Rikare trädgård

Gudrunskogar är inte skogsbete utan skog under uppväxt med sly som behöver ner och skitgräs o annat kanske hallon som inte passar djur öht vad det nu är, de blir undernärda.

Getter och får i anpassat antal är nog vad som kan frodas hyfsat på sånt. Ffa getter.

Vi hade en del av fåren på rent skogsbete en del av säsongen och de var feta som julgrisar. Dock i gammskog med allt vad det innebär i fråga om olika växtligheter.
 
Tillåtet är det såklart men du kanske inte får samma bidrag för det..
Inget bidrag alls isf, men då vi diskuterade begreppen förut i tråden med bidrag så höll jag fast vid det, dock det jag svarade på var bete på hygge efter Gudrun-jag antar att det är inplanerat förslagsis gran och att nötboskapen då ska livnära sig på det som kommer åt att växa intill.
 
Inget bidrag alls isf, men då vi diskuterade begreppen förut i tråden med bidrag så höll jag fast vid det, dock det jag svarade på var bete på hygge efter Gudrun-jag antar att det är inplanerat förslagsis gran och att nötboskapen då ska livnära sig på det som kommer åt att växa intill.
Jag missade bidragsdiskussionen helt, men då är jag med.
 
Men vem har sagt att dom inte har mer mat än det skogen ger? Inget hindtar att det står en rundbal i skogen. Och släpper jag mina djur i hagen som är hälften skog och säger att jag har skogsbete så är det väl hur jag uttrycker mig. Va sjutton har LS med det att göra?
Antagligen och sannolikt för att då betar de inte det där näringsfattiga och ibland tom den felaktiga grödan som de inte är anpassade att beta. Det gör de bara om de är hungriga´, inte om de får foder utkört. Och nu va det bete på hygge som växte upp jag svarade på, sen tänker jag i övrigt om vad man kallar saker o ting, säger man verkligen skogsbete om djur går i vanlig skog där det inget finns något att äta om det bara är del av en hage ex för skydd? Nej, för där finns inget bete och då kan det inte bli skogsbete.
 
Inget bidrag alls isf, men då vi diskuterade begreppen förut i tråden med bidrag så höll jag fast vid det, dock det jag svarade på var bete på hygge efter Gudrun-jag antar att det är inplanerat förslagsis gran och att nötboskapen då ska livnära sig på det som kommer åt att växa intill.
Såg för övrigt att en av de lantbrukare jag refererade till som har skogsbete håller kurser i just skogsbete för länsstyrelsens räkning, så nog finns det hyfsat storskaliga gårdar med skogsbete.
 
Att du svarade med antal amkor vs mjölkkor på ett inlägg om köttproduktion i stort.
Ja för du menade att köttproduktionen i Sverige bidrar till biologisk mångfald, då svarade jag att största delen-om man ser till sverige- kött kommer från mjölk o deras avkommor, vilket väl bidrar rätt lite till biologisk mångfald.
 
Ja för du menade att köttproduktionen i Sverige bidrar till biologisk mångfald, då svarade jag att största delen-om man ser till sverige- kött kommer från mjölk o deras avkommor, vilket väl bidrar rätt lite till biologisk mångfald.
Det blir en tankevurpa för mig, att man ska dra ner på något som bidrar eftersom en annan del inte bidrar när det gäller samma djur (vilket det ju för övrigt inte gör då både kött och mjölkindustrin kan gälla fler djur) och även där kan man ju som konsument göra kloka val, det finns mjölkdjur som håller marker öppna.
 
Jag skulle aldrig sätta djur på snålmat, det finns någon ras där det är accepterat att de är tunna och inte växer och det går rykte om att de äter och föder sig på allt men så är det såklart inte. De djuren är precis lika känsliga på vissa områden med visst gräs, men då de hålls på skitbeten så är de såklart tvungna att beta det som finns fast det typ inget ger.

Jag uppfattade att det var en skogsbonde som provar att använda djur till att beta i skog som de faktum inte var skogsbete utan att han själv skulle slippa röja, uttryck skogsbete är relaterat från LS och får inte innehålla sly, nära nog inget.
Gudrunskogar är inte skogsbete utan skog under uppväxt med sly som behöver ner och skitgräs o annat kanske hallon som inte passar djur öht vad det nu är, de blir undernärda.

Nej det var hyggesbete som beskrevs, inte skogsbete.
Du drar många egna slutsatser, det handlar inte om att svälta djur utan välja raser som klarar sig på mindre/omsätter bättre än de raser man har drivit fram för att växa fort. Det var i skog - träden som ska vara kvar, men sly som ska bort. Med tanke på att artikeln var i en branschtidning och att man vill utveckla ett mer hållbart skogsbruk i ett längre perspektiv, kan man både ha betesdjur och bedriva ett fungerande skogsbruk. Personen ifråga slaktade och sålde även kött så det var verkligen inga svältfödda djur.
20240123_184729.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp