Rikare trädgård

Nej? Det skulle jag inte säga bara sker vid fäbodar. Men det är ju också det jag tidigare påpekat - dagens köttdjur kräver mer energi. Det går ju liksom inte att jämföra med rödkullor eller fjällkor.
absolut.
Plus det enkla faktumet att skogsbete hämmar skogens tillväxt rejält. Ren förlust i produktionen.

Jag har faktiskt aldrig stött på rent skogsbete. Trodde som sagt att det bara skedde vid fäbodar där djuren går fritt. Intressant att det finns på andra ställen också.
 
De flesta lantbrukare jag känner gör som tanten beskriver, betar växelvis. Alla djur har inte samma energibehov utan de som har stort behov stödfodras eller går på saftigare bete men en stor del av dem går faktiskt i skogs och Ängshagar större delen av vår/höst.
Vad är en stor del? jag är nämligen tveksam om en stor del går på skogsbete och ängsmarker.
Tror du blandar ihop en del, skogs och äng är extremt näringsfattiga, tror du drar in vanliga naturbetesmarker i ditt tänk som har en annan betesstruktur beroende på.
 
Jag har faktiskt aldrig stött på rent skogsbete. Trodde som sagt att det bara skedde vid fäbodar där djuren går fritt. Intressant att det finns på andra ställen också.
Vi har bete som klassas som skogsbete, rätt tätt med träd och så gräs emellan, svagväxande men g högt eu -stöd.
Sen finns det gräsfattig mark också, där är det träd men inte så mkt gräs. Också bra betalt. ( men reservation för ej exakta uttryck)
 
Jag vägrar dika ut eller gräva om min bäck. Några grannar förfasas men det drabbar inte dom. Några av mina gärden är så blöta så jag skulle kunna odla ris men vad gör det. Inga fordon ska ut där. Min skog försöker jag få så snäll som möjligt. Tyvärr har jag några hemska granplanteringar från 70-talet som jag inte har råd att plocka bort helt men dom gallras tufft så marken under kan ställa om. Vi har bin. Jag har alldeles för lite nässelfjärilar trots att jag har nässlor. Funderar på att stjäla larver någonstans. Kan undra varför dom försvann. Maken sätter upp fågel/fladdermusholkar. Jag har sandbackar som jag försöker hålla skuggfria till solitärbina.
 
Jag har alldeles för lite nässelfjärilar trots att jag har nässlor. Funderar på att stjäla larver någonstans. Kan undra varför dom försvann.
Nu vet du säkert detta men ändå-kanske nån annan är intresserad, täta större nässelbestånd med solljus, ger långt bättre förutsättning Är det minsta antydan till för glest eller för lite så läggs där inga ägg eller iaf färre, larverna måste kunna byta nässelstrå när de äter när strået de föddes på blir tomt.
 
Vad är en stor del? jag är nämligen tveksam om en stor del går på skogsbete och ängsmarker.
Tror du blandar ihop en del, skogs och äng är extremt näringsfattiga, tror du drar in vanliga naturbetesmarker i ditt tänk som har en annan betesstruktur beroende på.
Jag har inte koll på hela Sveriges beten såklart men där jag har koll så går många djur på skogs och ängsbete. Jag lever inte geografiskt nära dessa ekologiska lantbrukare utan är nära släkt och har växt upp med dessa diskussioner och följt utvecklingen av ett ekologiskt tänk och biologisk mångfald som aspekt i många många år.
 
Nu vet du säkert detta men ändå-kanske nån annan är intresserad, täta större nässelbestånd med solljus, ger långt bättre förutsättning Är det minsta antydan till för glest eller för lite så läggs där inga ägg eller iaf färre, larverna måste kunna byta nässelstrå när de äter när strået de föddes på blir tomt.
Då har jag perfekta förutsättningar. 😅


Men skämt åsido, vad bra att du säger till. Brukar ta där jag går (en smalstig) och kanske lite till, ska se till så att vi inte råkar ta för mycket. Gäller det hela säsongen eller en begränsad tid? (Är det en begränsad tid kan jag kanske låta det vara helt...)
 
Nu vet du säkert detta men ändå-kanske nån annan är intresserad, täta större nässelbestånd med solljus, ger långt bättre förutsättning Är det minsta antydan till för glest eller för lite så läggs där inga ägg eller iaf färre, larverna måste kunna byta nässelstrå när de äter när strået de föddes på blir tomt.
Det visste jag inte men tätt är det. Kanske inte jättesoligt men det fanns alltid nässelfjäril här förr. Är ca 50-60 kvm. En gammal gödselstack.
 
absolut.
Plus det enkla faktumet att skogsbete hämmar skogens tillväxt rejält. Ren förlust i produktionen.

Jag har faktiskt aldrig stött på rent skogsbete. Trodde som sagt att det bara skedde vid fäbodar där djuren går fritt. Intressant att det finns på andra ställen också.
Lite kul att jag just läste om en skogsbonde som provar att använda nötdjur för att beta ner sly och minska röjningsarbetet vilket han menade drog ner på kostnaderna. Sen krävde det en ras som inte kräver högenergi foder och att flytta salt och vatten relativt ofta för att inte skapa stigar som skadar rötter. Han bodde i "Gudrunskogar" så det var mycket röjning annars. Men han verkade ganska ensam att jobba så men det kanske vore något för fler som har skog på sidan av andra yrken. :)
 
Lite kul att jag just läste om en skogsbonde som provar att använda nötdjur för att beta ner sly och minska röjningsarbetet vilket han menade drog ner på kostnaderna. Sen krävde det en ras som inte kräver högenergi foder och att flytta salt och vatten relativt ofta för att inte skapa stigar som skadar rötter.

Jag skulle aldrig sätta djur på snålmat, det finns någon ras där det är accepterat att de är tunna och inte växer och det går rykte om att de äter och föder sig på allt men så är det såklart inte. De djuren är precis lika känsliga på vissa områden med visst gräs, men då de hålls på skitbeten så är de såklart tvungna att beta det som finns fast det typ inget ger.
 
Jag skulle aldrig sätta djur på snålmat, det finns någon ras där det är accepterat att de är tunna och inte växer och det går rykte om att de äter och föder sig på allt men så är det såklart inte. De djuren är precis lika känsliga på vissa områden med visst gräs, men då de hålls på skitbeten så är de såklart tvungna att beta det som finns fast det typ inget ger.
Svart eller vitt... Snålmat??

De jag känner till som har skogsbete har detsom en del av stängslad vall. Stängslingen omfattar även skog. Självklart tillskottsfodras de om betet blir tunt, djuren blir tunna. Vad har du för uppfattning om djurägare egentligen :confused:

Djur äter varierat enligt min erfarenhet. De äter gräs, vandrar in i skogen och äter sly och ris.

Betande djur är verkligen inte bara kor.
 
Jag uppfattade att det var en skogsbonde som provar att använda djur till att beta i skog som de faktum inte var skogsbete utan att han själv skulle slippa röja, uttryck skogsbete är relaterat från LS och får inte innehålla sly, nära nog inget.
Gudrunskogar är inte skogsbete utan skog under uppväxt med sly som behöver ner och skitgräs o annat kanske hallon som inte passar djur öht vad det nu är, de blir undernärda.
 
Svart eller vitt... Snålmat??

De jag känner till som har skogsbete har detsom en del av stängslad vall. Stängslingen omfattar även skog. Självklart tillskottsfodras de om betet blir tunt, djuren blir tunna. Vad har du för uppfattning om djurägare egentligen :confused:

Djur äter varierat enligt min erfarenhet. De äter gräs, vandrar in i skogen och äter sly och ris.

Betande djur är verkligen inte bara kor.
Om djuren blir tunna så har de redan svultit mao tvingats äta föda som inte är till någon nytta, kanske tom tar mer energi än vad det ger.
 
De jag känner till som har skogsbete har detsom en del av stängslad vall. Stängslingen omfattar även skog.
Det är inte tillåtet, man får inte beta ett enligt LS def skogsbete ihop med vall. Men du menar nog bara att skog är stängslat lite intill en vall för skydd och så , det är inte skogsbete med ris och sly.
 
Det är inte tillåtet, man får inte beta ett enligt LS def skogsbete ihop med vall. Men du menar nog bara att skog är stängslat lite intill en vall för skydd och så , det är inte skogsbete med ris och sly.
Men vem har sagt att dom inte har mer mat än det skogen ger? Inget hindtar att det står en rundbal i skogen. Och släpper jag mina djur i hagen som är hälften skog och säger att jag har skogsbete så är det väl hur jag uttrycker mig. Va sjutton har LS med det att göra?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp