Riktigt bra transportskydd?

Jane_Done

Trådstartare
Nu behöver jag era tips! Har nyligen satt skor på min häst och behöver därför ett par transportskydd om förhindrar broddtramp och tappskor.

Jag letar alltså efter något annat än de "vanliga" höga. Rejäla runt hovarna alltså, gärna låga, följsamma och helst lätta att sätta på och ta av.

Någon som känner till några mer ovanliga skydd?

Sv: Riktigt bra transportskydd?

Jag sålde just mina, men det fanns förr i läder/filt som var ruggigt hållbara och garanterat inte släppte igenom brodd eller något. De fanns först i variant med spännen men de var lite bökiga så de började tillverkas med rejäla kardborrspännen men numera tror jag inte de finns längre, dock kanske som begagnade, mina såldes på stört och var riktigt populära.
Kanske finns fler som har som kan sälja.. Mina sålde jag för att jag har stillastående hästar som inte behöver dem, och såpass kinkiga med vad som är på benen att de tyckte de var för stabila.

EQUI-GUARD® TRANSPORTSKYDD

finns på höögs med läderförstärkning längst ned.. lätta att ta på och av... vill du ha låga transportskydd så vet jag ett par.. men kommer inte ihåg vart dom finns

Jah har sett sådana fortfarande, antingen Börjes el Bole. Vet dock inte hur kvaliten idag är jämfört med förr.

Tycker dom där gammla läderskydden är väldigt stela och klumpiga. Jag kör med höga transportskydd och boots runt om - skottsäkra boots från Proffesional's Choice. Inte ens min klantiga häst har lyckats skada sig med den här skyddsutrustningen. Och han står INTE still i transporten kan jag säga, han hatar att åka... :crazy:

lektra skrev:
EQUI-GUARD® TRANSPORTSKYDD

finns på höögs med läderförstärkning längst ned.. lätta att ta på och av... vill du ha låga transportskydd så vet jag ett par.. men kommer inte ihåg vart dom finns

Equiguard höga har jag redan, använder bara de fram men de är lite söndertrampade, den vita förstärkningen är av plast.

Men jag är över lag inte så förtjust i just den modellen av skydd, tycker att de inte riktigt täcker hoven och det är svårt att få dom att sitta riktigt bra. Antingen trampas dom ned eller så skyddas inte skon. Men efter att ha tittat på bilderna så tycker jag att de låga verkar bättre än de höga.

Flera tips?

Jag har Pessoa-skydd. Tycker dom täcker riktigt bra runt om (lite för långt ner nästan -över hoven alltså-, men min häst är lite lite mindre i storleken). Dom sitter iaf fast bra på henne, och är snygga oxå ;)

Senast ändrad:

Dom andra jag menade är nästan likadana som de här
men dom är fodrade och tjockt läderförstärkta på insidan av benet och hela hoven runt (täcker inte has)

7109.jpg

Jag hittade även dom här på internet (globus)

http://web.telia.com/~u18316091/hastar/tacken.htm

Senast ändrad:

Tycker det är omöjligt med transportskydd.De är stela,sitter aldrig bra och verkar mest obeväma för hästen-Och inte minst tycker jag att de sällan sitter kvar på plats när de verkligen behövs.Tex om hästen klver brevid bommen åker de av eller uppåt benet.Jag bandagerar,och sätter på neoprenboots.

Precis så gör jag också. Jag litar inte riktigt på dessa moderna tunna transportskydd utan tycker det är absolut bäst med boots och lindor!

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: NilHe
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 153
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 709
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31