"Riktiga hästar"

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Minan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 9 378
Sv: "Riktiga hästar"

Det är ju samma sak som med religion tex, folk får gärna tro vad de vill, bara de inte prackar på mig det:)
För övrigt så måste jag vara väldigt inbjudande att "hacka" på, för jag får ofta gliringar om den eller den hästen, fast jag själv lever efter den devisen att jag kan visst TÄNKA elaka/mindre smickrande saker om folks hästar, men jag skulle ju aldrig nånsin få för mig att SÄGA nåt högt. Det vore ju elakt!
Så tänker jag, men många, många hästägare verkar känna sig liiite bättre om de bara får klanka ner på mina pållar:mad:
Varför måste det vara sån konkurrans i hästvärlden?

Man får lära sig och ta "pikarna" som man får, det kommer alltid fortsätta, tyvärr är det så...
Har så länge jag har hållt på med islandshästar fått höra att "det där är inga riktia hästar", "dom där kan man inte rida dressyr på", "fyfasiken vad fjuttigt små dom är" och blablabla :smirk:
I början gav jag svar på tal men efter att jag började skolan (naturbruks/hästhållning) så fick jag ofta ofta pikar och folk "kollade snett" på mig för att jag red islandshästar, så då slutade jag säga nåt överhuvudtaget. Jag älskar dom små "raggsockorna" :love: och skulle ALDRIG byta ut dem mot ett halvblod exempelvis, för en sån häst passar inte mig. Jag accepterar också att islandshästen inte passar alla och visst kan det vara jobbigt att hela tiden få höra kommentarer men vem bryr sig egentligen? Jag har "min" hästras och dom har deras ;)

Alla dessa diskussioner om raser... Själv är jag hoppryttare som håller på med just sånna där "stora bruna". Jag har ingenting emot islandshästar. De är jättetrevliga och söta små hästar. MEN jag fullständigt hatar när folk påpekar att de är så tåliga mot kyla och att de låter sina islänningar stå ute dygnet runt, året runt utan mista vindskydd eller filt över sig. Jag menar, jag tror inte att de trivs att stå utan täcke i en snöstorm, eller spöregn sommartid heller, för den delen heller. "Då slipper man mocka", det visar ju bara hur lata de som skaffar sig sådana söta hästar är om dom tror att de sköter sina små på rätt sätt. Om man skaffar häst, så ska de skötas. Jag själv tar ut mina hästar runt 06.30 och låter dom vara ute till 20.00 på kvällen (om vädret är okej) så tar jag ju in dom en och en och rider osv.. och den utomhusvistelsen tycker jag räcker bra. Alla får ha vintertäcke sålänge det är minusgrader ute, regntäcke på höst och vår och endast vindskydd i deras sommarhage. Låter det som om dom hästarna har det dåligt jämt emot islänningarna, som de flesta som är islandshästryttare verkar tycka.? :devil:

CiccisMysan skrev:
Å andra sidan så finns det ju faktiskt en hel del islandshäst-ägare som hackar rätt friskt på oss med fullblod/halvblod.
Hur många gånger har inte jag fått frågan "Varför köper du såna där hysteriska hästar" eller "Skit i dina galna halvblod och köp en islandshäst i stället...".
Då vill jag tillägga att JAG aldrig gnäller om deras val, jag anser att var och en har rätt att gilla den ras man vill.
Men så fort man hamnar i ett häst-samtal med "dem" så slutar det med liknande kommentarer, och jag blir så trött.....

Jag tycker att man ska få hålla på med vilken ras man vill och är det bara ett trevlig halvblod kan jag nog lära mig tycka om det :angel: men det är FAKTA att halvbloden och de andra stora bruna/fuxarna på hingstbetet där min lille tvååring bor inte respekterar mig som individ, de kliver nästan över mig och när jag ber dem flytta sig får jag vifta som en galning. Min lille skit kommer fram och hälsar men skulle inte drömma om att komma för nära eller försöka kliva på mig.

Bufflighet är något jag inte gillar och jag föredrar att hålla mig med trevliga hästar, tyvärr börjar man stöta på fler och fler ohyfsade islhästar också, men jag säger såhär: Sådan häst - sådan matte/husse :cool: :cool: :cool:

Fantasia skrev:
"Då slipper man mocka", det visar ju bara hur lata de som skaffar sig sådana söta hästar är om dom tror att de sköter sina små på rätt sätt.

Att slippa mocka är en typisk sak som min syster verkar tro att man slipper?!

Det må vara hänt att jag inte behöver mocka i halm, eller i torv, eller sågspån för den delen. Men vindskyddet och matställena på lösdriften måste fortfarande mockas!

Och även isisar behöver skötas om! Det är ingen "slit o slänghäst" som många verkar tro.

När min bästa kompis skulle köpa en egen häst sa min syster till henne "Det är sååååå mycket jobb bla bla bla... men... ah! du ska kanske köpa islänning? Ja men dåååså... det är ju inget jobb med dom..."

Ibland vill jag tro att hon bara skämtar - men jag tror att hon inte vet bättre...

Visst, jag kan vara borta från bebis i en vecka eller fler - men hon är bebis!! Så länge hon får mat och någon kollar så hon mår bra...

Jag har haft stora hästar i mitt hjärta också, men det är isisarnas psyke - och dom underbara gångarterna som har fångat mitt intresse. Och jag vill inte byta tillbaka.

Tänkte aldrig tvinga någon att skaffa isis - men jag vill heller inte höra tjat om att jag borde rida "riktiga hästar"
:mad:

svadilfari skrev:
Vänta lite nu! Skulle de stora bruna vara RIKTIGA hästar :mad: ??! Sönderavlade och ömtåliga, klarar inta av att vara ute så fort det blir några minusgrader ;) .Det är ju islandshästarna som är RIKTIGA :D hästar :bow: .
:bow: :bow: :bow:

Jag har åxo olika raser. Närmare 4st raser. Jag får höra kommentarer om mina hästar från olika håll. Alla är de lika inskränkta. Oavsett om det är islandsfolk eller storhästfolk eller några andra sominte kan se att det faktiskt är hästar. Jag vill ha mina hästar och tycker att det är kul att ha olika raser.

Fantasia skrev:
Alla dessa diskussioner om raser... Själv är jag hoppryttare som håller på med just sånna där "stora bruna". Jag har ingenting emot islandshästar. De är jättetrevliga och söta små hästar. MEN jag fullständigt hatar när folk påpekar att de är så tåliga mot kyla och att de låter sina islänningar stå ute dygnet runt, året runt utan mista vindskydd eller filt över sig. Jag menar, jag tror inte att de trivs att stå utan täcke i en snöstorm, eller spöregn sommartid heller, för den delen heller. "Då slipper man mocka", det visar ju bara hur lata de som skaffar sig sådana söta hästar är om dom tror att de sköter sina små på rätt sätt. Om man skaffar häst, så ska de skötas. Jag själv tar ut mina hästar runt 06.30 och låter dom vara ute till 20.00 på kvällen (om vädret är okej) så tar jag ju in dom en och en och rider osv.. och den utomhusvistelsen tycker jag räcker bra. Alla får ha vintertäcke sålänge det är minusgrader ute, regntäcke på höst och vår och endast vindskydd i deras sommarhage. Låter det som om dom hästarna har det dåligt jämt emot islänningarna, som de flesta som är islandshästryttare verkar tycka.? :devil:

Djurskyddslagen gäller för alla hästar, islandshästar också, så är det hästar som går ute dygnet runt i en hage utan vind- och regnskydd så är det olagligt oavsett ras. Och jag blir riktigt irriterad när isis-ägare påstår att de inte behöver bygga vindskydd, för på Island har de minsann inga såna faciliteter. Och det stämmer att lösgående hästar inte har det, men de går i STORA flockar på obegränsat STORA ytor och de värmer varandra och kan söka lä. Så stora flockar eller ytor har vi inte i Sverige. En eller ett par hästar i en liten rasthage utan vindskydd eller tät träddunge är rent ut sagt skitdålig djurhållning. Oavsett fri tillgång på mat eller inte. Det är min åsikt.

Hästens tålighet beror också på individen och vad den är van vid. En av våra islänningar får kolikkänningar om hon blir kall om ryggen efter ett träningspass, så hon får alltid täcke på vintern efter ridning samt höst och vår om det är ruggigt väder. Men hon avskyr att stå på box, så vi släpper ut henne i hagen täckad med en stor hög hö att äta.

Personligen tycker jag inte om att lägga en sadel på en blöt häst, det innebär att jag täckar våra rid-isisar om jag vet att vi ska rida nästa dag och det förväntas bli dåligt väder på natten. Vi täckar även om vi vet att det blir temperaturer neråt -20 och kallare. Inte för att de egentligen behöver det då de har fri tillgång på mat, utan för att vi själva tycker att det är kallt... Men att täcka dem när de är torra bara för att det är minusgrader när de har 7 cm lång päls tycker jag är onödigt. Men det är ju beroende på individ och vad den är van vid. Kanske har du dina hästar klippta, eller om de har en dålig vinterpäls, då måste skötseln anpassas efter det.

Vad gäller mockning av lösdrift är det beroende på hur ens lösdrift ser ut. Men även en bädd som inte mockas kräver skötsel för att det inte ska bli kladdigt och äckligt på vårkanten (vid plusgrader). Vi mockar våra lösdriftboxar dagligen samt den delen av hagen där storbalen med hö står, för vi vill ha det rent och snyggt hos våra hästar. För övrigt gillar jag att mocka, man får en stund för sig själv när man ostört får tänka igenom sitt liv.

För övrigt har vi vind- och regnskydd även i vår sommarhage (det är inte lag på detta), men de används nästan bara som skydd mot insekter. När det regnar söker de skydd i träddungarna som finns, för de måste NATURLIGTVIS äta också... ;)

Jag tillhör en av de halvblodsägare idag.. fast jag klankar dock inte ner på npgon ras aöös.
Jag fastnade för minhäst för hon hade en sådan underbar personlighet.
Sen kunde hon ha fått vara en shirehäst en fallabella, isis ,travare nordis osv Hade köpt henne iallafall:love:
Jag ska köpa mig en isis i framtiden... inom kort framtid:D jag tycker inte om att tävla hoppning jag kan rida dressyr, hoppa, rida FT distans, wester gångasrtstävla mm på en isis men på begränsade nivåer då..Men jag satsar inte på att bli nått inom tävling så mig gör det inget.
Jag gillar de små hästarna för de är inge fallhöjd man behöver inte stå och hoppa på ett ben för att komam upp eller dunsa ner i marken med ilningar i fötterna efter att ha ridit en isis.
Lagom höjd för mig som idag har svårt med en gammal armskada att sadla och borsta min stora häst på 163 på ryggen.
Men henne gör jag mig inte av med hon är 25 år och ska dö hos mig men nästa häst blir helt klart en isis
Isisarna har ett rykte om sig att vara mulleskogshästar.. vem bryr sig?? inte jag iaf

Jag har en isis som jag självklart tycker är världens underbaraste;) haha :smirk:

Aja, jag har några "grannar" som bor en liten bit bort. dom har * islandshästar som jag anser att dom vanvårdar. Hästarna står visserligen ute på dagen och inne på natten(våra står alltid ute), men det bryr jag mig inte om. Däremot är deras ridsätt skräckinjagande!

De skrittar 20 meter, när de nått "20 metersgränsen" skriker de "jiiihaaa!" och sparkar hästarna i sidorna och har galopprace minst ett par kilometer. mer är inte ovanligt!där har de kommit upp till min mötesplats där jag väntar. Vi skrittar 100 meter och sedan frågar jag om vi ska tölta (jag har skrittat en bit tidigare då). De har förstört sina hästar såpass att de inte längre kan tölta. De travar och en grisepassar som vanligt. När vi töltat 30 m skriker en av dem igen och det bär iväg. Jag har lyckats klara av min häst nuförtiden då hon älskar att galoppera(är klubbmästare i speedpass och galopprace). När vi tagit en riktig racerrunda i skogen lyckas jag sakta ner tempot så vi skrittar tillbaka till min mötesplats. Därifrån galopperar de hem på utmattade hästar, stannar först vid huset, slänger av sadel och träns och släpper hästarna i en hage hälften så stor som en paddock, helt i jord. Det kallar jag djurplågeri.:cry:

Jag tycker inta att de borde få ha häst, och om de nu skulla ha häst så skulle det vara starka, viktbärande d-ponnyer. Att förstöra hästarna på detta sättet är hemskt och jag hoppas att hästarna blir sålda. Ena hästen var jag med och provred. Hon var fin, välmusklad och ja, jättevacker! Möjligtvis lite svårtöltad. Idag ser hon ut som en mulåsna korsat med en flodhäst korsat med en babian... nej, men nästan. Hon har i princip bara galoppmuskler och har -3000% i charm.

Jag vet inte om jag skulle skriva detta här men jag tycker det är ett bra exempel med vad som kan hända med islandshästar.

//veronika

CiccisMysan skrev:
Å andra sidan så finns det ju faktiskt en hel del islandshäst-ägare som hackar rätt friskt på oss med fullblod/halvblod.
Hur många gånger har inte jag fått frågan "Varför köper du såna där hysteriska hästar" eller "Skit i dina galna halvblod och köp en islandshäst i stället...".
Då vill jag tillägga att JAG aldrig gnäller om deras val, jag anser att var och en har rätt att gilla den ras man vill.
Men så fort man hamnar i ett häst-samtal med "dem" så slutar det med liknande kommentarer, och jag blir så trött.....

Finns ju korkade islandsryttare också givetvis som inte kan respektera andras val. Skit i dem eller svara dem som jag föreslog i mitt första inlägg. Jag har aldrig gillat halvblod (däremot fullblod och arab) men jag skulle aldrig pracka på mitt islandshästintresse på en halvblodsmänniska. Hästar och folk är olika och passar olika bra ihop helt enkelt! Var och en får väl välja vad den trivs bäst med!

CiccisMysan skrev:
Det är ju samma sak som med religion tex, folk får gärna tro vad de vill, bara de inte prackar på mig det:)
För övrigt så måste jag vara väldigt inbjudande att "hacka" på, för jag får ofta gliringar om den eller den hästen, fast jag själv lever efter den devisen att jag kan visst TÄNKA elaka/mindre smickrande saker om folks hästar, men jag skulle ju aldrig nånsin få för mig att SÄGA nåt högt. Det vore ju elakt!
Så tänker jag, men många, många hästägare verkar känna sig liiite bättre om de bara får klanka ner på mina pållar:mad:
Varför måste det vara sån konkurrans i hästvärlden?

Ja du, jag håller med dig men tyvärr är det inte bara i hästvärlden folk är inskränkta. Det gäller hela samhället i hela världen, tyvärr. Därav krig, kravaller, terrorism osv. Samma grundproblem fast i större omfattning kan man säga! :cool:

Fantasia skrev:

Kan tala om att jag haft både fullblod, ponnyer, nordsvenskar och halvblod på lösdrift med mina islandshästar, utan täcke. Hästarna kan gå in men väljer att stå ute, oavsett ras och väder. Undantag heta sommardagar med insekter och kvällar med knott. Det klemas med kyla men hästar far mer illa av insekter och stark sol på sommaren när de inte har tillgång till skydd. Mina har skydd året om och tål kyla utmärkt. De får leva som hästar, så fritt som möjligt året om och fyhnet om. De väljer själva och klarar sig utmärkt bar de är torra och har vatten och tillräckligt med foder. Men de lägger sig hellre ute i snön än inne i den mjuka, torra och skyddade bädden i lösdriften.

Tycker det är värre att se en häst lida av sitt varma täcke i +10 grader och sol än att de går ute självvalt! Och mocka får man, fast inte så mycket, men istället får man skrapa ihop skit från hela hagen med traktor på våren och rykta 10 ggr mer eftersom de skitar ner sig många ggr mer ute och utan täcke. Många täckar ju faktiskt sina hästar för att det är jobbigt att rykta! Det är ju lathet om något!

Senast ändrad av en moderator:

Skatan skrev:
Djurskyddslagen gäller för alla hästar, islandshästar också, så är det hästar som går ute dygnet runt i en hage utan vind- och regnskydd så är det olagligt oavsett ras. Och jag blir riktigt irriterad när isis-ägare påstår att de inte behöver bygga vindskydd, för på Island har de minsann inga såna faciliteter. Och det stämmer att lösgående hästar inte har det, men de går i STORA flockar på obegränsat STORA ytor och de värmer varandra och kan söka lä. Så stora flockar eller ytor har vi inte i Sverige. En eller ett par hästar i en liten rasthage utan vindskydd eller tät träddunge är rent ut sagt skitdålig djurhållning. Oavsett fri tillgång på mat eller inte. Det är min åsikt.

Hästens tålighet beror också på individen och vad den är van vid. En av våra islänningar får kolikkänningar om hon blir kall om ryggen efter ett träningspass, så hon får alltid täcke på vintern efter ridning samt höst och vår om det är ruggigt väder. Men hon avskyr att stå på box, så vi släpper ut henne i hagen täckad med en stor hög hö att äta.

Personligen tycker jag inte om att lägga en sadel på en blöt häst, det innebär att jag täckar våra rid-isisar om jag vet att vi ska rida nästa dag och det förväntas bli dåligt väder på natten. Vi täckar även om vi vet att det blir temperaturer neråt -20 och kallare. Inte för att de egentligen behöver det då de har fri tillgång på mat, utan för att vi själva tycker att det är kallt... Men att täcka dem när de är torra bara för att det är minusgrader när de har 7 cm lång päls tycker jag är onödigt. Men det är ju beroende på individ och vad den är van vid. Kanske har du dina hästar klippta, eller om de har en dålig vinterpäls, då måste skötseln anpassas efter det.

Vad gäller mockning av lösdrift är det beroende på hur ens lösdrift ser ut. Men även en bädd som inte mockas kräver skötsel för att det inte ska bli kladdigt och äckligt på vårkanten (vid plusgrader). Vi mockar våra lösdriftboxar dagligen samt den delen av hagen där storbalen med hö står, för vi vill ha det rent och snyggt hos våra hästar. För övrigt gillar jag att mocka, man får en stund för sig själv när man ostört får tänka igenom sitt liv.

För övrigt har vi vind- och regnskydd även i vår sommarhage (det är inte lag på detta), men de används nästan bara som skydd mot insekter. När det regnar söker de skydd i träddungarna som finns, för de måste NATURLIGTVIS äta också... ;)

Hästar har inte sämre päls än rådjur och älg. Skall vi bygga lösdrifter åt dem också undrar jag ibland??? Men jag håller med om att djur som är klippta och ridits svetta eller är våta inpå kroppen av annan orsak, de behöver täckas när det är kallt. Ridning är trots allt inte naturligt för dem. Å andra sidan kan mina hingstar jaga sig svetta och trötta och de klarar sig ändå och lägger sig i skogen, inte i lösdriften. Ingen har någonsin visat att den fryser och det syns när en häst gör det. Däremot hade jag ett islandssto som två ggr korkat nog inte sökte skydd fast hon frös och det regnade och var +2 grader. Henne fick jag ta in och täcka men de andra visade inga tecken på att frysa. Hon tom skakade av köld. Sedan fick hon gå med täcke eftersom hon uppenbart var känslig.

Vi fick två lamm igår i -13 grader. Tackan valde att lamma ute i snön istället för i lösdriften. Dessa små späda saker med kort päls klarade sig alldeles utmärkt. Men det visste vi för vi har fått lamm ute tidigt förut också. Min veterinär skakar på huvudet att vi förmänskligar hästarnas behov av att vara inomhus. Det är rovdjur som bor i hålor och grottor, inte betesdjur och hästar har funnits i årmiljoner på alla breddgrader fria. De är byggda för det och klara det om inte vi klemar bort dem och förstår deras köldtålighet!

Håller annars med vad du skriver!

Silkisif skrev:
Jag har en isis som jag självklart tycker är världens underbaraste;) haha :smirk:

Aja, jag har några "grannar" som bor en liten bit bort. dom har * islandshästar som jag anser att dom vanvårdar. Hästarna står visserligen ute på dagen och inne på natten(våra står alltid ute), men det bryr jag mig inte om. Däremot är deras ridsätt skräckinjagande!

De skrittar 20 meter, när de nått "20 metersgränsen" skriker de "jiiihaaa!" och sparkar hästarna i sidorna och har galopprace minst ett par kilometer. mer är inte ovanligt!där har de kommit upp till min mötesplats där jag väntar. Vi skrittar 100 meter och sedan frågar jag om vi ska tölta (jag har skrittat en bit tidigare då). De har förstört sina hästar såpass att de inte längre kan tölta. De travar och en grisepassar som vanligt. När vi töltat 30 m skriker en av dem igen och det bär iväg. Jag har lyckats klara av min häst nuförtiden då hon älskar att galoppera(är klubbmästare i speedpass och galopprace). När vi tagit en riktig racerrunda i skogen lyckas jag sakta ner tempot så vi skrittar tillbaka till min mötesplats. Därifrån galopperar de hem på utmattade hästar, stannar först vid huset, slänger av sadel och träns och släpper hästarna i en hage hälften så stor som en paddock, helt i jord. Det kallar jag djurplågeri.:cry:

Jag tycker inta att de borde få ha häst, och om de nu skulla ha häst så skulle det vara starka, viktbärande d-ponnyer. Att förstöra hästarna på detta sättet är hemskt och jag hoppas att hästarna blir sålda. Ena hästen var jag med och provred. Hon var fin, välmusklad och ja, jättevacker! Möjligtvis lite svårtöltad. Idag ser hon ut som en mulåsna korsat med en flodhäst korsat med en babian... nej, men nästan. Hon har i princip bara galoppmuskler och har -3000% i charm.

Jag vet inte om jag skulle skriva detta här men jag tycker det är ett bra exempel med vad som kan hända med islandshästar.

//veronika

Tyvärr något som kan hända med alla hästraser. Det finns gott om olämpliga hästägare, tyvärr! Och djurskyddslagen är inget att komma med i sådana här fall. Är hästarna inte magra så revbenen syns och de har vatten och vindskydd, ja då är du en ok hästägare enligt lagen, skit samma om du rider vårdslöst!

Du kan ju ta med henne på en elit tävling eller ett mästerskap, så hon får se att de små raggsockorna inte bara har 10 cm tjock päls och luffsar runt i skogen. Inom halvblodsvärlden så är ju tävlingar och meriter viktiga. Visa att det finns även inom den "seriösa" islandshästvärlden.
Eller låt henne prova en riktigt bra islandshäst. Helst av modell lite ädel, hög i mankhöjd (så att hon känner sig hemma!!) och välriden med bra gång! Det brukar få tyst på de flesta. Men eftersom det ändå är din syster så kan det ju bli lite drygt med allt tjatet, så funkar inte ovanstående så säg till henne på skarpen en gång för alla! För faktum är ju att respekterar hon inte ditt val så respekterar hon ju igentligen inte dig och ditt val.

Själv får igentligen jag inte höra så mycket negativt om rasen i sig, men folk har ofta åsikter och frågor kring varför stora gubbar rider på hästarna och om hästarna verkligen orkar med dessa långa och kulmagade gubbar. Hade ett gäng hästvänner (dock ej islandshästryttare) hemma för ett tag sedan. Satte på VM videon, det slutade med att vissa i gänget på skämt undrade hur man kunde anmäla Siggi Matt för djuplågeri. Då de tyckte att han var för tok för stor för hingsten som han tävlade och alla höll andan för de trodde att hästens ryggen skulle kunna gå av när som helst:eek:
Annars är det de gamla antagandena att har man islandshäst så har man "gratis" turridning:mad:
Fördomar finns nog i alla läger, gäller bara att föregå med gott exempel.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag menar är hästar som står i små hagar UTAN NÅGONTING ALLS, varken träd eller vindskydd. Inte ens en buske. I dessa fall tycker jag att lagen om ligghall är bra, synd bara att djurskyddsmyndigheten inte hinner kontrollera alla. Sen tycker jag att det borde kunna gå att få dispens om man har väl lämpade hagar där djuren kan söka naturligt skydd med torra liggplatser.

Vi har också andra djur, både kor och får, som går på lösdrift. För ett par år sen var det en kossa som kalvade utomhus (trots tillgång till halmad torr liggplats) och det var -17 grader. Inga problem. Så visst vet jag att ligghall inte alltid är djurets val av liggplats! Det kan även bero på att ligghallen är "felkonstruerad" ur djurets synvinkel, något som kan vara bra att tänka på.

Senast ändrad:

Minan skrev:
Syrran kommer inte i närheten av min "bäbis" ;)

Syrran kan på pappret så mycket mer än vad hon ger sken av... Men det känns så störande att hon verkligen (inför alla våra gemensamma vänner) nervärderar islandshästen och således även mig själv.

Hon är ridlärare och bore verkligen veta bättre...
Ett typiskt citat "När Minan kunde rida - alltså när hon red riktiga hästar... osv"

Det gör mig GALEN!

vill mer att hon ska fatta att det faktiskt inte är lättare att rida en isis (rent kunskapsmässigt) än vad det är med en "stor o brun"

Mera citat: "jaha, ska du rida in din raggsocka själv? Ja, det kan ju inte vara så svårt med dom där, när JAG red in min häst krävdes det såååå mycket mer..."

(ja, för min bäbis står still där jag ställer henne, och hon lyssnar på vad matte säger. Jag kan till o med borsta henne utan o behöva flytta mina fötter för det kommer inga hovar som siktar på dom)
:devil:

Det låter som om din syster har problem med sin självbild.
Skicka henne till samtalsterapi.

Ja, tyvärr är ju sanningen så... Deras hästar blir skodda när skorna trillar av och de blir säkert inte avmaskade lr vaccinerade... Deras ägare bryr sig inte. De tycker bara det är kul att galoppera:cry: Tyvärr... En av hästarna ser man revbenen på även i sommras då hon gick på bete... aja :cry:
Vad kan man göra??:crazy:

Smygfilma - bevis - anmäl?! Men det kanske bara funkar på grannar som blottar sig eller typ hästhoppningsbarrering *suck*.
Har faktiskt inte en aning. Förstår att du känner dig maktlös!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 294
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 071
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 044
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 038
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka