"Riktiga hästar"

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Minan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 9 378
M

Minan

jag vet inte riktigt var jag ska placera den här tråden, mer än bland er andra kanske något mer vana islandshästryttare...

Jag hoppas få lite fler bra "svar på tal" till mitt lager...

Det är nämligen så här, min syster, 6 år äldre än mig, tycker att jag inte borde ha börjat med "dom där små islandshästarna" utan att jag borde fortsätta rida "riktiga hästar" istället.
:mad:

Exempelvis på min möhippa så kastade hon upp mig på en "stor o brun" vilket för mig inte är något vidare problem. Jag red sånna i mer än 10 innan jag för tre år sen började med islands hästarna (och nu har en egen treåring)
:love:

Varje gång hon säger att jag borde komma ut o rida hennes "riktiga hästar" brukar jag svara syrligt: Jaha, och hur många gångarter har dina "riktiga" hästar? Min har fem..."
:devil:

Det verkar dock aldrig gå in, att islandshästen inte är någon lättriden (kanske mera lättåkt), lätthanterad (ja, visst, dom har ett fantastiskt syke), lättägd (det är riktigt, går dom på lösdrift behöver man inte mocka) liten skogsmulle häst...
:confused:

jag brukar oxå försöka påminna henne om att nästan alla kan ÅKA islandshäst, men alla kan inte rida en.
:cool:

Så, om någon har fler syrliga kommentarer att bjuda på än min ovan, tas dom tacksamt emot...

(Jag är SÅ trött på alla raggsockekommentarer, så jag har börjat kalla lillfian för raggsocka, för att _JAG_ vill det, för hon skulle lätt kunna förväxlas med en på vintern)

~Minan - älskar sin lilla raggsocka!

Sv: "Riktiga hästar"

Vänta lite nu! Skulle de stora bruna vara RIKTIGA hästar :mad: ??! Sönderavlade och ömtåliga, klarar inta av att vara ute så fort det blir några minusgrader ;) .Det är ju islandshästarna som är RIKTIGA :D hästar :bow: .

Men är det någonting att bry sig om egentligen? Jag tycket att det ganska ofta kommer upp trådar där det diskuteras islandshästar vs andra raser. Nu bor ju jag än så länge på Island (planerar flytt) där vi bara har "riktiga hästar" och jag har lite svårt att förstå varför folk ska hålla på och gnälla på varandras hästval hela tiden och varför de som har islandshästar verkar känna ett så stort behov att försvara sig hela tiden? Sen en annan sak som i och för sig är en helt annan fråga. Varför anses det negativt att en häst är lättriden? De flesta jag känner som arbetar med hästar här på Island anser att det antingen är ngt fel på hästen eller att den är felriden om den inte är lättriden, vem vill egentligen ha en svårriden dum häst, oavsett ras?

För det mesta så skrattar jag bara åt henne - hon vet väl inte bättre utan tror att islandshästen är lättare och mindre "riktig" än hennes stora bruna...

Men ibland blir jag bara så trött! Har lust o slänga upp henne på någon supertotto och låta henne ha lektion för någon toppeninstuktör som kan säga: "Och så kommer du fram i tölt... Nej, tölt! Inte grisepass, TÖLT!"

Nu har hon heller ALDRIG ridit islandshäst mer än på tur, och då är det inte speciellt svårt o åka med...

En kommentar en kompis till mig fick höra av en storhästryttare var:
"oj, jag visste inte ens att islandshästar kunde gå på tygeln och i form!"

:confused:

Det är väl ändå HÄSTAR!!
*suckar*

(när jag menar att den inte är lättriden menar jag alltså att man bör behärska två, eller åt minstonde en gångart mer än på en "vanlig brun" och dessutom behöver man kunna minst lika mycket mjukande och lösgörande och alla andra vanliga saker man behöver när man rider)

svadilfari skrev:
Vänta lite nu! Skulle de stora bruna vara RIKTIGA hästar :mad: ??! Sönderavlade och ömtåliga, klarar inta av att vara ute så fort det blir några minusgrader ;) .Det är ju islandshästarna som är RIKTIGA :D hästar :bow: .
haha, det där kunde lika väl ha kommit ur min mun :D :D :D

som någon skrev, det är väl inte så mycket att bry sig om. Vi vet ju varför vi håller på med islandshästarna. För ett par år sedan var jag medryttare på ett halvblod en sommar, jag stod ut en hel sommar fast jag bara efter någon gång kom på varför jag slutat med dem...

Om ni bor i närheten kan du ju skicka din syster till mig, jag har ett vilddjur som hon gärna får prova på. Han fick tyst på min pappa. det ser ju jätteenkelt ut när jag rider så det skulle väl inte vara så svårt tyckte han. Han var inte lika kaxig efter att han slängt sig av en vrålskenande kuse :rofl:

Det finns en häst för varje ryttare, du kanske ska vara glad att din syster inte gillar islandshästar, nu får du ju ha din kuse i fred. :cool:

Syrran kommer inte i närheten av min "bäbis" ;)

Syrran kan på pappret så mycket mer än vad hon ger sken av... Men det känns så störande att hon verkligen (inför alla våra gemensamma vänner) nervärderar islandshästen och således även mig själv.

Hon är ridlärare och bore verkligen veta bättre...
Ett typiskt citat "När Minan kunde rida - alltså när hon red riktiga hästar... osv"

Det gör mig GALEN!

vill mer att hon ska fatta att det faktiskt inte är lättare att rida en isis (rent kunskapsmässigt) än vad det är med en "stor o brun"

Mera citat: "jaha, ska du rida in din raggsocka själv? Ja, det kan ju inte vara så svårt med dom där, när JAG red in min häst krävdes det såååå mycket mer..."

(ja, för min bäbis står still där jag ställer henne, och hon lyssnar på vad matte säger. Jag kan till o med borsta henne utan o behöva flytta mina fötter för det kommer inga hovar som siktar på dom)

Den där kommentaren om "varför håller du inte på med riktiga hästar istället?" känns igen. :smirk:
Jag rekommenderar dig att svara "nej, jag trivs så bra med mina leksakshästar så jag kommer nog fortsätta med dem i all evighet!"

Jag brukar kalla min häst för My little pony eller bara "ponnyn" ibland, för att själv retas med den underliga bilden av islänningar som någon slags "tantobarnhäst".

Minan En kommentar en kompis till mig fick höra av en storhästryttare var: "oj skrev:
Jag ger dig samma rekommendation som Mist: skit i kommentarerna. Man får höra många genom åren och jag har börjat låta dem bara fladdra förbi utan att lyssna på dem. Du vet ju vad du pysslar med när du rider islandshäst, du vet ju vad som är rätt o fel. Om någon har frågor och ärligt undrar över saker så kan man ju gott förklara, men när det bara handlar om att försöka propagera för "egen sak" och nedvärdera andras val så .... skit i dem!

Och är det din storasyster som hetsar kan jag tänka mig att du blir extra galen. :-) Jag avskyr också när folk talar nedvärderande om islandshästar. Ofta handlar det om ren okunskap som det där med att "islandshästar inte kan gå i form" "inte kan trava" osv. och då kan tänkas att det går att motbevisa dem ganska enkelt, men egentligen spelar det ingen roll tycker jag. JAG vet att islandshästar är underbara, och om någon tycker att de är fåniga så kan de hålla det för sig själva.

Hoppas att din syster någon gång verkligen får prova att RIDA islandshäst och få rida en riktigt bra sådan, för handen på hjärtat kan jag förstå vissa människors konstiga inställning till rasen efter att ha skumpar runt i islandståget på en ostyrbar häst på någon suspekt turrining där man beordras att hålla händerna högt med stadig kontakt med munenn, luta sig bakåt& köra fram fötterna.

Det är ju ingen hit.

Mist skrev:
Men är det någonting att bry sig om egentligen? Jag tycket att det ganska ofta kommer upp trådar där det diskuteras islandshästar vs andra raser. Nu bor ju jag än så länge på Island (planerar flytt) där vi bara har "riktiga hästar" och jag har lite svårt att förstå varför folk ska hålla på och gnälla på varandras hästval hela tiden och varför de som har islandshästar verkar känna ett så stort behov att försvara sig hela tiden? Sen en annan sak som i och för sig är en helt annan fråga. Varför anses det negativt att en häst är lättriden? De flesta jag känner som arbetar med hästar här på Island anser att det antingen är ngt fel på hästen eller att den är felriden om den inte är lättriden, vem vill egentligen ha en svårriden dum häst, oavsett ras?

Håller helt med dig och dina isländska vänner! Tyvärr finns det folk som älskar att hacka på andras val av ras och vi som håller på med islandshäst får en massa påträngande folk på oss ibland som bara måste racka ner och försöka övertala oss om att vi rider fel ras. De första 50 ggr tar man det med en klackspark men sedan blir man irriterad över att man inte får vara ifred och tålamodet tryter.

Men istället för att försvara sin ras så är det då kanske dags att ifrågasätta varför en människa skall hacka på en annans människas val av häst och vad som göra att hon tror sig veta bättre och ha rätt att hålla på med den terrorn. Jag hade ställt min syster mot väggen om hon hållit på så och sagt att;

"Jag vägrar ta emot mer skit från dig om islandshästar! Håll du på med dina kameler om du vill det men jag föredrar mina raggsockor och det skall du skita i! Kan du inte respektera mig och mina val och vara trevlig så har jag ingen lust att prata häst eller rida med dig mer!"

moli skrev:
Och är det din storasyster som hetsar kan jag tänka mig att du blir extra galen. :-) Jag avskyr också när folk talar nedvärderande om islandshästar. Ofta handlar det om ren okunskap som det där med att "islandshästar inte kan gå i form" "inte kan trava" osv. och då kan tänkas att det går att motbevisa dem ganska enkelt, men egentligen spelar det ingen roll tycker jag. JAG vet att islandshästar är underbara, och om någon tycker att de är fåniga så kan de hålla det för sig själva.

Hoppas att din syster någon gång verkligen får prova att RIDA islandshäst och få rida en riktigt bra sådan, för handen på hjärtat kan jag förstå vissa människors konstiga inställning till rasen efter att ha skumpar runt i islandståget på en ostyrbar häst på någon suspekt turrining där man beordras att hålla händerna högt med stadig kontakt med munenn, luta sig bakåt& köra fram fötterna.

Det är ju ingen hit.

Jag har en storasyster som är förskollärare och som naturligtvis vet bäst om barn, även hur mina skall skötas, fast jag blev mamma före henne och har 2 pojkar och hon bara 1 tjej. Det kan göra mig fruktansvärt iriterad ibland! Men jag bara svarar att varje barn är en individ (precis som varje häst) så det går faktiskt inte att sköta dem efter en mall och dessutom blev jag inte mamma igår! Jag skulle aldrig drömma om att försöka vara besserwisser mot min lillebror som har yngre barn! Varför måste en del jämt lägga sig i?! Både jag och min bror blir lite irriterade på storasyster ibland och måste prata av oss med varandra...

Håller helt med det där om turridning. Den är inte bara reklam för rasen. Den är i flera fall negativ propaganda också... :crazy:

Fast ja måste ju säga att fler och fler blir förtjusta när man säger att man har en islandshäst.
Jag tror att rasen har slagit igenom nästan helt och att de flesta tycker att det är en helt Ok ras.

Tänk så skönt det är att både äga en "raggsocka" och en "stor brun", alla evetuella dumma kommentarar uteblir då tror jag, för jag har aldrig behövt höra någon.
Och min "stora bruna" är mer lättriden än isisen, medans isisen är lättare att "åka häst" på än vad det är på storhästen.
Hurra för olika raser, ombyte förnöjer :banana:

Jag har en islandshäst helt enkelt för att det ger mig så mycket mera. Det valet vill jag att andra skall respektera, liksom jag respekterar deras val av häst.

Har dom svårt för det, eller väljer termer som riktig häst / raggsocka etc i nedvärderande form så får jag väl fråga vad deras problem är, för jag har ju inget?

Tack för alla era svar...
:bow:

Känns skönt o veta att jag iaf inte är helt ensam om o få höra sånna saker om isisar.

Jag SKA försöka låta bli och bli sur... Dom första trehundrafurtioelva gångerna skrattade jag bara åt henne, men nu orkar jag inte längre.

ska säga till henne att om hon inte har nått vettigare o säga så kan hon hålla tyst!

Det är inte direkt så jag ifrågasätter hennes val av häst!? Han är jättego o mysig... Lite lätt nipprig för min smak bara... men det är ju också individuellt...

Jag älskar min isis, hon är den underbaraste hästen jag haft med o göra (om man bortser från min första hästförälskelse som än så länge tar större plats i hjärtat även efter 15 år)
:love:

Å andra sidan så finns det ju faktiskt en hel del islandshäst-ägare som hackar rätt friskt på oss med fullblod/halvblod.
Hur många gånger har inte jag fått frågan "Varför köper du såna där hysteriska hästar" eller "Skit i dina galna halvblod och köp en islandshäst i stället...".
Då vill jag tillägga att JAG aldrig gnäller om deras val, jag anser att var och en har rätt att gilla den ras man vill.
Men så fort man hamnar i ett häst-samtal med "dem" så slutar det med liknande kommentarer, och jag blir så trött.....

Jag o syrran hamnar ofta i den diskussionen, men det beror oftast på att hon först passat på o kläcka ur sig en o annan kommentar om mitt hjärtegull, och jag försvarar mig vilt med många av skillnaderna på hennes, och min häst...

Men jag har inget emot stora hästar, jag har hållt på med dom i många många år! Och jag vet att det finns jättemysiga storisar oxå, men jag kommer nog aldrig vilja gå tillbaka igen...

Jag ser det lite som det här med vegetarianer... jag bryr mig inte om vad andra äter, så länge dom inte bryr sig om vad jag äter...
Typ...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 294
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 071
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 044
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 038
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka