelar ingen roll vem det är liksom.
Och kemikalier i viss mån...jo jo många ska ha bort ogräs myror sniglar mm mm det är väl ingen hemlighet att det används kanske 100 tals ton (borde googla) med olika gifter i trädgårdar? även om vissa kemekalier förbjuds så finns ju en uppsjö kvar och det kan knappast vara till miljönytta.
Ja?

Men vad har det med Riksförbundet att göra? Det förstår jag fortfarande inte. :confused:
 
Ja?

Men vad har det med Riksförbundet att göra? Det förstår jag fortfarande inte. :confused:
Ingen aning, jag svararde på ett inlägg om en beskriven miljönytta vad gällde trädgårdar och ställde -en viktig- motfråga , om de tog med kemisk bekämpning i detta.
Jag bara gissar, nej det har de nog inte gjort och om det är så ser jag miljönyttan som , inte så trovärdig som beskrivningen av anledning att gifterna dödar .
 
598 ton 2015 i svenska trädgårdar, hastig och slarvig googling, så det finns säkert rättningspotential i det. Mossor och svampar, myror och ogräs, sniglar, vissa insekter,- det är väl ingen som tror att 1. giftet är miljönytta? eller 2 att det inte drabbar även annat?
 
2023 ton 2022 för hela svenska jordbruket, samma googleslarv som innan, ja antingen använder jordbruket väldigt lite bekämpningsmedel då trädgård är så nära ,eller också ligger trädgårdar högt. Jag tror det senare.
 
598 ton 2015 i svenska trädgårdar, hastig och slarvig googling, så det finns säkert rättningspotential i det. Mossor och svampar, myror och ogräs, sniglar, vissa insekter,- det är väl ingen som tror att 1. giftet är miljönytta? eller 2 att det inte drabbar även annat?
Svar på både 1 och 2-Ingen.

en stor förbrukare är golfbanorna. Stoora ytor där endast utvalda grässorter får finnas.

Riksförbundet är visserligen en stor organisation men den når en bråkdel av landet tomtägare.
Jag gissar också - är man trädgårdsintresserad så är man medveten. Men hur stor andel är intresserade?
 
Ingen aning, jag svararde på ett inlägg om en beskriven miljönytta vad gällde trädgårdar och ställde -en viktig- motfråga , om de tog med kemisk bekämpning i detta.
Jag bara gissar, nej det har de nog inte gjort och om det är så ser jag miljönyttan som , inte så trovärdig som beskrivningen av anledning att gifterna dödar .
Jag skulle gissa att de som är intresserade av biologisk mångfald är högst medvetna om vad kemisk bekämpning kan göra. De villaägare som inte är så insatta eller bryr sig så mycket läser sannolikt inte på om hur man skapar en trädgård med förutsättningar för biologisk mångfald. Du får det ju att låta som någon konspirationsteori från föreningen i fråga där Svenssons går och sprutar gifter hej vilt samtidigt som de samlar ris på hög 😂.
 
Betande djur i ängs och skogsmark så långt det går, djur som övrig tid äter foder odlat utan tillsatser och bekämpningsmedel.

Hur drar du slutsatsen att "många" gårdar har det så? Åtminstone här kring skulle jag säga att det inte är jättemånga. Betande djur i skogsmark skulle jag säga är minoritet, eftersom moderna lantbruksdjur behöver kraftigare bete än vad ängar och skogsmark kan erbjuda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp